1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kaapeli vai puhelinverkko?

Viestiketju Laajakaistaliittymät -osiossa. Ketjun avasi Kava1512 14.04.2021.

  1. Kava1512

    Kava1512 Member

    Liittynyt:
    03.06.2011
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Moi,

    taloyhtiössä pähkäillään, kun ei nopeudet tunnu riittävän etätöissä.

    Aiemmin ollut ADSL puhelinpistokkeesta (Elisa), nyt tarjoaisi DNA kaapeliliittymää Taloyhtiönettinä.

    Onko toi kaapeli lähtökohtaisesti käyttövarmempi/nopeampi kuin vanha kuparinen puhelinverkko (Talo siis 80-l rakennettu, eli ei ole mitään kuituyhteyksiä).
     
  2.  
  3. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    841
    Kiitokset:
    133
    Pisteet:
    53
    Onko selvitetty voiko saada VDSL yhteyttä? Siinä tieto liikkuu puhelinkaapeleita pitkin talosta talojakamoon ja sieltä kuidulla eteenpäin tarjoten jopa 100/100 nopeuden. Muutoin kaapeliyhteys on yleensä paljon nopeampi kuin adsl.
     
    Viimeksi muokattu: 14.04.2021
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    Meidän talossamme on ollut kaapelitelevisio jo Helsinki-TV:n ajoista asti. HTV:n nimi on vuosien varrella vaihtunut Welhoksi ja viimeksi DNA:ksi ja nettiyhteyden nopeus on kehityksen myötä kasvanut 100 kilobitistä 1000 megabittiin sekunnissa. Itse tosin maksan "vain" 200 megabitistä/s. Olen kaikki nämä vuodet ollut tyytyväinen kaapelinettiin, joka on toiminut luotettavasti ja aina sillä nopeudella, mistä olen maksanut.

    Kaksi muuta operaattoria on vetänyt taloomme kuituyhteyden, mutta koska sisäverkossa on toistaiseksi (siis tuon televisiokaapelin ohella) käytettävissä vain vanhan puhelinverkon kaapelointi, voivat muut tarjota vain 10 Mbit/s nopeutta kiinteälle yhteydelle. Ero on siis merkittävä kaapeliliittymän eduksi.
     
    Kava1512 kiitti tästä.
  5. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,116
    Kiitokset:
    1,193
    Pisteet:
    243
    Mielenkiintoista olisi tietää, minkä ikäinen talo on kyseessä ja onko sinne tehty mitään johto remontteja.
    Vanhat puhelinlinjat yleensä heikentävät ja rajoittavat laajakaistaliikennettä paljon.
    Pidän kaapelia huomattavasti varmempana laajakaistalle, kun puhelinverkkoliittymää.

    Olihan tuolla mainittu talon ikä, kaapelia suosittelen.
     
    Kava1512 kiitti tästä.
  6. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Kilpailuttamaan vaan kaikki vaihtoehdot. Oman kokemuksen mukaan kolme edellistä kerrostalokämppää vdsl2-yhteyksillä ovat toimineet hienosti kaikki ilmoitetuilla nopeuksilla. Jos kaapelilla ja vdsl:llä ei ole suurta hintaeroa, kannattanee tosiaan mennä kaapelilla, mutta myös vdsl2 toimii kokemuksieni mukaan asiallisesti ja sillä on laajempi laitetuki kun kaapelimodeemeilla. Tarjouksessa tarjotaan yleensä joku perusnopeus koko taloyhtiölle, taitaa olla 10/10 useimmiten. Edellisessä taloyhtiössä Sonera veloitti nopeuden nostamisesta 100/10 nopeuteen kympin kuussa, nykyisessä elisa tarjoaa 100/10-nopeuksia suoraan.
     
    Kava1512 kiitti tästä.
  7. pentsu

    pentsu Active member

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    1,388
    Kiitokset:
    24
    Pisteet:
    68
    Mä olen vähän myöhässä kommenttini kanssa. Mulla oli joskus hetken aikaa netti kaapelin kautta mutta mulla muodostui ongelmaksi kaapelimodeemi. Ainakin silloin sopivan modeemin sai vain operaattorilta ja vaihtoehtoja oli tasan 1. VDSL:ään sopivan modeemin saa melkein jokaisesta maitokaupasta.
     
  8. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    Mikä siinä modeemissa oli ongelmana?
     
  9. pentsu

    pentsu Active member

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    1,388
    Kiitokset:
    24
    Pisteet:
    68
    Yhteys pätki tämän tästä ja tuolloin googleteltuani tuo oli yleinen ongelma modeemissa. Oli joku tech..., merkkinen, en muista tarkemmin mikä. Yritin kovasti etsiä jotain toisen merkkistä tilalle muttei vaihtoehtoja oikein ollut. Tästä tosiaan on aikaa ja tilanne lienee parantunut (?) Omalla kohdalla ratkaisin ongelman palaamalla puhelinverkon kautta toimivaan yhteyteen (VDSL). Toki kaapelin kautta on mahdollista päästä suurempiin nopeuksiin. Halusin vain tuoda oman kokemukseni esiin...
     

Jaa tämä sivu