1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

huijausviesti varmaankin

Viestiketju Virukset ja haittaohjelmat -osiossa. Ketjun avasi wwallu 09.06.2019.

  1. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    upload_2019-6-9_4-27-27.
    Sellaiseksi poikkeuksellisen asiallisen näköinen.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 09.06.2019
  2.  
  3. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Noita "Epätavallinen kirjautuminen" ilmoituksia tulee yleensä jos olet kirjautunut vieraalla tai uudella laiteella tai kohteesta josta et ole aikaisemmin kirjautunut.

    Kannattaa miettiä viimeaikaisia omia kirjautumisia, onko mikään edellä mainitsemistani asioista toteutunut, jonka perusteella tässä tapauksessa Microsoftin turvatiimi hälyttelee mahdolliseti kaapatusta tilistä.

    Jos et tunnista kirjautumista omaksesi, mene vaihtamaan tilin salasana, mutta ei tuosta "napsaututa tästä" linkistä, vaan suoraan Microsoft tilin asetuksista. Tämä ihan vaan siksi jos kysessä huijaus tai kaappaus.

    Edit: olisit peittänyt tuo sähköpostiosoitteesi, ettei ala tulla ylimääräistä liikettä ja roskaa postiin. Voi sen vieläkin peittää.
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2019
    wwallu kiitti tästä.
  4. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    wwallu, omaksi suojaksesi peitin sähköpostiosoitteesi aloitusviestissä.
     
    wwallu kiitti tästä.
  5. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Jaa, että tuo on ihan oikea varoitus? Yritin vaihtaa salasanan, mutta piti ensin naputella vanha ja kehtaa väittää että meni väärin. Luulen kyllä muistavani vaikka en ole sitä koskaan käyttänytkään. Pin-koodia kyselee kun käynnistää.

    Tuo sähköposti on muutenkin täynnä roskapostia pokerisivuilta ja kaiken maailman hedelmäpelipyörittelijöiltä että ei haittaa vaikka lisääkin tulisi.

    Edit: Pääsin mikkisoftatilille kun naputtelin postiin lähetetyn koodin. Jotain onedriveä olen kuulemma käyttänyt joka päivä vaikka en ole moisesta koskaan kuullutkaan. Aliaksia ei kuitenkaan näkynyt muita kuin omani. Nyt on kuitenkin salasana vaihdettu.
     
    Viimeksi muokattu: 09.06.2019
  6. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Oletko käyttänyt VPN:ää, koska tuo IP 49.151.215.50, osoite on todella Filippiinille kuuluva osoite, jolloin se selittyisi.
    Yksi vaihtoehto on myös, että sinulla on Opera ja sen VPN käytössä. Jos et ole VPN käyttänyt, on varoitus aiheellinen tai sitten jonkin moinen kalastelu yritys.
    Lähettäjän osoitteesta voi ehkä päätellä jotain, miltä se näyttää? Tuo tietoturvaviesti kaikin puolin näyttää oikealta, vaikka netissä niitä on helppo väärentää valmiista originaali mallista .

    Itse olen tottunut vastaaviin Googlen tietoturva ilmoituksiin usean G-mail osoitteen haltijana ja monen koneen ja Freedome VPN:n käyttäjänä. On noita mikkisoftaltakin tullut, itse aiheutettuna.

    Tässä muuten aiheellinen tietoturvailmoitus, tosin itse aiheutetu. Voisi verrata onko lähettäjäosoite sama sinulla
    account-security-noreply@accountprotection. lopusta jätin mikkisofta.comin pois

    Tietoturvailmoitus.PNG
     
    wwallu kiitti tästä.
  7. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Tässä aito ilmoitus kotimaisella, samalta näyttää. Viesti tuli minulle kahteen s-postiin, toinen varmistusposti.
    Turva.PNG
    Tuo "Tarkista äskettäinen toiminta" vie suoraan Mikkisoftan kirjautumisikkunaan.
     
  8. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Operaa en ole käyttänyt vuosiin ja vpn:ää en koskaan.

    Lähettäjänä tuossa oli Microsoft-tilitiimi. Mikkisofta.comia ei ollut mainittuna missään.

    Onedriven päivittäinen hinkkaaminen alkoi vaivata. En ole koskaan käyttänyt. Ylipäänsä ainoa kerta kun olen koko tilille kirjautunut oli kun hain kaupasta täysin tekoälyttömäksi mainosbotiksi osoittautuneen hertan.
     
  9. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Ilmeiseti et osannut katsoa lähettäjän osoitetta. Lähettäjä on Microsoftin tilitiimi, mutta kyllä siellä oikea lähettäjäosoitekin löytyy, katso uudelleen.

    Oletko kympin rekisteröinyt mikkitilille?
     
  10. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Kun raahaa kursorin tilitiimin kohdalle niin näyttää tuon saman osoitteen kuin sinullakin. Kai se sitten oli ihan asiallinen huomautus. Salasanan vaihto varmaan riittää?

    On se rekisteröity. Muistaakseni ainakin. Kauppaan ei kai muuten edes pääse.
     
  11. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Kyllä ja vikkelään, niin kauan kuin onnistuu.
     
    wwallu kiitti tästä.
  12. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Joo. Pitänee vähän laajentaa salasanavarastoa. Nykyään sama melkein joka paikassa.

    Voisko mikkisofta käyttää omin päin onedriveä paljon puhuttuihin vakoiluhommiinsa? Toihan on juuri sellainen palvelu mitä en koskaan halua nähdä mutta jota kuulemma olen silti päivittäin käyttänyt.
     
  13. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Poista onedriven automaattikäynnistys ja käytä ainoastaan jos tarvetta sille on. Turha tuollaisia on vapaaehtoisesti päällä pitää, vaikka en oikein usko sen vakoilevan, koska MS:llä parempiakin tapoja löytyy, mutta se tekee kuitenkin päivitystarkistuksia jatkuvasti.
     
    wwallu kiitti tästä.

Jaa tämä sivu