1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Knoppix & TeleWell TW-EA200

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Knoppix 29.12.2004.

  1. Knoppix

    Knoppix Member

    Liittynyt:
    29.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla on käytettävissä tommonen cd:ltä bootattava uusin knoppix käyttöjärjestelmä. Kaikki muu toimii täydellisesti paitsi nettiyhteys. Tollanen TW200 on käytössä missä on usb ja (neliö) lan liitin. Myös koneessa on paikka tolle lan liittimelle, mutta kysymys kuuluu: "Voinko konffata kyseisessä Linuxissa t'm'n usb portin toimivaksi"? Yritin ottaa yhteyttä serveriin asettamalla oman Ip, aliverkkopeite, oletusyhdistyskäytävä ym osotteet kohdalleen, mutta silti ei knoppixen konffaus löytäny nettiä.

    Kohta otan uuden linux Mindraken käyttöön ja luonnollisesti kysyn samalla onko siinä samanlaisia ongelmia usb portin kanssa vai toimiiko sillä Lan liittimellä?Knoppix on tosiaan toi versio mitä ei voi asentaa hd:lle vaan pitää bootata cd:stä että sitä voi käyttää.
     
  2.  
  3. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Käytä sitä RJ-45 liitäntää, säästyt paljolta vaivalta ja ongelmilta sen kanssa (varsinkin linux ympäristössä).
     
  4. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Myös dhcp päälle modeemissa ja kiinteät osoitteet pois.
     
  5. jemppa

    jemppa Member

    Liittynyt:
    19.04.2004
    Viestejä:
    71
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo, myös mulla on ongelmia saman boksin kanssa mitä jo aikasemmin valittelinkin.

    Telewellin ea200 modeemi ja sen jatkona D-linkin kytkin. Kun Mandrake kone on tuossa kytkimessä kiinni, niin ei millään saa nettiä toimimaan eikä kytkimeen syty linkkivalo. Ainoa vaihtoehto on nakata kone ensin suoraan modeemiin kiiini ja sitä kautta houkutella netti päälle. Näin netin saa kyllä heti toimimaan, ja sen jälkeen voikin nopeasti vaihtaa piuhan kytkimen kautta kulkemaan. Mutta kytkimen läpi ei meinaa asetuksia millään löytää, eikä joka käynnistyksen yhteydessä viitsi johtojen kanssa leikkiä.

    Eli onko edes mahdollista löytää verkkoyhteyttä kytkimen läpi vai pitäisikö koettaa usb:n kautta jotain säätää?
     
  6. Knoppix

    Knoppix Member

    Liittynyt:
    29.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olis tosiaan hyvä, jos joku linuxista tietävä vois kertoo, miten ton usb:n sais konffattua. Tuli kyllä mukana toi Rj-45 liitin, mutta tällähetkellä sitä ei ole saatavilla ja pitäis ostaa uusi. Kuitenkin olisi erittäin hienoa, jos joku voisi kertoa tosta usb asennuksesta, kuitenkaan en ole ohjeita tohon juurikaan netistä löytäny. Tiedätkö sinä jonkun sivun mistä löytäis/ osaat homman :eek: kerro tänne!!
     
  7. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Veikkaan ettei ole USB ajuria tuohon linux puolella.
     
  8. Knoppix

    Knoppix Member

    Liittynyt:
    29.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Se on kuuitenkin ihmeellistä, että kuitenkin siinä nettikortin asetusvaiheessa voi valita sen usb:n raksilla ja jatkaa normaalilla dhcp asetuksilla. Olen koittanut kolmea eri linuxia ja kaikissa on ollut usb asetus, mutta kun luulee, että kaikki on kohdallaan ja adsl valo palaa niin sitten ei netti löydäkään mitään. Tietäiskö joku millä komennolla kauta mistä vois tarkistaa, että onko se nettitodella päällä?tai no telnet ja browser on, mutta kuitenkin ihmetyttää toi usb.
     
  9. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Roottina:
    ifconfig
    tai vaikka:
    ping -c 3 google.com

    Linux puolella löytyy tuki lähes jokaiselle verkkokortille, mutta ei oikeastaan millekkään usb/sisäiselle modeemille ja syykin on aika selvä...linuxin "kohderyhmä" ei ole kotikäyttäjät plugnplay laitteidensa kanssa...
    Mutta tietysti noi tuet noille laitteille paranee sitä kautta, että laitteen valmistajat tekee ajurit myös linux puolelle ja siihenhän vaikuttaa oikeastaan pelkästään raha...eli jos käyttäjät ostaa laitteet sen perusteella, että kuinka ne toimii muissakin käyttöjärjestelmissä, kuin windowssissa, niin varmasti laitteiden valmistajat "herää" ja tekevät asialle jotain...
     
  10. Knoppix

    Knoppix Member

    Liittynyt:
    29.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nyt on pientä ongelmaa ton Rj45 liittimen kanssa ja konffauksessa. Ensinnäkin siellä confirmation internet lootassa voi konffata nettikortin(netcard),DSLlän,MODEMin jne.Luulisin, että minun pitäisi asettaa ensin toi nettikortti. Siellä on valmiina asennettu jokin hyvin erikoinen kortti, mutta siittä change napikasta voi llisätä uuden. Valitsen Ethernal koska muut vaihtoehdot ei kuulosta järkeviltä.

    Sitten ei vielä netti toimi ja pitäisi asentaa dsl tai modem ? telewellin boxissa lukee ADSL modem, joten vaikeata siitä sitten valita. No kuitenkin yritän ADSL vaihtoehtoo ja yritän laittaa kaikki dhcp:t päälle, mutta sitten siinä viimeiseksi pitäisi asentaa provider. Siinä samalla kysyy salasanaa ja käyttäjänimee. Olen aivan ulalla tässä vaiheessa, koska ei ole hajuakaan mitä siihen provider osioon ja salasana/käyttäjään pitäisi kirjottaa.

    Tämä kaikki siis on tehty SUSE linuxissa. Oikeastaan en edes tiedä mitä minun niistä neljästä vaihtoehdosta pitäisi asentaa ja vielä pitäisi tietää, mitä sieltä valkata. Sitten huomasin sellasenkin kohdan kuin A ocer ethernet jne. ja telewell 200 ohjeet sanovat, että adsl modeemi tukee vci paikkoja ja AoE :tä. Olen siis aivan ulalla, jos joku käyttää susee ja hänellä on sama rj45 liitin niin plzzzz kertoisitko tosta confirmoinnista!!??
     
  11. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Jos on rj45 liitäntäinen adsl, ei sinun todellakaan tarvitse asetuksia räpeltää, netin pitäisi toimia siltä seisomalta. Jos jotain adsl-modeemia olet koittanut asennella, vaihda yhteydenottotavaksi lähiverkko ja dhcp päälle. Kannattaa live-cd:llä vaikka buutata ja koittaa josko verkko toimii suoraan. Jos ei pelitä, kannattaa tarkistaa tunnistaako knoppix koko verkkokorttiasi.
     
  12. Knoppix

    Knoppix Member

    Liittynyt:
    29.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Verkkokortin voi tosiaan asentaa itse, mutta puhun nyt Susesta ja siinä asentamisen lopussa se kysyy jotain providea. Millä komennolla sais helposti lähiverkon päälle?
     
  13. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Normaalista kannattaa käyttää init scriptiä, joka löytyy yleensä:
    /etc/init.d/net.ethX
    tai
    /etc/rc.d/init.d/net.ethX

    ja conffig filet löytyy taas:
    /etc/conf.d/net.ethX
    tai
    /etc/rc.d/conf.d/net.ethX

    Noissakin voi olla poikkeuksia distroista riippuen...eli toi conffig tiedosto ensin kuntoon (valitset DHCP:n käyttöön) ja sitten ei tarvi muuta, kun roottina:
    /etc/init.d/net.ethX start
    tai
    /etc/rc.d/init.d/net.ethX start

    Ja jos on jo käynnissä, niin sitten start korvataan restart:illa...ja siis toi X kuvaa tietysti sitä sun verkkokorttia, eli normaalisti 0 siihen tilalle...
     
  14. jemppa

    jemppa Member

    Liittynyt:
    19.04.2004
    Viestejä:
    71
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
  15. Knoppix

    Knoppix Member

    Liittynyt:
    29.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nyt kirjottelen Knoppixella eli sain sen helposti toimimaan, mutta kovalevylle asennettu Suse ei viel'k'n l;yd' minun netti'. Koitin Susessa noita komentoija, mutta mill'n ei l;yt'nyt mit'n. Se n'ytti l;yt'van tuon init.d/ kansion, mutta ei noita net.ethx kohteita.Miss' vika?
     
  16. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Niin siis net.ethX:ää ei pitäisi löytyäkkään, vaan toi X korvataan tietysti sillä verkkokortin "numerolla", niinkuin tossa viestini lopussa kerroinkin, eli siis sehän on siis esimerkiksi muotoa:
    net.eth0
    tai
    net.eth1
    tai
    jne...


    ls -al /polku/josta/ne/initit/löytyy
    näät suoraan, että mitä siellä on...
     
  17. Knoppix

    Knoppix Member

    Liittynyt:
    29.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ymmärsin ton teh0..sain konffattua Realtek RTL 8139 kortin kuntoon ja kaikki muutkin pitäisi olla kunnossa ja korin nimi on eth0. Silti ei toimi. Saan sellasen yhdistämis kuvakkeen, mikä ponnahtaa ja painan dial-in napikkaa, jollon se alkaa yhdistää. Oon vatvonu sen kanssa jo kohtalaisen kauan, eikä kone saa yhteyttä nettiin. Tosiaan mikään noista komennoista ei toimi. Ne kansiot on siellä Susen /etc/... , mutta ainoa N:llä alkava kohde on Network. oon koittanu laittaa komennon terminaaliin /etc/jne/network , mutta ei aukea. Olen varma, että oon kirjottanu kaiken oikein koska 1000 kertaa olen yrittänyt.

    Oletko ihan varma, että homma käy näin SUSE uusimmassa linuxissa?

    EDIT. Tuntuu jotenkin oudolta koittaa avata tota eth0 tiedostoo kun mitään sellaista siellä kansiossa ei näy :eek: eikä myöskään eth1, eth2 jne.
     
    Viimeksi muokattu: 05.01.2005
  18. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No toi mitä kirjottelin oli vaan lähes ihan yleisellä tasolla noista init scriptien käytöstä, eli yritän nyt kertoa vielä vähän selkeämmin:
    /etc/init/joku_scripti start
    Käynnistää halutun palvelun

    /etc/init/joku_scripti restart
    Uudelleen käynnistää halutun palvelun

    /etc/init/joku_scripti stop
    Sammuttaa/pysäyttää halutun palvelun

    Edellä mainitut on perus toimintoja, jotka löytyvät yleensä joka scriptistä sitten on yleensä olemassa paljon muitakin scripti kohtaisia mahdollisuuksia, eli joissain scripteissä esim.

    /etc/init/joku_scripti zap
    Tappaa kaikki "haamu" prosessit

    ja niin edelleen...Noitahan voi lukea helpeistä, että mitä mihinkin scriptiin kuuluu...ja noitahan voi kirjoitella itsekkin...rakenne ei ole kovin vaikea...

    Eli kokeile nyt ihmeessä sitä:
    /etc/.../network start
    tai
    /etc/.../network restart

    oletko katsonut miltä se networkin config tiedosto näyttää...oikea verkkokortti ja DHCP käytössä??

    Tossa postauksessani jo mainitsinkin, että noissa saattaa olla distro kohtaisia eroja, eli linux puolella yleensäkin oma ajattelu on sallittua ja manuaaleista löytyvää tietoa pitää osata ymmärtää ja soveltaa...

    BTW. susesta kyllä löytyy varmasti joku GUI:kin tohon hommaan, jos commandlinen kautta toiminen tuntuu vaikealta/ylivoimaiselta...
     
  19. Knoppix

    Knoppix Member

    Liittynyt:
    29.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ton network start vois koittaa. on dhcp päälläo ikeella kortilla. Mutta se Dial-in valikko tulee juuri silloin kun on ottanut sen DSL:n käyttöön, mikä tukee sitä network card juttua.
     
  20. Knoppix

    Knoppix Member

    Liittynyt:
    29.12.2004
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olin sokee ja en nahnyt sita oletuksena olevaa Realtekin korttia missa on puh, numerotkin perassa. Joten nyt otin sen ja sain laitettua sen onnistuneesti [kraafisella YTASKilla] paalle.
    Sitten ohjeiden mukaan pitaa painaa DSL napikkaa YTASK--->Network valikossa. Menen sisaan ja valitsen PPPoe kuten ohje kertoo adsl liitymalle. Sitten kaikki nayttaa olevan kunnossa painan NEXT ja edessani on Provider valikko.

    Tahan valikkoon on pakko kirjoittaa Provider lootaan jotain[en tieda mita] ja Username[joo-o] muuten ei paase jatkaan. Olen yrittanyt Sonera, Realtek, mutta taman jalkeen tuleva dial yhdistys koittaa yhdistaa, mutta ei jaa paalle. Olen melko varma, etta vika on juuri tossa Provider valikossa.

    Joten jos taalla joku kauttaa Susee ja konfirmoinut kortin YTASkin kautta niin kertoisitko mita laitoit Provider valilehteen????
     
  21. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Viimeksi muokattu: 05.01.2005

Jaa tämä sivu