1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kaapeliverkon digiboksihankinta - kauanko ilmaiskanavat näkyvät vielä ilman teräväpiirtoa?

Viestiketju Keskustelua kaapeliverkon digibokseista -osiossa. Ketjun avasi wildlion 29.05.2014.

  1. wildlion

    wildlion Member

    Liittynyt:
    17.04.2009
    Viestejä:
    73
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Topfieldin kaapeliverkkon digiboksi TF500 PVRc meni tilttiin ja näytössä lukee vain C4.17 ja laite hurisee ikäänkuin kovalevy yrittäisi jatkuvasti käynnistyä, muttei onnistu ja piippaa välillä.Menu-valikkoonkaan en pääse. Ei onnistu tehdasasetusten palautuskaan ilmeisesti. Koitin painaa virta- ja ch-näppäintä tai volume-näppäintä, kun kytkin virtajohdon pistokkeeseen. Yritin myös ohjelmistopäivitystä läppärillä,muttei siitäkään ollut apua. Tallenteitakaan ei löytänyt (ohjain ja Altair oli asennettuina) Keksiikö joku vielä jotain, mitä voisin koittaa?

    Pitäisi ilmeissti hankkia uusi ja koitin etsiä tietoa siitä, että voisinko vielä hankkia ei-HD-digiboksin, mutta ilmaisten kaapeliverkon kanavien muuttumisesta vain HD-lähetyksiksi en löytänyt vuosilukuakaan. Tietääkö joku milloin?
    Katselen Yle 1ja 2, Teema, mtv, nelonen, 5, 6, sub,fox,ava,liv -kanavia.

    Jos digiboksi ei olisi HD-ready ja hankkisin HD-ready television sitten,kun se on välttämätöntä, niin toimisiko ilmaiskanavien katselu ja tallennus ei HD-ready dikiboksilla esim. HDMI-johdon avulla silti tai miten?
    Tai toisinpäin eli toimisiko HD-ready-digiboksilla lähetysten katselu ja tallennus & niiden katselu vielä kuvaputkitelevisiollakin jos digiboksi olisi HD-ready ja siinä olisi scart-liitin? Vai onko välttämätöntä olla molemmat HD-ready, että näkyy?

    Ovat sen verran lyhytikäisiä laitteita ja "ihan susiakin" vaikuttaisi olevan joka merkillä näemmä, etten hanki mitään "turhaa". Kuvanlaadun ei tarvitse olla niinkään ihmeellinen, kunhan näkyy ja ääni kuuluu ja voin tallentaa ja katsoa silloin, kun minulle sopii.
     
    Viimeksi muokattu: 29.05.2014
  2.  
  3. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,520
    Kiitokset:
    229
    Pisteet:
    93
    Toppysta jos kovo menee, on siitä yleensä virtalähteen konkat finaalissa.
    Töki ne (konkat) voi vaihtaa tai vaihdattaa ja saada poksi toimimaan vielä.

    Mitä tulee sitten tuohon "Ready"-hommaan, nyt on vähän eri juttuja mennyt sekaisin.
    Käytännössä tuo CableHDReady tarkoittaa sitä, että kanavat on "läpisalattuja", niitä voi tallentaa aivan niinkuin ennenkin, mutta ne salataan ja "naitetaan" tallennuksen tehneen laitteen kanssa niin, ettei edes toinen identtinen laiteyksilö saa niitä näkyväksi.

    Yle:n HD:t säilynee ilmaisina ja salaamattomina niin kaapelissa kuin antennissa kunnes toisin ilmoitetaan...
    Tuosta parempia HD-pokseja ilmaisille kanaville, joilla näkyy myös ei-HD-maksukanavat....
    Eli CI+ on se mitä pitää välttää niin kauan kuin on mahdollista....

    T: Vesku
     
  4. wildlion

    wildlion Member

    Liittynyt:
    17.04.2009
    Viestejä:
    73
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Joo tiedän,että nois Topfieldeissä ainakin on virtalähdevikaa,mut siis jos itse kovalevy onkin mennyt rikki,ei kannattane ottaa riskiä ja viedä korjaukseen katsottavaksi ja sitten joutuisikin maksamaan "tyhjästä". Sen ohjelmaopaskaan ei enää päivittynyt.

    En tosiaan ymmärrä...tarkoitatko,että jos ostaa HD-ready digiboksin ja tallentaa ohjelmia sillä, niin niitäkö ei voisi kuitenkaan sillä laitteella ja televisiolla katsoa, vaikka jossain vaiheessa sellainen valmius on ilmeisesti pakko hankkia?!

    Mikä on CI+ ?

    Katsoin esim.tällaisia vaihtoehtoja:

    FINNSAT FH03-HDR tallentava hybridi HD-digiboksi 320Gt
    tai:

    Finnsat
    FSC03PVR-digiboksi kaapeliverkkoon 320 Gt

    Kiitos vinkkilinkistä, mutta en kyllä ala ostelemaan mitään ainakaan osissa,kun en "valmiistakaan" bokseista näköjään tiedä, että mitä mitkäkin termit tarkoittaa ja mitä minimissään tarvitaan,että toimisi ns.peruskäytössä.

    Tarvitsen "valmiin" boksin, jonka ostaminen, kytkentä,käyttöönotto & käyttö on simppeliä, mutta pelkään, että jos ostan nyt "tavallisen" lähetyksen tallentavan digiboksin, se onkin alle 3-4 vuodessa käyttökelvoton siksi, että ei lähetykset näykään sillä enää, jos ne siirtyykin kokonaan HD:ksi.
     
  5. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    No ei oo mieleen tullu hommata hd-telkkaria jolla voi tallentaa esim. Usb-muistitikulle?
     
  6. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,520
    Kiitokset:
    229
    Pisteet:
    93
    Ymmärsit ihan väärin (tahallasi?), tietenkin sillä tallennuksen tehneellä laitteella voi katsoa sitä tallennetta ja vain sillä tallenteen tehneellä laitteella.
    Itse näyttölaite voi olla sitten mikä tahansa, jolla tlipäänsä on mahdollisuus sen näyttämiseen.
    Itse töllö ja digiboksi on käsitettävä eri laitteiksi, jotka eivät ole yhteydessä toisiinsa kuin signaalin välitystavalla (SCART, HDMI, joku muu).
    Se CI+ on sen salauksen nimi/tyyppi, joka huolehtii siitä että näin tapahtuu.

    Ns. peruskanavia (Yle) ei tulla poistamaan, maksukanavathan ovat jatkuvasti ns. "vasaran alla" ihan jo kilpailullisista syistä (lähetys maksaa ja jos ei ole tilaajia ei kannata lähettää)...

    5 Vuotta on nykyään pitkä aika televisiotoiminnasssa ja bokseilakin on vaikeuksia edes kestää sitä aikaa, joten joka tapauksessa sun pitänee ostaa uusi Boksi viiden vuoden päästä kuitenkin...
    Joten aika turha vaivata moisella päätään...

    Ja mitä tulee tuohon väliin tunkeneeseen kommenttiin siitä usbitallennuksesta, ovat yleensä niin surkeasti toteutettuja, etten minä ainakaan moisesta innostuisi, tavallinen talletava kahden virittimen boksi hakkaa ne käytettävyydellään mennen tullen 6-0...

    Yksittäisiin boksimalleihin en ota enempää kantaa...

    T: Vesku

    Edittiä:
    Noitten kanavien mahdollisten katoamisten kanssa en sinuna olisi huolissani, koska olet kaapeliverkossa jossa kaistaa piisaa...
    Tuo on lähinna antenniverkon ongelma, poislukien tuo taloudellinen aspekti, eli jos ei ole katsojia (mielellään maksavia), niin eihän sitä kanavaa kauaa kannata tyhjille seinille esittää...
     
    Viimeksi muokattu: 30.05.2014
  7. wildlion

    wildlion Member

    Liittynyt:
    17.04.2009
    Viestejä:
    73
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Siis sä tarkoititkin ihan eri laitteelle siirtämistä, ettei kaikilla laitteilla onnistuisi. Olen todennut,ettei minun taida juuri kannattaa yrittää siirrellä tallenteita, vaan pääasiassa tarkoitus olisi tallentaa ja katsoa ohjelmia myöhemmin sopivampana ajankohtana.

    Olen pari kertaa yrittänyt siirtää tallenteita läppäriin,kun digiboksi tuli täyteen ja ohjekirjassa sellaista mahdollisuutta mainostettiin, muttei läppärillä pystynyt niitä kuitenkaan katselemaan. Kun sain ne siirretyksi,niin ei boksin tiedostot kuitenkaan "auenneet", vaikka jonkun sovelluksen latasin. Totesin olevan vain ajanhukkaa semmoisen kanssa taistelu. Suhtaudun boksin ulkopuoliseen tallennusvälineistöön skeptisesti.

    Toi HD-siirtymä lienee kaupallisilla ilmaiskanavilla (sellaisiksi olen käsittänyt mtv,nelonen,5,6 ava,fox ja liv-kanavat,koska meillä ne on näkyneet toistaiseksi ilmaiseksi) "villin lännen touhua", eli päättänevät itse milloin toteuttavat ja milloin siitä edes kertovat-eli ei vissiin voi nyt yhtään tietää...
     

Jaa tämä sivu