1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Jäähdyttimen tuuletin ei pyöri

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi putko 30.06.2012.

1. kaleppo

kaleppo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tosiasiahan on että ei noissa tuulettimissa lopujen lopuksi ole kovi kummoisia eroja,enemmänkin oman pään sisällä hyvyys mitataan.

Enpä usko että komponentin elinikä paljon pitenee jos se käy muutaman asteen viileämpänä,liekö tuosta edes mitään vedenpitävää testiä onkaan lyheneekö esim prosessorin elinikä vaikka se olisi jatkuvasti 60c vaikka esim 40c sijaan.

Scythet ovat ainakin minun ostoslistallani seuraavan myllyn kasausvaiheessa,aivan siitä syystä että nykyiset noctuat toimineet loistavasti mutta hinta on ehkä hieman "korkeahko".

Itse 20 vuotta enemmän tai vähemmän tietokoneitten kanssa näperrelleenä on sanottava että melkein mikä tahansa NS merkkituuletin kyllä toimii ja kestää aivan mainiosti jos se pysyy puhtaana. Itse olen tasaisin väliajoin vaihdellut kotelotuulettimien paikkoja kulumisen tasaamiseksi koska joka tuuletin on hieman eri asennossa.

Itse olen miettinyt näin että jos scythen tuulettimilla kotelossa asteen tai kaksi lämmöt nousevat verrattuna esim noctuaan,pystyn kyllä elämään asian kanssa,etenkin kun miettii että scythet ovat puolet halvempia.

2.  
  3. DjZorlag

DjZorlag Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    AC F12 on ehdottomasti parhaimmistoa hinta/laatu suhteeltaan (xilence red wingin kanssa) vaikkei kaikkein hiljaisin olekaan. Hinta jimssillä 4,4 euroa ja kuuden vuoden takuu. (tosin tuulari on niin halpa ettei sitä jaksa varmasti takuuseen edes laittaa)
    Nexusin real silent on todella hiljainen, kuten nimikin kertoo, mutta liukulaakerin takia ei kannata asentaa vaakaan. Näiden hinnat ovat ikävä kyllä tainneet nousta jo muiden huipputuulettimien tasolle eli ~10e. Ennen taisi saada vitosella kappale.

Scythellä on tuulettimien osalta montakin varteenotettavaa vaihtoehtoa:
    -Perushiljainen liukulaakeroitu slip stream jonka voi laittaa huoletta ainakin etu ja takatuulariksi ja prossullekkin käy jos on mahdollista asentaa pystyyn.
    -Vähän kalliimpi ja hieman ehkä kovilla kierroksilla hiljaisempi ja tehokkaampi Gentle typhoon, jolla on kaksoiskuulalaakerit, joten käy mihin koneen osaan tahansa.
    -Kama Flow 2 on myös hyvä ja hiljainen tuulari. Laakerina vähän oudompi EX-FDB.
    Pärjää todella hyvin ainakin tässä testissä, vaikka vastassa on mm. Nexus real silent, coolinkin swif2 ja noiseblockerin blacksilent.

Viimeksi muokattu: 05.07.2012
  4. SideWinderx3

SideWinderx3 Regular member

Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Nexusin real silent on todella hiljainen, kuten nimikin kertoo, mutta liukulaakerin takia ei kannata asentaa vaakaan. [/quote]

Itsellä on CM Hyper 212 evo niin pistän nyt samaan että kun siinä on pitkä aikainen liukulaakeri. (verkkokaupan mukaan) niin kannatteeko se olla että se puhaltaa ylös vai taakse? tähän saakka toiminut hyvin n.1kk

5. DjZorlag

DjZorlag Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Liukulaakereita on erilaisia: toiset kestää useamman vuoden vaakassa ja toiset hajoaa jo viikossa. Yleinen sääntö on ettei liukulaakerillisia kannata laittaa vaakaan, mutta silti prossucoolereiden tuulettimissa usein näkee liukulaakereita. (vaikka ne usein asennetaan vaakaan)

Jos kotelosi katossa on tuulettimia tai edes tuulettimen paikka että ilma pääsee pois, laittaisin itse puhaltamaan ehkä ylöspäin. Jos tuuletin hajoaa (alkaa ääntämään omituisesti) 12kk takuuajan aikana niin tuulari takuuseen ja takuusta tullut uusi tuuletin sitten vaakaan.

Jos tuulari hajoaa vasta takuuajan jälkeen niin sitten ostat GT:n uudeksi tuulettimeksi :). Jos katossa ei ole tuuletinpaikkoja niin sitten tietenkin tuuletin puhaltamaan taaksepäin ja ei pitäisi hajota liukulaakerinkaan sitten.

6. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Juurikin näin. Valmistajien ilmoittamat arvot eivät kelpaa mihinkään. Asiat voidaan mitata niin monella tapaa että edes saman valmistajan tuotteet eivät ole arvojen perusteella vertailukelpoisia.

Juuri näin. Suurimmat erot ilmansiirtokykyyn ja äänekkyyteen tulee pyörimisnopeudesta. Samalla pyörimisnopeudella erot eivät ole kovin suuria eri tuulettien kesken.

Ja samoilla linjoilla sen suhteen miten tuulettimet valitset. Scythe loistaa etenkin hinta/laatu suhteessa.

Jaa tämä sivu