1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Koepi'n unstable Xvid build ja GMC & Quarter-pixel

Viestiketju VCD ja SVCD -formaatit -osiossa. Ketjun avasi Khauron 14.11.2002.

  1. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Onko tullut jo kokeiltua? Eli 9. päivä julkaistussa Koepi'n unstable-buildissa on mukana Divx:stäkin tutut GMC ja Quarter pixel.
    Kuvanlaadun pitäisi tietysti jälleen parantua, mutta itse huomasin että jommalla kummalla ruksilla sai aikaiseksi näkyviä mustia pikseleitä erittäin tummissa / mustissa kohtaa (Q-Pixel?).
    Kertokaa kuinka kävi...
     
  2.  
  3. jamppat

    jamppat Guest

    Uusimmat buildit ovat olleet "hiukan" bugisia, tuntuu että kehittäjät menevät perä edellä puuhun. Olisivat laittaneet asian kerrallaan kuntoon mutta nyt tulee näitä uusia ominaisuuksia joka viikko eivätkä ne edelliset muutoksetkaan tosiaan ole vielä mitään graniitinvakaita. Itse suosin Nicin buildeja, kaverilla taitaa olla vaan nyt kiireitä.
     
  4. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    "hiukan" bugisia... Hehheh...
    Itse taas käytän aina Koepi'n buildeja, sillä pari kokeilua Nic'llä toi mukanaan punaista kuvaa ja pätkivää playbackia. Oli kuulemma toistofiltterissä ollut tuo vika, mutta en sen jälkeen ole kokeillut...

    Eipä noilla kahdella varmasti kauheaa eroa voi olla, sillä jos olisi niin kaikki käyttäisivät vain yhtä.
     
  5. jamppat

    jamppat Guest

    Kokeilin juuri uusinta Avisynth 2.5 betaa, Vdub_YV12- modia ja 16112002koepi XviD- pakettia aika vakuuttavin tuloksin. Päällä oli B-frame 4/160, GMC ja Q-pel ja tuloksena oli ehtaa amerikanherkkua ja vielä ennätyksellisen nopeasti. Doom9 foorumin avisynth - osiolta löytyy YUV12 FAQ jossa linkit ohjelmiin ja vinkkejä asetuksiin. Tämä on tosiaan ensimmäinen kerta kun olen saanut B-framen, GMC:n ja Q-pelin toimimaan yhtäaikaa, eli edistystä tapahtuu.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 17.11.2002
  6. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Katsoitko nuo B-frame arvot jollain softalla vai heitikö päästä?
    Itse olen vetänyt 2 / 200 ja silläkin ihan OK tulee, mutta jostain olen lukenut että tuonkin optimaalisen tuloksen antavaan ratkaisuun on olemassa joku softa? Tietoa?

    Itse tein viikonloppuna First blood:n (siis Rambo 1:sen) DVD -> Xvid. Mustissa kohdissa näkyy aivan selviä mustia pikseleitä kun GMC ja Q-Pixel oli päällä. En vain vielä tiedä kumpi nuo aiheutti. Bitrate oli noin ~1100 kun kokona oli yhteensä 800 MB.
    B-frame oli varmuuden välttämiseksi -1 / 200, eli perus.
     
  7. jamppat

    jamppat Guest

    B-framet olivat kokeilun perusteella, olen käsittänyt (hmm..?) että 1-4 ja 110-200 välillä sopii kokeilla ja 170 vaikuttaa ihan hyvältä. Softaa b-framen kalkulointiin en tunne, jos löydät jostain niin kerro.

    Tosiaan vain näin unta että Q-pel ja gmc toimivat 16112002(vaan eivät), ei vain näkynyt häikkää jota ne aiemmissa buildeissa aiheuttivat joten menin halpaan. 18112002-2 - buildissa ne ovat päällä, tälläkertaa tarkistin asian ffdshow:lla.

    Mustia pikseleillä tai blockkeja tulee kun bitratea liian vähän, q-pel kai pahentaa asiaa, tai ei niitä oikein voi välttää ainakaan yhden cd:n ripeissä, periaatteessa Q-pelin ja muiden apujen olisi tarkoitus vähentää niitä.
     
  8. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Olen nähnyt jossain Doomissa juttua tuommoisesta softasta. Koetan etsiä ja kerron jos löydän...

    Koepin 16112002 buildissa olivat kai toimineet, mutta toistofiltterissä (xvid.ax) oli ollut jotain pahaa hätää. Ainoastaan uusin FFDShow alpha osasi nuo tiedostot toistaa.
    Itse en saa GMC:tä, Q-Pixeliä ja B-Frameja (4 / 160) toimimaan yhtä aikaa. Vetäisin vielä eilen päälle sen "use chroma to detect movement" ja 2-pass oli kaatunut yön aikana Ramboon. Noh, unstable build...

    Kyllä ~1100 bitratella pitäisi saada jo kaikki mustat blokit pois. Ja jos vedän samalla bitratella (tai samalla koolla oikeastaan, teen siis intillä ne) mutta stable-buildillä 04102002 niin kuvasta tulee OK. Tuossa buildissa vain ei ole b-frameja eikä muita herkkuja.
     
  9. jamppat

    jamppat Guest

    Chroma motion ei toimi minullakaan, jos ei kaadu niin tuloksena metkaa värivirhettä. Kyllä 1100 bitratella pitäisi jo hyvää jälkeä syntyä, mutta eikös blockkeja tule periaatteessa niin kauan kun ollaan 100% qualityn alapuolella?
     
  10. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Kokeilen taas ensi yönä tuolla 18112002-2 buildilla. Tällä kertaa en pistä chromaa päälle ja b-framet about 4 / 160 + muut herkut. Kerron taas huomenna.
     
  11. jamppat

    jamppat Guest

    No, kuinka kävi? ja taas uutta buildia pukkaa niin ettei kunnolla ehdi testailla.
     
  12. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Kas, en muistanut tätä koko asiaa...
    Eli tein tällä kertaa Matrixin Koepin 18112002-2 unstablella. B-framet oli 4 / 170 ja GMC sekä Q-Pixel päällä. Kuvanlaadusta tuli hyvä, mielestäni kyllä ei sen tasoinen mitä noilla asetuksilla pitäisi tulla. Resona oli 640 X 272 ja bitrateksi tuli ~1100.

    En tiedä, joku hätä tuntuu olevan. Esimerksi Matrixin siinä kohtaa jossa Neo on töissä ja ne heput tulevat hakemaan sitä kuvataan ihan siis pelkkää seinää vähän aikaa. Seinä tekee tuon XviD:n buildin kanssa ihmeellistä aaltoliikettä, ihan niin kuin se aaltoilisi ja liikkuisi koko ajan. Alkuperäisissä VOB:eissa tätä ei tietenkään ole. Koin jossain vaiheessa DivX:n kanssa samaa, mutta se katosi. Olisiko tässäkin joku pienoinen bugi jossain.

    Ensi yönä pistän saman leffan samalla bitratella + samoilla arvoilla menemään, mutta 20112002-1 unstablella. Kerron sitten tuleeko samaa efektiä vielä, vai oliko 18112002-2:ssa joku vika.

    Hitto kun saisi selville mikä sen aaltoliikkeen tekee. Missään muualla sitä ei huomaa kuin paikaallaan olevassa samanvärisessä esineessä / asiassa. Seinä siis hyvä esimerkki. Katsotko itse löydätkö samaa efektiä? Niin juu, monitorinkin reso oli 640 X 480, eli leffan ja monitorin resot olivat samat. Tästä se ei siis voi johtua...
     
  13. jamppat

    jamppat Guest

    No sen olen huomannut että Xvid:llä tasaiset pinnat näyttävät usein yllättävän levottomilta, varsinaista aaltoilua en oikein saa esille vähän huonosti on kokeilumateriaalia. Kokeile ottaa muut avut paitsi b-frame pois, näissä kehitysversioissa ei voi oikein luottaa mihinkään mutta b-framet ovat pelanneet kaikkissa tuoreimmissa versioissa ainakin minulle.
     
  14. Boulder

    Boulder Regular member

    Liittynyt:
    18.02.2002
    Viestejä:
    127
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo aaltoefekti tulee joko GMC:stä tai QPelistä. En muista kumpi on kyseessä, mutta kerran pakkasin DivX5.02:lla Monty Python-ekstroja. Hyi hemmetti että oli kamalan näköistä kun taivas velloi makroblokkeja viimeisen päälle. Pelkän B-framen kanssa blokkimatto katosi.
     
  15. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Uusimmissa XviD:n unstableissa sama homma. Olisiko nyt ollut Koepi'n 25112002-1 unstable ja paikallaan olevat kappaleet näyttävät todella hirveiltä. B-Framet olivat 4 / 160 ja GMC + Q-Pel päällä.

    Pikku hiljaa alan epäillä sitä että XviD olisi laadullisesti parempi kuin DivX 5.0.2 PRO. Jos DivX:iä pakkailee ilman Q-Pel:ä niin laatu on kyllä todella hyvää (se on tuo Q-Pel Boulder mikä tekee makrot DivX:ssä). XviD:llä saa todella säätää että laatu on yhtä hyvää (tai parempaa).

    Back to the drawing board; vetelen seuraavan pätkän ilman GMC:tä ja Q-Peliä, mutta B-Framet päällä. Kerron taas kuinka kävi. Käytän nyt siinäkin tuota Koepi'n 25112002-1 unstablea.
     
  16. jamppat

    jamppat Guest

    Olen aika vakuuttunut että Xvid on parempi ainakin <1000 bitratella, mutta kieltämättä voi olla ärsyttävää testailla jatkuvasti tulevia uusia buildeja joissa mainostetut uudet herkut eivät 98 % todennäköisyydellä toimi. No onneksi sentään b-frame toimii (suht)luotettavasti.
     
  17. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Jälleen uutta unstablea tulee ulos Koepilta. Taitaa olla 03122002-1:nen ja korjattu lumi-maskingia ja tietysti jotain GMC:hen ja Q-Peliin liittyviä ongelmia.

    Minulla ei ainakaan omassa koneessani toimi kuin B-framet kunnolla (asetukset 1 - 8 / 150 - 200), muiden kanssa tulee ihme efektejä paikallaan oleviin kappaleisiin (lue yltä).
     

Jaa tämä sivu