1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Heikko signaali 64-bittisessä käyttöjärjestelmässä

Viestiketju Keskustelua PC:n digikorteista -osiossa. Ketjun avasi xbkrypt0n 01.07.2012.

  1. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Kyllä.
    Ovat oikeasti 64-bittisiä. Kokeiltu on poistaa ajurit ja vielä niin, ettei laitetta tunnisteta kun se laitetaan kiinni uudelleen. Eli näkyy ihan uutena laitteena. Kokeiltu tikun mukana tulleita ajureita sekä uusimpia mitä löytyy.

    Zenbookin 64-bittisessä W7 nuo tikut toimivat ihan ok, eli ilmeisesti joku mystinen palvelu tai softa jotenkin omii näitä laitteita itselleen joka näkyy sitten heikkona signaalitasona.
     
  2.  
  3. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Tuo on kyllä mystistä.. Mulla joku W7 päivitys poisti jonkun USB palikan käytöstä..epäyhteensopivana. Ehkä sitten emon ajurit uusiksi ja koettaa poistaa startissa kaikki ylimääräiset palvelut. Laitehallinnnan olet tietty katsonut.. Kai muut USB vehkeet pois... webcam, puhelin softa ym.. mikä voisi haitata datan liikkumista on kokeiltu. W7 rekisteriin tallentuu sääntöjä eri laitteista miten niitä käsitellään. Jokaisella USB laitteella on oma ID esim. "ID 0419:0001 Samsung Info...." tuossa minun kauko-ohjaimen tunniste. Rekisteristä voi noita hakea ja rapsia pois ja osaamisen mukaan ymmärtää onko järkeviä arvoja. Tuo ID arvo on hyvä pistää Googleen koska sama piiri voi olla useassa laitteessa. Tai toisin päin - samaa laitetta myydään useammalla piirillä mikä tuo oman vaikeutensa ajurin valintaan. Ei valmistaja aina ilmoita tuotteessa tapahtuneissa muutoksista.

    Kun suomi vaihtoi digi aikaan koetin tulla USB tikulla toimeen ja käyttiksenä XP. Lopulta kyllästyin huonoon kuvaan ja tilasin Saksasta kaapelikortin (suomessa oli huono saatavuus) ja enhän minä sitä saanut toimimaan saksankielisillä ohjeilla... aikani tapeltuani vaihdoin systeemiä.
     
  4. sam49

    sam49 Regular member

    Liittynyt:
    22.05.2004
    Viestejä:
    251
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    26
    Olen puuhastellut tietokonetelevioiden kanssa jostain 1990-luvun alkupuolelta. Tässä joitain mahdollisia ratkaisuja. 1. Pöytäkone on melko voimakas radiolähetin ja USB-virittimet ovat herkkiä eri taajuisille häiriöille. Jatkojohdoista ei aina ole apua, ellei niissä ole ferriittisuotimia. Suodin on sellainen paksu kohta johdossa. Niitä saa elektroniikka-alan kaupoista irtonaisenakin. 2. Signaalin purku tapahtuu nykyisissä tietokone-televisioissa ohjelmalla. Koneessa pitää olla kellotaajuutta yli 1.8 GHz, ytimien määrä ei korvaa nopeutta. Kunnon toimintaan pitää olla yli 2.5 GHz ja kuvan talletukseen yli 3 GHz tyypillisesti. 3. USB-tikkujen mukana tuleva pikku antenni (GP-antenni) on hyvin heikko. Kannattaa kytkeä kunnon antenniin tai sisäantenniin jossa on kaksi noin puolimetristä lankaa (dipoli). Sisäantennin on parhaimmillaankin herkkä ihmisten liikkumiselle ja paikalle. 4. Eri USB-tikuissa ja DVB-korteissa on yllättävän suuria herkkyyseroja. 5. Jos TV-asema on alle viiden kilometrin päässä tai jos lähellä on esim. matkapuhelintukiasema, ne voivat yliohjata virittimen. Antennijohtoon heti USB-tikun perään pitää laittaa joku 6 - 12 dB vaimennin. Minulla yhdestä koneesta häviää yksi kanavanippu jos otan vaimentimen pois. 6. Ulkoantenniin liitettäessä antennikaapeli saattaa tuoda häiriöitä. Varsinkin jos jollain on lähistöllä sähköverkkoa käyttävä lähiverkko. Samoin voi tulla häitiöitä sähklaitteiden käynnistyessä ja pysähtyessä. 7. Kuten muut kirjoittajat sanovat, kannattaa etsiä mahdollisimman uusi ajuri, mutta on ollut tilanteita, joissa vanha on ollut parempi.
     
  5. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Sinänsä ihan hyviä ratkaisuja yleisesti, mutta minun tilanteessani näistä ei oikein ole iloa.
    1. Virittimen sijainnilla ei ole oikeastaan mitään merkitystä signaalin tasoon, antennin paikalla taas on. Ainakin tässä tapauksessa.
    2. Miniläppärin Intel Atom 1.6Ghz jaksaa ihan hyvin yhdellä vaivaisella ytimellään sekä purkaa, että nauhoittaa DVB-T lähetyksiä. Pöytäkoneessa "vähän" tehokkaampi AMD:n 1090T (6 x 3.2Ghz)
    3. Löytyy montaa erilaista antennia. Pari pelkkää tikkua, yksi sisäantenni omalla vahvistimella sekä seinästä 2 x Triax Unix 100 Digitaalia mastovahvistimen perässä + joku x elementtinen VHF antenni uusia HD-lähetyksiä varten.
    4. Siksi noita virittimiä on useita ja ne toimivat kaikki muissa koneissa.
    5. Katso kohta 4.
    6. Löytyy myös jännitesuoja jonka lävitse voin signaalin viedä, ei vaikuta asiaan.
    7. Testattu on eri ajurit.
     
  6. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Konetehoa tarvitaan vasta teräväpiirtomateriaalilla. Ja epäilen onnistuuko HD-kuvan vastaanotto tikulla. Itse kokeilin W7 media centeriä ja se ei löytänyt yhtään kanavaa.. TV-kortti kyllä toimii samassa koneessa hyvin Linux systeemissä. Jos tikut toimivat muissa koneissa on tuossa W7:ssa jotain pielessä. Ehdotin ratkaisuksi (väikaiseksi), että jakaa kuvaa verkkoon siinä koneessa jossa toimii.. Esim. ilmainen VLC näyttää hyvin kuvaa verkon läpi. Tai ainakin itse saan kuvaa VDR koneelta.

    Jos useampia ajureita ja tikkuja kokeiltu veikkaan Windowssin rekisteriä.. tai sitten joku ajurin osa on automaattisesti pois käytöstä tai väärän ohjelman varaama. Heikko signaali on outo. Digissä kun yleensä tulee kuva tai sitten ei. Itse kopsaisin channels.conf tai vastaavan toimivasta koneesta. Josko toisessa koneessa viritetyt kanavat toimisivat paremmin. Kanavin virittäminen siksi hidasta, että itse tykkään käyttää sitä toimivaa channels.conf. Minne se Media Center tallentaa kanavat?
     
  7. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Löysinpä sitten vian aiheuttajan. Eli USB-laitteita kun kytkee koneeseen kiinni, winkkari lisää laitteen ns. tunnettujen laitteiden listalle rekisteriin. Jos kaksi laitetta on hyvin samankaltaisia toistensa kanssa, eivät ajurit joko asennu lainkaan tai ne asentuvat väärin koska laite on ilmeisesti puolitunnettu. Käyttöjärjestelmä on niin pitkään ollut itselläni asennettuna, että koneessa on käytetty useita eri USB-laitteita ja -vastaanottimia kiinni. Windows jostain syystä arpoi jonkun toisen tikun osittaiset ajurit(?) käyttöön kun minkä tahansa USB DVB-T -vastaanottimen kytki koneeseen kiinni.

    Löysin vian sattumalta kun USB WLAN-adapteriini asettamani manuaalinen IP-osoite oli jäänyt koneen muistiin ja Windows valitti IP-ristiriidasta vaikka verkkokortti oli otettu irti koneesta jo ajat sitten. Etsin verkkolaitteen tunnuksen perusteella kaikki viittaukset USB WLAN-adapteriin ja samalla poistelin muita turhia viittauksia olemattomiin laitteisiin samoista paikoista.

    Mikäli vastaavaa tulee jollekin eteen, niin kannattaa ensin tehdä palautuspiste ja varmuuskopioida rekisteripolku:
    HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Enum\
    Ja sitten alkaa tyhjentämään systemaattisesti laitteita tai viittauksia laitteisiin ja niiden ajureihin jotka eivät ole kytkettynä tietokoneeseen.


    EDIT: Samalla lähti toimimaan mm. Garmin-navigaattorit jotka eivät halunneet millään toimia Windowsin kanssa ja monet muut laitteet jotka eivät mm. asentuneet automaattisesti, vaan ajurit piti käsin aina päivittää että laitteet lähtivät toimimaan.
     
    Viimeksi muokattu: 22.08.2012
  8. sam49

    sam49 Regular member

    Liittynyt:
    22.05.2004
    Viestejä:
    251
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    26
    Kiitokset tuosta rekisteripolusta. Sama ongelma esiintyy myös usein matkapuhelinmodeemien kanssa, mutta en ole löytänyt oikeaa rekisteritietoa korjattavaksi.

     
  9. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Eli Windowsia vaivaa vieläkin noi rekisteri ongelmat. Joskus olen asentanut koko systeemin uusiksi kun en ole tiennyt/löytänyt missä se vika piilee.
     

Jaa tämä sivu