1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma invalid system disk

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi Rieti 10.01.2019.

  1. Rieti

    Rieti Member

    Liittynyt:
    11.12.2008
    Viestejä:
    47
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    En tiedä, onko tämä oikea foorumi. Sain tuon virheilmoituksen ja taustakuvaa lukuun ottamatta kaikki, mitä näytöllä oli, hävisi.
    Ajattelin ensin ongelman johtuvan levyn vioittumisesta, mutta syy saattaa olla siinä, että käynnstyslevy ei löydä ajuria. Painoin taas enteriä ja sen jälkeen ruudulle tuli tämä ilmoitus:

    Replace the disk, and then press any key. Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected Boot device and press a key.

    Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, pitäisi käydä Biosissa vaihtamassa käynnistyspaikka ja käynnistää kone käynnistyslevyltä. Vaihdetaanko se Biosin vasemmassa alanurkassa? Minulla ei ole mitään käynnistyslevyä, mutta toimiiko Windowsin asennuslevy? Miten löydän oikean ajurin?
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,078
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    Onko sinulla unohtunut joku levy CD-asemaan ja kone yrittää bootata siltä?

    Tai mitä yrität tehdä?
     
  4. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,122
    Kiitokset:
    1,194
    Pisteet:
    243
    Ilmeisesti ei ole ollenkaan kyse ajurista, saattaa olla kovalevyongelma.
    Biossin Boot Order osiossa määritellään miltä levyltä käyttöjärjestelmä käynnistetään.
    Montako levyä koneessasi on?

    Jos saat koneen käyntiin, testaa kovalevyn kunto ekana Crystal Disk Infolla: https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

    Edit: oliko kone käynnisssä ja windowsissa vai olitko käynnistämässä kun tuo tapahtui?
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2019
  5. KBH5050

    KBH5050 Regular member

    Liittynyt:
    26.12.2006
    Viestejä:
    258
    Kiitokset:
    11
    Pisteet:
    28
    Minulle on tehnyt tuon joskus, kun olen ulkopuoliselle kovolle tehnyt varmuuskopion laitteesta ja sitten sammuttanut koneen ja unohtanut usbpiuhan kiinni, niin yrittää bootata ulkopuoliselta kovolta, mikä ei tietysti onnistu, koska siinä ei bootsektoria ym ole.
     

Jaa tämä sivu