1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kovalevyn kryptaus (salaus)

Viestiketju Käyttäjien tekemät oppaat -osiossa. Ketjun avasi Tarmo78 19.01.2006.

1. Imppu90

Imppu90 Guest

Älä vaan laita key storee asemalle jonka meinaat kryptata! minä tein sen virheen ja jouduin alustaan kovalevyni! Lue tämä koko "Kovalevyn kryptaus (salaus)" topic läpi ja kysele sitten tarkempaa tietoa!

2.  
  3. devol

devol Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Juu, olen kyllä lukenut, mutta tulee sen verran ristiriitaista tietoa esim. juuri tuosta "key-store":n kanssa leikkimisestä.

BootAuthia ei ainakaan kiinnosta missä "Key-store"-tiedosto on. Eikä ohjelman help-valikossakaan ole mainittu mitään kyseisen tiedoston pyörittelystä...

4. Tarmo78

Tarmo78 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla on kanssa keyt kryptatulla c-asemalla, eikä ongelmia ole ollut.

5. JaspaJami

JaspaJami Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vahvistan itsekkin vielä toiseen kertaan että mulla on tosiaan vain yksi osio kannettavalla jossa sijaitsee myös se .bmp tiedosto. Ja on kryptattu, ei siis ainakaan itsellä ole aihettanut mitään ongelmaa.

Ja kuten sanoin aikasemmin niin varmastikkin USAissa ohjelmissa voi olla noita reikiä. Mutta kuka on käskenyt käyttää heidän ohjelmia. DriveCryptissä esim sellasta ei varmasti ole. Kuten ei myöskään TrueCryptissä.

6. nnn

nnn Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Elikkäs kryptasin yhden osion tolla SecureStar DriveCrypt plus packilla,kun buutin jälkeen klikkaan kyseistä osiota nii ilmoittaa että "osiota ei alustettu,alustetaanko?",voiko sen tosiaan pystyä alustamaan vaikka vahingossa,miksi se ei kysy esim. salasanaa kun klikkaan kryptattua osiota?

Viimeksi muokattu: 04.04.2006
  7. classicci

classicci Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ajattelin nyt ihan varmuuden vuoksi kysyä että onnistuuko moitteetta ulkosen kovon kryptaaminen tolla DriveCryptillä siten että se "Key-store"-tiedosto on siellä, ku kuitenki tulee käytettyä sitä kovoa muissakin koneissa? Entä sitten missä vaiheessa ohjelma kysyy tunnuksen ja salasanan jos on ulkonen? Jo [bold]JOS[/bold] harrastais waretusta nii onnistuuko tiedostojen lähetys normaalisti ulkoselta kryptatult kovolt? Ja vielä sellanen kysymys että vaikuttaako se ulkonen kryptattu kovo mitenkää muuhun tietokoneen käyttöön jos se vaan möllistelee tossa pöydällä mutta piuhat on kiinni, itse DriveCryptin ajattelin asentaa kyseiselle ulkoselle kovolle. Ja jos siirtää jotain ei-kryptattui tiedostoi kryptatulle ulkoselle nii onks ne tiedostot siellä sitten ei-kryptattuna vai kryptaantuuks ne siirron yhteydes? Auttakaa nyt osaamatonta :) koko keskustelun luin läpi mutta silti noi asiat jäi hieman epäselviksi.

Viimeksi muokattu: 04.04.2006
  8. koxane

koxane Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Miten tuon DriceCryptin poistaminen tapahtuu?
    Tarvitseeko muuta, kun decryptata levy ja sen jälkeen poistaa ohjelma?
    Kun on boothauth asennettu tarvitseeko se joitain erikoistoimempiteitä?

9. Imppu90

Imppu90 Guest

Nyt sun täytyy käynnistää se drive crypt siitä työpöydän kuvakkeesta ja sit painaa browse ja sit etit sen sun avaimes ja sit vedät sen salasanan sihen ni sit se avaa sen osio ns. lennossa! Sen aseman voi toki vahingossa alustaa sillai kun mulla kävi kun pikkuveli ei kuunnellut tarpeeks hyvin mun ohjeita et mitä pitää tehä ku käynnistää koneen! ELI VAROKAA SITÄ

10. nnn

nnn Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo asia selvä,kiitos varoituksesta.

11. Hyena2

Hyena2 Guest

Voiko Compusecilla tai jollakin muulla kryptausohjelmalla kryptata kansion jolloin avattaessa kansio se kysyisi salasanaa?
    Entä muistitikun (salasanakyselyllä)?

12. Tarmo78

Tarmo78 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    TrueCrypt on parempi noiden yksittäisten osioiden kryptaamiseen.

13. Hyena2

Hyena2 Guest

TrueCryptissä vain on ongelmana se että se ei anna salasanakyselyikkunaa esim. kun olet kryptannut muistikun. Eihän sillä sitten mitään tee jos muistikun sisällön voi lukea kuka tahansa (?).

Tuli myös sellainen mieleen...mitä tapahtuu jos olet kryptannut jonkun tiedoston tai koko kiintolevyn ja palautat Windowsin "aiemmin toimivaan tilaan" järjestelmän palautuksen avulla, onko tuolloin kryptattu tiedosto menetetty?

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 08.04.2006
  14. enterment

enterment Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ilmeni ongelma, kryptasin kiintolevyt tuolla DriveCrypt Plus Pack 2.8:lla. Asensin ohjelman ohjeiden mukaan, ja kryptasin kiintolevyt ohjeiden mukaan. Kryptauksen jälkeen boottasin koneen ja bootin jälkeen kaksi IDE kaapelissa olevaa kiintolevyä (160Gt + 200Gt) toimi moitteettomasti, mutta ulkoiselle USB kiintolevyylle (250Gt) en pääse enää. Kun yritän mennä kiintolevylle niin ilmestyy ruudulle:

---------------------------
    Levyä ei ole alustettu
    Asemassa J oleva levyke on alustamaton.

Haluatko alustaa sen nyt?
    Kyllä Ei

Eli mitähän voisin tehdä kun en saa levyä decryptattua ja jos alustan levyn uudelleen häviääkö tiedostot sieltä? Vai onko mitään enää tehtävissä?? Kiintolevyllä oli kumminkin n.200Gt tavaraa joista suurin osa tärkeää.
    Ja itse DriveCryptikaan ei tunnista enää levyä, vaan siinä lukee "Unknown"

Kiitos avusta etukäteen!

15. Imppu90

Imppu90 Guest

No älä ainakaan alusta sitten menetät kaiken! Aika pahan laitoit meinaan

16. Mredge

Mredge Guest

Ettet olisi vahingossa poistanut salausavainta?

17. enterment

enterment Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    En ole kyllä mitään poistanut ja jos oikein ymmärsin niin eikös tuo salausavain ole se tiedosto mikä pitää pistää tuohon ohjelmaa ja salasana tietysti myös kun sen ohjelman haluaa käynnistää..? Niin ja ulkoisen kiintolevyn tiedostojärjestelmä on FAT32 toisinkuin muitten kiintolevyjen tiedostojärjestelmä on NTFS. Ohjelman mukana tuli kyllä joku "USB-Keys Drivers" asennus hommeli, jota en tietysti älynnyt asentaa ennen kryptausta (En kyllä tiedä olisko pitänytkää), koitin asentaa kryptauksen jälkeen, mutta en päässyt silti asemalle. Ja minulla on asennettuna vain DCPP eli ei sitä ihan normaalia DriveCryptia ollenkaan. Jos noista tiedoista nyt olisi jotain apua..

18. JaspaJami

JaspaJami Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sr että se ei kysy salasanaa osiolle mentäessä ei nyt kuitenkaan tarkoita sitä että tiedostoihin pääsisi käsiksi ilman salasanaa. Kyseiseltä tikulta vaan ei nää mitään tiedostoja ennen kuin olet mountannut sen ohjelmalla ja antanut sen salasanan.

Eli levy on kryptattu? Myös tämä ulkoinene?. Oletko kokeillut että kiintolevy on kiinni koneessa kun buuttaat koneen? Onko se samalla salausavaimella kryptattu kun muutkin kiintolevyt? Jostain syystä se ei saa tuota asemaa decryptattua, sen takia näyttää sen unknownina, sekä pyytää alustusta.

19. Mredge

Mredge Guest

joo..itse decryptasin koneen sisäiset kovot, jonka jälkeen ulkoisen liittäessä tuli tuo sama alustus kysely,itsellä ohjelma kuitenkin edelleen tunnisti ulkoisen cryptatuksi ja purku onnistui. Voiko true cryptillä salata koko ulkoisen kiintolevyn?

20. JaspaJami

JaspaJami Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mredge, onnistuu koko levyn salaus.

21. enterment

enterment Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ulkoinen levy on kryptattu, olen kokeillut bootata kun kiintolevy on jo kiinni koneessa ja samalla salausavaimella kryptasin kun muutkin levyt.

Jaa tämä sivu