1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Käytetty kone myytiin uutena?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Jomppe1985 10.10.2019.

  1. Jomppe1985

    Jomppe1985 Newbie

    Liittynyt:
    10.10.2019
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Ostin 9.10 kannettavan tietokoneen ison ketjun liikkeestä. Tilasin tietokoneen liikkeeseen noutoa varten, noutaessani huomasin kyljessä tarran "esiasennettu". Tiedustelin myyjältä, että onko kyseessä esittelykone tai asiakaspalautus, mutta myyjä kielsi tämän vahvasti. Kotiin päästyäni ajoin powerShellillä batterylogin, joka näyttää, että tietokone on ollut yhtäjaksoisesti päällä 20.7 - 8.10.2019.Lisäksi tietokoneesta löytyy 20.7.2019 luotu kuvakansio joka on tyhjä, sekä 8.10.2019 luotu Windows.old kansio. Joitain tiedostoja on aikaleimattu vuodelle 2018, perflogs kansio on luoto 15.9.2019.

    Myyjän selitys on, että he ovat 8.10.2019 suorittaneet pelkän esiasennuksen ja ennen tätä tietokone on ollut paketissaan,eikä sitä ole koskaan sitä ennen käytetty. Asiasta on nyt kaksi kertaa puhelimitse väännetty, olen lähettänyt heille akun diagnostiikka raportin, mutta myyjä pysyy kannassaan, että virhe on Asuksen päässä, akun diagnostiikkatieto on virheellinen ym.

    Itse en näistä järjestelmä ym jutuista niin paljon ymmärrä, että osaisin mitään ihan 100% varmuudella sanoa, mutta toivoisin täältä saavani apua asiaan. Laitan liitteeksi vielä kuvat mainitsemistani asioista. IMG-20191010-WA0017. IMG-20191010-WA0015. IMG-20191010-WA0011. IMG-20191009-WA0015.
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2019
  2.  
  3. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,786
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Toi ensimmäisen kuvan "Kamerat" kansio on normalli windows kansio. Mutta tuosta windows.old kansiosta en osaa varmasti sanoa pitäisikö sen olla olemassa jos on esiasennettu. Ennen muinoin esiasennettu windows taisi tarkoittaa sitä, että kun käyttäjä ensimmäistä kertaa avasi koneen, suoritti käyttäjä asennuksen loppuvaiheen itse.

    Oliko koneesi suoraan ensimmäisellä käynnistyksellä työpöydällä? Oletko varma, että windows ei päivittänyt itseään kun otit sen käyttöön. Oletko ottanut asukseen yhteyttä. Viime kädessä kuluttaja-asiamieheen yhtetyttä jos olet varma siitä, että kone ei itselläsi ole päivittänyt itseään.

    Lisäys: miltä tapahtumienvalvonta näyttää? Hiiren oikealla käynnistävalikkoa ja sieltä tapahtumienvalvonta, tapahtumienvalvonnassa windows lokit - järjestelmä ja rullaat vanhimpaan.
     
  4. Jomppe1985

    Jomppe1985 Newbie

    Liittynyt:
    10.10.2019
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Kone meni suoraan työpöydälle. Windowsin tiedoista ilmenee, että Windows on päivitetty edellisen kerran 8.10.2019 klo 13, jolloin tietokone oli vielä myymälässä. Kaupan purun saan toki helposti halutessani, mutta enemmänkin tässä on kyse periaatteesta. Kyseessä kuitenkin iso ketju niin haluan selvittää asiaa tarkemmin, koska riskinä on, että tätä tehdään enemmänkin. Tässä samalla pähkäillyt, että teenkö asiasta kuinka julkisen, riippuu siitä miten huomenna asiasta neuvottelut jatkuvat. Vielä tuohon kuvakansioon sellainen huomautus, että se on luotu 20.7.2019, eli onko sillä merkitystä?
     
  5. Jomppe1985

    Jomppe1985 Newbie

    Liittynyt:
    10.10.2019
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Tapahtumienvalvonnassa viimeinen merkintä on 8.10.2019 "Windows update aloitti päivityksen lataamisen" Mutta tämähän ei poissulje sitä, että tietokone on ollut esittelykoneena, sitä vain ei ole päivitetty? Ja tuo 8.10 tehty päivitys on suoritettu liikkeen toimesta.
     
  6. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Tässä näitä mun arveluja.
    Nuo kaksi kuvakansiota ovat ihan ok. ne muodostuvat silloin kun käyttöjärjestelmä asennetaan, eli tässä tapauksessa 20.7.2019.
    8.10.2019 koneelle on ilmeisesti suoritettu versiopäivitys, koska windows.old ei muodostu ilman versio- tai ohjelmapäivitystä.
    Noihin Windows.oldin kansioiden päivämääriin en osaa ottaa kantaa, mutta noissa on vanhemman päiväleimauksen kansioita mielestäni.

    Se vaan ihmetyttää, että normaalisti käyttöjärjestelmä on esiasennettu, jossa käyttäjä tekee käyttöönotto asennuksen.
    Sen perusteella myyjän väittämä asennus ei ole esiasennus, vaan käyttöönotto asennus, joka on ristiriidassa, koska 8.10.2019 on nimenomaan tehty versiopäivitys, varsinainen käyttöönotto asennus on mielestäni tehty 20.7.2019, näin arvelen.

    Saattaisi tietysti viitata esillä olleeseen koneeseen.
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2019
  7. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,786
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Onhan se mahdollista että liike valehtelee siitä, että kone ei ole ollut käytössä.
    Ottaisin asukseen yhtetyttä ja kysisin heidän mielipidettä ennen, kuin jatkat kaupan kanssa asian selvittämistä.
     
  8. Jomppe1985

    Jomppe1985 Newbie

    Liittynyt:
    10.10.2019
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Tätä mieltä minäkin olen, uskon, että kone on saapunut liikkeeseen 20.7 jolloin se on käynnistetty ja laitettu esittelykoneeksi. Myyjä taas väittää, että kone on saapunut heille myymälään avaamattomana 4.10.2019. Eniten tässä kyllä ihmetyttää tuo akun diagnostiikka raportti. Akku on ollut yli 2000 tuntia päällä ilman taukoja ajalla 20.7-8.10.2019.
     
  9. Jomppe1985

    Jomppe1985 Newbie

    Liittynyt:
    10.10.2019
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Olin jo Asukseen yhteydessä. He vielä selvittävät asiaa, mutta puhelimeen vastannut henkilö ihmetteli väitettä, että konetta pidettäisiin jostain syystä noin 2000 tuntia tehtaalla päällä.

    Eniten tässä vituttaa lähinnä se, että minulle edelleen yritetään valehdella. Pelkästään tuo, että akku on ollut päällä 20.7 - 8.10 noin 2000 tuntia pitäisi jo riittää siihen, että myöntäisivät totuuden. Olen miettinyt, että pitääkö tässä tosiaan olla yhteydessä esim Iltalehteen, joka sitten painostaa totuuden ulos?
     
  10. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,786
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Täällä oli joskus aikaisemmin juttua samantapaisesta tapauksesta, en muista kyllä päätyikö se ihan iltalehdistöön, mutta joihinkin julkaisuihin kyllä ja Petteri Järvinen taisi ottaa kantaa asiaan. Tässä tapauksessa haiskahtaa juurikin se, että kone ei olisi ollut muka edes päällä missään vaiheessa ennen päivitystä. Aikaisemmassa tapauksessa taisi kyllä asia kääntyä yrityksen eduksi jos oikein muistan.
     
  11. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Myyjän väittämää epäilen suuresti. Varmista ensin Asukselta, onko liikkeisiin toimitettuihin koneisiin tehty käyttöönottoasennus, mitä todella suuresti epäilen. Minusta kone akkuraportin mukaan kone on ollut päällä 20.7 -8.10.2019 välisenä aikana raportin mukaan.
    Varmista Asukselta noita asioita.

    Myyjän väittämään, voisi melkein varmuudella sanoa, että totuutta taidetaan kiertää.

    Edit: muistelen tuota Trinityn mainitsemaa juttua. Yritä aluksi saada noita tietoja, ilman, että mainitset ostopaikaa, jos merkittävä kauppias niin sillä mahdollisesti vaikutus vastaukseen.
     
  12. Jomppe1985

    Jomppe1985 Newbie

    Liittynyt:
    10.10.2019
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Viittaat varmaan tähän uutiseen: https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjABegQICBAC&usg=AOvVaw18Jg8X2rp8N_DcS6ni3vrr

    Tuossa tapauksessa oli kyse pelkästään tuosta Windows.old kansiosta. Minun tapauksessa tosiaan noita merkkejä enemmänkin.
     
  13. Jomppe1985

    Jomppe1985 Newbie

    Liittynyt:
    10.10.2019
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Myyjä siis väitti, että tuo käyttöönottoasennus on tehty ilmaiseksi varaamaani koneeseen. Normaalihinta sille olisi ollut 70€ luokkaa. Mutta kuten tuossa aiemmin oli puhetta niin 8.10 on ilmeisesti vain tehty Windowsin peruspäivitys, ei muuta?
     
  14. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Olisikon ilmainen siksi, että oli esittelukone, kenties. Ei kaupat hyvää hyvyyttään tee ilmaisia asennuksia koneisiin, josta normaalisti veloittavat.
    Tuo akkuraportti on todella hyvä todistekappale.
     
  15. Jomppe1985

    Jomppe1985 Newbie

    Liittynyt:
    10.10.2019
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Joo tuo trinityn mainitsema juttu on minulle tuttu. Yritin jakaa siitä tänne linkkiä, mutta odottaa ylläpidon hyväksyntää. Löytyy googlettamalla sanoilla "käytetty tietokone myytiin uutena tai läppärikohu päättyi Toni väitti hänelle uutena myytyä kannettavaa käytetyksi.
     
  16. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,786
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Viimeksi muokattu: 11.10.2019
  17. Jomppe1985

    Jomppe1985 Newbie

    Liittynyt:
    10.10.2019
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Minulle sanoivat, että tekevät niitä yleensä koneisiin jotka on tilattu liikkeeseen noudettavaksi. Netistä varausta tehdessä olisin voinut valita kyseisen lisäpalvelun, mutta en sitä halunnut. Tykkään itse laittaa koneet käyttökuntoon. Kone otettiin laatikosta vielä tiskillä myyjän toimesta pois, että saan katsoa sen olevan ulkoisesti kunnossa ja sama väite toistui, että kone on avattu ainoastaan 8.10 jolloin siihen on tehty käyttöönottoasennus. Minulla menee välillä nuo termit esiasennus ja käyttöönottoasennus varmasti sekaisin, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan.
     
  18. Jomppe1985

    Jomppe1985 Newbie

    Liittynyt:
    10.10.2019
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Joo nimenomaan tämä uutinen. Tuossa kyllä ymmärrän liikkeen kannan, kaveri minulle sanoi että Windows 10 käyttöönottoasennus jostain syystä luo tuon Windows.old kansion ja se vie turhaan tilaa kovalevyllä.
     
  19. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,786
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Jo se, että myyjä selittelee alusta asti, kuulostaa epäilyttävältä. Verrattuna tuohon toiseen tapaukseen, tässä asiat on vähän kuin toisin päin. Mutta toki me ei voida mitenkään täällä oikeastaan asiaa enempää varmistaa kuin mitä itsekin olet jo tarkastellut.
     
  20. Jomppe1985

    Jomppe1985 Newbie

    Liittynyt:
    10.10.2019
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Aivan. Lähinnä mietin, että jos tältä palstalta löytyisi joku joka osaa ihan tarkasti selittää noiden kansioiden luontipäivien ym perusteella, että mistä on kyse niin sitä hain. Mutta kyllähän tämä itsellekin on ollut alusta asti ihan selvä homma jo tuon takia, että akkua on käytetty 2000 tuntia ennen kuin olen koneen itselleni ottanut käyttöön.
     
  21. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,786
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    tarantella kiitti tästä.

Jaa tämä sivu