1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kokemuksia Optorite DDO401 asemasta

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi juhpyl 28.11.2003.

  1. juhpyl

    juhpyl Regular member

    Liittynyt:
    28.11.2003
    Viestejä:
    127
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Uusi optorite DDO401 asema on tullut kauppoihin. Olisiko jollakin kokemuksia tästä kahdeksankertaisella nopeudella polttavasta asemasta.
     
  2.  
  3. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Optorite DD0401 8X DVD+/-RW moninormiasema sisäinen.
    Laadukas ja luotettava 8X nopeuksinen Sanyon koneistolla oleva DVD+/-RW ja CD-RW asema tietokoneen sisälle. Burn-Proof ja Exact-Rec teknologiat. Kirjoitusnopeus 40x CD-R, 24x CD-RW, 8x DVD+R, 4x DVD+RW ja DVD-R sekä 2x DVD-RW. Kapasiteetti jopa 4.7GB.

    Hakuaika 130ms DVD:lle ja 100ms CD:lle. 2MB välimuisti. Tukee HD-Burn teknologiaa - polttaa kaksi kertaa normaalin CD-levyn kapasiteetin CD-medialle.

    verkkokauppa.com:issa ainakin on hintaan 159 euroa.
     
  4. Voorhees

    Voorhees Guest

    Joo tilasin tuon Optoriten tänään, tai siis tarkemmin eilen TI 2.12.2003 kello 21:30
    mutta tuskin tulee vielä viikonlopuksi.

    Harmi että tuon hinta oli noussut 181,90 euroon.

    Yritän muistaa kirjuutella tänne jotain kun saan vähän testailtua asemaa, tuli samalla vähän muitakin osia tilattua (Amd XP 2500+Barton prossu), niin menee ehkä pari päivää.

    Ihme että tosi vähän jutskaa tuosta HD-Burn ominaisuudesta löysin netistä, tosin en nyt kovin kauaa ole vielä etsinyt.
    Mutta ei edes laitteen omilla sivuilla lue että tarvitseeko HD-Burn moodiin kirjoitetut levyt oman ajurin tai jotain, ja lukeeko niitä mitkä asemat, jos vain toi polttava lukee niin ei kovin kätevää, jos ei kerran voi toisilla koneilla lukea. En löytänyt kuin uuden biossin.

    Toivottavasti toimii ilman päivityksiä.
     
  5. Voorhees

    Voorhees Guest

    Noh niin nyt olis eka levy poltettu tällä Optoriten DD0401 DVD polttajalla. Käytin mukana tulevaa Nero 5.5 ja hain siihen uusimman päivtyksen Neron sivulta. Elikkä poltin 700 megan tiedostoja Verbatimin 4,7 Gb DVD-RW levylle ja poltto "onnistui", ei tullut valituksia polton aikana. Sitten testasin levyä toisessa koneessa jossa aika uusi LG:n DVD/CD-RW Combo asema, levy näkyi muttei mikään tiedosto kopiotunut. Sitten kokeilin kopioda niitä itse Optoriten asemalla ja ei onnistunut silläkään. Nyt hain uusimman version nero60028 tosin tuo on demo, mutta jos sais tuolla pelaamaan niin hyvä. Kirjoittelen lisää kun saan testattua tuota 6 versiota , vois seuraavaksi "uhrata" yhden Verbatimin DVD+R levyn. JOs ei rupea toimaan niin sitten vissiin kai yhteyden ottoja myyntiliikkeeseen että mitä tehdään, ei oikein huvittais firmawarea päivittää kun olen lukenut että joillakin on asemat hiljentyneet sen jälkeen...
     
  6. Voorhees

    Voorhees Guest

    Uusin nero 6.00028 auttoi sen verran että nyt verban DVD+RW levyn pystyy lukemaan optoritella, muttei edelleenkään onnistunut LG:n combolla eikä Toshiban DVD-ROM 8x asema, jolla oon saanut luettua kaikki prässätyt DVD-levyt ongelmitta.

    POltin yhden Lidlistä ostetun Octron DVD-R levyn 2x nopeudella ja se toimii myös muissa DVD asemissani.
    Nyt kun tätä kirjoitan niin testi palaa TDK:n 700 MB cd-r levy HD-BURN moodissa elikkä sinne menee 2 kpl n. 700 mb filettä.
    Pitää vielä kun kerkiää niin testata DVD+R 4x poltto, harmi kun ei verkkokaupassa ollut DVD+R 8x levyjä hyllyssä. Pitää varmaan uhrata yksi 4x levy testaukseen, mutta sitten vasta kun saan uuden prossun (2800+ XP Barton).
     
  7. Voorhees

    Voorhees Guest

    Joo noi HD-BURN poltetut CD-R levyt toimii vaan semmoisissa DVD asemissa joissa on tehty firmware päivitys joka tukee HD-BURN teknologiaa. Ei toimi siis normaaleissa CD-ROM luku asemissa :(

    Ilmeisesti Sanyo vasta alkutaipaleella tällä saralla, ja tälle HD-BUNR "standardile" käy varmaan niinkuin Beta videoille. Muuten toimi hienosti poltto meni 24X ja Optorite luki 1,4 GB noin 3 minuutissa levylle. Elikkä HD-BURN ei oikein sovellu tiedostojen siirtoon toiseen koneeseen kun varmaan aika harvinaisia DVD asemat joihinka sais firmwaren joka auttais asiaa.
     
  8. TWB

    TWB Member

    Liittynyt:
    26.04.2003
    Viestejä:
    40
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    "POltin yhden Lidlistä ostetun Octron DVD-R levyn 2x nopeudella..."

    Asiasta kolmanteen eli kysyisin, paljonko Lidlissä kyseiset DVD-R levyt maksavat?
     
  9. jarmokap

    jarmokap Member

    Liittynyt:
    07.12.2003
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Optoriten sivustoltahan löytyy luettelo 4x DVD+R-levyistä joille onnistuu poltto 8x-nopeudella. Samioin löytyy muut suositeltavat levyt.

    http://www.optorite.com/newproducts.htm

    HD-Burn-sivusto: http://www.digital-sanyo.com/BURN-Proof/HD-BURN/

    Burn-Proof ja HD-Burn certifioidut laitteet:

    http://www.ssct.co.jp/bpcenter/en/list.html

    Tilasin oman laitteen vasta perjantaina. Laitan sen joskus Firewire/USB-koteloon kun hinnat niissäkin näyttää laskeneen. Silleen ei ole yhteensopivuus ongelmaa HD-Burnin suhteen.
     
  10. lordbaal

    lordbaal Member

    Liittynyt:
    05.05.2002
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mahtaako täältä löytyy apua? CD-r poltto sujuu ongelmitta. Mutta kun yrittää polttaa DVD+r:iä niin tulee ilmoitus "SCSI/IDE command aborted". Sen jälkeen kelkka pitää avata manuaalisesti.
     
  11. Voorhees

    Voorhees Guest

    Noi Lidlistä ostetut Octron DVD-R levyt maksoi 16,99 € 5kpl loota joissa normaalit cd kotelot.

    Sitten kysymys jarmokap:lle mitenkä sä laitat IDE laitteen johonkin ulkoiseen Firewire/USB koteloon ?

    Ja mitenkä se pystyy poistamaan yhteensopivuus ongelmat ???

    Lähinnä ongelmana tuossa HD-BURN poltossa se ettei voi lainata helposti kaverille levyä, vaan kaverilla pitää myös olla HD-BURN lukua tukeva asema. Ja ei sitä kukaan kovin kauaksi aikaa viitsi lainailla omaa DVD burneria ;)
     
  12. jarmokap

    jarmokap Member

    Liittynyt:
    07.12.2003
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eikös tuo ollut Ma 24.11 erikoistarjoushinta? Myykö ne edelleen samalla hinnalla?

    Ei taida olla vielä yhtään aitoa Firewire/USB ulkoista kiintolevyä vaan niissä on normaali IDE-asema ja ohjainkortti. Esim. Lacie käytti eräässä 40GB mallissa IBM:n ja 160GB mallissa Maxtorin IDE-asemaa. Tässä hyvä linkki kotelon valintaan

    Recommendation for external USB 2.0 or USB 2.0-FireWire case
    http://www.cdrlabs.com/phpBB/viewtopic.php?t=12097

    Tässä esimerkki 48 dollarin Firewire/USB2-Combo-kotelosta: http://www.dealsonic.com/bymecoidetof.html

    Minulta se poistaa yhteensopivuusongelman koska lähinnä varmuuskopioin dataa (DV-videoleikkeitä).

    Oletko käyttänyt Virtual-CD/DVD-asemia?
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2003
  13. Voorhees

    Voorhees Guest

    Joo tosiaan noi Lidlin levyt oli tarjouksessa, ostin vaikkei ollutkaan vielä itsellä DVD burneria, en tiedä mitä ne nyt maksaa, on lähimpään Lidliin melkein 30 km.

    Kiitoksia noista linkeistä, pitää varmaan hommata jostain tommonen USB/Firewire kotelo.
    Saako suomesta mistään, verkkokauppa.comista katsoinkin ja sieltä valmistajien sivuilta löysin, muttei ollut VK:n listoilla mitään.

    Mulla ei ole ollut käytössä mitään virtuaali juttuja.
    Mitähän Virtual CD/DVD softaa vois kokeilla ?

    Muuten testasin Nero 6:lla dvd varmuuskopiontia yhteen harvinaiseen R0 leffaani, lähinnä sen takia että sitä hankala saada ja maksoinkin siitä jonkin verran. Käytin testaukseen verban DVD+RW levyä ja aivan hyvin levy toimi Optoritessa. Tänään paan yöksi palamaan varmuuskopiota omista fileista ja ajureista jne... DVD+R levylle., huomenna sitten näkee onnistuiko...
     
  14. jarmokap

    jarmokap Member

    Liittynyt:
    07.12.2003
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Käytän Virtual CD v.5 (Original) ja CloneCD asensi myös jonkun.

    http://www.virtualcd-online.com/default_e.htm

    Tässä sitten linkki ilmaiseen Circle Virtual CD:

    http://www.circleofone.com/

    Tässä vielä yksi: http://www.farstone.com/home/en/shtml/products.shtml

    Halpoja koteloita: http://iocombo.com/product/viewcompany.php?productmanufacturerid=2

    Polarpandasta löytyy tuota hintatasoa vastaava 2,5"-USB-kotelo kiintolevylle 25 euron hintaan. Saatan ostaa tuollaisen kun on 5GB kiintolevy joutilaana.
     
  15. Voorhees

    Voorhees Guest

    Loordbaal: [bold]Mahtaako täältä löytyy apua? CD-r poltto sujuu ongelmitta. Mutta kun yrittää polttaa DVD+r:iä niin tulee ilmoitus "SCSI/IDE command aborted". Sen jälkeen kelkka pitää avata manuaalisesti. [/bold]

    Elikkä loordbaal onko sulla siis Optoriten asema vai joku muu asema ?
    Mikä käyttis ? Mikä softa ? (onko päivitetty) ?
    Onko DMA päällä ? Ootko kokeillut yksinään ettei muita asemia samassa kaapelissa ?
    Joillakin on ullut ongelmaa Win XP:n kanssa DVD burnerien kanssa.
    Noihin kun vastaat niin vois ehkä jotain neuvoa kehitellä...

    Muuten mulla on ainakin tää Optoriten asema pelannut hienosti, se oma file ja ajuri DVD-backup poltto onnistui hienosti, lennossa paloi ja testi kopsasin vain lukevalla asemalla > ok!
    Oon poltellut nyt myös tavallisiakin CD-R ja CD-RW levyjä, ja hienosti tapahtuu.

    Oon käyttänyt tähän mennessä vain Neron 6.00028 versiota. Käyttis muuten win2k eng. Vähän toi neron opettelu vie aikaa, kun oon tähän asti ollut Easy CD Creatorin ja CloneCD:n leirissä.

    Pitää seuraavan kerran kun tilaan PC kamaa niin ostaa tyhjiä DVD+R levyjä jotka kestää 8X polton. En ole kokeillut saisko Nerosta rajoituksia pois jotenkin että vois kokeilla 4x levyyn 8x nopeutta...
     
  16. lordbaal

    lordbaal Member

    Liittynyt:
    05.05.2002
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nyt ongelma on edennyt siihen, että poltto tuntuu onnistuvan. Mutta poltettua levyä ei tunnista mikään asema (aivan sama polttaako dvd+ tai cd-r levyjä). Muutaman hd-burnilla poltetun cd-r levyn asema on tunnistanut n. 5min lataamisen jälkeen, mutta poltettuja tiedostoja ei ole pystynyt avaamaan.

    Aluksi epäiltiin viallista asemaa, eli tämä on jo toinen asema.

    Asema: Optorite DD0401 (firmware 130E, kokeiltu myös edellisiä versiota 100E ja 120E)
    Poltto softa: Nero 6.3.0.2 (myös vanhemmilla versioilla kokeiltu)
    Käyttis: Win XP professional, version 2002, service pack 1
    Käytetyt levyt: Verbatim DVD+R, TDK DVD+R, Sony CD-R, Fujifilm CD+R
    DMA on päällä

    Firmware päivityksen jälkeen nerossa nousee korkein dvd polttonopeus 8X.
     
    Viimeksi muokattu: 06.01.2004
  17. Voorhees

    Voorhees Guest

    Onpas kumma että sulla lordbaal on noin paljon ongelmia aseman kanssa. Kannattais vielä ehkä kokeilla toisessa koneessa ja jos mahd. niin koneessa jossa on win2000 käyttis. Toki ymmärrän jos ei voi, mutta jonkin verran kuulemma on XP:llä polttavien DVD asemien kanssa ongelmia. Ja voihan olla että sun konees emon piirisarja ei ehkä toimi täysin tuon aseman kanssa.

    Entäs oletko kokeillut DVD-R levyjä ?

    Poltatko aina täysillä ? Oletko kokeillut 1x polttoa DVD+ levyille ?

    Osaatko sanoa mikä emo ja prossu sulla on ?

    Mulla on Asus A7V333-X (VIA piirisarja) ja prossu 2600+XP (barton) ja 512 MB DDR(333)

    Mulla ei oo ollut ongelmia kun laitoin nero 6.0028 version, muuta kuin DVD+RW levyjen kanssa ja CD-R levyjen jotka poltettu HD-BURN moodissa, ja noita en ole pystynyt lukemaan siis mun kahdella muulla DVD-ROM asemalla. HD-BURN jossa oli n. 1,4 GB tavaraa kopsaantui Optoritella n. 3 min toimivana kovolle.

    Voisin kokeilla omaani joko toisessa koneessani jossa on XP tai asentaa XP:n nykyiseen koneeseen mihinkä mun pitäis asentaa win2k uudestaan tuon prossupäivityksen takia, kone toimii ok, mutta onpahan vaan tullut asennelltua kaikenlaista softaa ja codeccia, niin ei aivan kaikki pelaa kunnolla. Lähinnä ajasta kiinni, mulla ainakin menee 1 päivä kun koneen asennan, on sen verran kaikkia pikkusoftia mitkä pitää olla ja asetuksia pitää nysvätä...

    Mielenkiinnosta vaan että pystyykö muuten tuon firmawaren päivityksen jälkeen polttamaan DVD+R 8x levyille jotka ovat vain 4x sertifioituja, kun ei verkkokaupassa ollut silloin 8x levyjä kun ostin aseman. Minä meinaan ainakin tilata ulkomailta halvempia levyjä.

    Ilmoittelen sitten lisää kun olen vähän testannut omaani XP:n puolella
     
  18. lordbaal

    lordbaal Member

    Liittynyt:
    05.05.2002
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    prossu: AMD Athlon XP 2400+
    emo: Epox 8RDA (socket A)
    512MB DDR 333MHz

    kaikki polttonopeudet testattu
    en ole vielä DVD-R levyjä kokeillut
    Viikonloppuna olisi tarkoitus kokeilla toimiiko toisessa koneessa.
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2004
  19. topa

    topa Regular member

    Liittynyt:
    01.09.2003
    Viestejä:
    296
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin olisiko tämä asema sitten kannattava ostos?
    Verkkokaupas näky olevan 140e.
     
  20. jarmokap

    jarmokap Member

    Liittynyt:
    07.12.2003
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
  21. Voorhees

    Voorhees Guest

    Pitääköhän ostaa toiseenkin koneeseen myös Optorite jos niitä 140 euroon jo saa :)

    Mä en oikein käsittänyt "jarmokap":n firmaware päivitys kommenttia, siis mihinkä asemiin tulee firmware päivitys, optoriteen vai jonhonkin muihin merkkeihin, epäilen että polttonopeutta voisi kovin helposti firmawarella nostamaan, olen toki tietoinen että esim. HP:n CD-RW 8x tai 16x asemissa oli juuri samat sisuskalut, tehtaalta lähtiessä vaan lyötiin se firmaware millä asema haluttiin myydä.

    Eli en usko jotain vuoden vanhaa 4xDVD+R asemaa vois yhtäkkiä firmawarellä päivittää 8x DVD+R asemaksi.

    Se voi pitää paikkansa ettei enää kukaan valmista DVD burn aseman koneistoa jolla ei pystyisi polttamaan myös 8x, mutta tuskin vanhoihin onnistuu päivitys... ikinähän ei saa sanoa ei ikinä....

    Mutta mulla on ainakin aivan hienosti pelannut Optorite DDO401 asema.
    Ainut missä on tehnyt sutta kun poltin pari vuotta vanhalle canon CD-R 16x cd:lle tuolla optoritella niin levy ei toiminut, vaikka koitin polttaa vain 8x nopeudella.
    Vaikka muuten optorite polttanut nimettömiäkin ongelmitta, on jotain 10 nimetöntä levyä polttanut ja testannut

    Eli VAROITUS !!!!!
    uusilla asemilla ei välttämättä toimi vanhat CD-R levyt, vanhat CD-RW max 4x toimii ok.

    Tommoselle Canon CD-R levylle poltin mun toiselle koneella LG:n 32 CD-RW asemalla täysillä 32x nopeudella ja levy toimi jopa yli 15 v. vanhassa cd-soittimessa, ja levy poltettiin täysin 74 min.

    Mutta kyllä toi HD ominaisuus on hyvä olla vaikkei itse polttaisikaan , niin saa ainakin luettua niitä jos tulee vastaan.

    Jos joku tietää millä asemilla niitä HD-BURN levyjä pystyy lukemaan, niin olis saada jokin lista...
     

Jaa tämä sivu