1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Hardwarium lopetti toimintansa. Mitä opimme?

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Xounari 19.10.2018.

  1. Xounari

    Xounari Regular member

    Liittynyt:
    10.05.2015
    Viestejä:
    446
    Kiitokset:
    61
    Pisteet:
    38
    Ajatuksia ja pohdintaa? Itelle tulee mielen SilentRig. Hymyilyttää myös kun olen aina painottanut Saksasta ostamista esim. tämän takia.

    [​IMG]
     
  2.  
  3. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    14,367
    Kiitokset:
    3,442
    Pisteet:
    223
    Todella harmi. Ite sain hardwariumista (helkkarin hyvin) kasatun koneen suunnilleen samalla hinnalla kuin pelkät osat mindfactorystä.
     
  4. Xounari

    Xounari Regular member

    Liittynyt:
    10.05.2015
    Viestejä:
    446
    Kiitokset:
    61
    Pisteet:
    38
    Haki jo vuosi sitten konkurssiin. Omistajalle jäi hommasta yrittämisen kokemus, läjäpäin negatiivista palautetta ja purjevene.
     
  5. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    3,147
    Kiitokset:
    731
    Pisteet:
    123
    Mikä oli tuo tavarantoimittajan suorittama petos? Oliko se toimitetusta tavarasta maksujen periminen tai toimitusten lopettaminen, jos maksua ei tullut? Tietäisikö joku mikä se petos oli?
     
  6. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    14,367
    Kiitokset:
    3,442
    Pisteet:
    223
    Vähän asenteellista spekulaatiota, mutta ei ainakaan kumpikaan noista.

    Mitä sulla on hardwariumia vastaan? Onko se joku synti jos joku myy Suomessakin jimmsiä halvemmalla?
     
  7. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    3,147
    Kiitokset:
    731
    Pisteet:
    123
    Jos tiedät, miksi et sitten kerro?

    Jotkut ei vaan ymmärrä sitä, että kaupan toiminnan jatkuvuus on tuotteiden hinnasta saatavasta katteesta kiinni, joka takaa yrityksen toimintakyvyn, muuten ei toimintaedellytyksiä ole. Yrityksen koko ja tehokkuus ovat avainasemassa. Kaikkein ikävintä ja lyhytnäköisintä on, että yrityksen omistaja ei tajua tätä.

    Ei minulla mitään ko. yritystä vastaan ollut, vaan heidän toimintatapaansa vastaan. Siihen kai liittyi heidän eri foorumi vierailuja ja kirjoittelua, taisi kilpailijatkin osansa saada kritiikistä. Oliko vielä saksalaisen verkkokaupankin arvonlisäverot esillä. Koskaan ei pitäisi syytellä ja kritisoida kilpailijoitaan julkisesti, koska se antaa kovin epäreilun kuvan toimijasta. Pitäisi seurata silmä ja korva tarkkana, mitä ympärillä tapahtuu, keskittyä, kehittää ja visioida omaa toimintaansa kilpailijoita vastaan kilpailukyvyn säilymiseen

    Laitan tähän nyt oman kuvitteellinen kuvauksen ja käsitykseni asiasta, en tiedä mitä todellisuudessa tapahtui, mutta minulla on tämä kuva asiasta.

    Jokainen vähäänkin ajatteleva näki lopputuloksen jo kauan kauan ennen, kun lappu tuli luukulle.
    Muistan jo silloin varoitelleeni täälläkin mahdollisen toiminnan loppumisesta. Sain kai hymähtelyä ja ilkkumista tuosta ajatuksesta yrityksen suurimmilta puolustajilta, nimiä mainitsematta.

    Yhden miehen yrityksen ei ole mahdollista saada sellaisen kasvun myötä asioita hallintaan hetkessä. Muistanette varmaan mihin homma ajautui, toimitukset kärsivät, asiakaspalvelu ei vastannut, viesteihin ei saanut vastausta, tavaraa ei ollut. Jossain vaiheessa lisättiin henkilökuntaa, mutta se on myöhäistä, kun kakat ovat jo housuissa. Seuraavaksi tuli katteen riittämättömyys. Laskut tietysti tavarantoimittajillekin pitäisi maksaa, jos haluaa, että toimitukset pelaavat ja tavara kiertää.
    Nämä ovat selkeitä asioita, jotka ajavat yrityksen maksuvaikeuksiin ja konkurssiin, kun niitä ei osata ennakoida, eikä suunnitella.

    Eri foorumeilta löytyy juttuja, joiden epäillään olleen yrityksen johtajan kynästä.
    Tässä eräs foorumikeskustelu asiasta, jossa viittaus siitä, en viitsinyt muilta foorumilta alkaa edes kaivella niitä:
    https://keskustelu.afterdawn.com/threads/hardwariumin-luotettavuus-koetuksella.761492/
    Eri foorumijutut tukevat vahvasti kertomaani.

    Minä olen samaa mieltä muiden kanssa, että edullisella hinnalla pitäisi komponentteja saada. Tässä kuitenkin pitää muistaa, että yrityksen toiminnan jatkuvuus on täysin kiinni tuotteille asetetusta toimintakulut peittävästä katteesta ja pitäisi yrityksen omistajankin elää, vähän pitäisi jäädä vielä kassaankin pahan päivän varalle.

    Suomessa on toistaiseksi vielä muutama asiallinen verkkokauppa, vaikka niitä jatkuvasti syytelläänkin ryöstämisestä ja kuvaillaan ikävillä sanonnoilla. Onneksi niitä kuitenkin vielä on, niiden tarpeellisuus on henkilökohtaisesti auttanut minuakin monasti pääkaupunkiseudulla asuvana. Käynti Verkkokaupassa kestää minulle vajaan tunnin. Jimms'istä saa tavaran huomiseksi, jos aamulla tilaa, eikö näistä asioista kannata maksaakin muutama prosentti enemmän.
    Mitä enemmän saksasta ja ulkomailta ostetaan, sitä kalliimmaksi muuttuu kotimaisten kauppojen hinnat. Totta on, että suuntaus on verkkokaupan keskittyminen entistä suuremmille ja suuremmille monikansallisille yrityksille.

    Harwardium voisi hyvin toimia vieläkin, jos tuotteet olisi hinnoiteltu kilpailukykyisesti yrityksen tarpeet ja kehittyminen huomioiden.

    Tuli vähä turhan pitkä sepustus nyt.
     
    1pertti kiitti tästä.
  8. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    14,367
    Kiitokset:
    3,442
    Pisteet:
    223
    Ihan hyvä sepustus tuosta tuli. Kiitos näkemyksestä. Unohdat vaan sen kaikista todennäköisimmän vaihtoehdon - halvalla myynyt tukkuri ei voinut/halunnut pitää enää sopimuksista kiinni.

    Uskon kyllä että kauppa voi menestyä Suomessakin inhimillisellä hinnoittelulla. Tällaisia katteita toiminnan pyörittämiseen ei tarvita:

    https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...geforce-gtx-1060-aorus-naytonohjain-6gb-gddr5
    https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...l-coffee-lake-i3-8350k-lga1151-4ghz-8mb-boxed

    Ja jimmsiltä ei tosiaankaan saa tavaroita seuraavaksi päiväksi. Viimeksi meni kaksi viikkoa kun tilasin hyllystä löytyvän kovalevyn.

    Edit: Kerta kiellon päälle https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...sus-radeon-rx-580-dual-naytonohjain-8gb-gddr5.
     
    Viimeksi muokattu: 19.10.2018
  9. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    3,147
    Kiitokset:
    731
    Pisteet:
    123
    Miksi sitten nuo inhimillisen hinnan verkkokaupat lopettavat tai menevät konkurssiin, esim.: SilentRig ja ko.?
    Kauppa voi menestyä ainoastaan sellaisella katteella, joka kattaa koko toiminnan kulut. Joka muuta uskoo, pettyy.
    Tulee Konkurssi ja loppu.

    Johan on sattunut moka, että hyllystä kahden viikon toimitusaika. Olisi parin päivän kuluttua pitänyt heti ottaa yhteyttä, miksi kovalevy ei ole lähtenyt, EDI seuranta kertoo sen.

    Itselle tulee aina seuraavaksi päiväksi aamulla tilatessa, jolloin ehtivät päivän aikana pakata. Postin sähköinen ennakkoilmoitus EDI tulee yleensä iltapäivän aikana. Yön aikana kuljettaa tänne, kahden kolmen aikaan tulee viesti postista, että noudettavissa. Asun tietysti postin kannalta helpossa paikassa ja lähetys on joka aamu jo kirjautuneena täällä postinlajittelukeskuksessa, josta päivän aikana siirtyy lähipostiin.

    Varmaan samoja kokemuksia löytyy muiltakin. Onhan niillä joskus ruuhka-aikoja, jolloin toimitus voi venyä päivällä parilla.
     
  10. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    14,367
    Kiitokset:
    3,442
    Pisteet:
    223
    Mindfactory kummiskin sen kun vaan porskuttaa. Työvoimakustannukset sun muut ei riitä selitykseksi sillä se on reilusti halvempi kuin caseking, amazon sun muut.

    Kovalevy ei lähtenyt koska jimmsiltä kesti toista viikkoa ottaa tilaus käsittelyyn.

    Ensimmäistä kertaa sieltä tilatessa pistivät paketin postiin parissa tunnissa, lisukkeena facebook-osoite kommentteja varten. Mulla nyt ei satu turpakirjaa olemaan enkä kommentoinut mitään, ja sen jälkeen ei ole toimitustenkaan kanssa turhaa kiirettä ollut.
     
  11. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    3,147
    Kiitokset:
    731
    Pisteet:
    123
    wwallu, etkö todella ymmärrä mikä vaikutus Mindfactoryssa on saksassa yli 80 milj. ihmisen markkina-alueella. Jo pelkästään saksassa yrityksen osto määriin, sen myötä vaikutus ostohintoihin. Mitä suuremmat ostot, sitä halvempi ostohinta. Jo pelkästään markkina-alue on n.14 kertaa suurempi kuin suomen. Et usko, miten suuren volyymin hinta edun tuollainen toimija saa ostoilleen.
    Tämä nyt suoraan ei pidä paikkaansa, mutta jos suomessa ostetaan 10 kpl jotain tuotetta tuo saksan liike ostaa niitä 140 kpl. suhde on kuitenkin tuo ja saksan markkina-alue ei jää pelkästään saksan, vaan toimittavat muualle Eurooppaan myös, joka hyvin helposti tuplaa markkina-alueen.
    Usko tai älä mutta kaikessa kaupankäynnissä osto määrät ratkaisee ostohinnan, silloin markkina-alueen merkitys on valtava.

    Hinnoittelupolitiikkaa on tietysti aina yrityksen oma asia kilpailutilanteen mukaan, mutta huomattavasti edullisempi ostohinta antaa siihen hyvät mahdollisuudet. Totta on, että Mindfactorylä on varsin edullinen hinnoittelupolitiikka, mutta katteella nekin yritystään pyörittää ja ilmeisen pitkäjänteisesti, eivät mitään lyhytaikaisia voittoja tavoitellen.

    Eihän sinulla wwallu vaan ole Sulo Vilenin kauppapoliittista näkemystä, kun halvalla sain.;)

    Edit:
    Taitaa olla omaa mielikuvaasi vaan. Minulla sieltä kymmeniä tilauksia, ilman tuollaisia kokemuksia.

    Kävin kasomassa Jimm'sin tilaushistoriaani, vuodesta 2007 lähtien 34 tilausta kaikkiaan, ilman yhtää huonoa kokemusta. Sitä ennen asioin niiden Helsingin Hämeentien toimipisteessä.
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2018
  12. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    14,367
    Kiitokset:
    3,442
    Pisteet:
    223
    Noilla mainitsemillani firmoilla on sama markkina-alue. Amazonilla varmaan paljon isompikin, sillä kai he ostavat kunnon läjän ja jakavat siitä eri maiden toimipisteille.

    Jotta ei. Uskon että kauppa voi menestyä jos hoitaa asiansa kunnolla, valitsee luotettavat tavarantoimittajat ja hankkii riittävän laajan asiakaskunnan. Se vaan on vaikeeta jos ihmiset kaikesta huolimatta ostavat vain jimmsiltä.

    Amazonilta en mitään ottaisi vaikka ilmaiseksi saisin. Joten jotain eettisyyteen viittaavaa on onneksi mukaan tarttunut pitkää polkua valtaessa.
     
  13. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    3,147
    Kiitokset:
    731
    Pisteet:
    123
    Toiset kerää enemmän rahaa sijoittajilleen, kuten Amazon, niillä markkina-alue alkaa kohta olla koko maapallo.
    Kauppa voi menestyä ainoastaan myymiensä tuotteiden katteella, muuten asioita ei ole mahdollista hoitaa kunnolla.

    Edit: Tässä tultiin taas siihen, että minä lopetan tämän luentoni, koska turha näköjään jatkaa.
    Kaupalliset koulut ovat sitä varten.
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2018
  14. Xounari

    Xounari Regular member

    Liittynyt:
    10.05.2015
    Viestejä:
    446
    Kiitokset:
    61
    Pisteet:
    38
    Joo siis Calade nimimerkki oli kirjotteli täällä paketteja Hardwariumista ja oli kyllä ilmiselvästi töissä yrityksessä ja koska kirjoitteli Hardwariumin alusta saakka niin suottapi olla että oli Hra Toimitusjohtaja itse :). Nythän tuo nimimerkki on toki jo poistettu täältä ihan omistajan toimesta *smirk.

    Hymyillen sitä aina seuraa näitä kotimaisia halpaliikkeitä. Ryminällä sisään ja ryminällä ulos! Edelleen ostan Saksasta!
     
  15. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    14,367
    Kiitokset:
    3,442
    Pisteet:
    223
    Oli joo, täällä ja monilla muillakin sivustoilla. Myöhemmin myöskin joku laama, en muista nimimerkkiä tarkemmin. Ärsyttävää eikä sillä asiaansa ainakaan edistänyt.
     
  16. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    3,147
    Kiitokset:
    731
    Pisteet:
    123
  17. Xounari

    Xounari Regular member

    Liittynyt:
    10.05.2015
    Viestejä:
    446
    Kiitokset:
    61
    Pisteet:
    38
    Joo siis itse myötähäpeilin aika pahasti kun keräilin screenshotteja tuosta Caladesta sen jälkeen kun korttitalo totaalisesti romahti. Olin epäillyt jo pidempään kyseistä nimimerkkiä ja kun Calade katosi ja laama tuli tilalle niin oli helppo yhdistää pisteet. :D
     
  18. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    14,367
    Kiitokset:
    3,442
    Pisteet:
    223
    Ois vaan ulkoistanut homman mulle. Olisin voinut pientä korvausta vastaan tehdä paljon parempia konepakettisuosituksia.
     
  19. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    3,147
    Kiitokset:
    731
    Pisteet:
    123
    Näyttäisi, että caladen käyttäjänimi on edelleen täällä ja murossa, ainakin kirjoittelut löytyy, ovatko sitten lukittuja tai ei.
     
    Xounari kiitti tästä.
  20. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    14,367
    Kiitokset:
    3,442
    Pisteet:
    223
    Miksei olisi? Eihän se mitään sääntöjä rikkonut.
     
  21. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    3,147
    Kiitokset:
    731
    Pisteet:
    123
    Ainäkin myönsi murossa rikkoneensa säätöjä. Liittyi varmaan sopimuksiin, kun oli siellä yrittäjänä.
    edit: Caladen kommentti Murossa: "eikä tässä ole toimittu foorumin sääntöjen puitteissa. Pahoittelumme tästä."
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2018

Jaa tämä sivu