1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Huippuluokan AGP Näytönohjain pelikäyttöön?

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi Rudius 18.11.2005.

1. Drizzt^^

Drizzt^^ Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    3DMark05:ssä muiden komponenttien vaikutus on todella vähäinen, lähes kokonaan näyttistesti.

2.  
  3. perhana

perhana Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mutta 3dmark 05 kuitenkin mittaa koneen pelitehoa...
    Eli kyllä minä näillä nykypeleillä vielä kärjistäisin asian niin, että pelitehoissa pullonkaulaksi muodostuu näytönohjain, mutta jos vihreitä palkkeja halutaan pidemmäksi niin pullonkaulaksi muodostuu prosessori...
    Mutta tuskin kovinkaan moni kerkeää pelaillessaan seurailemaan noita vihreitä palkkeja ;-)

Tietenkin eriasia on sitten nämä täydellisyyden tavoittelijat, joille on tärkeää mahdollisimmat isot lukemat, ja grafiikat peleissä täysillä :)

4. Rudius

Rudius Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Grafiikkojen ei tarvitse mulla olla täysillä. Tärkeintä olis, että cod2 pelittäis kunnolla. :)

5. Drizzt^^

Drizzt^^ Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Samaa mieltä minä teidän kanssa siitä olen, että näyttis on peleissä kaikista tärkein. Yritin vain osoittaa, että joissakin peleissä myös prosessorilla on suuri vaikutus.

Omista kokomuksista voin sanoa, että omalla prosessorilla tulee suunnilleen samat pisteet 3DMarkeissa olipa kellotaajuus 1000MHz tai 2000MHz.

6. Haukka10

Haukka10 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä nuo 3Dmarkkit pelitehomittarina on hyvin kyseen alainen.Itsellä vaihto 6600gt>x800xl toi kyllä roimasti enemmän höpömarkki pisteitä,mutta peleissä ruudun päivitys ei noussut pätkääkään,prossuna silloin Sempron 2600+.Vaihto nykyiseen kiveen toi sitten vähän peli tehojakin.

7. petays

petays Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Pelkkään 9600 malliin verrattuna 6600 GT on 2,7 kertaa nopeampi ja X800 XT 4 kertaa nopeampi (teoriassa).
    Käytännössä X800 XT kortilla nopeutta tuli lisää 4,3 kertaa teoriassa ja 0 kertaa käytännössä kun muu hardis ei pysynyt mukana.

Päivitin Shuttlen SK41G kotelossa olevan AMD Athlon XP 2400+, 1024mb DDR, Connect3d Radeon 9600 256 MB (pelkkä siili, ei pro malli) kortin ATIn X800 XT heatpipe korttiin.
    3DMark-05 antoi vanhalle kortille 971 pistettä ja uudelle 4266.
    Tom's Hardware guidesta 3DMark-03:sta extrapoloituna tehoa piti tulla lisää 4x - ja tulihan sitä jopa 4,3 kertaisesti 5-30 minuutin ajaksi. Sitten poweristä loppuu teho. Ainakin se on mun diagnoosi. Civ4, Railroad Tycoon 3 ja ATIn omat X800 demot kaikki jumittaa koneen tavalla tai toisella jonkin ajan päästä.

Jouduin vaihtamaan alkuperäisen 200W powerin Shuttlen tehokkainmpaan 300W malliin hintaan 110 EUR eikä tämänkään riitä :-(
    200GB kovo ja Dual-layer DVD-RW ainoat asemat, korpun poistin tarpeettomana.

Mulle olisi riittänyt nopeuden puolesta 6600 GT heatpipe, mutta sitä ei saanut heti kaupan hyllystä joten päädyin ATIiin jota olen muutenkin suosinut CRT näyttöjen aikakaudella paremman 2D-kuvanlaadun takia.
    Tomin 3DMark graafien mukaan 6600 GT olisi ollut vain 2,7 kertaa nopeampi kuin mun 9600. Arvailujen varaan jää olisiko sille riittänyt 300W power. Joku myyjä sanoi että ATIn ei ole nin paha virtasyöppö kuin NVIDIA.

Kannattaa tsekata Tomin "VGA Charts VII: AGP" osasto jos suunnittelee näyttiksen päivitystä.

P.S. X800 XT toimii a-ok mun työkoneessa: 350W power ja Intel 2,8 GHz HT cpu gigan muistilla, 2 kovalevyä ja 2 optista asemaa. Pienestä se onni on joskus kiinni.
    Ja tämä kaikkia siksi, että ajattelin pelata Civilization 4:ää vähän ajanmukaisemmalla koneella. 500 EUR "sijoitus" ei merkitse mitään.
    http://www.civanon.org/ voi auttaa?

P.P.S Lämmöt laski mulla kotelossa 4 astetta (48 -> 44) kun vaihdoin powerin 100W tehokkaampaan, CPU:n lämmöt tippui 1 asteen ilman kuormaa, kuormitettuna 48-52 asteen alueella kuten ennen. Näytönohjaimen heatpipe systeemi ei tuntunut vaikuttavan kotelon lämpötilaan mitenkään.

8. rafsanta

rafsanta Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    "Eli GF6800 jää pullonkaulaksi 2600+ prossulle?" häh, mitä sä nyt forward meinaat? siis mainitsin vaan että tasoa 6800GT ohjaimen voi ostaa ihan hyvin kyseiselle prossulle. niin ja niinkun resonas asian ilmas niin selvästi huonommalla prossulla sai 3dmark05:ssä reilusti paremmat pisteet kun oli vähän parempi ohjain. ja toi n.700 pistettä ei tosiaankaan ole vähän nimittäin esim. omaa ohjainta pelkästään kellottamalla saan samassa testissä yli 900 pistettä lisää, molemmat pisteet siis ajettu 16/6 piipuilla, siis ei niistä kiinni. ja tossa resonassin jutussa prossussa siis vielä tuki uusia tekniikoita varten, verrattuna siihen vanhaan 3000+ prossuun. eikä 3dmark05 tosiaan testaa pelkkää näytönohjainta oikeastaan oikeesti enemmän prossuvaativa kun 03, vaikka ne toisin väittääkin, olen nähnyt porukkaa paljon joilla parempi prossu kun mulla ja paremmat markit 03:ssa, mut mulla paremmat 05:ssä. ja tosiaan vielä omalla ohjaimellani saisin varmaan ainakin 5000 pistettä rikki jos olisi parempi prossu mut nyt "vaan" n.4700... ja niinkun jo todettiin niin ei toi 300 pinnaa näillä suuruuksilla ole mikään mitätön luku. tällä hetkellä oma ohjaimeni n.6800GT tasoa, niin noilla luvuilla 5000 ja 4700 niin saadaan helposti semmoinen laskettua että 6800GT:n hyöty hyvästä prossusta verrattuna ei niin hyvään on n. 6%, jos markkiin on uskomista... tämä "testini" ei tietenkään kaikkea kerro, mutta 3dmark on kumminkin aika monipuolinen testi, toisaalta en tiedä noista pisteistä, kuinka verrattavia keskenään, luulen kumminkin että aika! niin ja x800xt ohjaimessa sitten varmaan hyöty olisi n. 7%... siis en tiedä kuinka paskaa puhuin ja kuinka iso juttu mun "epäonnistumisestani" tulikaan, mutta sitä vaan väitän että laskemani alle 10% hyöty noilla paremmilla prossuilla ei ole kovin hääppöinen ja ei sitä varten esim. uutta prossua kannata hankkia jos esim. bf2 haluaa pelata... eli edelleen mun mielestä tohon voi ihan hyvin ostaa 6800GT tai x800xt tasoisen ohjaimen, ei se ero niin merkittävä ole hyvän ja vähemmän hyvän prossun välil!
    edit. siis ero hyvällä ja vähemmän hyvällä prossulla

Viimeksi muokattu: 19.11.2005
  9. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Siis ihan kysyin sitä rajaa 2600+ prossulle,koska itselläni sellainen on...jos GF6800GT on yläraja,niin alapuolella kai jää silloin mm. tavallinen GF6800 vai?

Mutta onko mitään varsinaisia taulukoita olemassa näistä prossu-näyttis "työparina" asioista?Siis kovaa faktaa,tietoa?

Viimeksi muokattu: 19.11.2005
  10. Rudius

Rudius Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Paljon tulee kommenttia, mutta yhtä paljon on myös eri käsityksiä siitä millainen näyttis kannattais tälle kokoonpanolle hankkia.

11. petays

petays Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Monesti tuntuu ketjun alussa ollut kysymys unohtuvan kun viestien määrä kasvaa.
    Ja vastaukset muutenkin kovin subjektiivisia ja teknologiapainotteisia.
    Jos ei ole rahasta kiinni niin osta kallein kortti joka tohon rautaan kannattaa hankkia, olisko noin 300 eur hintaluokassa.
    Ja jos rahasta on tiukkaa, niin osta sitten kallein kortti johon sulla on varaa - tosin voi olla, että tehonlisäys nykyiseen korttiin ei ehkä ole parhaassa suhteessa sijoitettuun rahaan nähden.
    Mutta pelikokemuksestahan sinä olet valmis maksamaan.
    Näillä neuvoilla voit vaikka unohtaa pelaamisen ja keskittyä modaamaan sitä uutta näyttistä vielä nopeamaksi...

12. Rudius

Rudius Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kallein kortti joka tähän rautaan käy tai kannattaa hankkia. No mikä se sitten on? Siitähän tämä koko topic sai alkunsa. Raha ei oo mikää ongelma tässä tapauksessa.

Viimeksi muokattu: 20.11.2005
  13. petays

petays Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No sittenhän se on X850.
    Ilmeisesti tehokkain mitä vanhentuneeseen AGP väylään saa.
    Hatuttaa toi PCI-E väylän tuleminen kun kaikki emot happani kerralla.
    Tai osta multa X800 XL joka ei käynyt mun koneeseen [bold]liian suuren tehontarpeen (W)[/bold] takia.
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3868

Näyttää että X850 XT PE pesee muut AGP kortit mutta GF 6800 GT kortista ylöspäin pelitehoilla ei ole paljon eroa.
    Näitä kaikki kortteja voi olla vaikea löytää, joten saatavuus voi ratkaista valinnan (kuten mulla).
    Halusin äänettämän kortin ja AGP malleja oli tasan kaksi joista vain tätä X800 mallia oli hyllyssä. Nyt ei löydy näitäkään (koko Suomesta?).

Täältähän näitä voi kuolata:
    http://graphics.tomshardware.com/graphic/20050705/vga-charts-pcie-02.html#3d_mark_2005

14. Rudius

Rudius Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No vaikka x850xt onkin tehoikkan agp kortti, mutta onko se järkevä valinta mun kokoonpanolle. Kokoonpanon näet topicin ensimmäisestä viestistä.

15. petays

petays Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Sanat "huippuluokan" ja "järkevä" eivät mahdu samaan pakettiin!

Itse katsoin kohtuulliseksi (siis järkeväksi) sijoitukseksi n. 200 EUR.
    Sillä rahalla ei kaupan hyllyltä heti löynyt mulle mitään joten jouduin investoimaan 300 EUR joka jo vähän kirpaisi.
    Ja jos uskot myyjän lupaukseen, että saat kortin 2-4 viikon toimitusajalla, voit yhtä hyvin uskoa joulupukkiin.
    Se on myyjällä joko huomenna tai tuskin koskaan.

Mun kokoonpano on suunnilleen vastaava, paitsi että se on Shuttlen minikotelossa.

Ja jos ei olis rahasta kiini, niin olisin ostanut uuden koneen koska AGP väylä on kuollut.
    Uusi huippuluokan AGP kortteja tuskin tulee, joten se minkä nyt ostat tulee olemaan viimeinen päivitys sun koneeseen.

16. Rudius

Rudius Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tiedän että uus kone olisi järkevämpää, mutta siinä menee kuitenkin enemmän rahaa ja tuossa alussa sanoinkin jo, että uutta konetta en tule hankkimaan mitä erinäisemmistä syistä. Siksi minun täytyy tyytyä päivittämiseen.

17. rafsanta

rafsanta Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    forward, kivoja vitsejä sulla, kun en edes ymmärrä.. ;)

no tässä on nyt taisteltu siitä näyttiksestä paljon... ehkä paras ostos ois kumminkin se että n. pari viikkoa seuraat hintoja ja ostat sen alla olevista ohjaimista jonka halvimmalla saat. toisaalta noista XT korteista kannattaa maksaa 30€ enemmän, ei kuitenkaan hirveästi enempää mielestäni. ja kortit: x800XL, 6800GT, x800XT, x850XT. kaikki ovat todella kovan luokan kortteja, ja niiden nopeus tossa järjestyksessä kun tossa seisoo, kaikki kuitenkin hyviä hankintoja, ja esim. XL ja GT ovat käytännössä saman nopeuksisia, ehkä XL jopa nopeampi, mutta toi GT kellottuu helposti ultraakin nopeammaksi. ja hinta tulee olemaan n. 250-300 €, siis halvimman noista silloin ostohetkellä. http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/26265

18. Drizzt^^

Drizzt^^ Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Huhujen mukaan ATI julkaisee X1800 sarjalaisen AGP väylään, vielä ei ole tietoa, onko se XL vai XT.

19. rafsanta

rafsanta Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ehkä ihan niin kovaa tykkiä on turha hankkia, myönnän... siis x1800

20. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    "forward, kivoja vitsejä sulla, kun en edes ymmärrä.. ;)"

Kiitos!! En ole ihan varma kuitenkaan oliko se nyt vitsiksi tarkoitettu?*miettii*:/

Kyselin tuossa arvailujen sijaan kovaa faktaa tästä CPU-näyttis välisestä tehoerosta ja paljonko se vaikuttaa juuri pelikäytössä...eri näyttisten tehoerojen rajat ovat tärkeitä silloin ja tälläistä ei sitten ilmeisesti ole olemassakaan eli arvausleikki jatkuu.ARVAAN siis ,että omaan Athlon XP Barton 2600+ kokoonpanoon kovin mahdollinen näyttis on...vedän hatusta kortin...GF 6600 GT!!;)

Onko muita arvauksia? Jos ei, niin GF6600 GT voittaa!!;)

21. rafsanta

rafsanta Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    6800GT tai x800XL... enhän voi antaa sun voittaa ;)

Jaa tämä sivu