Kahden kovalevyn partitiointi

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Bunkerder 16.04.2005.

1. mika

mika Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Kyllä niitä vielä aika paljon korpulla tulee, esim. emolevyn mukana tulevat s-ata ajurit.

2.  
  3. DolbyR

DolbyR Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse haluaisin tehdä vastaavat operaation, kovoina maxtor 20gb + mactor 80gb, siis yhteen ja sitten 50gb winkalle ja 50gb linuxille mutta mun emossa ei ole RAID tukea, eli onnistuuko tämä millään?

4. Bunkerder

Bunkerder Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minun käsitykseni mukaan ja sen mitä olen asiaa tutkinut omien kovojeni raidauksen yhteydessä, niin emossa nimenomaan pitää olla raid- tuki, muuten tuo ei onnistu.

5. Guruttaja

Guruttaja Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    On olemassa erillisiä RAID-ohjain kortteja, jolla homma hoituu ilman emon natiivia RAID-tukea. Hinnasta, hankintapaikasta ja -mielekkyydestä en tiedä. Muistelisin lukeneeni testin, jossa todettiin, että ohjainkortin viemä teho peittää alleen RAIDista saadun hyödyn, joten lopputulos erillisellä ohjainkortilla on jotakuinkin +/- 0. Nyt en kuitenkaan muista, oliko testatut levyt SATA vai IDE liitännäisiä tuossa testissä, kun on tullut noita raportteja silmäiltyä muutamia aikoinaan. Mutta kyllä RAID pitäisi onnistua, vaikkei emolla natiivia tukea olekaan.

@Bunkerder:
    Jos saan kysyä, niin mitä mieltä on tehdä 370 Gb osio ja vielä Windowsille, joka on erinoimainen pirstouttamaan kovalevyjä? Oletkos yhtään miettinyt millainen tehohäviö tuossa tulee, tai kuinka kauan tuollaisen levyn eheyttämiseen kuluu?

Itse sanoisin, että 100 Gb on maksimi mitä kannattaa levyn kooksi laittaa, ja sekin on jo melko paljon. Lisäksi vielä se, että nopein tapa siirtää dataa on fyysiseltä levyltä toiselle, jolloin luku- ja kirjoituspäät joutuvat tekemään huomattavasti vähemmän operaatioita, levyn pyörittämisestä puhumattakaan.

6. DolbyR

DolbyR Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, katsoin noiden RAID korttien hintoja, eipä paljon kannata kun halvimmat maksavat puolet halvimman emon hinnasta. Laadukkaimmat maksavat jo enemmän mitä suunnittelemani emo(hankinta vuoden sisällä) eli reilu sata USD+verot.
    Eli taidanpa asentaa nyt vain sen 80gigaisen ja 20giganen jää kaappiin talteen.

Jaa tämä sivu