1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

googleadservices/pagead

Viestiketju Virukset ja haittaohjelmat -osiossa. Ketjun avasi Valot 03.07.2023.

  1. Valot

    Valot Member

    Liittynyt:
    11.02.2011
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    13
    Hei, otsikon eväste ei kai ole vars. haittaohjelma, vaan Googlen ns. kolmannen osapuolen ohjelma. Se ilmaantui Firefoxiin muutama viikko sitten ja estää klikkaamisen esim. Finlandia-kirjaan (sponsoroidulta) sivustolta tai esim. eteenpäin kuvasivulta ko. yritykseen, kun olen etsinyt jotakin tuotetta. Chromella näin ei käy, mutta käytän mieluummin Firefoxia.

    Sain neuvon poistaa Firefox ja ladata uudelleen. Tein niin. Työlästä - eikä ongelma kadonnut. Mitä tehdä?

    Firefoxin uudellenasentamisen myötä tuli UUSI pulma. Niin aina. Aiemmin pystyin lataamaan spostista ja muualta kuvat suoraan valitsemaani koneella olevaan kansioon. Nyt kaikki menevät kansioon "ladatut tiedostot" mikä hankaloittaa suuresti. Miten pääsen entiseen tilaan eli valitsemaan latauskansion?

    Minulla on PC, 64b, Win 10.
     
  2.  
  3. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,793
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Voit muuttaa tallennuskansion seuraavasti.

    Aukaise firefox, avaa sovellusvalikko klikkaamalla oikeasta yläkulmasta kolmea viivaa ja valitse asetukset. Rullaa asetuksissa hiirellä alaspäin kohtaan: Tiedostot ja ohjelmat, klikkaa selaa ja valitse mihin haluat tallennukset menevän. Pistä valinta ruutuun: Kysy aina tiedoston tallennuskansio, jos et halua, että tiedosto tallennetaan automaattisesti kun kun jotain lataat.

    Firefox tallennuskansio.

    Ensimmäisen ongelman kanssa on saattanut käynyt niin, että koneelle on jäänyt jotain firefoxin käyttäjäprofiilin tietoja tai muuta vastaavaa ja siten kun asensit uudelleen, niin sama ongelma palasi.

    Mene uudelleen firefoxin asetuksin ja klikkaa vasemmasta alareunasta kohtaa: Laajennukset ja teemat. Katso näkyykö siellä laajennuksia joita et tarvitse tai tiedä asentaneesi. Poista jos löytyy.

    Firefox laajennukset ja teemat.

    Jos tuolla ei näy mitään, niin lataa alta AdwCleaner työpöydälle. Avaa AdwCleaner ja suorita tarkistus. Tarkistuksen jälkeen valitse "Run basic repair". Lopuksi käynnistä kone uudelleen.

    https://www.malwarebytes.com/adwcleaner
     
  4. Valot

    Valot Member

    Liittynyt:
    11.02.2011
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    13
    Kiitos, latausongelma ehtikin jo tässä välissä ratketa.:)

    Toinen ongelma sen sijaan jatkuu. Firefoxilla ko. lisäkettä ei näkynyt. Latasin kyllä AdwCleanerin, mutta se ei toimi kuten neuvot. Pitää itse valita mitä siivoaa enkä ymmärrä kaikkea. Olen skannannut pari kertaa ja käynnistänyt koneen uudelleen, mutta otsikon ohjelma pysyy.
     
  5. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,096
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Hei. Firefoxin uudelleen asennus lataa entisen profiilikansion ellei sitä ole poistettu ennen uutta asennusta. Kuvaamasi ongelma näyttää johtuvan Firefoxin tallentamista cookie- eli evästetiedostoista, jotka sijaitsevat profiilikansiossa. Voit poistaa kaikki Firefoxin tallentamat evästeet seuraavasti:

    Valitse oikeasta yläkulmasta Asetukset ja sitten edelleen Tietosuoja ja turvallisuus
    Valitse Evästeet ja sivustotiedot
    ja edelleen Tyhjennä tiedot

    Tämän jälkeen Firefox ei enää muista aikaisemmin tekemiäsi asetuksia ja valintoja.
     
  6. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,793
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Se saattaa tosiaan olla sellainen ohjelma, että sitä ei lasketa minkäänlaiseksi ongelmaksi. Sen tarkistuksen tuloksen näet AdwCleanerin luomasta lokista joka löytyy: C:\AdwCleaner\Logs

    Jos haluat, niin voit tuolta kopsata lokin sisällön tänne tai liittää suoraan tekstitiedoston. Jos epäilyttää, että siellä on jotain joka pitäisi poistaa.

    AdwCleaner kannattaa säilyttää koneella joka tapauksessa. On kätevä ohjelma poistamaan kaikenlaista turhaa.

    Mutta tosiaan joo, siellä on varmaan joku käyttäjäprofiili jäänyt siitä ekasta poistosta.
     
  7. Valot

    Valot Member

    Liittynyt:
    11.02.2011
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    13
    Kiitos vastauksista! Kun ongelma alkoi ilmetä, ensimmäinen asia oli poistaa evästeet (jo ennen kuin latasin Firefoxin uudelleen). Se ei auttanut. Myös uudelleen asennetussa olen tutkinut evästelistan (em. ei ole siellä), eikä poistamisesta ole apua. Olen kirjoittanut Mozillan palstalle myös, koska tämä tuntuu olevan vain Firefoxin ongelma, ei Chromen. Näillä mennään, ei pulma fataali ole, vähän harmittava kyllä.
     
  8. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,793
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Toi mun ohjeistukseni adwcleanrin käytöstä oli siinä mielessä vanhentunut, että vaikka se tarkistuksen tuloksen löytääkin tuolta mistä kerroin, niin nykyäänhän lokin saa avattua suoraan itse sovelluksesta. En ole itse joutunut poistamaan, onneksi, mitään omalta koneelta pitkään aikaan, niin en osaa ihan varmaksi sanoa, että kuinka se näyttää noita tuloksia ennen tuon basic repairin suorittamista.

    Sen tiedän kuitenkin, että adwcleaner joissain tapauksissa näyttää mahdollisesti ei toivottuna ohjelmina joitain kannettavien valmistajien omia ohjelmia. Mikä on mielestäni hölmöä. Tämä riippumatta siitä, kuinka hyödyllisiä ne yleensä ihmisten mielestä on. Jos haluat, niin avaa tuolta kohdasta "Log files" loki auki ja liitä tänne. Tai ottaa ihan vaikka kuvankaappauksen adwcleanerista sen skannauksen jälkeen, jos siinä näytetään jotain ohjelmia.

    AdwCleaner juttu.

    Alkuperäinen ongelma kuitenkaan ei luultavasti tosiaan ole tuolla poistettava. Käytätkö selaimessa jotain muita lisäosia? Entä käytäkö jotain muuta kuin Windowsin omaa virustorjuntaa?

    Voisit myös testata toimiiko firefox normaalisti kun käynnistät sen vianmääritystilassa. Klikkaa taasen niitä kolmea viivaa ja valitse valikon alareunasta ohje ja sen jälkeen Vianmääritystila...

    Firefox vianmääritystila.
     
  9. Valot

    Valot Member

    Liittynyt:
    11.02.2011
    Viestejä:
    27
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    13
    Hei, kiitos taas. En viitsi liittää AdwCleanerin lokia, koska se oli yksitoikkoista luettavaa: ei löytynyt mitään haitallista. Eikä tuota otsikon ohjelmaa myöskään. Käytän F-Secure totalia, jossa on virustorjunta yms. Ei minulla Firefoxissa mitään erityisiä liitännäisiä ole. Luultavasti Mozilla on tehnyt jotakin, koska ongelma ilmaantui vasta viikko, pari sitten - ja koska se jatkuu selaimen uudelleenlatauksen jälkeenkin. Siinä mielessä vianmääritystilassa käynnistäminen tuntuu turhalta? Odottelen, tulisiko yhteisöstä vastausta...
     
  10. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,793
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Kannattaa se vianmääritys silti kokeilla. Se ei vie kuin hetken ja kun suljet selaimen, niin se käynnistyy normaalisti seuraavalla kerralla. Ellen ihan väärin muista. Voisit myös kokeilla ottaa F-securen hetkeksi pois päältä. Windows ottaa omansa siksi ajaksi käyttöön. Mitä tuosta lueskelin, niin yksi vähän vastaavan oloinen juttu tuli vastaan ja siinä oli käytössä F.secure.
     

Jaa tämä sivu