1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kone ei sammu-biosista ei löydy oikeaa kohtaa (vielä kysymys osioinnista)

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi LasL 24.06.2007.

  1. LasL

    LasL Member

    Liittynyt:
    23.08.2006
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moi,

    koitin selailla muitakin topicceja mutta en osannut käyttää niitä apuna tässä omassa tapauksessani.. Eli ongelma on seuraavanlainen:

    Koneeni on alkanut tekemään sellaista, että se ei sammu ollenkaan käynnistä-> sammuta toiminnolla. Se jää hyrisemään vain päälle, ja siihen saattaa välillä jäädä ainoastaan taustakuva ilman kuvakkeita ja mitään. Sitten sen joutuu painamaan kiinni power-nappulasta..

    Sitten olen myös huomannut, että Operalla on alkanut tulemaan ongelmia netissä ollessa. Eli se yhtäkkiä (oli sitten millä sivulla tahansa), ilmoittaa että Opera on aiheuttanut virheen ja se on suljettava. Ja sen jälkeen se heittää koko Operasta pihalle ja kun klikkaan uudestaan Operan kuvaketta se kysyy haluanko jatkaa siitä mihin jäin. Tätä siis tapahtuu jatkuvasti kokoajan.

    Olen ruvennut muutenkin miettimään, pitäisikö virkistää konettani jollain puhdistavalla toimituksella, kun en ole koneen kokoamisen (n. 3 vuotta sitten) jälkeen sitä millään tavalla kertaakaan "uusiksi pistänyt". Voisiko tämä vaikuttaa häikkiin?

    Mitä minun kannattaisi tälle tehdä? Mistä viat johtuvat? Virustorjuntaohjelma ei ainakaan viruksia ole löytänyt, levyn eheytykset olen juuri tehnyt.

    Voisiko joku kiltti neuvoa minua alusta pitäen, koska en osaa itse lähteä tekemään edes tuota windowsin asentamista..

    Mitä tuo Low Level formatointi tarkoittaa, lähteekö siinä kaikki härpättimet pois? Kannattaako semmoinen tehdä?

    Haluaisin koneeni kokonaan puhtaaksi ja virkistyneeksi että se toimisi taas moitteettomasti.

    Tässä jotain tietoja koneesta, en tiedä onko siitä mitään hyötyä mutta joka tapauksessa:
    ASUS A7V600 SE, VIA KT600, D/TB/xp ATX emolevy
    AMD BOX Athlon XP B 2800+ 2.08G/333 MHz, 512
    KI 512MB 400MHz DDR-RAM DIMM
    Maxtor DiamondMax +9 160.0GB 8MB
    NVIDIA Geforce 7600 GS

    Ja miten muuten osaan asentaan tuollaisen modeemin, jos sen joutuu asentamaan uudestaan? Joskus yritin, mutten ymmärtänyt siitä mitään sen ohjekirjan kanssa pelatessa. Modeemi on TeleWell EA-400 ADSL.

    Kiitos! Olisi kiva oppia itse näitä joskus.
     
    Viimeksi muokattu: 24.06.2007
  2.  
  3. deleted-user

    deleted-user Guest

    Liittynyt:
    28.04.2007
    Viestejä:
    1,905
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kaikkiin en osaa vastata ,mutta jos Opera kerran tuottaa ongelmia niin ennen formatointia voisit koittaa ko. selaimen uudelleenasennusta. Tämä voisi auttaa siihen.

    Tuossa on apuja siihen sammutus -ongelmaan. Voisit niitä koittaa myös. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/521223

    Ja siitä koneen formatoinnista ,täällä on opas siihen ja tässä on keskustelua myös low level formatoinnista.


    Ja tuossa low level formatoinnissa lähtee kaikki ohjelmat tietääkseni pois siltä asemalta joka formatoidaan ,ja tuosta low level formatoinnista pitäisi löytyä lisää kovalevyn valmistajan sivuilta.

    Tässä linkissä on ohjeita koneesi tietoturvan ja suorituskyvyn ylläpitoon.

    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/294038

    Lisää käytännön tietoa tulee vielä muilta ,koska itse en tiedä pahemmin koneen formatoinnista. Mutta toivottavasti auttoi edes vähäsen. Kysy lisää jos tulee kysyttävää.

    EDIT: Ja tuolla täydellisellä formatoinnilla ja uudelleenasennuksella lähtevät kaikki Windowsin ongelmat pois lukuunottamatta jos ongelma johtuu komponenttien / muun raudan toimimattomuudesta. Eli sillä lähtevät myös niin virukset kuin muutkin ongelmat.

     
    Viimeksi muokattu: 24.06.2007
  4. LasL

    LasL Member

    Liittynyt:
    23.08.2006
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos !

    Täytyypä tsekkailla.
     
  5. PJKuona

    PJKuona Regular member

    Liittynyt:
    05.09.2001
    Viestejä:
    658
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oman koneeni olen tyhjentänyt yleensä noin kerran vuodessa. Tahtoo näiden Windows vehkeiden kanssa olla siten että ne ajanoloon hidastuvat. Rekisteriin kertyy kaikkea turhaa moskaa ja kiintolevylle kaikkea sekalaista ohjelmaa ym. turhaa - riippuen tietysti hieman käyttäjästä.

    Veikkaisin että kiintolevyn formatointi ja Windowsin uudelleenasennus poistaa nuo kuvaamasi ongelmat. Low level -formatointia ei tarvitse, eikä pidäkään tehdä. Normaali formatointi riittää.
     
  6. LasL

    LasL Member

    Liittynyt:
    23.08.2006
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Okei.. Eli miten toi Windowsin uudelleen asennus sitten tapahtuu ton formatoinnin jälkeen? Mulla on tuommoinen poltettu cd jossa on Windows XP ja 2000, päivitykset sekä emolevyn ajurit. Alkuperäisen levyn olen hukannut. Miten käytän tuota?

    Eli, miten nyt sitten täytyy tehdä jos alan formatoimaan konettani, miten se vaihe kun olen ilman internet-tukea? Onnistuuko netin asentaminen itse sillä internetlevykkeellä vai pitääkö minun tehdä itse jotain modeemiasetukset uusiksi? Yritin joskus ja siitä ei tullut mitään.

    Olen tajunnut formatoinnin kutakuinkin, mutta ainoa ongelma tulee eteen kun en löydä biosista tuota kohtaa mihin pitäisi vaihtaa cd-rom?

    Biosissani ei ole first boot device-kohtaa eikä jossain ketjussa mainittua boot priority-kohtaa. Eli mihin vaihdan sen? Alkaisin tässä pikkuhiljaa formatoimaan jos tuon saisin tietää. Kokeilin jo jotakin slave kohtaa johon laitoin cd-rom, mutta ei onnistunut. Mitä noi secondary master slave sun muut on?
     
    Viimeksi muokattu: 25.06.2007
  7. LasL

    LasL Member

    Liittynyt:
    23.08.2006
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kukaanko ei tiedä? En siis löydä Biosista sitä kohtaa mistä käynnistetään cd:ltä ja onnistuuko se edes tuolta cd:ltä missä on xp, 2000 ja ajureita?

    Voinko jotenkin polttaa tämän nykyisen käyttöjärjestelmän cd-lle ja asentaa ja formatoida sillä koneen, vai tarvitsenko jotain muuta cd levyä. Minulla ei ole korppuasemaa koneessa, tuollainen usb-korppuasema on mutta en osaa käyttää sitä. Esim. saada siltäkään mitään käynnistämään mutta luulisi nyt että homma toimisi pelkällä cd tuella. MInulla vaan ei ole mitään asennnuscdtä tallessa. Mitä tehdä apua olen lukenut johonkin tuhanteen kertaan nuo muut jutut formatoinnista ja toi cd.ltä käynnistäminenkin oli jollain eri nimellä ainakin yhdessä topicissa.
     
    Viimeksi muokattu: 25.06.2007
  8. Easycola

    Easycola Regular member

    Liittynyt:
    30.08.2002
    Viestejä:
    265
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    26
    Kun menet sinne BIOS:iin, pitäisi näkyä seuraavat valikot ylhäällä:
    Main Advanced Power Boot Exit
    Asuksen ( www.asus.com )sivuilta löydät myös pdf-manuaalin ko. emolevylle (Asus A7V600 SE) jos kaipaat tarkempia ohjeita.

    Menet Boot valikkoon, ja vaihdat 1. kohtaan cd-aseman (jos ei jo valmiiksi näin ollut). Muista tallentaa muutokset lopuksi.

    Primary Master/Slave + Secondary Master/Slave valikkoihin ei ole mitään tarvista mennä säätämään tässä vaiheessa, auto-asetus riittää hyvin.

    Kuulostaa vähän hämärältä että on poltettu cd missä on xp ja 2000 samassa cd:ssä + päivityksiä, mahtuuko edes yhdelle CD:lle? Vai onko se DVD? Noh, jokatapauksessa, jos se on boottaavaksi tehty ja löytyy xp:n asennustiedostot, niin pitäisi onnistua.
     
  9. LasL

    LasL Member

    Liittynyt:
    23.08.2006
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    KIITOS vastauksesta.

    menin katsomaan niitä cd:n exe tiedostoja ja kyllä siellä näytti olevan jotain win2000 ja xp, mutta olikohan ne sitten pelkkiä service pack 4:sia tai jotain.. Apua, mitä teen jos en löydä asennuslevyä? Sitä winukkaa siis.

    Sitten vielä tuosta BIOSista sitä, että tuossa ensimmäisessa kohdassa BOOT-osastolla oli "Legacy Floppy" valmiina. Muut vaihtoehdot sieltä oli Disabled, LS120, ZIP, ATAPI MO, USB FDD ja USB ZIP. Eli onko toi Legacy Floppy mahdollisesti cd-rom? Koska ite tota cd-rom vaihtoehtoa siellä ei lukenut..

    Mikä noista muuten pitää valita, jos haluaa käynnistää semmoiselta irroitettavalta usb-korppuasemalta?
     
    Viimeksi muokattu: 26.06.2007
  10. LasL

    LasL Member

    Liittynyt:
    23.08.2006
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Helppikää nyt joku, aivan ulapalla tästä bios systeemistä ja haluaisi päästä formatointia tekeen..
     
  11. PJKuona

    PJKuona Regular member

    Liittynyt:
    05.09.2001
    Viestejä:
    658
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos noista pitäisi valita, niin koettaisin tuota USB FDD-vaihtoehtoa. Voithan toki kokeilla kaikkiakin ja sillä tavalla selvittää mikä niistä toimii.
     
  12. LasL

    LasL Member

    Liittynyt:
    23.08.2006
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Noniin.. kokeilin nyt noita kaikkia vaihtoehtoja, ja ylläri, mikään niistä ei avannut cd:ltä. Eli mitä nyt eteen?

    Ei tuon formatoinnin pitäisi kai kovin vaikea juttu olla, mutta mitä sieltä biosista nyt pitää vaihtaa että pääsisi johonkin eteenpäin? Ei nimittäin ole mitään hajua mikä pitäisi vaihtaa ja en viitsi lähteä arvuuttelemaan, koska olen aivan varma että teistä joku tietää varmaksi sen kohdan.
     
  13. core2

    core2 Regular member

    Liittynyt:
    30.05.2007
    Viestejä:
    1,116
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Saitko kasatessasi koneen avain koodin windows:iin

    jos sulla on avain ja löydät jostain,kaverilta esim.
    OEM asennus levyn voit käyttää tätä levyä ja omia koodejasi
    ja voit myös aktivoida winukan kuukauden sisällä niin toimii myös päivitykset.
     
  14. LasL

    LasL Member

    Liittynyt:
    23.08.2006
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kun saan sen levyn, niin kuinka saan sen sitten käynnistymään siltä, eli mitä vaihdan biosiin ja mihin kohtaan?

    Mistä tietää kuinka jaetaan C: ja D: asemat ja mistä tietää kuinka paljon kummallekin tulee sitä tilaa? Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitin tällä kysymyksellä. Onkohan se nyt osioimista, vai muistanko ihan väärän sanan. Eli mitä tulee mihinkäkin kohtaan jos C: ja D: asemat tulee uusiksi?
     
  15. core2

    core2 Regular member

    Liittynyt:
    30.05.2007
    Viestejä:
    1,116
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Hei Lasl. sinun olisi ensin varmistettava,että kone boottaa Cd/DVD
    lukijalta sen teet BIOS:ista en tiedä mikä bios sinulla on mutta jotenkin tähän suuntaan,siellä lukee vasemmalta->main->advanced->power->boot->tools->exit.Ei välttämättä tässä järjestyksessä!
    ota ja mene boot device priority(käyttäen nuolia)ja enteriä, täällä seisoo esim. näin 1st.boot device floppy drive->2nd device nimi tai numeroita tämä on hdd eli kovo 3rd LG CD-s300 eli CD/DVD,tässä vaiheessa näet oikeasta ruudusta miten teet jotta saat CD:n 1st bootiksi kaikki nimet ja numerot joita käytin olivat esim.jos olet saanut oman cd:si ykköseksi paina esc.täten hyppäät ylös bios setup utilityyn,täältä valitset exit.&save changes, tämän voit myös tehdä kun olet asettamassa ensimmäistä boot asemaa jos painat esim (f**)tämä seisoo siinä oikealla ruudussa( f** save and exit) .levy asemaan ja asennus alkaa seuraa ohjeita koko ajan.toivotaan että onnistut täällä on monta jotka auttavat sinua kun vaan heität kysymyksen Moi
    Lisäksi. se ei ole niin vaikeeta kuten se ekaks näyttää!
     
    Viimeksi muokattu: 29.06.2007
  16. LasL

    LasL Member

    Liittynyt:
    23.08.2006
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eli siis, mites kun olen kokeillut tuolta BIOSista jo kaikki vaihtoehdot tohon BOOT-jutun ensimmäiseen kohtaan, siellä oli vaihtoehtoina nämä: Disabled, LEGACY FLOPPY, LS120, ZIP, ATAPI MO, USB FDD ja USB ZIP. Ja valmiina vaihtoehtona oli LEGACY FLOPPY. Eli onko toi Legacy Floppy mahdollisesti cd-rom? Koska ite tota cd-rom vaihtoehtoa siellä ei lukenut.. Ja mitään tuommoisia 1st boot deviceä siellä ei lukenut ollenkaan kun koitin jo muutama päivä sitten sitä katsella.. Voiko se olla jollakin muulla nimellä BIOSissa? Joku mainitsi että se voisi olla Boot Priority, mutta sellaistakaan ei mun BIOSista löytynyt. Eli mistä löydän sen?

    Ja sitten olisi yksi tärkeä kysymys myös.. Näyttää siltä että en löydä Windows-levyä ja koodinumerosarjaa.. Onko muuta mahdollisuutta kuin ostaa Windows levy jostain kaupasta ja tehdä sillä nämä Windowsin uudelleen asennukset ja formatoinnit? Vai mitä tarvitsen ja mistä sellaisen saisin ellen osta? Eikö tätä nykyistä käyttistä pysty mitenkään kopioimaan levylle? Miten se tapahtuu jos pystyy?
    Mitä maksaa tämmöinen Windows 2000 tai XP, mistä sen halvimmalla saisi jos olisi pistää joku linkki jollain..? Ehkä mieluiten tää 2000, kun tää tuntuu vakaammalta.
     
  17. core2

    core2 Regular member

    Liittynyt:
    30.05.2007
    Viestejä:
    1,116
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ja sitten olisi yksi tärkeä kysymys myös.. Näyttää siltä että en löydä Windows-levyä ja koodinumerosarjaa.. Onko muuta mahdollisuutta kuin ostaa Windows levy jostain kaupasta ja tehdä sillä nämä Windowsin uudelleen asennukset ja formatoinnit? Vai mitä tarvitsen ja mistä sellaisen saisin ellen osta? Eikö tätä nykyistä käyttistä pysty mitenkään kopioimaan levylle? Miten se tapahtuu jos pystyy?
    Mitä maksaa tämmöinen Windows 2000 tai XP, mistä sen halvimmalla saisi jos olisi pistää joku linkki jollain..? Ehkä mieluiten tää 2000, kun tää tuntuu vakaammalta.


    2000:nen on vielä paljon dos pohjainen ja xp taas nt pohjainen.
    Ajattelin että ottasit mieluummin ton xp:n.Katso jos löydät jonkun pienemmän firman joka itse valmistaa ja myy PC:itä sieltä päin missä asut kysyt vain jos nämä voisi myydä oem:män levyn sinulle,he saavat myydä sitä vain heidän tekemiin koneisiin,kait ne voi vähän joustaa.
    No tota voit kyllä vielä katsoa mikä valikko on tän atapi moden alla kun valitset sen,sinulla olisi hyvä olla se levy ennen kuin aloitat.ps.jos kopioit tiedot kokonaan nyt niin kopioit myös viat.
     
  18. LasL

    LasL Member

    Liittynyt:
    23.08.2006
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eli, ton Atapi Moden alla ei oo mitään valikkoa vaan se on yksi vaihtoehto tuolla boot-osaston ensimmäisessä kohdassa (joku neuvoi että tuohon BOOT-osaston ensimmäiseen kohtaan pitää vaihtaa se cd-rom, mutta mulla ei siellä ole sellaista vaihtoehtoa).

    Emolevyni on Asus A7V600 SE.
     
  19. core2

    core2 Regular member

    Liittynyt:
    30.05.2007
    Viestejä:
    1,116
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Sun emos ei ole niin vanha etteikö tukisi cd lukijaa.
    valitse tää atapi,biosista laita levy cd:lukijaan save&exit.
    jos nää sinun levyt on boottaavia,niin pitäis lähtee pyöriin.
     
  20. core2

    core2 Regular member

    Liittynyt:
    30.05.2007
    Viestejä:
    1,116
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Sun emos ei ole niin vanha etteikö tukisi cd lukijaa.
    valitse tää atapi,biosista laita levy cd:lukijaan save&exit.
    jos nää sinun levyt on boottaavia,niin pitäis lähtee pyöriin.
     
  21. core2

    core2 Regular member

    Liittynyt:
    30.05.2007
    Viestejä:
    1,116
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kännissä vissiin ku tuli tuplat.anteeksi
     

Jaa tämä sivu