1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kone pelaamiseen ja VR-leikkeihin 1300€

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Peliukkeli 16.04.2017.

  1. Peliukkeli

    Peliukkeli Newbie

    Liittynyt:
    16.04.2017
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Budjetti?: 1300€ (katso lisäkommentit)
    Kuuluuko käyttöjärjestelmä budjettiin?: Kyllä
    Haluatko koneen valmiiksi kasattuna?: Osannen kasata itse
    Haluatko koneen käyttöjärjestelmä/ajurit valmiiksi asennettuna?: Osaan asentaa itse
    Ylikellotatko prosessoria?: Ehkä
    Kotelon koko: Tavallinen (ATX), kuvittelisin
    Onko kotelon värillä väliä?: Ei
    Onko kotelon ulkomuodolla väliä?: Ei, mutta askartelijana saatan innostua tuunaamaan kuorta teippauksilla, joten tasaiset pinnat on plussaa
    Onko tietokoneen hiljaisuudella väliä?: ei tarvitse olla äänetön, mutta olohuonekäyttöön sopiva
    Tarvitsetko langatonta verkkoyhteyttä?: Kyllä
    Onko Saksasta/ulkomailta tilaaminen mahdollista?: Kyllä
    Tarvitsetko DVD- tai Blu-Ray -asemaa?: DVD
    Haluatko koneeseen SSD:n?: Kyllä
    Koneen käyttötarkoitus: Pelaaminen ja VR-käyttö. Ajatuksena siis niin tehokas laite ettei se olisi pullonkaula HTC Viven (tai vastaavan) VR-fiilistelyssä olohuoneolosuhteissa (eli käyttäjällä 3D-visiiri + samanaikaisesti 2D kuva television kautta muille naureskeltavaksi)
    Kuuluvatko näyttö, äänentoistojärjestelmä, näppäimistö tai hiiri budjettiin?: Ei
    Onko joitain komponetteja jo valmiiksi?: Ei
    Muita vaatimuksia/kysymyksiä:

    Eli tuo 1300€ tulee tästä verkkokaupan tarjouksesta:
    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/56131/hngfh/HP-ENVY-750-414no-poytakone-Win-10
    HP:n omat speksit laitteesta lienevät täällä:
    https://support.hp.com/us-en/produc...es/12079665/model/14183440/document/c05334185

    Yritän siis vähän hahmottaa mitä etua olisi kasata kone osista versus saada se heti valmiina ja kolmen vuoden takuulla. Eli jos jokaisen ehdottamanne komponentin perässä olisi lyhyt kommentti sen paremmuudesta suhteessa tuohon valmisratkaisuun, oppisin varmasti parhaiten mitä oikeastaan haen ja tarvitsen.

    Kiitos paljon avusta!
     
  2.  
  3. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
    upload_2017-4-16_5-58-26.

    Hintaa 1 181,04.

    Koppa https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/107051/600060300/nanoxia-deep-silence-3-midi-tornikotelo-musta
    Windows https://murobbs.muropaketti.com/threads/windows-10-pro-windows-7-pro-lisenssejae-7-kpl.1243102/

    Itse kasatun koneen etuna on se että se kykenee pelaamiseen ja vr-leikkeihin. Verkkokaupan tarjousrakkine on omimmillaan nettiselailussa ja miinaharavassa. Muutamien osien eroista vähän:

    - Pakettikoneessa neljän säikeen läppäriprossu mopokelloilla, ja kerroinlukittu totta kai joten ylikellotus ei onnistu. VR-leikit tyssää tuohon. Itse kasatussa 6-ytiminen 12 säikeen prossu pelikelpoisilla kelloilla. Kerroinlukoton, helppo ylikellottaa 4GHz:n tuntumaan.
    - Pakettikoneessa vakio prossujäähy. Tehoton ja äänekäs.
    - Muistit kuuluu olla kahdella palikalla ja nopeuserokin on jo merkittävä. 16 gigaa on jo nykyisin tarpeen pelikoneessakin.
    - Pakettikoneiden emolevyt tehdään yleensä mahdollisimman halvoista komponenteista ja virransyöttö mitoitetaan kestämään vain se prossu mikä siihen pultataan. Lisäksi sisältävät monesti valmistajien omia virityksiä mikä tekee päivittämisestä vaikeaa ellei mahdotonta. Itse kasatussa peruslaadukas ylikellotuksen mahdollistava emolevy. Varmista tilatessa että bios tukee Ryzen 5 -prossuja. Nuo ovat vielä vähän keskeneräisiä.
    - Pakettikoneen näytönohjain refujäähyllä. Kuuma ja äänekäs. Itse kasatussa selkeästi nopeampi, valmiiksi ylikellotettu ja hyvällä jäähdytyksellä varustettu.
    - Pakettikoneen virtalähde on pommi. Hajottaa hyvällä tuurilla hajotessaan vain koneen, vähän huonommalla polttaa koko mökin. 300 watin nimellisteho (mitä se ei edes välttämättä saavuta) estää päivitykset mikäli ne muiden osien puolesta olisivatkin mahdollisia. Itse kasatussa laadukas 650 wattinen kultahyötysuhteella, poikkeuksellisen hyvään hintaan muuten.
    - Pakettikoneen koppa ahdas, tukala ja rämisevä peltilaatikko. Itse kasatussa laadukas, tilava, äänieristetty ja pölysuojattu hyvällä ilmankierrolla.
    - Muropaketin windows 10 on pro, minkä kanssa on mahdollista ainakin yrittää hillitä pahimpia pakkopäivityksiä. Pakettikoneen homen kanssa on vaan nöyrästi otettava vastaan kaikki se roska mitä Microsoft päättää tarjota.
     
  4. 99eki

    99eki Regular member

    Liittynyt:
    17.12.2012
    Viestejä:
    373
    Kiitokset:
    58
    Pisteet:
    38
    Verkkokaupan "3 vuoden takuu" on mitä on. Joka kuukausi arvo laskee 2%. Eli kahden vuoden kuluttua se on tippunut jo 48%. Eihän tämä mikään oikea takuu ole.
     
  5. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Tuo muuten EI pidä paikkaansa. HP: llä on päivitysavustaja joka lataa päitykset HP: lta ja VAIN ne mitä käyttäjä itse valitsee.
     
  6. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
    Jaa, jotain hyvää pakettikoneessakin. Harmi kun muuten on silkkaa sontaa koko läjä.
     
  7. Ehni

    Ehni Active member

    Liittynyt:
    01.02.2012
    Viestejä:
    1,156
    Kiitokset:
    127
    Pisteet:
    73
    Käyttääkö noita joku täysjärkinen? :D toki pakettikoneiden ostajat varmaan...
     
  8. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Ja tuossa on huonoa?
     
  9. Ehni

    Ehni Active member

    Liittynyt:
    01.02.2012
    Viestejä:
    1,156
    Kiitokset:
    127
    Pisteet:
    73
    No 99% noista valmiiksi asennetuista oem-ohjelmista on paskaa. En itse ainakaan luottaisi jonkun HP:n ohjelman vastuulle mitään päivityksiä . Jollekin toi on varmaan hyvä juttu
     
  10. Peliukkeli

    Peliukkeli Newbie

    Liittynyt:
    16.04.2017
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Kiitos erittäin seikkaperäisesti (ja värikkäästä) vastauksesta, wwallu!

    Periaatteessa paljon tuosta jo tiesinkin, mutta asia oli minulle helpompi hahmottaa tuon pakettikoneen kautta, kiitos siis vaivannäöstä. Jatketaan kuitenkin vähän vielä keskustelua, jos tätä vaikka lukee joku muukin kiinnostunut:

    VR-koneelle olin itselleni antanut ymmärtää, että näyttökortiksi GTX 1070 olisi hinta-laatusuhteeltaan hyvä (riittävä?), mutta ajattelenko väärin jos vertaan pelkkiä numeroita (1070 vs. 1080) vai pitääkö vielä tutkia tarkemmin valmistajaa, kortin arkkitehtuuria, tms.? Nähtävästi ainakaan mikään kahden näyttiksen yhdistäminen ei tuo merkittävää etua kuvailemaani VR-leikkeihin?

    Kun kunnon koneen yleensäkin kasaa, mikä on se kaikkein tärkein päivitettävyyden kannalta? Emolevy? Koppa? Virtalähde?
     
  11. Whatta Heck

    Whatta Heck Senior member

    Liittynyt:
    16.09.2011
    Viestejä:
    10,261
    Kiitokset:
    1,291
    Pisteet:
    243
    Hmm. Päivitettävyyden kannalta... satsaisin nyt ok näytönohjaimeen jolla mennään hyvän aikaa ettei sitä tarvitse päivittää. Tällöin olisi gtx 1080 kova sana. Huomio ok virtalähteeseen myös kun haetaan pitkäikäistä ja luotettavaa voimalaitosta, kestää seuraavaankin kokoonpanoon. Hiljaisuuden mahdollistava koppa saattaa aluksi tuntua ja näyttää tylsältä mutta haukkuu hintansa vuosien mittaan. Tuunaus sulla onnistuu ja teippaaminen esimerkiksi antaa mahdollisuuksia lookin muokkaamiseen. Ääni R5:lle täältä. Dvd paikkakin löytyy. Tuosta on omakohtaista kokemusta, ihan ok.

    muoks
    wwallun laittama koppa myöskin ourrait vaihtoehto.
     
    Viimeksi muokattu: 16.04.2017
  12. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
  13. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Nimen omaan on hyvä juttu jos ei halua kaikkia päivityksiä asentaa (käytännössä näyttää vain heidän palvelimillaan olevat MS- päivitykset).
     
  14. Peliukkeli

    Peliukkeli Newbie

    Liittynyt:
    16.04.2017
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Kiitos kaikille kommentoijille, enköhän näillä tiedoilla jo saa mainion koneen kasattua!

    Vielä kuitenkin tuosta ylikellottamisesta haluaisin kysyä kun wwallu sitä kovin korostaa eli se mitä olen netistä ymmärtänyt, ylikellottamisen tarkoitus on saada laitteistosta irti tehoja x-määrä enemmän kuin mitä laitevalmistaja uskaltaa komponenteilleen luvata. Käyttäjä ylikellottaessaan kuitenkin samalla (aina?) luopuu laitevalmistajan takuusta. Samalla komponenttien laskennallinen elinikä saattaa lyhentyä koska niitä käytetään normaalia kovempaa.

    Eli ymmärränkö oikein, että ylikellottamisen etu on tulevaisuudessa kun takuut ovat muutenkin päättyneet ja koneesta haluaisi vielä tiristää sellaiset tehot, että sillä yhä pyörittäisi sen tänään tuntemattoman mutta huomenna erittäin tehosyöpön pelin niillä suurimmilla ultra-asetuksilla?
     
  15. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
    Kellottaminen periaatteessa vie takuun, mutta käytännössä laitevalmistajan on mahdotonta tietää että osaa on kellotettu. Eikä sillä ole merkitystä elinikään kun pysyy kohtuudessa eikä lyö mitään järjettömiä käyttöjännitteitä.

    Jotkut pitävät kellotusvaraa jemmassa pahan päivän varalta, mutta yleensä jos sellaisia aikeita on niin ostetaan saman sarjan tuotteista matalimmilla kelloilla oleva (ja samalla halvin) ja napsautetaan se saman tien huippumallin tehoihin tai vähän ylikin. Nuo kun kuitenkin on samoja tuotteita, valmistajat vaan myyvät osaa tavarasta alikellotettuina saadaakseen vähän halvempiakin kamppeita kauppaan. Ainoa poikkeus tuohon on Intelin prossut joista vain kalleimmat mallit ovat ylikellotuskelpoisia (niissä tosin jo peruskellot on niin kovat että omin päin kellottelu on vähän turhaa).
     

Jaa tämä sivu