1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

i5-2500k ylikellotus, kerroin laskee rasituksessa vakioksi (+kysymys koneen päivittämisestä)

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi wiza 16.04.2016.

  1. wiza

    wiza Member

    Liittynyt:
    02.09.2008
    Viestejä:
    52
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Juu eli aloin tuossa vähän aikaa sitten kokeilemaan mun i5-2500k ylikellottamista toiveissa että saisi siitä vähän vielä jonkin aikaa pidempään tehoja irti ennenkuin tarttisi vaihtaa uuteen. Heti alkuun voisin laittaa koneen speksejä tähän:
    Kellotettuna tuntuu kuin prosessori throttlaisi heti kun lämmöt pääsee yli 65C mutta eihän tämän i5 pitäisi lähimainkaan noilla lämmöillä throttlata?

    Olen kokeillut laskea kerrointa mutta tuloksena ainakin että yli 4GHz kelloilla että sama tapahtuu. Prime95:llä olen siis testaillut prossua ja se ei anna minkäänlaista virhettä joten oletan että tässä voisi joko tulla virtalähteen tehot vastaan tai asetuksista pitäisi vain säätää jotain pientä. Olen rasitustestejä ajellut ja suurimmillaan kävin 4.4GHz:ssä ilman isompia "ongelmia", lämmöt pyörivät siinä 65-69C välillä pääasiassa mutta ongelmana on että testien aikana kerroin laskee 44->33 (eli vakiokertoimeksi) suhteellisen säännöllisesti niin että se on siinä muutaman sekunnin (2-4) ja sitten palaa takaisin haluttuun arvoon. Core voltagea piti nostaa +50mV jotta pääsi 44:ään mutta pienemmillä kertoimilla toimii vakio volteilla. Spread spectrumin olen laittanut pois ja short/long power limitit nostanut 300 kuten myös prime/secondary current limitit 300. En ole tainnut muita asetuksia muuttaa.

    Mistähän moinen throttlaantuminen voi johtua? Koitin etsiä vastaavaa ongelmaa googlen kautta mutta lähinnä löysin vastaavaa ongelmaa niin että kerroin oli muuttunut XX->16 tai johonkin muuhun arvoon esim 38 ja muutenkaan ei ehkä ihan täysin samalta kuulostanut.

    Niin ja sitten vielä tuosta koneen päivittämisestä pari kysymystä samalla:
    Olen harkinnut hommaavani mahdollisesti GTX 960 tähän vanhan näyttiksen tilalle, mutta mietin vaan miten tuo 400W poweri jaksaisi pyörittää tätä settiä? Ja miten järkevää olisi päivityksen yhteydessä ostaa uutta nopeampaa RAMia, esim 1600MHz tai 2100Mhz? Tältä videolta käsitin että nopeammat muistit vaikuttaisi paljonkin. Mutta samalla muistan lukeneeni että i5-2500k ei tue nopeampaa muistia kuin 1333MHz?
     
  2.  
  3. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
    560ti 448 vie enemmän virtaa kuin 960, joten powerin riittävyyden suhteen ei ongelmaa. Muistin nopeudella ei ole käytännön merkitystä.
     
  4. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    wiza kiitti tästä.
  5. wiza

    wiza Member

    Liittynyt:
    02.09.2008
    Viestejä:
    52
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Mahtavaa! Näyttis lähti samantien tilaukseen, juuri tässä pari päivää olen miettinyt viitsinkö tuon tilata siihen normaaliin ~250e hintaan kun hintakattona melkeinpä oli juuri 200e. :p

    Jos virransyötössä vika, niin ei varmaankaan oikein voi mitään tehdä asialle? Tietenkin ongelmahan on tullut esille vain rasitustestiä tehdessä, joten ei se kai ainakaan 100% varmaa ole että se tulisi pelatessa vastaan myöskin. Tästä päästäänkin uuteen kysymykseen... Olisiko mitään tietoa miten voisi tuota kertoimen muuttumista seurata muuten kuin CPU-Z:lla reaaliaikaisesti? Testiä ajaessa oli helppo vaan katsoa CPU-Z:sta kertoimen arvoja ja huomata sen muuttuminen mutta veikkaan että jotain pelejä pelatessa CPU-Z:n seuraaminen voisi olla hieman hankalampaa. :rolleyes:
     
  6. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Voihan sinne viritellä jonkun tuulettimen puhaltamaan virransyötölle jäähdytystä. Sitte testailla vaikuttaako mitenkään. Voi se johtua muustakin mutta toi sopis jotenkin oireisiin ja kun ei tuo ole varsinainen kellotusemo.

    Saikohan jostain amd:n 380 tohon samaan hintaluokkaan. Itsellä lähipiirissä 960 ja vaan 2gigaa muistia mut ihan kivasti on potkua 1080p resolla.
     

Jaa tämä sivu