1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kannettava opiskeluun

Viestiketju Uutta kannettavaa ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Daniel. 02.07.2019.

  1. Daniel.

    Daniel. Member

    Liittynyt:
    01.08.2017
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mikä on budjettisi?
    Max. 700€

    Näytön koko ja laatu
    14" Full HD

    Mikä on kannettavan pääasiallinen käyttötarkoitus ja mihin muuhun sen tulee soveltua?
    Opiskeluun ammattikoulussa, Netin selaus, netflix, youtube, Excel, Word.


    Aiotko pelata kannettavallasi?
    En


    ”Kannettava vai raahattava”?
    Kannettava


    Millainen akkukesto tarvitaan?
    Vähintään 8h


    Millainen ja minkä kokoinen kiintolevy?
    256gt ssd


    Tarvitsetko sisäisen optisen aseman?
    En


    Onko sinulla suosikkimerkkejä tai merkkejä, joita haluat välttää?
    Ei ole


    Kiitos!
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,094
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    ThinkPad-mallistosta budjettiin mahtuu vain i3-suorittimella varustettu malli, mutta kannattaa pitää mielessä, että nykyinen i3 on suorituskykyisempi kuin edellisen sukupolven i5, joten esitettyyn tarkoitukseen se riittää mainosti. E490 sopii niin työhön kuin opiskelijallekin ja tarjoaa teholuokassaan kunnollisen akkukeston.

    Kyseistä i3-versiota ei saa suomalaisilta myyjiltä, mutta Lenovon nettikaupasta sellainen on saatavissa ja muokattavissa muulta varustukseltaan sopivaksi.
    https://www.lenovo.com/fi/fi/laptops/thinkpad/edge-series/E490/p/20N8CTO1WWENFI0/customize?
    Kun halvimpaan eli i3-versioon valitaan valitaan perinteisen HDD:n tilalle dummy-vaihtoehto, mahtuu budjettiin helposti 256GB SSD ja Full HD-resoluution (1920x1080) IPS-näyttö, jolloin saadaan varsin toimiva kokoonpano runsaan 670 euron hintaan. Kannattaa varmasti tutustua vaihtoehtona jollekin tavalliselle kuluttajamallille.
     
    Daniel. kiitti tästä.
  4. Daniel.

    Daniel. Member

    Liittynyt:
    01.08.2017
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11

    Kiitos vastauksesta!

    Onko Thinkpadeissä e490 ja e495 muuta eroa kuin että toisessa on amd prosessori ja toisessa intelin? Kumpi niistä on loppujen lopuksi parempi? Itse olen myös katsonut tälläistä: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...-Zenbook-UX430UAR-14-kannettava-Win-10-64-bit
    Mitkä ovat suurimmat erot näiden kannettavien välillä? Ja mitä näistä suosittelisitte?

    Kiitos!
     
  5. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,094
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Käsittääkseni ainoa ero on prosessoreissa. Paremmuus ei ole aivan yksioikoinen asia, sillä teknisten ominaisuuksien ohella AMD:n ja Intelin vertailussa on merkittävä sija uskomuksilla ja ennakkoluuloilla. Minä olen saanut käsityksen, että muuten samanlaisia läppärikokoonpanoja verrattaessa Intelin versio on virrankäytöltään onnistuneempi ja akku kestää kauemmin.
    Zenbook on varsinainen ultrabook, eli ohuempi ja kevyempi. ThinkPad on enemmän suunniteltu kovaan käyttöön ja esteettinen puoli on sivuosassa. Tuo E490 on kuitenkin ThinkPad-malliston budjettimalli, joka poikkeaa rakenteeltaan ja hinnaltaan T-sarjasta, joka on erityisesti suunniteltu ja rakennettu kestämään. E-sarjasta minulla ei ole omia kokemuksia, mutta tiettävästi siinäkin on kirjoitustuntumaltaan mainio roiskesuojattu näppäimistö, josta ThinkPadit mm. tunnetaan. Lisäksi tappihiiri on matkakäytössä erinomaisen kätevä, ainakin kun siihen on tottunut.

    Asus Zenbookista minulla ei ole omia kokemuksia, mutta käsittääkseni se on laadukas ultrabook, joka kyllä tarjoaa vastinetta hinalleen. Erityisesti mieleen on jäänyt väritoistoltaan hyvä näyttöpaneeli. (Tosin mieleen on jäänyt myös suunnitteluvirhe, jonka seurauksena saranat hädin tuskin kestivät takuuajankaan, mutta se on varmasti korjattu jo muutama vuosi sitten.)
     

Jaa tämä sivu