1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kannettava peli ja muu käyttöön

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi jonsku16 24.06.2013.

  1. zipperi

    zipperi Regular member

    Liittynyt:
    29.11.2004
    Viestejä:
    656
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Vanhemmassa on tuhdimpi akku ja BD-asema; tehoerot jäänevät 10% kieppeille. Makuasia - painottaako näyttistä vai prossua enemmän.
    Paras viritys olisi asentaa SSD-asema (jonka itse tein heti, mukava käynnistää 10 sekunnissa).
     
    Viimeksi muokattu: 05.07.2013
  2.  
  3. Hugejorma

    Hugejorma Regular member

    Liittynyt:
    28.07.2012
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jep. Kannattaa kyllä varata rahaa sen verran, että saa kannettavaan SSD-aseman. Itse asensin juuri normi kovon rinnalle MSATA SSD-aseman uuteen läppäriin. Hetken yritin käyttää hidasta kiintolevyä, mutta hermothan siinä paloi.
     
    Viimeksi muokattu: 05.07.2013
  4. DavidRoth

    DavidRoth Member

    Liittynyt:
    21.02.2011
    Viestejä:
    71
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minulle ongelmaksi muodostuu se että nuo SSD:t ovat aivan luokattoman kalliita (ainankin jos haluaa että sinne mahtuu muutakin kun pelkkä Windowsin asennus).
    Taidan vetästä vielä normaalilla kovalevyllä kunnes hinnat laskevat joskus 3-4 vuoden päästä inhimilliselle tasolle.
     
  5. Lurluck

    Lurluck Active member

    Liittynyt:
    14.11.2010
    Viestejä:
    3,422
    Kiitokset:
    117
    Pisteet:
    73
    Edelleenkään en ymmärrä mikä tässä on niin hankalaa...

    Jos saat tehokkaaseen koneeseen 240GB SSD kaupanpäälle, niin minkä ihmeen takia sitä ei ottaisi? Budjetti voi tosin olla yksi hyvä syy, mutta silti tuo SSD on arvoltaan sen 180€.

    Asus 17,3"

    Hugejormalle sellaista tietoa, että yksi tehokas näyttis on aina parempi, kuin pari työpöytä pasianssi näyttistä...
     
    Viimeksi muokattu: 06.07.2013
  6. Hugejorma

    Hugejorma Regular member

    Liittynyt:
    28.07.2012
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onko antaa jotain faktaa letkautuksille. Itse en anna yhtään arvoa vastaaville heitoille. Itse olen linkannut jo aiemmin testin, jossa oli vastakkain 650m SLI, 670mx, ja 675mx. 650 SLI hävisi niukasti 675mx:lle pelitehossa, mutta voitti 670m selkeästi. Itse pelaan nyt parhaillaan Far Cry 3 high 1080p, 2x AA vakaalla 60 fps. Yhdellä 650m näyttiksellä fps oli siinä 30 paikkeilla. Kaikkea muuta kun tehoton paketti.
     
    Viimeksi muokattu: 06.07.2013
  7. Tiger25

    Tiger25 Active member

    Liittynyt:
    13.05.2011
    Viestejä:
    1,574
    Kiitokset:
    72
    Pisteet:
    78
    Yksi tehokas näyttis kohtuukuormalla käyttää vähemmän virtaa ja lämpenee vähemmän kuin kaksi vähemmän tehokasta, joita ajetaan suorituskykynsä rajoilla. Tiukemmilla kierroksilla ajettaessa myös laitevian mahdollisuus kasvaa, ja SLI-setissä on aina useampia komponentteja jotka voivat hajota. Yhden tehokkaan näyttiksen kokoonpanossa on vähemmän vioille alttiita komponentteja ja pienempi laitevian mahdollisuus, koska näyttiksessä on tehoissa enemmän reserviä.

    Läppärikäytössä pienempi virrankulutus ja pienempi hukkalämpö ovat ratkaisevia, koska vähävirtaisella koneella voi työskennellä pitempään ilman virtalähteen kytkemistä, ja viileämpänä käyvä kone ei vaadi niin tehokasta jäähdytysratkaisua. Lisäksi viileämpänä käyvä kone toimii tehokkaammin kun prosessorin tai näytönohjaimen kelloja ei tarvitse laskea lämmöntuoton pitämiseksi kurissa(ns. lämpöthrottlaus).
     
    Viimeksi muokattu: 06.07.2013
  8. Hugejorma

    Hugejorma Regular member

    Liittynyt:
    28.07.2012
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Keskustelin äsken tehoista, joihin en vielä saanut mitään perusteltua vastausta.

    Mitä tulee sinun vastaukseesi, niin pari virhettä löytyy tekstissäsi. Ensinnäkkin peliläppärin virrankulutus on käytännössä merkityksetön, koska suurin pelikone on oltava kytkettynä verkkovirtaan kuitenkin. Jos ohitat virransäästöasetukset käyttäessäsii vain akkua, niin täydessä 100% kuormituksessa et pelaa tuntiakaan täydellä akulla. Suurin osa tehokoneista ei pysty edes antamaan tarvittavaa määrää virtaa akun ollessa käytössä. Jos haluat säästää virtaa (SLI) ja selata nettiä reissussa ollessa, niin yhdellä klikkauksella toisen kortin saa pois päältä ja laitta virransäästöasetukset tappiin.

    Mitä tulee SLI-kokoonpannoon (omassa tapauksessa ideapad y500), niin toinen näytönohjain asennetaan oikealle puolelle konetta (missä dvd-asema sijaitsee normaalisti). Kyseinen kortti poistaa itse tuottamansa lämmön oikealta puolelta, jolloin vasen puoli (awsd-näppäimet) eivät kuumene pelikäytössä niin paljoa. Kovemmat kortit tuottavat yksittäin suuremmat lämmöt, jolloin yksi kortti kuumenee huomattavasti enemmän, jolloin koneen pinta kuumenee tältä osin huomattavasti enemmän. Itse olen pystynyt kellottamaan SLI-koonpanoa ilman ongelmia lämmöissä.

    Eikös SLI-setupissa kierrokset pysy alempana kahden kortin ansiosta. Ideapadin kohdalla toisen näytönohjaimen saa pois kymmenessä sekunissa. Jos kyseiseen näytönohjaimeen sattumoisin tulee jokin vika, voit laittaa takuuseen ja jatkaa käyttöä yhdellä kortilla. Voit myös asentaa toisen grafiikkakortin tilalle kiintolevyaseman, jos tarve vaatii. Itse vaan ihmettelen, miksi Lenovo ei saa enempää arvostutsta pelaajilta täällä, ulkomaisilla foorumeilla y500 mallia suositellaan todella paljon pelaajille. Varsinkin 15 tuuman kategoriassa on todella vähän vaihtoehtoja. Ehkäppä ihmisillä on vain liikaa negatiivisia ennakkoasenteita?
     
    Viimeksi muokattu: 06.07.2013
  9. Tiger25

    Tiger25 Active member

    Liittynyt:
    13.05.2011
    Viestejä:
    1,574
    Kiitokset:
    72
    Pisteet:
    78
    Pysyisiväthän ne jos kyseessä olisi samantasoisista korteista kasattu SLI-kokoonpano. Heikommat kortit SLIssä käyvät yleensä kovemmilla kierroksilla kuin yksi parempi kortti, vaikka ne yhteensä olisivatkin lähes yhtä tehokkaita kuin parempi kortti yksinään.

    Suomalaispelaajien ennakkoluulot Lenovoa kohtaan saattavat johtua siitä, että kyseinen merkki mielletään Suomessa enemmän toimistotason valmistajaksi.
     
  10. Hugejorma

    Hugejorma Regular member

    Liittynyt:
    28.07.2012
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juuri pelailen Skyrimiä hd-modeilla max asetuksilla, joilla peli pyörii vielä 60fps. En osaa verrata muihin koneisiin, mutta todella hiljaisesti läppäri käy. Olen nyt pari päivää uuden koneen kanssa pelaillut ja yllättynyt tehoihin todella positiivisesti. Siis naurattaa hieman kun kotoa löytyy todella kova peli-pc, mutta pelailen ennemmin läppärillä parvekkeella samalla aurinkoa ottaen.

    Lenovolla on kyyllä hyvä maine tuolla yrityspuolella thinkpadien ansiosta. Tännään julkaistiin muistaakseni kauppalehden sivuilla hyvä pieni blogi koskien thinkpadejä Suomen yritysmaailmassa vs ulkomaat. Suomessa käytetään pitkälti muita koneita, mutta ulkomailla Lenovo on isompi nimi. Itse olen ainakin heittännyt omat ennakkoasenteet roskakoppaan. Olen vain tyytyväinen kun nyt alkaa samaan peliläppäreitä noin 1000€ kategoriassa, joilla oikeesti tekeekin jo jotain.
     
  11. Zimzin

    Zimzin Member

    Liittynyt:
    01.11.2009
    Viestejä:
    60
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Lenovo IdeaPad Y500 Review

    Ja pari otetta kyseisestä testistä niille jotka koko juttua eivät jaksa lukea:
    Ite ottaisin tämän: http://www.jimms.fi/tuote/GE70-2OE-014NE
    Johon lisäksi omaa tilatarvetta vastaava 2,5" SSD-levy.
     
  12. Hugejorma

    Hugejorma Regular member

    Liittynyt:
    28.07.2012
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuolla on pelitestejä. Kylläkin vanha sellainen.
    http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-IdeaPad-Y500-Notebook.87585.0.html

    Jos on valmis laittamaan 200€ lisää rahaa ja haluaa isomman läppärin, niin linkkaamasi kone on erinomainen. Ei taida tuolla hintaa saada parempaa 17":sta.
     
    Viimeksi muokattu: 07.07.2013
  13. Henkkaar

    Henkkaar Member

    Liittynyt:
    29.02.2012
    Viestejä:
    65
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    18
    Viimeksi muokattu: 07.07.2013
  14. Hugejorma

    Hugejorma Regular member

    Liittynyt:
    28.07.2012
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  15. zipperi

    zipperi Regular member

    Liittynyt:
    29.11.2004
    Viestejä:
    656
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28

Jaa tämä sivu