1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Itse kokoaminen vs. liikkeen kokoama

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Murkken 16.07.2013.

  1. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Eikö helpointa ole kaupassa tarkistaa se prossukanta, onko pinnit vinossa?

    Asiallinen kysymys kauppiaalle 'Tarkistetaanko tässä ja nyt vai annatko uuden jos totean vian vasta kotona?'
     
  2.  
  3. power_age

    power_age Active member

    Liittynyt:
    06.05.2009
    Viestejä:
    1,767
    Kiitokset:
    154
    Pisteet:
    93
    Kyllä olisi, aina kun ei itse ole paikan päällä tilaan tai sitten joku tuttu tuo jne.

    Tuossa kuva [​IMG] kun pinni on väärä, joka kyllä oikaistiin mutta HDMI portti jä edellee pimeäksi onen vaan näkäjään hukannut oikaisun jälkeisen kuvan, sama microskoopin läpi katsottuna ei erottanut mikä pinni oli ollut väärä
     
  4. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Ts. ei kantsi netin kautta tilata mitään.
     
  5. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    Viisas mieshän laittaisi tilauksen yhteydessä postia että 'olen kuullut mahdollisista emo vioista, voisitteko tarkistaa emon pinnit ennenkuin lähetätte sen?'
    Ja tietenkin kuvata unboksauksen ja emon sen hetkisen kunnon. Näin ainakin vältyttäisiin siltä paskalta säkältä. Ei tuo kyllä minun mielestäni ole syy jättää ostamatta.
     
  6. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Nettimyyntihän on postimyyntiä. Eikö?
    Postimyynnissä on 14vrk palautusoikeus eli kaupan peruminen. (Ilman ehtoja? Vai jollain rajoitteilla?)
    Mitenkäs se koskee viallisena tullutta emoa, siis pinnit vinossa?

    Etämyynti
    Kokeilla saa – ei käyttää

    Voit kokeilla ja tutkia toimitettua etämyyntituotetta samalla tavalla kuin myymälöissä menettämättä peruutusoikeuttasi. Esimerkiksi paketin voi avata ja käyttöohjeet voi lukea. Myös kenkiä ja vaatteita saa sovittaa. Yritys ei voi evätä peruuttamisoikeutta sillä, että pakkaus on avattu.

    Käyttäminen on eri asia kuin kokeileminen. Peruutusoikeuden menettää ottamalla tuotteen käyttöön.


    Mistä lähtien sen prosuukannan kannen avaaminen ja pinnien tarkistus on muuttunut emon käyttämiseksi?
     
    Viimeksi muokattu: 23.07.2013
  7. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Kuluttajavirasto ei pysty antaan lainvoimasia päätöksiä. Todennäkösesti käy tolla tavalla noissa tapauksissa.

    Käyttäjä ostaa emon liikkeestä netin kautta.
    Käyttäjä huomaa vääntyneet pinnit.
    Käyttäjä valittaa liikkeelle.
    Liike sanoo user error.
    Käyttäjä valittaa kuluttajavirastoon.
    Liike sanoo ettei noudata sen ohjeistusta.
    Käyttäjä ei jaksa viedä asiaa oikeuteen saakka.
     
  8. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Katoitko ton linkkini etämyynnistä? Ja '14 päivän peruuttamisoikeuteen on poikkeuksia', meneekö emo jotenkin noihin rajoituksiin.
    Anyway laki on Suomessa laki.
    Laki 6 Luku § 15-16
    Siinä se on (sama asia) lain mukaan, mitenkä avattu emo paketti ja avattu prossu kanta ei lain mukaan ole palautuskelpoinen etämyynnissä? Kuten Kuluttajavirasto ohjeistaa ja edellisessä viestissäni on 'Kokeilla saa – ei käyttää'.

    Niin ei Kuluttajavirasto anna mitään lainvoimaisia päätöksiä vaan eri oikeusasteet. Kuluttajavirasto neuvoo kansalaisia mitkä ovat heidä lailliset oikeutensa. Ja toisinaan neuvottelee kauppiaan kanssa yms.

    Se on tuossa samassa laki linkissä, että Suomessa on lain puitteissa (usein) laajempi turva kuin "valmistajien" takuut (yleensä 2 vuotta). Kts 5 luku 12§ 5. momentti
    'kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.'
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2013
  9. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Ostaja saa emon
    Ostaja totee pinnit vääntyneiks -> ostaja pistää liikkeelle takasin.
    Liike kattoo et paketti avattu, liike totee prossukannan pinnien vääntyneen.
    Liike ei hyväksy palautusta.
    Liike sanoo user error.
    jatko niinku aiemmin sanoin.

    Niin ei Kuluttajavirasto anna mitään lainvoimaisia päätöksiä vaan eri oikeusasteet. Kuluttajavirasto neuvoo kansalaisia mitkä ovat heidä lailliset oikeutensa. Ja toisinaan neuvottelee kauppiaan kanssa yms.

    Noin se menee lain mukaan, käytännössä joudut meneen oikeuteen hakiessas laista apua. Harva jaksaa mennä oikeuteen asti. Silloin on ihan sama mitä sanoo laki, kuluttajavirasto jne. Liike tollasta ei helpolla korvaa koska valmistaja ei korvaa heille.
     
  10. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Kantsii valita paremmin se liike mistä ostaa. Vaikka ostaisi etänä.

    Eilisessä lehdessä oli juttua liikkeiden omista palauttamisista, normaalia reilummista kaupan perumisista.
    Eräässä paikassa seitsemän vuotta kaveri on ostanut iltapäivälehden ja palauttanut sen seuraavana päivänä. Palautusrahoilla hän ostaa uuden lehden.

    Mielekiintoista kun toi 16§ 'Jollei toisin sovita, kuluttajalla ei ole 15 §:ssä säädettyä peruuttamisoikeutta, jos:
    momentti 6 sanoo
    '6) sopimus koskee sanoma- tai aikakauslehtien toimitusta eikä elinkeinonharjoittaja tarjoa näitä hyödykkeitä kuluttajalle puhelimitse omasta aloitteestaan;'

    Myymälässä tolle kaverille tuskin puhelimitse on kaupattu sitä lehteä 7 vuotta joka päivä.
    (Tuskin tuo toimitus lakiteksitssä tarkoittaa lehtitoimitusta, siis reportterja ja painotaloa. Kansanomaisemmin ehkä välitystä, tavaran siirtoa haltijalta toiselle.)
     
  11. Murkken

    Murkken Member

    Liittynyt:
    06.07.2013
    Viestejä:
    30
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    6
    Kuinka yleisiä nuo ostettaessa rikkinäiset komponentit yleensä ovat? Kellään tullut useammin kuin kerran vastaan?
     
  12. Uppmas

    Uppmas Active member

    Liittynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    2,482
    Kiitokset:
    81
    Pisteet:
    58
    Prosentti kaksi per komponentti.
     
  13. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    Tuskin yleisiä. Itse olen 4 intel pohjaista konetta tehnyt, mitään vikaa ole ikinä ollut. (sandy & ivybridge)
     
  14. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Tarinoita kuulee aina, itsellä tasan yks DVD asema ei toiminu ollenkaan. Sain kyllä uuden tilalle, mutta DVD aseman ja prossun hintaero on kans aikamoinen. En tiedä onko itsellä neljäs vai viides kone menossa, päivittänyt vanhaa, kasannu kavereille joten kaikista tilaamistani osista kasais arviolta 12-15 konetta.
     
  15. teemadej

    teemadej Member

    Liittynyt:
    05.06.2013
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse kasaillut yhden haswell koneen + useita amd koneita, ei ole pinneissä ollut koskaan ongelmaa. Jos haluaa varmistaa niin siitä asti videota kun emon laatikon sinetin poistaa.
     
  16. power_age

    power_age Active member

    Liittynyt:
    06.05.2009
    Viestejä:
    1,767
    Kiitokset:
    154
    Pisteet:
    93
    Alkaa vaikuttaa siltä että riippuu hlö.stä, itselle tullut 4 asrockin emoa niistä 3 Intellin 2 ns. huippu Z68 emoa, ja yksi tavallisempi Z68 jossa tuo pinnivika muut mennyt takuuseen.

    No sanotaan että siitä saksan viallisesta AMD am3+ kantaisessa setistä ei ole täyttä varmuutta mutta 98% varmuudella oli emossa vikaa, mitä vaan teki blackscreen ei mitään kuvaa integroidulla ei erillis näytönohjaimella, yksi evgan pakasta vedetty gtx 470 näytönohjain, yksi samsungin polttava asema, ja yksi coolermasterin prossu coolerin flekti, sekä yksi taustavalaistu näppis kesti 2-3kk, ei mennyt takuuseen kun tyhmyyttäni menin aukaisin sen itse vaikka en rikkonut sitä enempää, se vaan päätti ja lopetti ottamasta kirjainten tarttuvuuden ruudulle.

    Nämä tässä noin nopeasti muistuu mieleen, kaikki muut mennyt yksinkertaisesti takuuseen, paitsi Intellin emojen kanssa ollut häslinkiä vaikka vain tuossa yhdessä oli se pinnivika ja jätin homman sikseen, lopuksi purettiin asrockeista kauppa ja tilasin paremmanpään asuksen joka pelittää vieläkin sentään normaalisti.

    Ehkä tämä selittää miksi mittakuppi alkaa olla ääriään myöten täynnä ja useasti jo onkin.
     

Jaa tämä sivu