1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Koneen kasaaminen

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi h4kkeri 27.10.2007.

  1. h4kkeri

    h4kkeri Guest

    Siitä onkin aikaa kun olen viimeksi kasannut koneita ja silloin kasasin 10 koneen sarjan barebone runkoihini.

    Kysymykseni lähinnä kuuluu, että jos ostaa kamat. Prossun, näytönohjaimen, levyt, emolevyn, prossu coolerin jne erikseen. Niin mitä jää puuttumaan ja tarvitaanko kokoonpanemiseen jotain erikoistyökaluja / osaamista.

    Lähinnä omaa mieltäni askarruttaa se, että jos tarvitaan spessu työkaluja tai jotain pikkukomponentteja joita ei tule ostettua tuossa läjässä. Sitten saa juoksennella niiden perässä jne. Aivan hirveästi turhaa säätämistä.

    Hopeatahnaa, ruuveja, johtoja. Kannattanee siis ottaa kone valmiiksi kasattuna, koska nuo asiat hoituvat pajalla varsin helposti. Mutta kotona ilman tarpeellista perusvarustusta ne hidastavat prosessia melkoisesti.
     
  2.  
  3. schnappi

    schnappi Guest

    Hoituu ja hoituu. kun ne koneet kiireessä kasataan niin ainakin johto sotku on hirveä!
    Et tarvitse mitään muuta kuin ristipää ruuvarin kun kasaat konetta!
    et tarvitse tahnojakaan itse ostaa jos on boxed malli prossusta. ja yleensä erillisten coolereidenkin mukana tulee tahnat.

    Eipä koneen kasaus kovinkaan vaikeaa ole :/
     
  4. h4kkeri

    h4kkeri Guest

    Thanks. Tossa itsekseni mietin, että ostanko osat vai kasattuna. Tulin siihen tulokseen että kasausduunista voin maksaa 50 egeä.

    Mitenkäs noiden boxed vehkeiden melu? Onko ne todellisia hirviöitä kuten tää AMD:n "fööni" joka mulla on nyt koneessa.

    Ihailin tuossa just jotain tällasta. Tosin en tiedä mahtuuko.

    http://www.jimmspc.fi/tuote/CL-P0323?classid=3&groupid=111&subgroup=11102

    Luulis P182:ssa toimivan kun siinä kopassa on muuten niin hyvä ilmanvaihto.

    Ehkä mä rohkaisen itteni ja kasaan sitten oman kullan oikein rakkaudella. ;) Voi samalla valita vähän paremmin ostopaikan.

    Onko mitää Helsinkiläistä putkaa suositella joka on pärjännyt hintavertailuissa. Mä kun olen keskittynyt tähän asti komponentteihin. Enkä ole vielä päässyt firmoja pahemmin vertailemaan. Siinä on vielä oma lisä duuninsa.

    Oikein mukavaa huomata että täältä löytyy näin hyvin tätä osaamista ja mielenkiintoa.

    - Kiitos!

    Ilmeisesti emon pinnassa on LGA775 koneissa aika ahdasta. Koska monet paremmat coolerit on hirveen korkeita ja isoja.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 27.10.2007
  5. schnappi

    schnappi Guest

    No onhan se Boxed aika äänekäs.
    itse suosittelisin sulle Noctua NH-U12F cooleria jonka saa todella hiljaiseksi vaikka siinä olisi se kotelotuuletin kiinni.
    Ja mahtuu P182 koteloon!

    Hesalaisia kauppoja en oikein tunne, mutta parhaimpia ovat varmaan:
    Jimm's PC Store Luotettava ja hyvä, mutta ei aivan halvin!
    Mikromaja
    Serv-It
    tietoasema
    Data systems
    Elektroni

    Siinä muutama ihan hyvältä vaikuttava kauppa. kannattaa tutusta :D

    Täältä näet noita kauppoja, jotka ovat mukana MBnet:in hintaseurannassa!


     
  6. h4kkeri

    h4kkeri Guest

    Jälleen kerran suurkiitokset infosta.

    Jimm's store on näköjään aloitellut Turusta. Kun ei ole koskaan tullut edes mieleen että niillä olisi Helsingissä toimintaa.

    Cruzbroker oli sellanen sälämesta josta oon hakenut vuosien saatossa aika turkasesti sälää. Mutta lähinnä työnpuitteissa just hajonneiden tilalle uusia komponentteja. Sekä niillä on se "purettu vanhasta romusta osio". Josta saa vanhaa romua sika halvalla. Aivan loistava ekologinen kierrätys juttu. Sekä se, että saa vielä 5 vuotta vanhaankin koneeseen osia. Kun tarkoitus on saada vaan kone toimimaan halvalla eikä korvata sitä uudella.

    Elektroni oli sellainen jonka olin myös missannut kokonaan, mielsin sen lähinnä yleiseksi kodinkoneliikkeeksi ja Serv-It:iä olen pitänyt AsapCom:in kaltaisena huolto-organisaationa.

    Mitä tuulettimeen tuli, tuli ekaksi mieleen nämä ihan perinteiset ratkaisut:

    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=11798&pic=1
    ja
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3596

    Jos oikein ymmärsin nuo sopisivat myös Sonata III:n jota mun kaveri on kasaamassa.

    Jälkimmäinen on myös melkoinen järkäle. Blue Orbissa on todennäköisesti ääni ongelmaa tai sitten ei?

    Toisaalta ilmeisesti tuo ehdottamasi cooleri olsii todella tehokas ja hiljainen ratkaisu, varsinkin jos meinaa vähän kellottaa.

    Nyt alkaa vihdoinkin oleen kaikki osat selvillä mitä tarvii hommata ja spekuloitu perusteellisesti. Ja luettu ainakin kolme iltaa eri forumeista eri threadeja ja haettu vielä täältä varmistuksia. ;)

    Ehkä mä nyt uskallan tilata osat, katotaan miten tää projekti kapsahtaa. Tästä ois melkein voinut kirjoittaa blogin.

    No, ainakin kun kone on valmis pitää pistää kuvat jakoon.

    - Kiitokset kaikille auttaneille!
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 28.10.2007
  7. MikroMake

    MikroMake Active member

    Liittynyt:
    03.02.2006
    Viestejä:
    3,864
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Viimeksi muokattu: 28.10.2007
  8. h4kkeri

    h4kkeri Guest

    Kiitokset jälleen!

    Selvisi tuo koneen tuleva toimittajakin. Kasasin mahdollisimman lähelle samanlaiset kokoonpanot elektronista, verkkokaupasta ja jimm's pc storesta. Ja Jimm's voitti noin 10% erolla. Joka on mielestäni merkittävä.

    Elektronin kilpailukykyä rajoitti huonot valikoimat.

    Jäin muuten tuossa vielä ihmettelemään yhtä asiaa. 8500GT:ssä ei näytä olevan kahta DVI liitäntää, vaan diinä on Dual Link DVI, VGA ja S-video ilmeisesti? Tavoite oli kyllä hankkia dual dvi ohjain, jossa vaatimuksena ainakin toinen liitäntä dual linkkinä. Mutta tuo 8600GT Silent menee kyllä jo ihan käsittämättömäksi hirviöksi. ;)

    Ehkä mä suosiolla droppaan sen toisen DVI liitännän. Eiköhän sitä pitäisi kotona pärjätä yhdellä Dual Link DVI:llä kun jos näytön vaihtaa niin sit sen vaihtaa kutenkin johonkin tällaiseen.

    http://www.jimmspc.fi/tuote/LS30HUBCB?classid=4&groupid=141&subgroup=14103

    Ehkä mä vaihdan ohjaimen sitten jos sen aika tulee.

    Hetken tuota asiaa tongittuani... Hmm, useimmat tykit ilmeisesti imee komponentti / vga signaalia. Joten toista DVI liitintä ei tarvita. Toisaalta... Mitenköhän tuon signaalin laadulle käy noin 10 metrin etäisyydellä tykkiin. Voipi käydä huonosti.

    Täältä löytyikin jo vastaus:
    http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=25726

    Huomasin että 8500GT 256M ja 512 8500GT Magic 512M on melkein saman hintaiset, muutama euro hintaeroa. Joten tuossa tuskin kannattaa säästää.

    Ja täältä AfterDawnista löytyi vielä kattavampi selvitys valmiina:
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/41/90564#3503146

    - Kiitos

    Prossu coolerin osalta päädyin sellaiseen tulokseen, että koska kaikki käytännössä kauppaa ne boxedina. Testan miltä se vaikuttaa ja jos en tykkää siitä boxed coolerista, niin sitten vaihdan sen toiseen. Kyse on siis puhtaasti tuotetusta melusta.

    Sitten tietysti tarvii vielä varmaan jotain tarvikkeita kuten SATA kaapelit tms. Mutta scräppään ne vanhasta koneesta, että saan uuden toimiin ja sitten hommaan loput osat mitä vielä mahdollisesti tarvii.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 28.10.2007
  9. schnappi

    schnappi Guest

    kyllä BX coolerilla pärjää kun ei kellota kovasti.. niin voi pitää kierrokset aika matalina :D

    SATA johtoja et luultavasti tarvitse, koska mielestäni ainakin 1 kpl pitäisi tulla emon mukana. Minulla tuli 2kpl :D

    Juu kyllähän se kannattaa maksaa :D
    Sitten että onko niin hirveästi tehoa enemmän niin tiedä häntä..
    Mitä itelläni oli 8500Gt viikon testissä niin sen tasoiseksi näyttikseksi aika hyväkin :D
     
  10. h4kkeri

    h4kkeri Guest

    Voi vihtori. Ajoin jotain Windows päivityksiä koneeseen. Sen jälkeen en päässyt enää Windowssissa control paneliin. Sitten päätin ajaa rekisterin korjauksen. Arvatkaa mikä on lopputulos.

    Ei buuttaa enää ollenkaan.

    Voi sanoa et onni onnettomuudessa. Ubuntu toimii, Windows solmussa. Ja ei todellakaan jaksa enää korjata sitä tähän vanhaan koneeseen. Onneksi oli varakäyttis. Huhhuh. Muuten ois alkanut ottaan pannuun ja pahasti.

    - Kiitos kaikille auttaneille, kone on nyt pöydänalla ja humisee hyvin syvästi ja onnellisena... Kuten myös omistaja.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 03.11.2007

Jaa tämä sivu