1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kotitetatteri rakenteilla, mitä sinä laittaisit?

Viestiketju Kotiteatterin äänentoisto -osiossa. Ketjun avasi Enoxol 07.07.2010.

  1. Enoxol

    Enoxol Regular member

    Liittynyt:
    06.11.2005
    Viestejä:
    280
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Morjens!

    Elikkäs 50 plasmatöllö vaatis kaveriksi ääntä kuulumaan. Laitteita mitä meinasin kytkeä vahvistimeen/telkkariin on tietokone, x-box 360 ja jatkossa vielä varmaan joku blue-ray soitin, sekä tietenkin itse telkkari tarpeen vaatiessa poppeihin. Käytännössä setti tulee siis elokuva ja peli käyttöön, sekä tietysti musiikin kuunteluun.

    Ajattelin rakennella ite kotiteatterin, kun noita paketteja ei kauheesti porukka tunnu fanittavan. Setin ajattelin tulevan: vahvistin, subbari, 2 kaijutinta eteen ja 2 taakse (ajatuksena myös mahdollisesti vetää vahvistimesta kaijuttimet toiseen huoneeseen, että voi kuunella koneelta musiikkia ympäri kämppää, silloin kun haluaa. Nämä olisi tietty hyvä pystyä kytkemään pois päältä).

    Millaista pakettia itse voisit ajatella laittavasi ja millaisia vehkeitä suosittelet? Hinta pitäis saada pysymään 500 tuntumassa (joustan kyllä), eli ei mitää kauheita hifistely vehkeitä. Jos ei tule mieleen mitään suoranaisia malleja tai vastaavaa niin onko jotain hyviä huomioita joita minun kannattaisi pitää mielessä ostoksia tehtäessä?
     
  2.  
  3. ISOimage

    ISOimage Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    313
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Elikkäs sitten seuraava. Tuolla mainitsemallasi budjetilla voit unohtaa subin heti alkuun, turha ostaa huonoa vain sen vuoksi että subi täytyy olla. Itse lähtisin suunnittelemaan 2 etukajaria ja vahvistinta ensin. Myöhemmin sitten keski kajari ja surroundit taakse. Jos kaupungissasi on jonkinlainen hifi liike niin käy siellä "haistelemassa" niin saat hieman kuvaa mitä on tarjolla tuohon omaan budjettiisi. DVDPlaza on loistav foorumi, mitä selailemalla saat lisää infoa. Älä myöskään hylkää käytettyjä laitteita, voit saada hyvällä hinnalla loisto pelit. Onnea kotiteatterin kasaukseen.
     
  4. Enoxol

    Enoxol Regular member

    Liittynyt:
    06.11.2005
    Viestejä:
    280
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Miten onko moinen kannattavaa että ostaisin noin 300€ maksavan kotitetteri setin ja siitä vaihtaisinkin ne etukajarit joihinkin paljon hifimpiin vehkeisiin?
     
    Viimeksi muokattu: 15.07.2010
  5. ISOimage

    ISOimage Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    313
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei ole kannattavaa. Unohda heti kaikki muutaman sadan euron kotiteatteri paketit.
     
  6. Hepsy

    Hepsy Regular member

    Liittynyt:
    19.08.2006
    Viestejä:
    244
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sellaisesta törtsäyksestä on hifi kaukana. Lopputulokseksi saat pelkkä äänien epätasaisuutta ja epäpuhtautta.
     
  7. Anestic

    Anestic Regular member

    Liittynyt:
    27.11.2007
    Viestejä:
    432
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mutta television ääni paranisi roimasti. Itseasiassa nuo setitkin voivat olla ihan riittäviä ns. normaali-ihmisille. En silti itsekään niitä suosittele laajennettavuuden takia. Et esim. ehkä voi kytkeä jotain tulevaa laitetta tai esim. uusia kaiuttimia.

    Luulen että olisit tyytyväinen esim. jamon yms. perus 5.0-settiin ja halpis-vahvistimeen.
    Itse päätyisin ehkä nyt:




    En tosin tiedä siitä monihuonemahdollisuudesta, vaikka niitäkin on olemassa...

    Kaiuttimia kannattaa kuunnella kotona jos mahdollista mutta myös kaupassa saa kuvan mitä se on. Ensimmäisten ei silti tarvitse olla kalliita harrastaja-vehkeitä vaan voi aloittaa hiljokseenkin. Muutenkin se äänenlaatu on kuulijan korvassa ja pienten erojen kuulemiseen pitää opetella. Tuota onkyota saa myös settinä:



    Ja tuohonhan voi lisäillä tarvittaessa kaiuttimia yms... "Subikin" mukana.. Huomaa BurrBrownin DAC:it
     
  8. _kooma_

    _kooma_ Active member

    Liittynyt:
    28.06.2007
    Viestejä:
    2,051
    Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    78
    Itse harkitsisin jotakin tuollaista settiä, siinä olisi hyvät kaiuttimet ja niille hyvä vahvistin. Moni-huone järjestelmiä varten tarvitsisit joko kalliimman vahvistimen, tai sitten jonkin käytetyn. Esimerkiksi omassa Onkyossa (TX-DS989) on mahdollisuus moni-huone järjestelmään. Tuossa mun onkkarissa tosin ei ole uusimpia hdmi tuloja/lähtöjä joten esimerkiksi 3D visionista on turha haaveilla (ei koske ääniä, kun kuitenkin menevät joko hdmi:llä taikka valokaapelia pitkin).

    [​IMG]

    Pakettiin kuuluu siis vahvistin, ja kaiuttimet. Muuta tuossa ei siis ole, tarvitset siihen tietenkin ohjelmalähteen (tv, dvd, tietokone jne jne). Myöskään subbaria en tuohon pistänyt koska muutoin hintaa olisi tullut rutkasti lisää. Jos hyvää mutta edullista subbaria haluat, niin kantsinee katsella AudioPro:n tarjonnan suuntaan, sieltä voi löytyä miellyttävä ääninen kaveri jolla pärjää ainakin alkuun.

    Tuon paketin kasasin gigantista.
     

Jaa tämä sivu