1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kiinan kilpailuetu kapenee

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi 1pertti 04.05.2020.

  1. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,093
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Posti otti tänä vuonna käyttöön "käsittelymaksun" EU:n ulkopuolelta eli useimmiten Kiinasta saapuville tullikäsittelyyn joutuville lähetyksille. Valtaosa verkkokauppaostoksista on kuitenkin alle 22 euron arvoisia, jolloin uusi maksu ei niitä koske.

    Tilanne on kuitenkin muuttumassa, sillä viimeistään ensi vuonna poistuu vapautus arvonlisäverosta alle 22 euron lähetyksiltä. Viiden euron veron 21 euron ostokselle luulisi vaikuttavan ostokäyttäytymiseenkin. Ainakin se lisää byrokratiaa.

    Itse ainakin olen jättänyt jonkin EU:n sisäisen nettiostoksen tekemättä huomattuani, että postimaksu nostaa lähetyksen hintaa kohtuuttomasti. Parin-kolmenkympin ostoksessa 5 - 6 euroa postimaksulisää on minulla kipurajalla – siis suhteessa, ei euroina.

    Noita verkkokauppaostoksien postikuluja aloin pohtia, kun kivijalkakaupasta aikoinaan ostamani hiiri alkoi pätkiä, eikä siellä enää ollut samaa mallia. Tilalle tulleessa Sound Friend-hiiressä BaiFuLong Industry oli ilmeisesti käyttänyt referenssinä shenzheniläisen kämmenen kokoa, koska hiirulainen vaikutti onnettoman pieneltä ja epäkäytännölliseltä minunkin keskikokoisessa kädessä. Niinpä aloin etsiä uutta verkkokaupasta.

    Aikaisempi hyvin toiminut ja käteen sopiva hiiri oli Deltaco MS-774 ja sellaisia löytyi helposti kohtuuhintaan. Mutta kun hintaan lisäsi postikulut, halvimmat hinnat käytännössä tuplautuivat:
    upload_2020-5-4_19-44-19.
    Täytyy myöntää, että tarkastelin myös Aliexpressin tarjontaa, sillä ajatus kuuden euron hiirestä postikuluineen kyllä houkutteli. Toisaalta se olisi voinut olla malliltaan ja kooltaan tuollainen "shenzheniläinen", sillä Deltacoa ei valikoimista löytynyt.

    Lopulta asia ratkesi niin, etten valinnutkaan halvinta kauppaa, vaan Jimm'sin. Siellä hinta oli tasan 10€, mutta se sisälsi postikulut. Lisäksi jäin ihmettelemään sitä, että Dustin tarjosi kyseistä hiirtä vain yritysasiakkaille. Home-puolella sitä ei löytynyt ollenkaan. Tosin alvin ja postikulujen jälkeen se ei enää olisi ollut kilpailukykyinen.
     
  2.  
  3. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
  4. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Mentiin nopeasti varsinaisesta aiheesta sivuun, mutta varsin tärkeässä asiassa.

    Sanoisin samaa mitä @wwallu, hanki kunnon hiiri, jolla voi mennä eteenpäin ja pakitella peukalonapin painalluksella.
    Jos minulta nyt vietäisiin ko. hiiri pois, niin olisin kuin rampa-ankka. Kerran, kun on tottunut käyttämään peukalonappeja, on työskentely ilman täysin mahdotonta.

    Oman hiireni hankin pari vuotta sitten Gigantin tarjouksesta 30-40€:n hintaan ja se on ollut yksi parhaimpia hankintoja koneelleni ja todella hintansa arvoinen: https://www.gigantti.fi/product/gam...MIofSVoP6b6QIVibYYCh1PrQ7gEAQYAiABEgLLwPD_BwE

    Mainostetaan pelihiirenä, mutta hyvä on hyvä kaikessa työskentelyssä. En itse pelejä pelaa.

    Edit: On hyvinkin tuon nykyisen Gigantin jäsentarjouksen arvoinen, suosittelen.
     
    Viimeksi muokattu: 05.05.2020
  5. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Laitetaas toinen viesti varsinaisesta aiheesta.
    Tilasin Kiinasta kasvomaskeja ja olin valmistautunut maksamaan niistä arvonlisäveron, koska tilaus oli summaltaan toimituksineen yhteensä 49.26€.
    Se mihin jo tilatessa kiinnitin huomioni oli se, että palautteen antamisessa oli kohta, jouduinko maksamaan jotain lisämaksua toimituksesta.

    Toimitus oli DHL:n 5-8:n pvn pikatoimituksella ja se tuli suoraan matkahuollon paketti noutopisteeseen, jonka olin jo aikaisemmin päässyt valitsemaan sopivimmasta vaihtoehdosta.
    Mitään tulliselvitystä tai arvonlisäveroa siitä ei tullut maksettavaksi. Sisältyikö se toimitus- ja vakuutusmaksuihin 13.99€.
    Sain hyvät ja tukevasti kasvoille sopivat maskit.
    Kuva toimituksesta tästä firmasta:

    Ligtininthebox-.

    Tilaus.PNG
    Palautekohta lisämaksusta.
    Tullimaksu.PNG
    Osaisiko joku kertoa minulle, mikä homman nimi on ja miten toimii.
     
  6. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,093
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Kiitos mielenkiintoisesta palautteesta. Jäin kuitenkin ihmettelemään, mihin niitä hiiren peukalonappeja tarvitaan?
    Minulla on kokemuksia vain perus-Logitechista ja tuosta Deltacosta, ja jälkimmäisen hankittuani hämmästyin, kuinka alle 10:llä sai hiiren, joka oli kuin mittojen mukaan minun käteeni tehty. Ja se myös kesti paljon yli 5 v takuuajan.

    Niin, ne lisäpainikkeet? RGB-valot jo herättävät epäluuloa, mutta miten ne lisäpainikkeet helpottavat esimerkiksi Iltasanomien selaamista?

    P.S. Latasin yhden pelin (The Stanley Parable) aiemmin keväällä, kun ilmaiseksi sain, mutta en ole ehtinyt vielä kokeilemaan.
     
  7. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Pääsee nappia painamalla "uutisesta" takaisin etusivulle. Ei tartte joka kerta huitoa yläkulman rasteja tai nuoleja. Tosiaankin ihan välttämätön ominaisuus kun kerran kokeilee.

    Valot varmaankin saa sammuksiin.
     
    1pertti kiitti tästä.
  8. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Iltasanomien selaamista helpottaa se, kun menet lukemaan jotain uutista, luettuasi paina peukalolla paluu nappia, niin pääset takaisin siihen mistä lähdit uutista lukemaan.
    Täällä AD:ssä se helpottaa myös paljon viestien lukemisessa, koska paluu napilla pääsee helposti takaisin viestiotsikoihin.

    Itselläni on mielestäni keskikokoiset kädet ja hiiri on kuin valettu käteeni. Tosin uusi hiiri tarvitsee aina totutteluajan, jotta käsi sopeutuu siihen.

    Nuo Logitecin valot saa kokonaan asetuksista sammumaan, sen olen itsekin tehnyt. Mikään ei vilku tai välky, jos et halua. Lisäksi lisäpainoilla saa kivasti painoa lisää, joka tuntuu tukevuutena ja täsmällisyytenä. Kevyellä hiirellä työskentely on helposti haparointia.

    Kuva vielä:
    G502.PNG

    edit: Unohtui yksi asia, tästä hiirestä saa rullan rytmipykälät pois, joka mielestäni on hyvä ominaisuus.

    Edit: Pari virhettä korjattu.
     
    Viimeksi muokattu: 05.05.2020
    1pertti kiitti tästä.
  9. Zhark

    Zhark Active member

    Liittynyt:
    12.01.2008
    Viestejä:
    613
    Kiitokset:
    105
    Pisteet:
    53
    Asiaa vähän sivuten, eikös noihin kiinasta tuleviin paketteihin laiteta kiinassa tilauksen arvoksi aina joku pieni summa ettei tulli peri noita arvonlisäveroja? Vuosia sitten kuulin että tuolla tavalla meneteltäisiin, mitään faktatietoa asiasta ei ole.
     
  10. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Ainakin DHL:n kuljetusseurannassa paketin hinta oli oikein ja se kävi matkalla monet tullikäsittelyt, ensin Kiinassa parissa paikassa, sitten saksassa ja suomessa. Niissä papereissa, jotka minä sain ja mitkä kulki lähetyksen mukana oli hinta oikein merkitty. En oikein usko, että DHL olisi tuollaisesa huijauksessa mukana.
     
  11. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,093
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Minullekin tuli mieleen, että olisikohan tuosta kyse? Alle 150 euron tilauksista ei tullia peritä ja jotkut kiinalaismyyjät kuulemma väärentävät hinnan liian pieneksi.

    Jos tuossa tarkoitetaan tapausta, jossa tulli aiheettomasti on epäillyt ilmoitettua hintaa, ja määrännyt tullimaksua. Sellaisessa tapauksessa myyjä vahvistaa sitten alkuperäisen hinnan oikeaksi. Tämä on kuitenkin pelkkää arvausta, kun ei muukaan selitys tullut mieleen.

    Tuossa em. viestissähän puhuttiin vain tullista. Arvonlisäveroahan tuosta pitäisi mennä, mutta sellaisista tapauksista olen usein kuullut, että lähetys tulee tullin läpi ilman tarkastusta.
     
  12. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,784
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Täältä kanssa ääni hiirelle jossa on nappulat peukalolle, verkkoselailun lisäksi ne toimii myös windowsissa, sen lisäksi tuo rullan vaihtaminen vapaalle pyörinnälle on sekin kätevä ominaiuus.

    Liittyen tuohon hinnan valehteluun, oli siitä joskus uutistakin. Alla yksi juttu joka valitettavasti maksumurin takana. En nyt pikaisesti muuta uutista aiheesta löytänyt. Artikkeli on vuodelta 2017 joten voi olla hyvinkin, että tilanne on eri nykyään.

    https://www.talouselama.fi/uutiset/...-tulliin/af7b8587-a563-3fe9-be7c-f37e8a199aeb
     
  13. PerttiGG

    PerttiGG Active member

    Liittynyt:
    22.04.2017
    Viestejä:
    452
    Kiitokset:
    123
    Pisteet:
    53
    Täällä kans peukalonäppien kannattaja, saa esim moninpeleissä (csgo) laitettua puhumisnapin hiireen. Mulla g502.

    Tai voihan niihin laittaa vaikka äänenvoimakkuuden säätöä yms.
     
  14. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Mäkin olen nähnyt suomalaisen jälleenmyyjän toimituksen, jossa alkuperäinen tullauspaperi sisällä. Kasa ipad-kuoria oli tullauksen mukaan 50 senttiä kappale tullausarvoltaan, mutta merkkikuorien jälleenmyyntihinta 40 euron luokkaa kappaleelta.

    Hiirtä karsastaisin tilata suoraan kiinasta. Asia joka pitelee kädessään tunteja päivässä on syytä olla viranomaistahon mittaama ja tyyppimerkitsemä.
     

Jaa tämä sivu