1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

kannattaako vaihtaa ubuntu suseen

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Yottabyte 26.04.2008.

  1. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    niin joo, eikai se varmaan haittaa, kun on kerran kyse kolmannen osapuolen paketeista
     
  2.  
  3. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Eikö todellakaan nyt näy grubissa tuota kerneliä buuttausvaihtoehtona?
     
  4. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mun olisi ehkä pitänyt aikasemmin mainita, että mulla on vielä kolmantena järjestelmänä tässä koneessa Linux Mint, jonka grubia käytän, eli en käytä tän ubuntun omaa. Toisaalta taisin tajuta vasta nyt että mikä tän update-grubin takoitus oli. No kuitenkin ajoin tuon komennon myös mintille, samalla kun ubuntulle, mutta mint ei löytänyt mitään uutta kerneliä (se antaa vaihtoehdoksi "Linux ubuntu 7.10 kernel 2.6.22-14"). Nyt kun kysyit että buuttausvaihtoehtona, niin tajusin katsoa tuota ubuntun menu.lst-tiedostoa, jossa oli kyllä oikein nätisti "8.04" ja oikea kerneli. Että jos koittais nyt sitten ottaa tuon ubuntun oman grubin käyttöön, mahtaiskohan siitä olla apua?

    Viimeksi kun yritin vaihtaa vistan käynistäjää grubiin, niin sain buuttauskelvottoman koneen (vähän hätiköin), mutta jos parempi onni tällä kertaa, kun pitäis vaihtaa grubista grubiin =)

    edit:tai jos vaihtoehtoisesti vain laittaisin nuo ubuntun menu.lst:n rivit tuonne mintin menu.lst:iin

    edit2: tein jälkimmäisen tavan mukaan ja käynisty oikein, katoin ja kernel näytti olevan se uudempi. Voinko nyt poistaa tuolta ubuntun /boot -kansiosta nuo vanhemman kernelin tiedostot, ja voiko synapticilla nyt poistaa tohon vanhempaan kerneliin viittaavat paketit. Asennan ne näyttiksen ajurit, ni katotaa miten käy
     
    Viimeksi muokattu: 27.04.2008
  5. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Poista vaan synapticilla kaikki tuohon kernelinumeroon viittaavat paketit.

    Koodi:
    aptitude search 2.6.22-14
     
  6. Stanner

    Stanner Regular member

    Liittynyt:
    24.03.2006
    Viestejä:
    446
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse käytin joskus opensusea pari kuukautta ja jos siinä on joskus ollut jotain ongelmia niin en niitä kyllä enää versiossa 10.3 huomannut. Oli varsin toimiva kokonaisuus.

    Syy miksi itse vaihdoin pois opensusesta johtui ihan siitä, että siinä tuli mukana hirveästi kaikkea mitä en tarvitse ja tahdoin kokeilla archlinuxia. Archlinuxia olenkin nyt tyytyväisenä käyttänyt 6kk. Opensusesta jäi kuitenkin varsin hyvä ja toimiva vaikutelma. Voin täysin suositella sitä aloittelijalle vaihtoehdoksi ubuntulle.

    Mitä tulee pakettienhallintaan, niin ei se nyt niin kamala ollut käyttää. Itseäni pakettienhallinnassa eniten ärsytti se, että se päivitti listat joka kerta kun käynnistin sen. Tämä tietenkin hidasti sen käyttöä kun joutui aina odottamaan kun avaa sen. Kuitenkin löysin asetuksen josta pystyi säätämään aikarajaa ettei se koko ajan päivitä sitä uudestaan. Defaulttina se oli laitettu muistaakseni 10 minuuttiin. Laittaa sen vaikka pariin-kolmeen tuntiin niin on paljon miellyttävämpi käyttää.
     
  7. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    noniin, nyt on asiat mallillaan, näyttiksen ajurit toimii ja kaikki on kohdallaan. Kiitos vaan kovasti kaikille, eiköhän tämä ole tässä =)

    Taidampa asentaa mintin tilalle SUSEn, kokeilin sitä ja kyllähän se oli omalla tavallaan viehättävä, mutta jos nyt tämän ubuntun ensisijaisena käyttiksenä kuitenkin pidän
     
  8. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Pari vinkkiä. uname -r näyttää kernelin version myös. X:n nv ajurilla ei ole mitään tekemistä Nividian tekemän ajurin kanssa. se kannattaa pitää koneella, jos tulee nvidian kanssa ongelmia. Esim kerneliä vaidettaessa.

    Ei sillä niin väliä ole mitä grubbia käyttää, jos useita Linux asennuksia. Silloin vaan täytyy osata pistää ne uudet kernelit oikeaan grub.conf tiedostoon. Itse käytän ihan nanoa editointiin.

    En tiedä ubuntusta, mutta useissa jakeluissa ei kerneliä ihan automaattisesti lähdetä päivittämään ja vanha aikakin yleensä säilytetään.

    OpenSusesta en tiedä. Mutta Ubuntussa lokalisointi on tehty eri kielille aika hyvin. Suomen kielen oikkolukua ei löydy kaikista jakeluista. Esim. Gentooseen on Voikon asennus tuskaista.

    En sitten tiedä onko Ubuntun pakettisysteemi yhtään SuSen vastaavaa parempi. Aikoinaan kyllästyneenä Red Hatin riippuvuusongelmiin olen yrittänyt vältellä rpm systeemiä käyttäviä jakeluita. Kyllä Ubuntunkin saa sekasin kun lisäilee tarpeeksi monta repoa. Ja nuo riippuvuudet oavt joskus omituisia. Itse ihmettelin kerran esim gcc 3.* asentumista, vaikka koko kääntää ei minusta tarvitua ollenkaan. Ja käsittääkseni koko Ubuntu on jo käännetty gcc versiolla 4.*
     
  9. Yottabyte

    Yottabyte Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    2,363
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Vähän kyllä epäilyttää pistää vastaan sulle, mutta noista nv-ajureista. Sillon kun ekaa kertaa noi nvidian ajurit asensin, niin en ensin poistanut noita nv-ajureita, joka johti siihen, että rajoitettujen ajureiden hallinta otti ne joka käynistyksessä käyttöön, vaikka xorg.confille oli tehty mitä, myös koitin ahkerasti säätää tota rajoiettujen ajureiden hallintaa, mutta se nyt oli aika turhaa hommaa. Eli piti vähän niinkun joko poistaa se rajoitetujen ajurien hallinta, tai nv-ajurit, päätin sillon poistaa nv-ajurit. Toinen ehkä vähän olennaisempi juttu on se, että nvidian 3d-ajurit ei toimi nvdia kernel commonin kanssa (korjatkaa jos olen väärässä) ja nvidia kernel common on nv:n riippuvuus. Muuten oli toki hyviä vinkkejä
     
  10. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Inottavaa jos moinen automaatti käytössä. Vihaan noita. Ei siitä X:n nv ajurista pitäisi olla haittaa, paitsi jos joku väkisin sen haluaa asentaa. Usein nv ajurista on iloa, kun nvidian ajuri ei lataudu muistiin. Esim kernelin tai X:n päivityksen jälkeen. Ja on kyllä paljon parempi kuin vesa.

    Monissa jakeluissa on /etc/modules.autoload tai vastaava johon määritellään bootissa ladattavat modulit. Itse koetan pitää aika vähän kamaa muistissa. Ei se nyt kamalan vaikeaa ole ladata joku moduli käyttöön jos sitä harvoin tarvitsee. Esim loop, jos haluaa liittää cd/dvd levyt tiedostojärjestelmään. Komennolla lsmod näkee ladatut modulit ja niitä voi olla useita mitä ei koskaan tarvitse. Mitä vähempi koodia koneessa pyörii niin se on aina parempi tietoturvan kannalta.

    Tuollaiset jutut eivät tee minusta ikinä Unbuntun käyttäjää.

    Fedora on minulta kokeilematta. Miksi siinä olisi parempi paketin hallinta kuin muissa jakeluissa? Minusta pakettien laajuus voisi olla myös vertailukriteeri. Fedoralle plussaa siitä, että siinä taitaa olla VDR softalle jonkinlaiset paketit olemassa.

    VDR kun on aika hankala asentaa. Ubuntussa mulla loppui into jo lircin (kauko-ohjain) asennukseen. Ei onnistunut millään. Ubuntu ja SuSE taitavat olla enempi perus työpöytäkäyttöön tarkoitettuja. Anteeksi vaan. Jos jotain vähän erikoisempaa yrittää, niin ei löydy paketteja. Ja kääntäminen itse kestää kauan kun pitää selvittää se pakettien riippuvuushelvetti.
     
  11. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    openSUSEen paketteja voi etsiä helposti http://opensuse.fi/Hae_ohjelmia.php
    Oletusvalinta etsii ohjelmia openSUSEn omista asennuslähteistä, webpin myös packman-reposta

    Jos pakettia ei löydy, sen voi aina kääntää build servicessä, jos itse ei osaa, niin aina voi kokeilla pyytää haluamaansa pakettia irkistä #openSUSE-fi @ freenode
     
  12. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Joopa jooo... Kokeile ihmeessä, jos vaikka (Open)SuSE olisi sinulle sopivampi vaihtoehto.
    Mielestäni ko. vaihto on samanlainen mielipidekysymys kuin auton vaihto BMW:tä MB:n (Mercedes Benz). Täysin henkilökohtainen makuasia.
    Asia ei kuitenkaan ratkea kuin koeajolla ja mieluummin syvällisemmin perehtymällä eri jakeluihin ja niiden ominaisuuksiin.
     
  13. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Aika hienon tuntuinen systeemi. Mutta vdr paketteja vähänlaisesti. Pikaisella silmäyksellä ei tukea suomen tekstitys-systeemille. kvdr oli uusi tutavuus pakettien joukossa. Pitänee tutustua.
     
  14. v0id

    v0id Member

    Liittynyt:
    08.04.2008
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kannattaa.
     
  15. windown

    windown Member

    Liittynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    53
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tässä 8.04 on kyllä jotain todella pervoa. xorg.conf on aika vaisun näköinen esim missä resot. Muuteskin on Ubu mulla alkanut tökkimään periaatetasolla esim jos vertaa sitä muihin jakeluihin splash on sanaton. Ei hyvä. Toisin oli joskus ennen. Ei ole käyttäjäystävällistä pummata tietoa. Muissa jakeluissa on sentään helppokäyttöinen vaihtoehto infofriikeille ;)

    Pelko hiipii pikkuhiljaa puseroon siitä, ettei tuosta olisi tulossa freespiren kaltaista distroa. Sitten LTS katkaisee KDE-ohjelmien tuen kesken kaiken. Miten se voi olla LTS? Monet käyttävät noita työpöytäohjelmia sekaisin. Sitten Firefoxin 3 tuhoaa kakkosen laajennokset. Ei muuta kuin Mozillalta tarrapalloa hakemaan... Huoh...

    Huh huh. Nyt helpotti :D

    Mikäs siinä laita Susea kehiin. Se on kyllä pakettihallinnaltaan kömpelömpi ja suppeampi. Jotkut kuitenkin tykkäävät graafisista työkaluista. Minä en löytänyt itse niille käyttöä.

    Pitäisköhän tässä ruveta 100 % Debianistiksi ja alkaa fleimailemaan Ubua. Lähtien siitä vaikka siitä, että binääriyhteensopivuus on nyt mennyttä vaikka lupailivat aluksi jotain muuta.

    Nyt helpotti lisää :D
     
  16. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Minuakin ärsytti, kun Esc ei poista splash kuvaa näytöstä. Minusta on han kiva seurata miten laitteet tunnistetaan.

    Ja jotain hämärää on Kubuntun netissä. dhcpcd ei taida vapauttaa linjaa tai jotain. Kubuntun jälkeen en pääse enää nettiin Vistalla tai Gentoolla. Netti vapautuu vasta tuntien päästä, mikä ei ole kivaa ja taitaapa tuosta syystä Kubuntun kokeilu jäädä multa ja poistan sen.
     
  17. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Tuo ongelma johtunee verkkokortin /langattoman virransäästöominaisuuksista, joita eri käyttöjärjestelmät käyttävät eriävästi. Teetkö kaikilla käyttöjärjestelmillä normaalin buutin ja sammutuksen, vai käytätkö sleep / hibernate- tiloja?
     
  18. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Ei mitään erikoista käytössä. Virransäästöt on vaan kovalevyllä ja näytössä. Emon verkkokortti ja siinä ADSL-modemi kiinni. Pitää ottaa yhtettä saunalahteen. Luulen että dhcpc Saunalahden päässä ei anna ottaa yhteyttä. Sinänsä outoa. Jos käynnistän Ubuntuun takasin niin pääsen nettiin, mutta en millään mulla käyttiksellä. Tai pääsen tunnin parin päästä. Mikä ei ole kivaa.
     

Jaa tämä sivu