1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kaapelissa hitautta

Viestiketju Laajakaistaliittymät -osiossa. Ketjun avasi Arathus 28.02.2008.

  1. Arathus

    Arathus Member

    Liittynyt:
    18.10.2006
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tervehdys,

    Minulla on siis laajakaista-kaapeli ja ongelma on lähinnä se, että arkisin, kun kello räpsähtää 17.00 nopeudet laskee tolkuttoman hitaiksi. Siirtonopeus funetin paketeilla on huonoimmillaan ollut jopa alle 50kt/s. Aamuisin ja yöllä yhteys pelaa moitteettomasti.

    Kyselisinkin tässä nyt lähinnä, että onko sellaista ohjelmaa joka "kyttäisi" yhteyttä jatkuvasti ja siitä saisi tulostettua todistuksen, jonka voisin kiikuttaa soneralle ja ehkä saada tuntuvaa helpotusta ADSL liittymän vaihtoon.

    Olen ollut asiasta yhteydessä useasti palveluntarjoajalle ja on meillä kotona käynyt ammattilainenkin yhteyttä vilkaisemassa, mutta kukaan ei tiedä mistä moinen voi johtua. Yksi asia on tietysti se, että kun ihmiset paljon käyttää nettiä, niin kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä täysiin nopeuksiin.

    Omaan vuoden vanhan thomsonin kaapelimodeemin ja win xp sp2 on käyttiksenä. Jos joku osaisi kertoa jonkun helpomman tavan kuin vaihtaa ADSL:ään niin olisin erittäin kiitollinen, mutta tosiaan lähinnä "kyttäys"-ohjelmaa tässä kyselisin.

    Kiitoksia jo etukäteen.
     
  2.  
  3. temzu

    temzu Member

    Liittynyt:
    29.07.2004
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Samanlaisen ongelman kanssa painin, eli soneran kaapeli 24/2 hidastelee järkyttävästi. En itse ole kyllä pannut merkille mitään erityisiä kellon aikoja tuohon hidasteluun. Täytyypä tarkailla asiaa.

    Itselläni on lähetys nopeus suurempi kuin vastaanotto nopeus kun liittymä hidastelee. Ficoran sivuilta ladattavan Teliasonera nettimittarin mukaan vastaanotto nopeus keskiarvo oli 383kbit/s ja lähetys oli 848kbit/s. Olen käsittänyt että vastaanotto arvojen pitäisi olla tällaisella liittymällä vähintään yli 10000kbit/s kun maximi on noin 24000kbit/s ja nämä siis bittejä ei tavuja. Ja tämä siis hyvinkäällä

    Olivat Soneran teknisessä tuessakin ihmeissään asiasta, totesivat vain että modeemi vastaa hitaasti ja jotain on vialla. Ehkäpä minun modeemissani, käskivät siis kokeilla toista modeemia, ennenkuin asentaja tulee katsastamaan linjoja.
     
  4. Arathus

    Arathus Member

    Liittynyt:
    18.10.2006
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Asustelen itsekin hyvinkäällä ja voin kertoa, että sonerapisteeltä kävin hakemassa toisen kaapelimodeemin testaukseen eikä homma muuttunut miksikään. Soneran tekninen tuki ilmoittaa minulle ettei yhteydessä ole mitään vikaa, että kaikki näyttää normaalilta.

    Teknisessä tuessa olivat kyllä sitä mieltä, että adsl:n vaihtoon pitäisi saada korvauksia kun yhteys takkuaa. Siihen olen vakavasti nyt kääntymässä, mutten ole saanut vielä aikaiseksi tehdä asialle mitään :).
     
  5. temzu

    temzu Member

    Liittynyt:
    29.07.2004
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tämä on kyllä hämmästyttävä juttu.

    Tuntuu tämä kaapeli yhteys aina päivisin taantuvan kivikaudelle nopeuden suhteen. klo 00.00-12.00 yhteys toimii ilman moitteita, nopeudet sisään 22700kbit/s ja ulos 1600kbit/s jatkuvasti mutta päivän mittaan nopeudet laskee tuohon ulos 300kbit/s ja sisään 800kbit/s kunnes taas lähtee pikku hiljaa nousemaan. Ja tuon hitauden huomaavat myös soneran päässä.

    Eli ainakaan omissa laitteissani ei vikaa ole. Näyttää vain olevan kyse Teliasoneran saamattomuudesta. 8/1 yhteys kuitenkin toimi aikanaan kunnolla. No täytyy kysyä soneralta sopiiko että maksan vain 50% laskusta kun ei liittymäkään toimi kuin n.50 prosenttisesti.

    Tuo adsl voisi olla hyvä ratkaisu. Omat kokemukset vain eivät puhu senkään puolesta, eli vaikka kaapeli hidastelee olen siihen paljon tyytyväisempi kuin vanhaan adsl liittymääni. Lisäksi adsl on kalliimpi.
     
  6. Ghist

    Ghist Member

    Liittynyt:
    19.03.2008
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    PS. Skandit ei toimi tassa koneessa.

    Olen aikaisemmin painiskellut aivan saman ongelman kanssa ja lopulta ongelman syy myos selvisi. Ongelmana on DSL likketoimintamalli itse asiassa. Operaattori hankkii itselleen kaistaa tietyn maaran joka voi olla vaikkapa 10 Mbs. siihen sitten kytketaan DSLAM joka jakaa tuon kaistan DSL asiakkaille. Helposti voisi luulla etta siihen DSLAM boksiin kytketaan asiakkaita 10 Mbs:n edesta mutta se on harhaluulo. todellisuudessa siihen kytketaan kiinni asiakkaita 40-250 Mbs:n edesta.

    Englanninkielinen termi talle on "oversubscription" joka on operaattoreille valttamaton jotta ne kykenisivat tekemaan voittoa DSL yhteyksilla. Jos kaikki asiakkaat alkavat kayttaa yhteyttaan samaan aikaan DSLAM alkaa rajoittamaan kaistaa ja pakettien kulku hidastuu. Tama aiheuttaa usein kaistanleveyden pienenemisen seka latenssin nousun lukemiin jossa esimerkiksi alhaisen latenssin vaativat interaktiiviset sovellukset hidastuvat tolkuttomasti.

    DSL ei ole taattua kaistaa.
     

Jaa tämä sivu