1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Helkkarin resoluutiot!?

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi pirk 15.07.2006.

  1. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Niin, se 1366x768 on tosiaan "laajakuvaversio" tietokonemaailman 1024x768:sta (eli 1366 = 1024 x 4/3).

    Väittäisin kyllä, että oikeasti ko. resokin riittää ainakin 90%:lle katseljoista, joilla on alle 50":n kuva. Nykyisenkin digi-TV:n kuvanlaatu on melko riittävä vielä 40"-kuvakoossa.

    Elokuvissa ja peleissä skaalauksen aiheuttama pehmeneminen ei muutenkaan useimpia häiritse (ehkä jopa päinvastoin) ja tietokoneen kuvaa taas ei tarvitse skaalata, joten se näkyy täysin terävänä (paitsi tietenkin jos esim. peli tai elokuva on eri resoluutioista, jolloin se joko skaalataan tai sitten niitä ei katsella koko ruudun alalta).
     
  2.  
  3. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    olen samaa mieltä

    vanhemmilla ollut nyt muutaman kuukauden 42" taulu töllö mitä nyt olen käynyt "kotona" niin kyllä kuva on kirstallin kirkas niilläkin on kaapeli verkoo tulee seinästä pistokeesta perus digi boxiin josta scart piuhalla töllössä kiini itellä on "hyvä" näkökyky ja ei siitä parin metrin päästä sohvalta erottanut mitään kuva virheitä \ scaalauksesta aiheituvia juttuja

    tuttu on stokkalla töissä ja sanoi että monet kattovat taulu töllöjä siellä 30-sentin päästä vaikka kotona 2-3m

    eräs asiakas sitten sanoi myyjälle että kylläpä on surkea kuva en osta sitten myyjä sanoi että katoppa tosta 2m päästä niin sitten kyseinen asiakas ei nähnyt enään niitä kuva virheitä muuta sanoi että ei osta koska aiemmin \ 30-sentin päästä näkyi "virheitä" tuttu kysyi ystävällisesti että kuinka läheltä asiakas sohva \istuin on nykyisestä telvisiosta asiakas sanoi että noin reilu 3m päässä on sohvan sitten mumisi jotain ja lähti pois oli nääs "renkaan potkija" tai "ikkuna ostoksilla" eikä siinä mitään vikaa mutta välillä huvitta mitä "vikoja" nää lyötää että ei tarvitsisi ostaa tai että ei tekisi miele ostaa kyseistä tuotetta

    minua ihmetyttää tämä "hysteria" eri resoita kun ennen kun oli ostamassa töllö niin käytiin kattomassa onko hyvä kuva jos oli niin sitten töölö ostettiin näin ainakin minä tein sama videotykin kohtalla

    tässä viimeisin ostos kuva laite puolella oli DLP tykki myyja ihmetteli kun 10min koe katselun jälkeen ostin tykin ilman että lyösin mitään vikaa sanoi että kyllä luin montakin arvostelua netissä mutta monessa oli melkein humoristisä piirteitä tässä muutama

    kaukosäädin ei sovi käteen
    menu oli vaikea käyttää
    video tykin ulkomuoto oli ruma
    ei ollut sähköistä zoom toimimtoa vaan manuaalinen
    24db oli liian äänekäs

    noihin mulla oli jokaiseen vastaus ei haitaa mulle kuvan laatu on pää asia eikä jokin menu valikko esim

    kaukosäädin ei sovi käteen -> eihän sitä pidetä kädessä kuin 5sec kun painaa power nappulaa

    menu oli vaikea käyttää -> kun asetukset kerran on tehty niin ainakaan mulla ei ole ollut menu valikolle mitään käyttöä

    video tykin ulkomuoto oli ruma -> minulla tykki on pään päällä joten en edes nää sitä ja eikö tarkoitus ole kattoa leffaa eikä tykkiä

    ei ollut sähköistä zoom toimimtoa vaan manuaalinen -> minä ainkin olen vain kerran juotunut säätämään sen jälkeen ollut zoomi ja menu rauhassa

    24db oli liian äänekäs -> ehkä jos kattoo mykkä leffaa

    tossa nyt oli vain esimerkki mistä jotkut valittaa en tosin tarkoita tätä resoluutio keskustelua

    no ainakin toi [bold]STAR GATE SG1 Sci-fi[/bold] kanavalta sateeliitista tulee 720p resolla ulos 1280x720 = 720p

    canal hd ei näy mulla mutta ainkin ne mainostaa että kaikki ohjelmnat tulee 720p ulos tonhon en ota kantaa mutta niin ne väitää

    http://www.canaldigital.fi/templates/generalarticle____6167.aspx
     
  4. MiksuFIN

    MiksuFIN Guest

    Eli jos voi valita, kannattaako ostaa 1366x768 vai 1280x720 resoinen TV?
     
  5. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    no tossa 1366*768 on enemmän pixeleitä per senttiä kohden joten sen pitäisi olla parempi ja jos joskus aikoo PC:een tunkea kiini niin 1366*768 on wxga tietokone reso eli laaja kuva xga reso

    itellä on tykissä 1280*720 native paneli eikä noi resojen scaalaus näy ainakaan mun silmään tosin scaalaukse hoitaa iscan hd+ joten en osaa sanoa miten LCD taulu töllö suhtautuu 1280*720 panelilla 1366*768 resoon mutta tuskin sitä huomaa kun on melkein sama kuin panelin native

    niin ja pitää muistaa että esim digi boxi reso on alle minkään HD reson ja perus DVD reso 720×576 pikseliä(PAL) tai 720x480(NTSC)


    DVD-videon resoluutio on korkeintaan 720×576 pikseliä(PAL) tai 720x480(NTSC) DVD:n resoluutio voi laskea kuvasuhteen mukaan 720×360 pikseliin huomaa että videokuvan pikselit eivät ole aina neliönmuotoisia vaan ne venytetään koko kuva-alaan (kuvasuhteeseen 4:3 tai 16:9)

    Erilaisille analogisille järjestelmille voidaan laskea digitaalista vastaava resoluutio tällöin yleisradiotasoinen digi lähetys olisi resoluutioltaan 460×360 ja VHS-video 300×360

    Digitaalinen CD-I formaatti on resoluutioltaan vain 320×180

    Teräväpiirtotelevisioiden (HDTV) suurimmat kuvan lähetystarkkuudet ovat jopa 1920×1080(1080p) Harvat televisiot tosin pystyvät tähän tarkkuuteen kuvaputken värillisten kuvapisteiden osalta joten LCD \Plasma töllö on hyvä ostos jos haluaa "aito" HD kuvaa esim x360 \PS3 tai HD-DVD laiteista irti
     
  6. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Eipä tuolla kovin paljon taida olla väliä. Elokuvissa ja peleissä ym. lisäpikseleillä tai niiden puutteella ei ole juurikaan merkitystä. (Kunnolla tehty) skaalaus ei tosiaankaan kovin havaittavasti huononna liikkuvaa kuvaa.

    Ainoastaan käytettäessä töllöä tietokoneen näyttönä (tekstin lukuun jne.), on syytä käyttää pikselintarkkaa eli skaalaamatonta kuvaa, ettei kuva yhtään pehmenisi. Ja tietokonekäytössä taas sekä 1360x768 (~1Mpix) että 1280x720 (~0.9 Mpix) ovat yleensä helposti saatavissa, jälkimmäinen tosin varmemmin kaikista näytönohjaimista ilman lisäkikkailuja. Ensimmäinen taas tuo tuon lähes 20% enemmän työpöytää (eli kuvapikseleitä), mikä tietysti aina on positiivista.

    edit:
    Olisi sinänsä hauska tietää miten tuo (ilmeisesti Wikipediasta) napattu tieto on laskettu, mutta käsittääkseni parhaimmillaan analogisen lähetyksen laatu on lähempänä DVD:n resoluutiota. (Tämäkin Wikipedian artikkeli, jota pikaisesti vilkaisin, sisältää aika paljon virheitä ja epätarkkuuksia.)

    Ja CD-i on aika turha vertailukohta, kun se ei koskaan yleistynyt, mutta VideoCD:n resoluutio 352*288 vastaa suunnilleen VHS-nauhuria. Perus-VHS-nauhureista on muistaakseni mitattu tuollaista 250 vaakajuovan erottelukykyä, S-VHS:ssä n. 400:n, TV-lähetyksissä (PAL) juovia on 576. (Tähän voin itse vielä todeta, S-VHS:n kuva näyttää muuten yllättävän hyvältä vielä 40":nkin koossa.)
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2006
  7. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    jep toi tieto oli otettu wikistä tosin nyt kirjoitin sen ulko muistista

    jos en ole väärässä niin eurooppa \ suomi analoogi tv signaalissa on 625 vaakasuoraa juovaa joista 576 näkyviä juovia muut ovat paluujuovia joita käytetään teksti tv:seen

    joo kyllä jopo isolla valkokangaalla toi S:vhs on ihan ok ei ole mikään digi mutta ok kun oli vanha Panasonic Hs2 missä analoogi viritin siitä oli S.vhs johto kiini tossa tykissä
     
  8. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Huom. OT!
    Noinhan se suunnilleen menee. Eli kuvainformaatiota on oikeastaan 575 (ei 576) juovaa, loput tarvittiin aikanaan ennen kaikkea poikkeutettavan elektronisäteen siirtämiseen kuvan pohjalta takaisin alkuun.

    Vasta myöhemmin muutama "tyhjä" juova keksittiin ottaa käyttöön teksti-TV:n lähettämiseen ja Macroviosion älysi vielä käyttää paria käyttämätöntä juovaa kopiosuojaukseensa, joka sotkee videonauhurin tasonsäätöautomatiikan.
     

Jaa tämä sivu