1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Järjestelmänvalvojan salasanan unohtuminen -- ratkaisuja ?

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi joonasuj 16.07.2009.

  1. joonasuj

    joonasuj Member

    Liittynyt:
    16.07.2009
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Elikkä ongelmana unohtunut järjestelmänvalvojan salasana. Olen lukenut aikaisempia keskusteluja, mutta en löytänyt niistä etsimääni.

    Taustaa:
    Käyttöjärjestelmänä Windows Vista Home Premium.
    Koneella yksi käytössä oleva käyttäjätili, järjestelmänvalvojan oikeuksilla. (Muitakin olemassa, mutta eivät ole käytössä).
    Olen itse asettanut ko.salasanan, noin vuosi sitten (eikä tietenkään missään muistissa). Tämän jälkeen olen vaihtanut käyttäjätilin salasanaa ohjauspaneelista pariinkin otteeseen, kuvitellen että järjestelmänvalvojan salasana muuttuu samalla (ts. käyttäjätilille kirjaudutaan salasanalla, joka toimii myös järjestelmänvalvojan salasanana). Näin ei ilmeisesti kuitenkaan ole, vaan järjestelmänvalvojan salasana on eri?

    Olen lukenut aiemmista keskusteluista mm. CD:lle ladattavista/poltettavista boottauslevyistä jotka nollaavat salasanat. Näiden yhteydessä on ollut varoitukset mm. salattujen tiedostojen häviämisestä jne.---> Salattuja tiedostoja tai sähköposteja ei ole, mutta miten käy asennettujen ohjelmien? Esimerkiksi virustorjunta/palomuuri-ohjelma Bullguard, maksullinen ohjelma, jonka asennuslevy on yli 300km päässä, (ja 3 koneen asennuskiintiö jo täynnä)?
    Tai Microsoftin Office-paketti, samaten asennuslevy kaukana ja kiintiö täynnä?
    Tai nettiyhteyden asennus / asetukset, nollautuvatko jotenkin?

    Ja lopuksi vielä; mihin tehtäviin järjestelmänvalvojan salasanaa tarvitaan? Ehkä jotain koneen käytöstäni kertoo se, etten ole sitä vuoteen tarvinnut.... Itse en ole löytänyt muita kuin koneen mukana tulleen Acer eDataSecurity Management -ohjelman (Personal Secure Disk), johon tarvitaan tuo järjestelmänvalvojan salasana. (Tai ohjelma pyytää järjestelmänHOITAJAN salasanaa, mutta kai se on sama asia?).
    Ohjelmien asennukset kuitenkin onnistuvat, samoin normaali päivittäinen käyttö, joten onko edes järkevää lähteä yrittämään mitään nollauksia?

    Itse mietin että onnistuisiko seuraavanlainen ratkaisu; Luon uuden käyttäjätilin järjestelmänvalvojan ominaisuuksilla, kirjaudun sinne sisään, ja nollaan oman käyttäjätilini salasanan. --> Toimiiko kyseinen operaatio, vai nollautuuko vain windowsin "kirjautumissalasana" ja järjestelmänvalvojan salasana jää voimaan?

    Pyytäisin arvon vastaajia käyttämään "selkokieltä" ts. it-ammattilaisten kieli, lyhenteet, ohjelmien nimet ja muut ovat minulle täyttä hepreaa.

    Kiittäen jo etukäteen vastauksista;

    Joonas
     
  2.  
  3. tukis

    tukis Guest

    Voisit tehdä itse ehdottamallasi tavalla:
    Luo uusi tili ja muutasa salasanaa sitä kautta.

    Jokaisella tilillä on salasana (voi olla tyhjä, eli ENTER painallus riittää).

    Lisäksi koneessa on Järjestelmänvalvoja (eng. Administrator) niminen tili, joka on oletuksena poissa käytöstä, mutta sinne voinee kirjauta vikasietotilassa (F8 naputtelu virtojen kytkemisen jälkeen) myös Home versiossa ilman tilin aktivointiakin.

    Salasanan voisi muuttaa myös "Järjestemänvalvoja" tilin kautta.
     
  4. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
  5. joonasuj

    joonasuj Member

    Liittynyt:
    16.07.2009
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitoksia tähänastisista vastauksista!

    Eli kaikesta päätellen kun minulla on käyttäjätili, jolla (ainakin pitäisi) olla järjestelmänvalvojan oikeudet, sille kirjaudutaan salasanalla, joka on ERI kuin järjestelmänvalvojan salasana?

    Jos menen muuttamaan / poistamaan tilistä salasanaa (millä keinolla tahansa), kumman salasanan toiminto poistaa? Kirjautumissalasanan, vai järjestelmänvalvojan salasanan?

    Ja kysymys siitä, mihin operaatioihin järjestelmänvalvojan salasanaa tarvitaan, on edelleen voimassa.

    Ymmärsinkö oikein, että pystyn siis ilman järjestelmänvalvojan salasanaa luomaan toisen järjestelmänvalvojan tilin , ja poistamaan sen kautta alkuperäisen tilin järjestelmänvalvojan salasanan?

    Kannattaa vääntää rautalangasta, atk ei todellakaan ole ominta alaani.
     
  6. tukis

    tukis Guest

    Windowsissa ei ole erikseen kirjautumissalasanoja ja järjestelmänvalvojasalasanoja, vaan jokaisella tililla on salasana.

    Windowsiin kirjaudutaan jollekin tilille ja silloin käytetään kyseessä olevan tilin salasanaa.

    Järjestelmänvalvojatili on sisäänrakennettu eli se on automaattisesti olemassa ja sitä ei voi poistaa.

    Kun luot järjestelmänvalvojan oikeuksilla olevan tilin, niin sillä on silloin kaikki järjestelmänvalvojan oikeudet.

    Windowsiin voi olla asetettu automaattinen kirjautuminen. Silloin on etukäteen syötetty salasana, jota käytetään automaattisessa kirjautumisessa (silloin ei kysytä tiliä mille kirjaudutaan, vaan automaattisesti avautuu automaattisesti kirjautuvan tilin työpöytä)
    Tätä voi muuttaa kirjoittamalla komento control userpasswords2 ja laittamalla/poistamalla rastin. Huom. ennen rastin poistoa valitse haluamasi tili. (Vistassa tekee saman myös komento netplwiz)

    Järjestelmänvalvojatilille (joka on siis suurinpiirtein samanlainen kuin muut tilit) pääset ainakin vikasietotilassa. Sitä ei tosin tarvise käyttää tässä tilanteessa. Jos haluat muuttaa tämän tilin salasanaa, pitää tili ensin aktivoida esim. menemällä vikasietotilaan, jos sitä ei Home-versioissa saa päälle normaalitilassa. Sen muuttamiseen ei kuitenkaan liene tarvetta, koska/jos tili ei ole edes aktiivinen.

    (Tuo mainitsemani ENTER painallus tarkoittaa sitä, että jos jossain pitää syöttää salasana (joka on tyhjä) ja sitten painaa ENTER, niin ENTER riittää silloin. Muuten salasanan paikan voi vain jättää tyhjäksi. Jotkut toiminnot, kuten etäkäyttö voi vaatia salasanan ja siilloin pitää luoda kaytettävälle tilille salasana.)
     
  7. joonasuj

    joonasuj Member

    Liittynyt:
    16.07.2009
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Automaattinen sisäänkirjautuminen ei ole päällä, vaan kirjaudun joka kerta sisään omalle tililleni salasanan kirjoittamalla. Tilin nimen alla on teksti "Järjestelmänvalvoja". Tämän salasanan tiedän eikä siinä ole ongelmaa.

    Onko olemassa vielä erikseen joku "Järjestelmänhoitajan" salasana? (Esim ohjelmakohtainen salasana, joka ei liity varsinaiseen Windowsiin mitenkään)?. Työpöydällä on koneen mukana tullutta ohjelmistoa, mm. Acer eDataSecurity Management (Personal Secure Disk). Tämä ohjelma kysyy järjestelmänhoitajan salasanaa, jota en tiedä.

    Mikäli näin on, niin mitään varsinaista ongelmaa ei sitten olekaan, eli salasana koskee vain ko. ohjelmaa. "Ongelma" syntyi vain kahden eri termin samankaltaisuudesta ja niiden keskinäisestä sekoittamisesta. Pahoitteluni turhasta ajanhukasta ja vaivannäöstä vastanneille.

    Voiko jollain konstilla testata järjestelmänvalvojan salasanaa, ts. missä operaatioissa sitä kysytään?
     
  8. tukis

    tukis Guest

    Järjestelmänvalvojan (voi valita järjestelmänvalvojan, jonka salasanan tietää) salasanaa kysytään, jos kirjaudutaan rajoitetummalle tilille ja suoritetaan Vistassa melkein mitä tahanta säätöä;) (Esim. kello)

    Voit kokeilla vaikkapa luoda uuden rajoitetun tilin (ei järj.valv) (jos sellaista ei ole), kirjautua tälle tilille ja klikata jotain kuvaketta hiiren oikealla valiten "Suorita järjestelmänvalvojana".
    Ohjauspaneelista voi myös kokeilla eri kuvakkeita.

    Lisäys: Salasanaa ei siis kysytä, kun ollaa kirjautuneena järjestelmänvalvojan oikeuksin olevalle tilillä. Silloin kysytään vain vahvistus (UAC on päällä, muuten ei sitäkään).
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 18.07.2009
  9. T/D/F

    T/D/F Regular member

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    319
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Tällaisella työkalulla voi yrittää Windowsin järjestelmävalvojan salasanan murtoa: http://ophcrack.sourceforge.net/

    Olen itse kokeillut kerran, silloin salasana oli tasoa "helppo", (lyhyt, vain pieniä kirjaimia...) ja silloin tuo toimi.

    Moderaattorit voivat poistaa linkin, jos kokevat tarpeelliseksi. Itse käytin työkalua täysin luvallisesti ja "valvotuissa" oloissa.
     

Jaa tämä sivu