Kodinkoneliikkeen palvelu

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi DocBigPot 14.02.2006.

1. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Mä en ottanut herneitä nenään. Yritin vain laskea leikiä ja jollakin tavalla auttaa sinua. Ei mennä nyt henkilökohtaisuuksiin vaan pysytään pilttuussa. Ymmärrän täysin sen, että sinua harmittaa moinen menettely liikkeessä. Mulla se olisi jo keittänyt yli. Edelleenkin olen sitä mieltä, että sinä itse olet paras henkilö selvittämään omaa asiaasi ilman mitään tämän myötätuntoisen sakin tukipapereita. Mutta että jokin raja joustamisella ja ymmärtämisellä tulee olla ja se kannattaa tehdä selväksi. En tarkoita toiseen äärimmäisyyteen menemistä, johon ymmärtääkseni viittasit, enkä mukavan perusluoteesi muokkaamista yhtään mihinkään suuntaan.

2.  
  3. DocBigPot

DocBigPot Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Juu, ittehän sitä tässä selvitellään, enkä nyt sinänsä täältä apua hakenut. Halusin vaan jakaa kokemuksiani, että jos jollakin on saman suuntaisia ongelmia niin ei välttämättä tarvitse kaikkia tyhjiä lupauksia niellä, vaan viheltää pelin poikki aikaisemmin. Ja kun sinäkin huumorilla sävytät tekstiäsi, niin luulisi että osaisit poimia sen myös muiden ripellyksstä. Eihän me oikeasti sormia aleta katkomaan....
    ...eihän?

4. xXx

xXx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kaikki sivustoilla esitettävä materiaali on yhtiön omistuksessa, ellei toisin mainita. sisällön kopiointi kokonaisuudessaan tai osittain on kielletty, ilman etukäteen myönnettyä kirjallista suostumusta yhtiöltä. eli kaikki kirjoitukset ovat afterdawn oy:n omaisuutta.

5. wildass

wildass Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli kun kirjotan jotain omasta sekavasta päästäni tänne, se siirtyy välittömästi Afterdawnin omistukseen, eikä minulla ole omaan kirjoitukseeni enää tämän jälkeen mitään oikeuksia.
    Aika perseestä.

6. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Ei kai mikään sääntö voi estää ketä tahansa lähettämästä LINKKIÄ mihin tahansa aD:n julkiseen keskusteluun?
    Itse materiaalin kopiointi, paitsi osittaisena lainauksena, voidaan toki kieltää.

En kyllä sitten tiedä, mitä hyötyä olisi lähettää Hirvoxiin edes linkkiä tähän keskusteluun, voihan sinne yhtä hyvin vain kertoa asiasta mainitun "netin keskustelupalstalla".

Suomen sananvapauskaan ei kyllä salli ketään herjattavan, eli on syytä olla näyttöä siitä, mitä jostain liikkeestä kirjoittaa. ja yksityishenkilön haukkumisessa rangaistavuuden kynnys on jopa hyvin pieni.

Ei kai ehdoissa ihan noin sanota. "Kaikki sivustoilla esitettävä materiaali on yhtiön omistuksessa,..." ja "Kaikki käyttäjien itse tuottama ja yhtiön sivustoille tarjoama materiaali on yhtiön käytettävissä sen taloudellisiin toimiin ilman erillistä korvausta materiaalin tuottajalle." Voiko tuon ymmärtää niin, ettei tekijällä olisi enää oikeutta jakaa oma tekstiään jonnekin muuallekin? Ei mielestäni. Eikä käsittääkseni tuo myöskään anna AD:lle lupaa esim. muuttaa tekstejä (jos ne voidaan tulkita teoksiksi).

Viimeksi muokattu: 16.02.2006
  7. wildass

wildass Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jep, en jaksa ajatella enää koko asiaa. Jos musta siltä tuntuu, niin laitan linkin tai kopioin keskustelun ja lähetän sen hirvoxiin. Tulkoot sit kuka vaan minkälaisten lappujen kanssa tahansa oven taakse tai ihan mitä vaan, evvk.
    Mut tässä tapauksessa jääköön asianomaisen harteille mitä aikoo ja mitä tekee, tämähän ko. tapaus ei koske mua.
    Koska mä en anna muiden pompotella.

8. xXx

xXx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    sehän se on yksi ensin ja muut perässä. jos koko keskustelu lähetetään jonnekkin, niin miksi ei sitten seuraavia? eli asiasta voi syntyä ketjureaktio. jos joku on kärsinyt vääryyttä, niin joko hän valittaa kyseiseen yritykseen jonne valitus kuuluu tai kuluttajaneuvojalle. en ole näiden kodinkoneliikkeiden puolella, ja miksi olisinkaan? jos joku lähettää esim. tämän viestiketjun jonnekkin, niin hän joutuu vastuuseen teostaan.

9. Chi

Chi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Yhdyn siihen, ettei kannata laittaa mitään eteenpäin. En tosin ala riitelemään siitä, että mikä on kenenkin omaisuutta, vaan muistutan viime aikojen tapauksista: sananvapaus on hyvin rajoitteellinen käsitys, joka ei tässä maassa tunnu olevan enää edes voimassa. Jos pelkkä ravintolan arvosteleminen(oikeastaan reklamoinnin julkaiseminen, muistatteko Lehtovaaran?) saa aikaan kutsun oikeuden eteen, kannattaako meidän ruveta Teknisille mitään lähettämään? Netti on pullollaan asiakaskokemuksia ja tositarinoita huonosta palvelusta. Vastaukseksi ovat valittajat yleensä saaneet "Ei meidän firma ainakaan"-kirjeen, pari onnekasta on jopa uhattu haastaa oikeuteen kunnianloukkauksesta. En tahdo minäkään haastaa riitaa, olen pahoillani jos tämä viestini teitä ärsytti.

10. Neptun

Neptun Active member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Tässä ninkuin usein helposti sekoitetaan kaksi eri asiaa: Sananvapaus on eri asia kuin tekijänoikeus. Sananvapautta on vaikea loukata niin, että siitä joutuu Suomessa edesvastuuseen. Eri asia on ns. terve itsekritiikki.

Sen sijaan toista ihmistä, organisaatiota jne. sekä tekijänoikeutta voidaan ja loukataan varsin helposti. Joillakin "aloilla" on tekijänoikeuksien loukkaaminen yleisempää kuin toisilla. Nämä rikkomukset ovat yleensä ns. asianomistajarikoksia. Eli asianomainen henkilö ja/tai organisaatio, joka on väitetty rikkoja, vastaa siitä loukatulle tai tekijänoikeuden haltijalle, joka voi vaatia erilaisia korvauksia, tapaukseta riippuen hyvin tuntuviakin.

Eiköhän meidän harrastustemme nettisivustommekin ole osoitus hyvästä sananvapaudesta puhumattakaan nyt mielenosoituksista ja mielipidekirjoituksista. Säännöt on, koska tämä on järjestäytynyttä toimintaa, mutta muuten ei kirjoituksia sensuroida tai estetä. Ja vastuu on siis ao. kirjoittajien, jos mennään rikkomusten linjoille.

Mielenkiintoinen tulevaisuuden kysymys on, miten pitkälle esim. nettifoorumin omistajat ja ylläpitäjät ovat vastuussa topiceissa julkaistusta aineistosta. Onko sivusto kuten sanomalehti, jonka päätoimittaja vastaa kaikesta, mitä lehdessä julkaistaan, vai onko netissä julkaiseminen tuontapaisen vastuun ulkopuolella?

Jaa tämä sivu