1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Gmail tarjoaa kirjoitusvirheellisiä osoitteita toistuvasti

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi alppis 07.11.2021.

  1. alppis

    alppis Member

    Liittynyt:
    28.08.2009
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Hei!

    Ongelma:

    Gmail tehokäytössä, vuosien saatossa on tullut sähköpostiosoitteita kirjoittaessa joitakin pahoja kirjoitusvirheitä. Olen yrittänyt korjata, mutta Gmail tarjoaa osoiterivin alle ilmestyvässä valikossa toistuvasti samoja kirjoitusvirheellisiä ja jo aiemmin muokattuja tai kokonaan poistettuja virheellisiä osoitteita!

    Olen katsonut monet YouTube-videot ja testannut niiden vinkit. Aivan uusia videoita en ole löytänyt ja Gmailia päivitetään aika usein, joten ehkä neuvot eivät enää päde!?

    Näitä olen testannut:

    Yhteystiedot, olen korjannut ja tallentanut uudelleen ja Gmailin ehdotuksen mukaan yhdistänyt korjauksen jälkeen samalta näyttävät yhteystiedot.

    Mutta tuo ei poista silti uutta sähköpostia kirjoittaessa sitä, että Gmail tarjoaa osoiterivin alle ilmestyvässä valikossa taas samat esim. kolme erilaista versioita sähköpostiosoitteesta. Vain yksi niistä on se oikea muoto!

    Joutuu toistuvasti olemaan ns. kieli keskellä suuta, että tulee valinneeksi sen oikean muodon! Erityisen vaikeaa kännykän pienellä ruudulla, jossa osoite ei edes näy kokonaan.

    Olen ilmoittanut tänään ongelmasta myös Gmailin kautta Googlelle.

    Kiitos jos teistä joku keksisi,
    mikä menee pieleen ja miten korjata tämä ongelma!

    :)
     
  2.  
  3. OneMember

    OneMember Active member

    Liittynyt:
    12.01.2006
    Viestejä:
    3,188
    Kiitokset:
    56
    Pisteet:
    78
    Tarkista ja poista:
    Google - Yhteystiedot - Muut yhteystiedot
    (noita usein ehdotetaan vaikkei ne olisi toimivia)

    Koita etsiä virheellistä osoitetta Yhteystiedot-sivun hakukentässä.
    Sen pitäisi ohjata sinut kohti ongelmaa.

    Tarkist myös, ettei ongelmallista osoiteta ole lisätty selaimen salasanojen tai osoitteiden listaan.
     
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Mielenkiintoinen kysymys, joka paljastaa, kuinka Google pitää kiinni meistä saamistaan tiedoista. Kokeilin seuraavaa:

    Kirjoitin gmailin hakuriville yhden vanhentuneen osoitteen.
    Merkitsin kaikki viestit, joissa kyseinen osoite esiintyi.
    Valitsin Poista (vai olikohan se roskakorin kuvake, jolla poisto tehtiin).
    Vahvistin, että poistetaan.
    Tyhjensin sitten vielä roskakorinkin.

    Näytti, että homma olisi onnistunut, sillä haku ei enää löytänyt kyseistä osoitetta.
    Kokeilin aloittaa uutta viestiä, jonka saajan nimi alkaa samalla kirjaimella. Heti ensimmäisen kirjaimen jälkeen gmail tarjosi taas tuota poistettua osoitetta, vaikka sitä ei enää ole yhteystiedoissa,

    Jatkoin tutkimuksia ja klikkasin kuvaketta Yhteystiedot ja edelleen Avaa uudelle välilehdelle. Siellä löytyi vasemmasta reunasta alhaalta kohta Muut yhteystiedot, jonka avasin. Ja kas kummaa: siellä näkyi edelleen tuo aikaisemmin poistettu osoitekin. Poistin sen nyt sieltäkin ja varmuuden vuoksi kirjauduin vielä ulos ja suljin selaimen.

    Uusi kirjautuminen gmailin ja pikainen kokeilu. Näyttää, että väärä osoite on kadonnut lopullisesti bittiavaruuteen. Tai tietysti se jollain Googlen palvelimella vielä on, mutta ei enää kummittele minun koneellani.
     
  5. alppis

    alppis Member

    Liittynyt:
    28.08.2009
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Hei!

    Kiitos vastauksestasi ja uusista ratkaisuajatuksista!

    En ollut huomannut tuota "Muut yhteystiedot" -luetteloa, jossa olikin kymmeniä osoitteita. Etsin sieltä niitä, joista yritän päästä eroon. Eivät olleet listalla. Roskis myös tyhjäksi.

    Toinen hyvä vinkki nuo selaimen muut listat, salasanat, osoitteet. Sieltäkään eivät löytyneet.

    Suljin selaimen ja kirjauduin ulos tilistä ja buuttasin vielä koneenkin, palasin ja mitä vielä!
    Nuo samat herhiläiset pomppasivat heti tarjolle valikossa kun olin kirjoittanut uuteen sähköpostiin saajan nimestä kolme ensimmäistä kirjainta!

    :eek:

     
  6. alppis

    alppis Member

    Liittynyt:
    28.08.2009
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Kiitos vastauksestasi!

    Kävin läpi kaikki kuvailemasi vaiheet ja buuttasin koneen.

    Yritän miettiä, mitä olisi toisin kuin sinun tililläsi / koneellasi?

    Onko sinulla tuon kaiken jälkeen tilanne, että kun alat kirjoittamaan osoiteta, et saa enää ehdotukseksi aiempia virheellisiä versioita?

    Täällä edelleen virheelliset osoiteversiot nousevat esille. - En edes kaikkia virheellisiä tiedä tai ala etsimään, mutta kolmessa useimmin käyttämissäni osoitteissa on useampi virheellisiä muotoja ja ne vaativat erityistä tarkkaavaisuutta päivittäin.

    Ei kai voi olla Gmailin tai siis Googlen etukaan, että postit menevät minne sattuu? Miten paljon "mail delivery promlem" -viestit maailman mittakaavassa jo vievät resursseja. Onko Google vain sellainen puusilmä, ettei huomaa ongelmia tai ei niistä välitä!?

     
  7. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Nimenomaan noin. Kyseessä oli vanha osoite, joka ei enää toimi tai ole käytössä. Aiemmin täydensi osoitteen heti, kun sen ensimmäinen merkki oli kirjoitettu. Nyt ei tee mitään ehdotusta, vaikka kirjoittaisi pidemmälle sitä väärää osoitetta.

    Ainoa, mikä enää tulee mieleen, on, että olisikohan sinulla käytössä joku Googlen pilvipalvelu tms., johon gmailisi on synkronoitu? Tai onko gmailiin yhdistetty useampi postiosoite?
     
  8. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Onko sillä merkitystä, oletko kirjautuneena Google tilille tai jos kirjaudut ulos?
     
  9. alppis

    alppis Member

    Liittynyt:
    28.08.2009
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Kiitos myös näistä vinkeistä! Tarkistan nuo!

    Jäin itse myös miettimään sitä, että olen kieltänyt Googlelta ja Gmaililta lähes sen, minkä Google sallii käyttäjän itse päättää. Yritys ollut suojata hieman omia tietoja, mikäli se nyt enää ylipäänsä on mahdollista, kun esim. Android-puhelimissa Gmail-tili on pakollinen.

    Tilit ovat siis myös puhelimessa, sieltä kautta ensin yritin virheellisten osoitteiden poistoa ja tähän päivään asti olin luullut, että tietokoneelta asia hoituisi, kunhan olisi vain aikaa ja päättäväisyyttä päästä ongelmasta eroon. :D
    Jatketaan siis!

    Kiitos kaikista vinkeistä, niistä saa aina uutta puhtia ja askelmerkkejä eteenpäin! :)



     

Jaa tämä sivu