1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kannettava 1200€:lla

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi dajyra 29.03.2005.

  1. dajyra

    dajyra Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Terve kaikille!
    Olen tässä käytellyt suunnilleen koko elämäni pöytäkonetta, lähinnä pelailuun, mutta nyt kun ikää karttuu ja koulu vie jo niin paljon aikaa, ettei pelailemaankaan ehdi, olen ajatellut että voisin sillä pelaamisen uhraamisella miettiä kannettavan hankkimista.
    Ensinnäkin tälläinen kysymys on noussut esille kun olen selaillut foorumeja: Pystyykö esim. musiikkia kuuntelemaan silloin, kun kannettavan näyttö on painettu alas, niin että se on sammuneena? Sehän varmaan säästäisi aika paljon virtaa?
    Konetta etsiessä olen tullut sellaisen asian eteen tietokoneissa ensimmäistä kertaa elämässäni, etten oikein tiedä mitä olen hankkimassa. Esim. Prosessorien kellotaajuudet ovat melko alhaisia, mutta jotkut sanoo, että ne vastaa kuitenkin jotain 2,5Ghz prossuja. Tuo olisi minulle kyllä hyvin riittävä.
    Toisaalta olen katsellut kannettavaa, jossa olisi mahdollisimman suuri kiintolevy. 60Gt vähintäänkin, jotta musiikkikirjastoni ja leffoja ym. mahtuisi sinne.
    Pelaamista en aio kokonaan suinkaan heittää pois, joten integroidut näytönohjaimet eivät käy laatuun. Esim. 64mt:n Radeoneilla varmasti taittuu vähän vanhahkot pelit hyvinkin?
    DVD-polttava olisi myös oltava.
    Musiikkiharrastukseni myötä olisi tarpeellista löytyä ulostulo vahvistimeeni. annettavan kajareista tiedän kuitenkin sen verran ettei se kuuntelunautinto ainakaan ole=)

    Valaiskaapa viisaammat minua! En kaipaa mitään puhetta että elä osta paskaa halvalla, vaan pistä 3000€ suoraan siihen, sillä opiskelijana en ole pistämässä tuollaista summaa koneeseen=)

    Olen nämä mallit katsellut jotenkin, mutta pelkästään bulldogista. Verkkokaupasta taitaa löytyä isompi valikoima, mutta nämä antanevat suuntaa sille mitä olen hakemassa.

    Acer Aspire 1524WLMi
    http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=3022000412155

    80gt kovo houkuttelee, mitenkäs tuo athlon? Muistia on tarpeeksi. Akun kesto ei kovin hyvä?
    Widescreen on ihan jees, tykkään enemmän kuin tavallisesta, muttei mikään pakkomielle=)

    Acer Aspire 1682LMi
    http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=3022000412205

    Pienempi kovo, ja prossu erilainen(pentium M), mutta prossun väylänopeus kaksinkertainen, miten vaikuttaa? Ei hirveämmin hintaeroa edelliseen.

    Asus A4840KUH
    http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=3021400812141

    Tuo prossun väylänopeus liian alhainen? Pieni kovalevy, ei oikein sovellu minulle. Akunkesto hyvä? Huonoin vaihtoehto minulle?

    HP/Compaq NX9030 PG772ET
    http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=3021401312171

    Ei itsenäistä näytönohjainta, vaan jaettu keskusmuistin kanssa. Ratkaiseva tekijä.

    HP Pavilion ZV5457EA
    http://www.bdog.fi/cgi-bin/netstore/tuote.pl?tuote=3021403312161

    Ehkäpä tasaisin kokonaisuus kaikista. Kovalevy tarpeeksi iso, näytönohjain ok? Prossusta en osaa sanoa koska en tuota cache-juttua vielä tajua. Mutta kuulostaisi hyvältä. Akun kesto aika huono. Ei taida löytyä ulostuloa vahvistimeen?


    Jospa näistä joku osaisi sanoa, mikä olisi sopivin minulle. Jos vielä pitäisi tärkeysjärjestykseen laittaa ominaisuudet, niin:

    1. Nopeus
    2. Kiintolevyn koko & vahvistimeen ulostulo
    3. Näytönohjain
    4. DVD-polttava
    5. Kortinlukija
    6. Akun kesto
    jne.

    Kiitos jo etukäteen niille, jotka ovat tänne asti jaksaneet lukea ja erityisesti niille jotka jaksavat auttaa!
     
    Viimeksi muokattu: 30.03.2005
  2.  
  3. Lazahh

    Lazahh Member

    Liittynyt:
    02.11.2004
    Viestejä:
    59
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    En suoranaisesti vastaa sinun kysymyksiisi, mutta jos saan kertoa oman kokemukseni kannettavan ostosta.
    Eli kun päätin kannettavan hankkia, oli oma hinta luokka noin 1300-1400€, ja tietyt asiat piti koneesta löytyä. Kuten tarpeeksi nopeutta, muistia, polttava dvd, laajennus mahdollisuudet, näyttis kunnollinen.
    Tiettyjä merkkejä en edes halunnut, kuten Fujitsu, Hp, Dell tai Compaq. Ne jätit kokonaan pois, Dell siksi, koska kotona pöytäkoneena, ja ihan susi, kaverilla Fujitsu pöytänä, ihan susi.
    Eli se mitä hain, oli tyyliin Acer, yli 2,0Ghz, 512Ram, 60GB kovo (min), 128MB, Dvd+-rw combo, 3usb 2.0 paikkaa (min).
    Noista lähdin liikenteeseen.
    Noo, koko kylän kiersin ja eipä tullut vastaan mitään moista konetta, satuimpa sitten eksymään paikalliselle Acer myyjälle.
    Siel myyjä lätkäs esitteen kouraan ja sano et tutki sielt, jos löytys. Jep jep, eipä ollu, mutta sitten tuli mieleen Mikrobitistä Acerin Ferrari, jossa oli kaikkea niitä, joita lähdin hakemaan.
    Acerin kotisivuilla http://acer.fi/acereuro/wr-resource/993062080/upload/E0Entity0/1/Kannettavat 01 2005.pdf
    hinta oli järkyttävä, mutta Mikrobitti kertoi ihan muuta, kysyin sitten piruittain, että paljos Ferrari maksaisi, jos sellaisen tilaisin? Myyjä laski hinnan, 1640€, hetken mietin siinä asiaa.
    Jeps, otin tilaukseen, hiukan enemmän piti investoida, mutta itselläni se on kannattanut, kone jaksanut ja toimii pelikäytössäkin vallan mainiosti.
    Kumma juttu oli vain se, että kovo oli Fat32, eikä NTFS. Empä tiedä mikä järki siinä sitten on ollut.
    Joka tapauksessa, tuossa olisi kaikki mitä kaipaa dajyra, hinta luokka valitettavasti nousee, mutta hyvää ei saa halvalla
     
  4. Ranee

    Ranee Member

    Liittynyt:
    16.02.2005
    Viestejä:
    68
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olet siis Monkey Islandia ja Levottomia ostamassa? Niin vaan vinkkinä että kannattaa laittaa linkkeihin tuon välilyönnin tilalle %20 niin linkin ohjautuvat oikeille sivuille.
     
  5. dajyra

    dajyra Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No voihan video=)
    Tuli kyllä hyvät naurut tuosta. Syynä on se että postasin tämän parille muullekin foorumille, ja siellä näyttää nuo rivinvaihdot olevan vähän erilaiset.

    Ei, en ole etsimässä monkey islandia tai levottomia=)
     
  6. Ripe54

    Ripe54 Regular member

    Liittynyt:
    21.03.2005
    Viestejä:
    222
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos kunnon konetta tavoitteleepi, niin muistia vähintään toi 521megaa tai enemmän. Kannataa myös kysellä, että voiko sitte jokus päivttää, eli onko siellä vapaita muistipaikkoja. Mitään pelikoneita kannettavat ei oo, mutta kyllä niilläkin pelailee.mielellään 128mt näyttömuistia, mutta taitaa mennä jo päälle1200euron. Ulkoine äänikortti on tietnkin hyvä vaihtoehto, jos haluaa hyvää ääntä, yleensä koneissa on joku intergroitu surkea äänikortti.
     
  7. dajyra

    dajyra Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mullakin on nykyisessä pöytäkoneessa integroitu äänikortti, ja minusta siitä lähtee tarpeeksi hyvät äänet ulos. Äänen nauhoitus on taas toinen asia kun kitara kuulostaa niin hirveältä kun sitä yrittää nauhoittaa=)
    Niissä pitäisi vissiin olla joku pc-korttipaikka, mitä sinne sopii laittaa?
     
  8. Ripe54

    Ripe54 Regular member

    Liittynyt:
    21.03.2005
    Viestejä:
    222
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo..tietenkin jos on ulkoinen vahvistin mihin signaali menee, niin äänenlaatu paranee oleellisesti.
     
  9. dajyra

    dajyra Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mutta vastatkaa mielellään noihin esittämiini kysymyksiin, sillä ne siinä olivat periaatteessa pääasiana, kun en kannettavien tekniikasta niin paljoa tiedä.
     
  10. dajyra

    dajyra Member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Löytyisikö netistä mitään sellaista palvelua, jossa voisi hakea kannettavia tietyillä kriteereillä, esim. kovon koko, prossu, muisti jne.?

    Lisäämpä vettä myllyyn, tällä kertaa tutkailtuani mbnetin hintavertailua. Sieltä löytyi hyvinkin paljon koneita tuohon 1200€:n. Tässä koneita jotka kiinnittivät huomioni:

    Acer Aspire 1691WLMi
    http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.asp?TID=24698

    Mitähän eroa tällä on tuohon Acerin 1524:n? Prossu on eri, mutta kunika suuri ero niiden välillä on?

    HP Pavilion ZV5471
    http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.asp?TID=25212

    Yllättävän halpa HP:ksi, mutta speksitkin näyttivät olevan kohdallaan. Kuinkahan vanha kone lienee kyseessä?

    Olen hieman ymmälläni tämän tekniikan kanssa. Ovatko samat lait kuin pöytäkoneissa toiminnassa? Onko AMD parempi kuin intel kannettavissa?
    Minulla on ihan liikaa kysyttävää=)


    EDIT: Mitenkäs on Hollannissa kannettavien hinnat? Entäs euroopassa nettikaupoissa? Jos olisi linkkejä kelläkään luotettaviin kauppoihin niin olisin kiitollinen=)
     
    Viimeksi muokattu: 30.03.2005
  11. jrantam

    jrantam Member

    Liittynyt:
    07.10.2004
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Moi dajyra,

    olen myöskin kannettavaa ostamassa ja päätymässä tuohon
    Acer Aspire 1524WLMI (AMD64 3000+, 512 Mt, 15", WinXP) vaihtoehtoon.
    Valintani perusteena mukava prosessoriteho 2,2g, muistin laajennattavuus 2Gt saakka (default 512), sopivan kokoinen kovalevy (80Gt), vähemmän pelaavalle soveltuva näyttis. Lisäksi toi bluetooth ja etenkin laajakuvanäyttö on plussaa... Akun kesto on ei ole pitkä, mutta tuskimpa akut yleensä montaa vuotta kestävätkään?!?

    Osaako joku kertoa jotain noista Hammereista - Onko niistä mihinkään?

    Kiitoksia etukäteen!

    -jrantam


     

Jaa tämä sivu