1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Googlen Software Reporter

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi 1pertti 13.11.2019.

  1. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    Pysähdyin selvittämään, mikä prosessi kuormitti suoritinta. Joku software_reporter siellä pyöri ja Googlella löytyi tieto, että kyseessä on Chromen työkalu (software_reporter_tool.exe), joka skannaa koneella olevia ohjelmia ja raportoi niistä Googlelle. Mitähän vattua se Googlelle kuuluu, mitä ohjelmia koneellani ajan?

    Joku varmasti pitää tätä turhana huolen aiheena, mutta niin monessa yhteydessä on paljastunut, että suuret toimijat (Google, Facebook) keräävät ja jalostavat tietoja, joita sitten tarkoituksella tai vahingossa käytetään väärin. Lieko tuostakin Chromen osasta jossakin käyttöoikeussopimuksen sokkeloissa maininta, mutta viimeistään sitten, kun tieto on Googlen kotimaanpalvelimella, se on myös eurooppalaisen tietosuojasääntelyn ulkopuolella.

    Edit. Huomasin, että osion nimi onkin Ajuri- ja softaongelmat. Tässä on kyseessä pikemminkin softa-asia eikä -ongelma, johon odottaisin apua.
     
  2.  
  3. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,727
    Kiitokset:
    1,227
    Pisteet:
    223
    Vanhalla koneella jostain syystä toi sama, mutta uudemmalla ei, kummassakin koneessa kymppi. En kyllää muista, että olisi mitään uudella koneeella asialle varsinaisesti tehnyt.

    Mitä tulee noihin osioihin, niin niihin olis hyvä saada muutosta, esim vain yksi osio ongelmille, mutta taitaa olla valitettavasti toivotonta sen suhteen.
     
    Viimeksi muokattu: 13.11.2019
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    Näyttää siltä, että Windows 10:ssä tuo Software Reporter tool pyörii nimen Chrome alla eikä omalla nimellään.

    Minä kuitenkin sain tarpeekseni sovelluksesta, joka vei pitkän aikaa 30% suoritintehosta silloin, kun tarkoitus oli tehdä muuta. Virustorjuntaohjelmat ovat sitä varten, että niillä voi skannata haittaohjelmia silloin, kun halua, mutta ne osaavat olla kuormittamatta silloin, kun koneella tehdään muuta.

    Löysin Chromen asetuksista vain kohdan, jolla Software Reporterin toiminnan voi ilmeisesti estää silloin, kun Chrome on suljettuna. Päätin kuitenkin estää sen kokonaan:

    https://www.ghacks.net/2018/01/20/h...are-reporter-tool-software_reporter_tool-exe/

    Kerron tänne, jos huomaan, että tuosta aiheutuisi jotain ongelmaa.

    Edit. SwReporter oli taas käynnissä. Ilmeni, ettei se riittänyt, että tein tuolla linkissä ensin mainitulla tavalla eston järjestelmänvalvojan tilillä. Esto täytyy tehdä erikseen muillekin käyttäjille. Olisi kai pitänyt valita tuo rekisterin editointivaihtoehto.

    P.S. Sellainen tarkennus, että nettitietojen mukaan tuo Software Reporter etsii vain haittaohjelmia, jotka saattavat haitata Chromen toimintaa. Siis esimerkiksi selaimen käyttöön liittyviä PUP-tyyppisiä haitakkeita. Käsittääkseni Malwarebytes tekee saman kuitenkin "taloudellisemmin" eli pienemmällä suoritinkuormalla ja silloin, kun itse haluaa.
     
  5. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,727
    Kiitokset:
    1,227
    Pisteet:
    223
    Mikähän tossa määrittelee sen milloin se alkaa pyöriä? Itse kun en tällä pääkoneella siihen ole törmännyt. Eikä se vanhallakaan koneella ole kovinkaan paljoa esiintynyt.
     
  6. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,116
    Kiitokset:
    1,193
    Pisteet:
    243
    Minulla ainoa havainto, missä tuo on tullut eteen, kun Norton on ilmoittanut software_reporter_tool.exe tulosta koneelle, mutta kertonut samalla sen olevan vaaraton.
    Tuli mieleen, kun taustalla pyörii Malwarebytes ja Norton koko ajan, onkohan sillä merkitystä.

    Tehtävänhallinassa en ole huomannut sen kuormittavan konetta, mitä nyt muutamaan kertaan olen tarkistellut.
     
    Viimeksi muokattu: 14.03.2020
  7. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,727
    Kiitokset:
    1,227
    Pisteet:
    223
    Mulla ei ole kuin defender käytössä. En toki ole itsekään kovin usein pitänyt silmällä tehtävienhallintaa, mutta jos se onkin ollut pyörimässä, niin en sitä ole huomannut.
     
  8. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    Kiinnitin tuohon huomiota kun sain koneen benchmark-testistä erittäin heikon tuloksen sekä suorittimen että SSD:n osalta. Kävi ilmi, että tuo Software Reporter pyöri taustalla ja käytti SSD:tä. Aikani odotettuani prosessi sammui ja uudessa testissä tulos oli "above expectations".

    Ei kai tuota tehokkaassa koneessa normaalisti huomaakaan, ellei satu suorittamaan jotakin suorituskykyä vaativaa tehtävää (kuten tuo Benchmark) samaan aikaan tai muuten avaamaan Tehtävienhallintaa. Windows 7 koneessa kiinnitti huomiota se, kun kiintolevyvalo vilkutti pitkiä aikoja, vaikka itse ei tehnyt koneella mitään.
    https://www.askvg.com/what-is-software-reporter-tool-exe-causing-high-cpu-usage/
     
  9. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    Johan on sinnikäs sovellus. Olin jo ohjeen mukaan sulkenut SwReporter-kansion kaikilta sekä administratorina että tavallisena käyttäjänä. Olen tehnyt Win 10-koneelle myös Visitor-nimisen tilin, jolla on tavallista käyttäjätiliä rajatummat oikeudet samaan tapaan kuin aiemmin Windows 7:n Vieras-tilillä. (Sekä ”Vieras” että ”Guest” olivat tilin nimenä varattuja, vaikka sellaista tiliä ei Windows 10:ssä voikaan muodostaa.)

    Visitor-tilille kokeeksi kirjauduttuani ilmestyi näyttöön Nortonin ilmoitus ”SwReporter Tool” on turvallinen” eli Chrome oli taas päivittänyt tuon, vaikka luulin kansion olleen estetyn. ”Visitor” ei kuitenkaan pääse tilinsä AppData-kansioon eikä sinne päässyt administratorkaan ennen kuin otti kansion omistukseensa ja lukitsi sieltäkin SwReporter-kansion pois käytöstä.

    Voi olla, ettei kukaan muu ole varsinaisesti kiinnostunut tällaisesta valituksesta, mutta kirjoittelen kuitenkin, kun en periaatteesta hyväksy tällaista toimintaa, jossa joku asennettu ”hyötyohjelma” tekee toimintoja, joista se ei ole missään ilmoittanut. (Vaikka olisihan tuollaiseen pitänyt Microsoftin ja Googlen aikana jo muutenkin tottua.)

    P.S. Tuossa edellä mainitsemassani Visitor-tilissä on Windows 10:n tekemä hassu lisäominaisuus. Vaikka tilille ei ole asetettu salasanaa, Windows ilmoittaa määräajoin, että salasana on vanhentunut ja vaatii tekemään uuden. Siitä pääsee ohi painamalla pelkästään enter.
     
  10. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,727
    Kiitokset:
    1,227
    Pisteet:
    223
    Ootko antanut sen mennä loppuun asti? Jos oikein muistan, niin vanhalla koneella se ruksutti aikansa ja loppui sitten ja mielestäni ei ihan heti ilmestynyt uudestaan.
     
  11. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    Olen antanut mennä loppuun (on kai pakkokin antaa), mutta en ole millään tavalla seurannut, kuinka usein se käynnistyy. Sen muistan, että Norton aina välillä ilmoittaa "Software reporter tool.exe on turvallinen".
     

Jaa tämä sivu