Moikka kaikki! Kysessä on alle vuoden vanha läppäri " Lenovo Legion y520" Alusta lähtien kone on ollut tosi hidas, tähtävienhallinta -> Prosessit -> Levy 99% (Välillä 100%) kuormittettu siis täysillä. Vein sen gigantiin takuuseen, kone oli pari viikoa huollossa ja tuli takaisiin, lapussa lukee että HDD on vaihdettu ja win10 asennettu uudelleen. Ja ongelmana on siis se että huollon jälkeen ongelma on jatkunut, vaikka on uusi kovo ja winukka on asennettu uudelleen. Onko siis tässä sitten emo rikki? Ja miten huollossa ei ole sitä huomattu? Kaikki ohjelmat ja oma windowsin testiohjelma näyttää että kovalevy on kunnossa.
Olisit nyt edes klikannut tuon levy sarakkeen aktiiviseksi, niin olisi nähnyt, mikä siellä kuormittaa.
Tässä. Luulisi että tuo on sen verran pieni kuormitus ettei pitäisi olla ongelmia, mutta koneha on todella hidas.
Nyt sitten jäi taas nimikkeet pois, ettei näe mikä kuormittaa. Tuo kone on kyllä sen verran nopea, että pikku levykuormitus ei pitäisi vaikuttaa. Levyn voit testata Crystal Disk Infolla: https://crystalmark.info/en/download/#CrystalDiskInfo Tuo kone ei periaatteessa ole hidas. Mitäköhän sillä sitten on tapatunut tai mikä sen hitauden aiheuttaa? Oletko tarkistanut haittaohjelmat?
Se meni takuuseen pari viikkoa sitten ja ne siellä laitoivat uuden hdd ja winukan asensivat uudelleen mutta se ei autanut. Kone on tosi hidas. Testi ohjelmien mukaan levy on kunnossa, niinhan se onkin. Vika on varmaankin emossa. Vein juuri koneen takas giganttille, kai ne uuden konen pistävät postiin sitten.
Monissa markettikoneissa se kovalevy on pullonkaula. On tullut vastaan koneita joihin on laitettu varsin hidas levy ja siitäsyystä koneen tuulettimet käy kovana ja ohjelmien aukaisu kestää pitkään. Heti kun on vaihtanut SSD tilalle niin nämä ongelmat ovat poistuneet ainakin niistä koneista joihin olen tämän tehnyt.
Näin on, tuossa tapauksessa ei vain uskaltaa ruveta levyjä itse vaihtamaan kun on taku voimassa vielä ja jos onkon sit vika esim emossa. :/
Minulla on sellainen käsitys, ettei tuon 100% Disk usagen syynä ole rautavika (siis esimerkiksi HDD tai emolevy), vaan se johtuu jotenkin Windowsista. Käsitys on syntynyt lukemalla google-tuloksia vastaavasta asiasta. https://www.google.fi/search?q=wind...69i60l2j0l2.6027j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Tässä ei ole selvinnyt, mikä prosessi kuormituksen taustalla on, mutta lukaise myös tuo: https://keskustelu.afterdawn.com/threads/levyn-käyttö-100.767636/#post-5150017
Eli suoraan sanottuna microsoftista ”paskan möivät”. Ei kannattaa ostaa mitään windows vehkeitä enää, vanha mac book toimii 5 vuottaa ja on kuin uusi, sit ostan tyttöystävälle läppärin joka on ”tehokas” uusi mutta se on niin hidas että hän ei sitä jaksaa endes käyttää ja se pölise hyllyssä. Mut katsotaan mitä ne huollossa päättää, kun tuo ei joka tapauksessa kuuluu tavan käyttäjälle edes tietää, kun kone on helvetin hidas paketistä lähtien. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta.
Ei vika välttämättä ole suoranaisesti Windowsissa. Noiden markettikoneiden mukana tuuppaa yleensä tulemaan kaikenlaista mainosohjelmaa jotka saattavat jäädä taustalle päivittelemään asioita ja tällöin levy kuormittuu. Sama homma on kännyköissä. Moni kännykkä on jo paketista vedettynä hitaampia kuin jos niissä olisi ns "puhdas järjestelmä" ilman turhia ohjelmia. Huomasin tämän itse aikoinaan kun asensin Android puhelimeen puhtaan custom version.
Vika voi olla ja on joskus ollutkin josakin valmistajan lisäämässä "apuohjelmassa", mutta silloin se on helpommin paikallistettavissa, kun koneen voi käynnistää ilman noita apuohjelmia. Kiusallisen usein kyseessä kuitenkin näyttää olevan jonkun Windowsin palvelun aiheuttama yhteensopivuusongelma. Yleisimpiä aiheuttajia näyttää olleen mm. Super Fetch ja Windows Search. Verkossa on käsittämättömän paljon ketjuja tästä asiasta ilman mitään lopullista ratkaisua. Omien havaintojeni mukaan Microsoft antaa aina jokseenkin samat vakiovastaukset ja jos ne eivät auta, yksinkertaisesti vaikenee ja ketjua jatkavat vain muut saman ongelman kohdanneet. Joskus kyseinen ongelma on vaivannut aivan uutta konetta alusta alkaen. Silloin se tosiaan on takuuasia ja myyjän kuuluu ratkaista ongelma, vaikka he helposti vetoavatkin siihen, ettei software-ongelmat kuulu takuun piiriin. Jos uusi kone ei toimi, kuten sen pitää, niin kyllä se on takuun alainen vika, vaikka syy olisi esiasennetussa käyttöjärjestelmässä eikä laitteistossa. En tosin ole kysynyt kuluttajaviranomaisen virallista kantaa. Alla olevat linkit eivät ole ohjemielessä annettuja, vaan kuvaavat sitä, kuinka ongelmaa on käsitelty Microsoftin tukikeskusteluissa. https://answers.microsoft.com/en-us...-manager/571e300c-f6f1-4796-b1c2-88d75a326cd9 https://answers.microsoft.com/en-us...-problem/1323fefc-25f8-4b07-b167-fda9e2e10896 https://answers.microsoft.com/en-us...sk-usage/d46d295e-e488-4035-a7d6-e63679d62b8e https://answers.microsoft.com/en-us...n-win-10/a286e1f2-896e-4508-a9e9-17d557cf6251
Käytin hidasta Leonovoa kauan. SSD-kovalevyn vaihto korjasi tilanteen. Takuuajan jälkeen kone ilmoitti kovalevyviasta.
Taas hei, koneessa on nyt uusi kovo, asennettu uudelleen windows 10. Mutta kone ei toiminut siltti ja lähetetiin sen takas huoltoon, parin viikon päästä tuli vastaus "kone lataa päivityksiä, ohjelmisto ongelmat ei kuuluu takuu hommaan" jotenkin näin. Mielenkiintoista kun koneessa oli uusi salasana, mistä en ole ilmoittanut. Eli eivät ole edes avaaneet konetta. Nyt kuitenkin päivitin kaikki ajuurit, latasin kaikki päivitykset. Laittoin asetuksiin muutoksia että windows ei enää lataa päivityksiä + "net.exe stop superfetch" Ei autaa, heti kun lataan jotain tai teen jotain yhtä asiaa niin kone on niin hiidas että ei voi käyttää sitä, kun on vain niin hiidas että tekee mieli hajota sitä tai hetää parvekeltä uloos. Kyseessä on kuitenkin " PELI KANNETTAVA!" "UUSI KONE!" Mitä olette tästä mieltä? Vienkö takuuseen? Heitänkö roskiin takuu koneen joka on helevetin hiidas? VAihdanko kovon itse ja menetän takuuta? (luultavasti ei ole kovossa vika vaan emossa) Kone kävi vantaalla huollossa "infocare oy" vantaa Kiitosa kaikille etukäteen!
Voihan tuota ongelmaa arvailla maailman tappiin, Et sitten kertonut edellisen kovalevyn Crystal Disk Infon tuloksia. Voisi uudellakin levyllä nuo katsoa. Toinen kohta on, että et saanut tuota levynkuormitusta tuotua julki niin, että siitä olisi nähnyt, mikä kuormittaa ja miten paljon. Vian korjaaminen ja paikallistaminen on yksittäisten ongelmakohtien pois sulkemista, mutta jos tuota ei tehdä, niin ei ongelma tule itse itseään tyrkyttämään. edit: Arvaaminen ei auta.
1- Cristal disk infon mukaan kovo on hyvä, ei ollut mitään vikaa. On laitettu uusi kovo ja ongelma on samanlainen, eli sen voisi pois sulkea. 2- Koneessa ei ole mitään ohjelmia paitsi win omat, kaikki päivitetty. ( win10 asentamisen uudeeleen jälkeen ei muutoksia. (niinkuin ilmoitin jo aijemmin) Tuossa on kuva, miten on kuormitettu. Konetta on mahdotonta käytää tässä tilassa, joutuu odottamaan noin 30 sek että google chrome aukeaa yms. Steam lataa tuossa yhtä pelia että voisi testata pelia eili PUBG ja sekin laggaa tosi kovasti minimi asetuskilla. (samoilla osilla toinen kone toimii paljon nopeammin ja pelit pyörrii paljon paremmin, osat on siis melkein samat ja kone on vanhempi.)
Siinäpä se on, että jos on ihan kaikki lopetettu niin silloin näyttää olevaan noin 3%, välillä enemmän. Sitten kun on joku pieni lataus on päällä tai joku pienikin ohjelma, niin kone on ihan jumissä.
Ei tuo nyt noin voi mennä. Onko kone virtajohdon päässä vai pelkällä akkukäytöllä? Mitkä ovat virranhallinta asetukset? Onko virransäästötila vai paras suoritusteho? Mitä avoimia ohjelmia taustalla? Onko koneen mukana tullutta blotwarea paljon. Mitä koneen lämpötilat näyttää? edit: kerro vielä koneen kokoonpanosta, koska noita on niin eri kokoonpanoilla. Muistin määrä? Kovalevy? Prosessori? Näytönohjain? CPUid kertoo noita asioita jos et itse tarkkaan tiedä: https://www.cpuid.com/