1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kannattaako vaihtaa PC:stä iMaciin?

Viestiketju Mac -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi eukkoprkl 28.11.2005.

  1. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
  2.  
  3. Ysf

    Ysf Active member

    Liittynyt:
    02.10.2005
    Viestejä:
    1,954
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    kyllä noihin Omenoihin menee jotkut näytönohjaimet ja tietekin usbi-hiiret/näppikset ja kovalevyt. PC-maailmasta tuttjen laitteiden toimivuus riippuu mäkissä periaattessa ainoastaa ajureista, joita aina mäkille löydy, aivan kuten ei linuxillekkaan.

    Kannattaa tehdä itse vähän tutkimusta että mitä on saatavilla ja mitä ei.

    Nämä perusosat, emolevy ja prossu jne, tulee yhdeltä appelen sopimusvalmistajalta ja ne on tehty tiukasti applen vaatimuksien mukaan. Esimerkiksi PC-maailmassa emolevyjen valmistajia taitaa olla monta kymmentä ja jokaisella emolevyn valmistajalla on omat niksinsä miten homma toimii.

    Käyttöjärjestelmä, Mac OS X on rakennettu FreeBSD+X-Window ympäristöön, sikäli mikäli minä olen asian oikein ymmärtänyt. Ainakin ihmiset väittävät että tämä uusi Mac OS X on totuttelun jälkeen varsin helppo: Yleensä ei tarvitse kikkailla shell-komennoilla, eli homma toimii graafisesti niinkuin wintoosa. Tieteknin kun pohjalla on FreeBSD ja X-window, voidaan mäkkiin kääntää myös samoja ohjelmia kuin esmerkiks linuksille.. mutta se vaatii jo vähän enemmän käyttötaitoa ja tietämystä.

    -- Ysf
     
    Viimeksi muokattu: 14.12.2005
  4. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Siitäpä oikeastaan juontaakin juurensa pari oleellista lisäystä noihin ranskalaisiin viivoihin:
    + Yhteensopivuus osien välillä on hyvä, eikä tukea tarvita tuhansille eri korttiyhdistelmille, joten softapuolikin on saatu vakaaksi.
    + Käyttöjärjestelmän "pellin alla" on täysiverinen unix-variantti, jolla kätevä kaveri voi väsätä melkein mitä vain, jos joku asia ei onnistu graafisella käyttiksellä.
    - PC:tä kalliimpi (laskentatehoon nähden), kun osien valmistajaa ei voi itse valita.
    - On tyydyttävä pitkälti Applen mielestä tyylikkäisiin ratkaisuihin, eikä oma tunaaminen rautapuolella ole kovin helppoa.
    - Sama pääperiaate suljetusta lähdekoodista kuin Windowseissakin.
     
    Viimeksi muokattu: 13.12.2005
  5. Hharski

    Hharski Member

    Liittynyt:
    01.06.2004
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitti hyvistä valotuksista. Nyt olen jo paljon viisaampi.
     
  6. Huliopsis

    Huliopsis Guest

  7. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    "PC:stä juuri iMaciin hiljattain vaihtaneena voisin lyhyesti sanoa, että kannattaa. Etenkin
    työkoneena erittäin loistava, kun ei tarvi pelätä sinisiä ruutuja eikä tätä muutenkaan
    sekaisin kovin helposti saa."

    W2k, varmaan viime kesänä tullut viimeksi bluescreen, ei pysty muistamaan.
     
  8. bloc

    bloc Regular member

    Liittynyt:
    21.05.2003
    Viestejä:
    211
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onnenpekka!
    -Jos koneesi siis on ollut päällä viime kesän jälkeen.

    Asiaan. Tuo kommenttini perustui vain omiin kokemuksiini. Muutaman kuukauden ajan onnellisesti ilman windowsia olleena jouduin taas käyttämään sitä hiljattain. Toosa iskikin heti kuin märkä sukka ja norttoni onnistui jumittamaan kaikki nettiyhteyttä tarvittavat ohjelmat, eikä prosessien tappaminenkaan toiminut. No lukuisten buuttailujen ja joidenkin ohjelmien uudelleenasennusten jälkeen sain kuin sainkin hommani tehtyä. Buuttasin windowsin viime viikolla ehkä yhtä monta kertaa, kuin mitä olen macciani buutannut viimeisen puolen vuoden aikana! Paitsi että maccia buuttaan vain jossain järjestelmäpäivityksissä.

    Mielipiteeni ovat kuitenkin vain omiani. En tarkoita, että kaikkien pitäisi hankkia mac tai että kaikki pitäisivät macista/os x:stä.
     
  9. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Viimeisen 13kk aikana ainakin kovalevy on erään softan mukaan ollut käytössä 10kk, myös aktiivista käyttöä on 4-15h/pvä...
     
  10. 1of2k

    1of2k Guest

    Aika moni Macin käyttäjä tuntuu olevan tyytyväinen valintaansa, mutta poikkeuksiakin löytyy. Se että Macciä ei riivaa virukset ja vakoiluohjelmat on (ainakin osittain) vain ajan kysymys. Yleistymisen myötä myös hakkereiden ja virustenkehittäjätolvanoiden kiinnostus kasvaa.
     
  11. tyson

    tyson Regular member

    Liittynyt:
    09.02.2006
    Viestejä:
    806
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    MAC:it ovat kalliimpia,mutta myös tyylikkäämmin tehtyjä,kuin PC:t. tämä on minun mielipiteeni,ei totuus.
     
  12. Miitti

    Miitti Regular member

    Liittynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    1,610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  13. NorttiBoy

    NorttiBoy Active member

    Liittynyt:
    19.07.2005
    Viestejä:
    1,817
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei oo muuten meikä pojalle tullu kertaakaan.

    Edit: pientä fixiä.
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2006
  14. Jannejt

    Jannejt Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    5,045
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    118
    http://www.mbnet.fi/mblabra/blogit/labra.nyt/juttu.aspx?id=977
    pelottavaa, maxtorin kovo upouudessa intel dual core iMacissa =D

    [sit muuta asiaa mac-koneista]
    mutta ite en iMacista niin perusta mutta Mac Mini Intel Dual Core kiinnostas, siinä on liitännät jo paremmat.. ainut että joutus tyytymään yhteen näyttöön tai sit ostaa usb-väylään jonkun laitteen jolla sais toisen näytön =D

    no ei juuri nyt ole rahaa niin ei tarvitse miettiä, mutta kyl mac-maailmaan vois osittain siirtyä.. innolla odottelen ibookin intel-vastinetta.. sattuu vaa jo olee pc-läppäri niin melkeempä pöytäkoneeks pitäis kone saada.. mac mini hyvä mutta se 2 näyttöä on vähän niin ja näin..
    [/sit muuta asiaa mac-koneista]
     
  15. timonsteri

    timonsteri Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2005
    Viestejä:
    600
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    TripleHead2Go olis kätsä, mut ei vissiinkään tue mäkkiä. =\
     
  16. Jannejt

    Jannejt Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    5,045
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    118
  17. mvnet

    mvnet Regular member

    Liittynyt:
    05.03.2004
    Viestejä:
    179
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos kannettavaa tietokonetta olet hankkimassa, niin voin lämpimästi suositella Apple iBook G4 12" -tietokonetta. Tää on todellinen kannettava: kevyt, pieni, ei lämpene juuri yhtään, hiljainen (en ole oikeasti kuullut koko aikana koneen tuulettimen hurinaa ollenkaan), sopivan kokoinen ja kaikin puolin viimeistelty paketti. Akkukin kestää normaalikäytössä helposti 4 tuntia, kun yleensä kannettavissa akku kestää hädin tuskin kahta tuntia. Ja tää maksaa vain n. 1000 euroa!

    Hintaansa nähden aivan uskomatonta laatua. Itse olen käyttänyt tätä jo puolisen vuotta ja ei mitään valittamista. WLAN-toimii mainiosti ja Mac OS X on pienen totuttelun jälkeen sekin mainio käyttöjärjestelmä. Ei kannata vierastaa Maccejä. Itsekään en aikoinaan edes vilkaissut Machintosh-malleihin, kun suunnittelin uuden kannettavan ostoa. Onneksi tulin toisiin ajatuksiin. Nyt on harkinnassa jo toinen iBook.

    Opiskelikäytössä tää on mielestäni ylivoimaisesti paras kannettava. Siksi tää onkin varmaan niin suosittu yliopistojen ja korkeakoulujen opiskelijoilla, joilla oon monella nähnyt tämän mallin.

    Harkitkaa ihmeessä iBookia, jos kannettavaa etsitte. Silloin PC-maailmasta siirtyminen Mac-maailmaan on suositeltavaa. Applen tuotteet on lähes aina laadukkaita.
     
  18. Ozzi

    Ozzi Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    553
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Myrkkyä tosiaankin. Applelta muistaakseni sanottu että PClle ei koskan tehdä käyttistä, Applen puolesta.
     
  19. munakas

    munakas Member

    Liittynyt:
    13.06.2005
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse siirryin Windows XP:stä OS X:ään pari viikkoa sitten. Tässä ensimmäisiä kokemuksia.

    Windowsia en joutunut uudelleenasentamaan neljään vuoteen, vaikka tein sillä ihan mitä sattuu. Olen sitä mieltä, että jos käyttäjä saa XP:n asennuksen sekaisin, on vika näppiksen ja penkin välissä. OS X asentelut ja ohjelmien poistelu on toki ollut vielä helpompaa, varsinkin jos linuxmaailma on tuttu. Mountataan vain ladattu ohjelmapaketti ja vedetään sitten ohjelman kuvake haluttuun kansioon, josta ohjelma sen jälkeen löytyy.

    Itselläni on 20" iMac Intelin prosessorilla. Kone on vakuuttavan nopea. Käynnistyminen virrat pois -tilasta kestää alle 30sek. Sleep -tilasta, jossa konetta suositellaan pidettäväksi, käynnistyminen kestää noin 3sek. Todella vakuuttavaa verrattuna Windows XP:hen, jossa AMD Athlon 2500+ käynnisti konetta pari minuuttia kun kaikki päivitykset jne oli saatu koneeseen.

    Muistia OS X vaatii paljon verrattuna XP:hen. Itselläni oli Windowsissa 1Gt muistia, joka riitti enemmän kuin hyvin, vaikka ohjelmia oli auki yhtaikaa useampia. OS X:ssä minulla on nyt 512Mt muistia, ja se ei todellakaan ole tarpeeksi. 1,5Gt lienee vähimmäismäärä millä tässä tulee toimeen. Ennen lisämuistin saantia olen joutunut tyytymään siihen, että suljen vähän väliä käyttämiäni ohjelmia viemästä taustalla muistia.

    Muistista vielä sen verran että kovalevy, jolle OS X asennetaan, kannattaa pitää sen verran vapaana että siellä on noin 15Gt tyhjää tilaa OS X:n käyttämän Virtual Memoryn takia. Mitä enemmän käyttömuistia, sitä enemmän tarvetta myös Virtuaalimuistille, näin olen käsittänyt.

    Käyttöliittymä OS X:ssä on kuin toisesta maailmasta verrattuna XP:hen. Muutamilla pienillä lisäsoftilla saa lisäksi irti käyttiksestä vielä enemmän.

    Muutaman kerran olen tässä parin viikon aikana joutunut boottaamaan OS X:n, yhden kerran esimerkiksi siksi, että Spotlightin (desktophaku) indeksiä tekevä prosessi jumitti viemään 50% cpu-aikaa. Johtui ilmeisesti korruptoituneista tiedostoista, jotka olin tuonut vanhasta Windowsista. Vika ei ole uusiutunut bootin jälkeen. Toinen boot oli kun olin ensimmäisen kerran ladannut ja asentanut viimeisimmät päivitykset Software updatesta, joka siis päivittää OS X:n ohjelmistoja ja käyttistä. On muuten sekin aika paljon helpompi käyttää kuin Windows Update.

    Mukana tulevat ohjelma, GarageBand, iPhoto, Mail, Address Book, iCal jne tekevät koneen käyttämisestä mukavaa. GarageBand tekee sen mitä en koskaan saanut Windowsmaailmassa aikaan. Helppoa musantekoa, sen kun tökkää kitarapiuhan kiinni ja alkaa soittaa. iPhotoon en ole vielä syvemmin ehtinyt perehtyä, raskaalta se vaikuttaa. Mail on erinomainen postiohjelma, asetukset todella helppo tehdä ja käyttö mukavaa. Address book ja iCal, joilla siis hallitaan yhteystietoja ja kalenteria, ovat loistava pari. Sen lisäksi että niitä on helppo käyttää, niiden tiedot saa synkattua yhdellä napilla suoraan puhelimeeni bluetoothin yli. Nyt vihdoin on jotain hyötyä puhelimen kalenterista, kun tiedot voi kirjoitella näppäimistöllä ja synkata luuriin. Toimii kuulemma melkein missä tahansa suht uudessa puhelimessa. Kaikki nämä ohjelmat tulevat siis suoraan käyttiksen mukana.

    Varmaan vastaavat ohjelmistot löytyisivät myös Windowspuolelle, mutta pidän kätevänä sitä, että niitä ei tarvtse etsiä.

    PDA:ta en ole saanut vielä synkkautumaan, MS:n Pocket PC -käyttis ja OSX eivät tunnu kalenteri ja yhteystietoja vaihtavan, vaikka tiedostojen siirto kyllä onnistuu.

    Tässä ensivaikutelmiani 2 viikon käytöstä. Ei ole kaduttanut vielä kertaakaan :)

    Ai niin, se pitää vielä sanoa, että tämä 20" iMac on _todella_ hiljainen. Olen vaativa sen suhteen, millaista melua kone saa tuottaa tuulettimillaan, ja tässä on kyllä tehty oikeat ratkaisut.
     
    Viimeksi muokattu: 29.04.2006
  20. NorttiBoy

    NorttiBoy Active member

    Liittynyt:
    19.07.2005
    Viestejä:
    1,817
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mitens tuolla Macilla pelaaminen sujuu?
     
  21. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Heikosti sujuu pelaaminen OS X:n alta kun pelejä ei ole kovin paljoa verrattuna Windowsiin, pelit kyllä toimivat hyvin, rautavaatimukset ovat yleensä hiukan korkeampia kuin vastaava peli PC:llä (oletuksella että kysyjä tarkoitti ns. "kauppa pelejä").
    http://www.apple.com/games/

    Boot Camp ja sitten Windows XP koneelle niin voi sitten pelailla vaikka HL2, ja muita Windows pelejä.
     

Jaa tämä sivu