1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Huijausta Amazonin nimissa ilmeisesti

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi jak2 24.07.2020.

  1. jak2

    jak2 Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2011
    Viestejä:
    252
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    no-reply@amazon.com lähetti viestin, englanniksi vielä vaikka yleensä ne tulee saksaksi ja linkin mista pitaa käydä verifioimassa tilini muuten peruuttavat tilauksen.Tilasin tuotteen amazon.de:stä. Ensin kun klikkasi ei päässyt mihinkään, tyhjälle sivulle vaan. Sitten kun linkistä painoi uudestaan tuli ohessa oleva sivu.
     

    Liitetyt tiedostot:

  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Huijausyrityshän tuo on selvästi. Yrittivät kalastella tunnuksesi houkuttelemalla sinut väärennetylle sivustolle. Todellisesta osoitteesta näkee, ettei tuolla ole amazon.comin kanssa mitään tekemistä.
     
  4. jak2

    jak2 Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2011
    Viestejä:
    252
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Viestin otsikkona Your billing information doesnt match. Mista he tiesivät minun tehneen tilauksen amazonista
     

    Liitetyt tiedostot:

  5. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    En tosiaankaan tiedä. Itse olen saanut PayPal-tiliäni koskevan khalasteluviestin muutama viikko sen jälkeen kuin olin ostanut puhelimen näppäimistön eBaysta. Tuskin kyse on ainakaan aina pelkästä sattumasta, vaikka tuon tapaisia viestejä varmasti lähetetään netissä aivan summittainkin miljoonamäärin.

    Ennen kuin mitään klikkaa, kannattaa viedä kohdistin vastauslinkin päälle ja katsoa, mikä osoite todellisuudessa on kyseessä. Aina ei väärää osoitetta ole noin selvä havaita, sillä esimerkiksi PayPal-viestissä lähettäjäksi oli merkitty pavpal.com, jonka helposti lukee paypal.comiksi.

    Edit. Tapahtuuhan vastaavaa jatkuvasti suomeksikin. Esimerkiksi väärennetyillä Postin saapumisilmoituksella kalastellaan tietoja. Jotkut viestin saaneet voivat oikeasti odottaa jotain lähetystä, mutta suurin osa ei ole tilannut mitään.
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2020
    jak2 kiitti tästä.
  6. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123

Jaa tämä sivu