1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

HD-DVD levyjen vaihto Blu-ray levyiksi?

Viestiketju HD DVD -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi csjakat 17.12.2008.

  1. csjakat

    csjakat Member

    Liittynyt:
    18.06.2004
    Viestejä:
    19
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itselläni on hyllyssä useita HD-DVD elokuvia, osa avaamattomissa pakkauksissa. Nyt, kun kaikki nämä leffat ovat saatavilla myös Blu-ray formaatissa, olen aikeissa vaihtaa nämä "kuolleen" formaatin levyt käypään formaattiin tai saada ostamiseen käytetyt rahat takaisin (ainakin lahjakorttina).

    Olen viemässä tätä asiaa kuluttajariitalautakuntaan ja jos asiassa saadaan myönteinen päätös, niin se voi olla hyvin merkittävä kaikille niille, jotka ostivat HD-DVD levyjä normaalihintaan ennen tietoa formaattisodan tuloksesta. Itselläni ei ole HD-DVD soitinta; olin juuri hankkimassa sellaista, kun "sodan" tulos julistettiin. Anttila ei suostu hyvittämään minulle euroakaan ostamistani levyistä tai vaihtamaan niitä mihinkään toiseen formaattiin. Tavaratalon johtaja haluaa asiassa mieluummin ennakkopäätöksen. Tässä tapauksessa halukkaita vaihtajia ilmaantuu varmasti useampikin.

    Ajattelin kysäistä, onko kukaan täällä onnistunut tuollaista vaihtoa tekemään? Varmasti asia on tullut muillekin mieleen. Ei tarvitse vastata omalla nimellä, jos asia on ns. hiljaisesti sovittu.

    Jokin syy siihen täytyy olla, että USA:ssa vaihdetaan HD-DVD soittimia ja levyjä pientä korvausta vastaan, jotta kuluttajille ei tule paha mieli (ja yrittäjille miljoonien korvausvaaimukset). Kuluttajansuojalaki on melko vahva Suomessakin, joten pidän onnistumistani ainakin 50% mahdollisena. Ja mitään muuta en voi hävitä, kuin ostamiini HD-DVD elokuviin käyttämäni rahat. Niistäkin voin vielä jotain käytettynä ehkä saada.

    P.S: Vetkuttelin tässä asiassa näin kauan, koska vasta nyt on 100% varmaa, että uusia levyjä ei HD-DVD formaatissa enää julkisteta yhdenkään studion toimesta. Ja odotin tietysti sitäkin, että joku toinen hankkisi ennakkopäätöksen tässä asiassa.

    HD Man
     
    Viimeksi muokattu: 17.12.2008
  2.  
  3. junkki

    junkki Guest

    Onnea yritykseen. Onkohan tämä jonkinsortin vitsi:) itse ainakin sain mukavat naurut tästä. Luuletko tosiaan että joku kauppa alkaa vaihtelemaan nuo HD-DVD levyt vastaaviin Blu Ray elokuviin?? varsinkin kun ovat kilpailevia formaatteja ja ei ole varmaankaan kauppias myynyt sinulle noita ase ohimolla menetelmällä:) Anttila toiminut täysin oikein tapauksessasi. Laita nyt hyvämies noi vaikka myyntiin jos et itse halua katsoa.
     
  4. harryy

    harryy Regular member

    Liittynyt:
    26.12.2005
    Viestejä:
    295
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    28
    Yhtälailla voisimme ruveta vaatimaan hyvityksiä Mini-Disc levyistä, VHS-nauhoista ja mistätahansa muustakin "kuolleista" formaateista. HDDVD eli ja oli olemassa tosiaan valitettavan lyhyen aikaan, mutta miksi joku myyjäliike olisi velvollinen hyvittämään yhtään mitään, koska tuotteissa ei ole minkäänlaista virhettä taikka ne eivät ole vaarallisia/lainvastaisia.

    En näe minkäänlaista syytä, miksi olisit oikeutettu korvauksiin? Ostamiasi elokuvia voit kuitenkin katsoa ja siihen tarkoitukseen soveltuvia laitteitakin on saatavilla, joten mikä mättää?

    Jatkoa odotellessa.


    p.s. Kun kyseiset formaatit kaupan hyllyyn ilmestyi, uskoin vakaasti Blu-Ray formaatin voittavan.
     
  5. Pihlis12

    Pihlis12 Active member

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1,312
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Siis nuo Amerikan hyvitykset johtuvat puhtaasti imagon kiillotuksesta ja kuluttajien siirtämisestä toiseen formaattiin jotta saadaan kauppaa aikaiseksi.

    Onko mukamas jotain joukkokanteita tai vastaavaa tullut asian tiimoilta usassa? Itse en ainakaan moisesta ole kuullut.
     
  6. Oevoe

    Oevoe Regular member

    Liittynyt:
    10.06.2008
    Viestejä:
    189
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No ainahan kannattaa yrittää
     
  7. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tosiaan, onnea yritykselle. Veikkaisin että aika hiljaista on. Mitään väärää kun ei ole tapahtunut. Sinua ei ole johdettu harhaan tms. vaan olet itse tietoisesti ostanut ko. formaatin levyjä tietoisena siitä että se saattaa olla se häviäjäformaatti. Ei siinä silloin ole kellään mitään velvollisuutta hyvittää sinulle mitään.
    Syy, miksi jenkeissä hyvitettiin näitä HD-DVD-asiakkaita, on oman näkemykseni mukaan se, että siellä markkinat ovat niin valtavat, että asiakkaat on syytä pitää tyytyväisinä, jotta he vastedeskin ostavat tuotteita. Suomi on markkina-alueena niin pieni, että suuret mediayhtiöt tekevät mitä lystäävät ja siitä sitten pidetään tai ei pidetä.
    Eri asia on tietysti, jos tässä asiassa saataisiin jotain aikaan koko euroopan tasolla, sitten se voisi jotain merkitäkin.
     
    Viimeksi muokattu: 18.12.2008
  8. hentriz

    hentriz Guest

    Saakohan mistään muuten enää HD-DVD-soittimia (tai Blu-Ray-comboja), jotta nuokin voisi saada hyödynnettyä.
    Tuskin saat vaihdettua niitä mihinkään, itse en ainakaan usko. Tosin ainahan voi yrittää.
     
  9. ecusto

    ecusto Member

    Liittynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    51
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    80-luvulla tuli osteltua elokuvia Betamax-formaatissa. No, tuli 90-luku ja joutui ostamaan samat leffat VHS:nä. Mutta eipä aikaakaan, kun jo 2000-luvulla oli ostettava taas samat rainat uudelleen, nyt DVD-formaatissa. Pitääko 10-luvulla taas lähteä samaan rumbaan? Ei kiitos enää!

    Ja penniä/senttiäkään ei ole tullut hyvitystä noihin aikaisempiinkaan kuolleisiin formaatteihin tuhlatuista rahoista, joten tuskinpa tulee nytkään.

    Yllättävän nopeasti tuli HD DVD:stä eräänlainen "walking ghost", kun esim: VHS:n kuolinkouristuksia on havaittavissa vieläkin.
     
  10. kerbo

    kerbo Regular member

    Liittynyt:
    15.05.2005
    Viestejä:
    2,796
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Helpoiten saat ainakin osan rahoistasi takaisin, kun viet levyt divariin tai pistät huuto.nettiin myyntiin.

    Muuten tuskin saat pennin jeniä...
     
  11. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tässä se taas nähdään, että tällaisessa vastakkainasettelutilanteessa, jossa on vain yksi voittaja, ei missään nimessä kannata hötköillä. Antaa niiden muiden päättää se voittaja, ja vasta sitten ostaa tämän voittajapuolen tuotteita.
     
  12. Hartze

    Hartze Member

    Liittynyt:
    13.01.2009
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    "Rahat takas tai henki" tyylinen meno...
     
    Viimeksi muokattu: 15.01.2009
  13. ecusto

    ecusto Member

    Liittynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    51
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eiväthän ne sulta sentään henkeä ole vieneet. Mun mielestä jokainen nuolkoon haavansa itse, mikäli näissä formaattisodissa kokee sellaisia saaneensa. Mun vähäisen kokoelman vuoksi tämä on mulle lähinnä periaatekysymys: jos ostan jotakin, niin sen pitää myös toimia ja olla käyttökelpoista tavaraa niin kauan, kuin ostohetkellä voi olettaa. Mutta turha tässä on porata enempää, kun ei sille mitään voi.

    Näitä formaattisotia huomattavasti enemmän ärsyttää, kun joku vanha, mutta useimmille ihan riittävä järjestelmä pakotetaan vaihtamaan uuteen. Jos uudet blu-ray soittimet, tai niiden seuraajat jossakin vaiheessa eivät enää lue DVD-levyjä, niin mitäs sitten? Itseasiassa mulle tulee tuskin koskaan tarvetta siirtyä HD-aikaan, koska mulla on niin huono näkö, etten huomaa mitään eroa kuvanlaadussa kuitenkaan.
     
  14. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Onko threadin aloittaja missä vaiheessa. Oletko keskustellut esim. oman kaupunkisi kuluttajaneuvojan kanssa? Kuluttajavalituslautakunnasta ei sitten kannata odottaa päätöstä ihan heti. Saanet odotella vähintään puoli vuotta, todennäköisesti jotain 9kk hujakoilla.
     
  15. Vincent90

    Vincent90 Guest

    Tuli vaan mieleen, että on tainnut tää formaattien jatkuva vaihtelu vaan lisätä tota p2p-ohjelmien käyttöä, kun raivostuneet asiakkaat on todennut levyjen ostamisen turhaksi...
     
  16. Feron

    Feron Active member

    Liittynyt:
    13.11.2004
    Viestejä:
    1,125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Olisi kyllä mielenkiintoista tietää onko asia edennyt suuntaan tai toiseen. =)

    Mutta eikös LG:ltä vielä löydy combo-soittimia, jotka tukevat sekä Blu-ray:tä että HD-DVD:tä?

    Tuttavani osti HD-DVD leffoja kiitettävän kasan, kun tuli kauppohin se äkki-nämä-tavarat-pois-varastosta-tyyppinen ale noille leffoille. Liekkö noilla tulevaisuudessa edes keräilyarvoa(?) Tosin tiedän erään tyypin, joka maksoi itsensä kipeäksi Conan Barbaarin betamax-nauhasta. Aika näyttää..
     
  17. stillborn

    stillborn Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    802
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minun tekisi mieli vaihtaa vasta VHS-kasetit DVD-levyiksi, tulen siis vielä kaukana kehityksen kärjestä. Myöskin osa vaatteistani on sellaisia, mitkä eivät ole enää muotia, voisikohan nekin vaihtaa? Vitsihän tuon otsikon täytyy olla.

    EDIT: Tuli tuossa mieleeni, kun aloin asiaa tosissani(?) pohtia, että nyt kannattaa elokuvakeräilijän haalia klassikot itselleen DVD-formaatissa, sillä nehän ovat nyt lähes ilmaisia, uusia saa alle kympin ja käytettyjä parilla eurolla. Itselläni on Blu-Ray-soitin(PS3) ja sillä katsotut DVD-leffat näyttävät tosi hyvälle ja kohtuullisen äänentoistonkin omistajana kuulostavatkin hienolle. Joitain BR-leffojakin löytyy ja ei ainakaan 720p-tykillä katsottuna ero DVD:n ole mullistava, ero toki löytyy.

    DVD oli ja on edelleen pitkäikäisin ja laajimmalle levinnyt formaatti, joten voi olettaa, että sopivia soittimia löytyy vielä tälle sukupolvelle ainakin ja tulevaisuudessa combosoittimiakin löytyy varmasti. DVD-levy on myös saman kokoinen ulkoisesti kuin BR, joten mediahyllyjäkään ei tarvitse päivittää. Lisäksi nykyiset soittimet ja konsolit ovat niin pieniä, halpoja ja parhaimmat niin hifin näköisiäkin verrattuna esim. edellisen sukupolven VHS-nauhureihin, että mikä estää omistamasta niitä useita?
     
    Viimeksi muokattu: 11.02.2009
  18. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Voisiko threadin aloittaja valottaa meitä, missä mennään tällä hetkellä. Teitkö valituksen? Vai huomasitko, kuinka (todennäköisesti) tuhoon tuomittu yritys on kyseessä, etkä sen vuoksi kehtaa enää tänne kirjoittaa...
     
  19. tubbana

    tubbana Active member

    Liittynyt:
    01.10.2004
    Viestejä:
    1,316
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Siis trollihan tän on pakko olla.
    Tai aidosti tyhmä ihminen. Ken tietää. Saishan siinä kuluttaja-asiamies hyvät naurut kun tekis valituksen.
     
  20. TWB

    TWB Member

    Liittynyt:
    26.04.2003
    Viestejä:
    40
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Vain lampaiden suomessa saa tommosia vastauksia. Hohoijaa, no mullahan on levyt tietysti laserdisc, DVD, HDDVD ja Bluraynä mutta kuitenkin.
     
  21. HPman

    HPman Member

    Liittynyt:
    05.12.2007
    Viestejä:
    59
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    En tajua miksi muka HD-DVD leffat olisi nyt jotenkin huonompia kun ostohetkellä.

    Itselläni on toista sataa HD DVD leffaa ja olen todelal tyytyväinen koska niitä saa paljon halvemmalla kuin BD leffoja. Nyt tosin en enään juurikaan osta levy muodossa leffoja koska Xbox Live:stä voi vuokrata leffoja mutta kuitenkin.

    HD DVD soittimia saa ostettua käytettynä ja on uusiakin HDDVD/BD combo soittimia.
     

Jaa tämä sivu