1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Gigantin takuut

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi markoris 07.04.2005.

  1. ajs

    ajs Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2002
    Viestejä:
    882
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse asiassa tässä tapauksessa ei välttämättä kannata vedota edes takuuseen, joka on vain myyjän vapaaehtoisesti myöntämä lisäetu eikä mikään lain vaatima asia. Vetoa ennemmin myyjän virhevastuuseen, josta kuluttajasuojalaki sanoo:

    Jos tavarassa on virhe kuuden kuukauden kuluessa sen luovutuksesta ostajalle, vastuu virheestä on myyjän. Virheen oletetaan olleen tavarassa jo sen luovutushetkellä, normaalikaupankäynnissä kaupanteossa. Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota tämä nk. virheolettama. [bold]Näyttötaakka siitä, ettei tuotteessa ollut virhettä, on siis nyt myyjällä.[/bold] Ennen lainmuutosta tämä näyttötaakka oli kuluttajalla, jos lisäetua antavaa takuuta ei ollut tai jos takuuaika oli päättynyt.
    (http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?tmf=6463&lmf=6476&mode=readdoc&id=6541)

    Usein virheellisesti ymmärretään että takuu olisi joku pakollinen laissa määrätty juttu. Kaupat tietävät tämän ja uskaltavat usein "uhmata" takuuta kaikenlaisilla oudoilla säännöillä ja rajoituksilla. Myyjän virhevastuu sen sijaan on määrätty laissa, eikä sillä edes ole mitään tekemistä myyjän antaman takuun kanssa ajallisesti. Virhevastuu suhteutetaan tavaran käyttötarkoitukseen ja hintaan, jolloin monesti käy niin että myyjä on velvollinen korvaamaan tuotteen virheet ja viat takuuajan päätyttyäkin. Ja jos tarkaksi haluaa ryhtyä, niin myyjä on velvollinen korvaamaan jopa takuuhuollosta aiheutuneet muut kulut esim. matka- ja puhelinkulut.. Itse ajattelin näitä asioita ääneen oulun gigantissa myyjälle ja yllättäen olikin jo sitä mieltä että "Tottakai me korvataan tämä..!"

    Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa tuotteen virheistä myös takuuajan päätyttyä tai silloinkin, kun tuotteelle ei ole annettu takuuta laisinkaan.Takuu on vain myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Siten myös sellaisista virheistä, jotka ilmenevät vasta takuuajan päätyttyä, voi valittaa.

    Lain mukaan myyjän pitää korjata virhe niin, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia. Tämä koskee myös takuukorjauksia: takuunantaja vastaa kaikista tavaran korjauksesta syntyneistä kustannuksista. Kustannuksiin luetaan mm. tavaran korjattavaksi toimittamisesta ja palauttamisesta aiheutuneet kulut, käytetyt varaosat ja korjaajan työ- ja matkakulut.

    Pienet ja helposti liikuteltavat tavarat, kuten kellot ja kamerat, ostaja voi tuoda korjattavaksi. Silloinkin hänelle pitää korvata matkakulut. Takuuehdoissa voi olla ohjeet ostajalle, miten toimia käytännössä.


    Samoja ongelmia on ollut muun muassa takuun siirtymisestä kolmannelle osapuolelle jos myyt tavaran takuuaikana. Jotkut myyjät ilmoittavat että takuu katkeaa jos tavara myydään. Virhevastuu (ja takuu) koskevat tavaraa, ei henkilöä, joten takuu pysyy voimassa.
    (http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?tmf=6463&lmf=6475&mode=readdoc&id=7917)

    edit. se pointti oli: Gigantti kyllä tietää tämän myös, mutta monesti joku yli-innokas myyjä yrittää ensin vetää kotiin päin. Kannattaa tosiaan mennä vielä sinne paikan päälle ja tehdä heille selväksi että [bold]sinä[/bold] tiedät nämä myös ja aiot myös pitää oikeuksistasi kiinni. Ensin asiallisesti neuvottelemalla ja lopuksi vaikka meuhkaamalla ja uhkailemalla. Oikeusjuttu tuommoisen asian ja hinnan takia on kuitenkin aina hieman arveluttava.. En tiedä miten asianajotoimistot toimivat ja laskuttavat siinä tapauksessa että pistät asian vireille ja ennen asian käräjille menoa Gigantti päättääkin maksaa. Kuka maksaa silloin sinulle jo mahdollisesti aiheutuneet asianajokulut. Hävinnyt osapuolihan tuomitaan vasta oikeuden päätöksessä korvaamaan vastapuolen kulut..?
     
    Viimeksi muokattu: 10.04.2005
  2.  
  3. ajs

    ajs Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2002
    Viestejä:
    882
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Piti laitta jo uuteen viestiin kun on jo hieman offtpoic ko. aiheeseen mutta takuuseen liittyvä..
    Törmäsin juuri viime viikolla taas myyjään (Kärkkäinen) joka vaihtoi tuotteen takuuvaihdossa uuteen. Sen suhteen ei ollut ongelmaa, mutta kun halusin kuittiin merkinnän uudesta takuuajasta , alkoivat väittämään että se vain jatkuu sen vanhan takuuajan voimassaoloajan. Heh, paketissa lukee että "Takuu 12kk" ja myyjä inttää että se tässä tapauksessa onkin vain 4 kuukautta. Noh onneksi sieltä löytyi joku joka ymmärsi asian ja kirjoitti uudelle tuotteelle kuitin jossa on tietysti se täysi 12 takuuaika.
    Eli tarinan opetus: Jos tuote vaihdetaan [bold]uuteen[/bold], niin takuukin alkaa alusta. Tietysti jos se korjataan niin sitten ei..

    Tästä myös esimerkki Gigantista: Olen nyt jo 3 vuotta ja 4 kertaa käynyt vaihtamassa siellä vaimoni kihartimen (takuu 12kk) uuteen kun se kestää aina vain 9 kuukautta ja hajoaa. Sanoivat jo siellä Gigantissakin että nämä olivat huonoja eivätkä koskaan tule kestämäänkään pidempään, mutta ennen kun antavat rahat takaisin tai paremman tilalle aion käydä vaihtamassa sen aina uudestaan.
     
    Viimeksi muokattu: 10.04.2005
  4. mtk17

    mtk17 Member

    Liittynyt:
    26.01.2003
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kuullostaa omituiselta koko juttu, mutta enempää siihen puuttumatta eikö ratkaisuksi käy, että puhallat itse isoimmat/näkyvät pölyt koneesta pois ja viet sen suoraan Sammonvaltatielle Digiserviceen, joka on Philipsin edustaja huoltoasioissa?

    Anna kikantin hykerrellä itsekseen kuinka taas sai höynäytettyä jotain syytöntä, ja iske takaisin (vaatii vähän käteistä hetkeksi) ostamalla jotain ja palauttamalla se aina 30 vrk sisällä niin saat rahat takaisin ja kikantti joutuu myymään sen alehintaan. Tarvittaessa toista tarpeelliseksi näkemäsi kertaa ;)
     
  5. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Mitäpä siitä itse hyötyy, jos kiusaa Giganttia niiden 30 päivän palautusoikeuden hyväksikäytöllä? Eivät edes tiedä, että kyse on jostain kostosta (ja tässä tapauksessa vieläpä aika lapsellisesta sellaisesta). Tuollaisella vaan kohta pilaa koko testailumahdollisuuden muiltakin. Ja G:kin pitänee kyllä listaa häirikköasiakkaistaan, joten jos joskus oikeasti haluaakin kokeilla jotain laitetta, se ei ehkä onnistukaan.

    Sen sijaan, kun asiasta nyt vielä menet liikkeeseen keskustelemaan, kannattaa ottaa joku kaveri mukaan. Kaksistaan on monesti helpompi "taistella" vastaan ja onpahan samalla todistaja myyjän puheille, jos sellaista myöhemmin kaipaa.
     
  6. mtk17

    mtk17 Member

    Liittynyt:
    26.01.2003
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No eihän tuo "kosto" ollut ihan tosissaan kirjoitettu, hymiöstä oletin kaikkien niin päättelevän. Mutta toisaalta eihän ne siellä kikantissakaan paljoa hyödytä toisten idioottimaisesta pompottamisesta, eli sielläkin on joku vain saanut jotain perverssiä mielihyvää käyttäytymällä em. tavalla. Vaikkei ne siellä kikantissa sitä kostoa koskaan saisi tietoonsa, saattaisi siitä kuitenkin itselle tulla vastaavasti parempi mieli kun saa antaa takaisin.

    Itse olisin hoitanut asian esittämälläni tavalla digiservicen kanssa, tai jos oikein pahana päivänä tulisi tilanne eteen, voisi kai sitä pari erää kikantin myyjän ja sen esimiestenkin kanssa ottaa ;)

    Omiakin kokemuksia on juuri ilmeisesti tämän saman Tampereen kuluttajaneuvojan (Peltomäki?) kanssa, kun piti saada samsung hoitaan takuuasiat kuntoon. Tuntui tädin mieli muuttuvan kuin tuuliviiri riippuen siitä kenen kanssa oli viimeksi jutellut. No loppujen lopuksi sain huollon takuuseen tai millä tuotevirhevastuun nimellä se nyt halutaankin ilmaista, vaikka neuvoja olisi tyytynyt ilmeisesti ihan mihin vaan mitä vastapuoli tarjosi. Kannattaa olla sinnikäs näissä asioissa.
     
  7. fkock

    fkock Regular member

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    1,186
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Laita myyjästä palaute tonne -> :) http://www.gigantti.fi/palaute.php
    Kannattaa myös soittaa asiakaspalveluun. Jos he lupaavat jotain heidän on pakko myös pitää se lupaus...

    EDIT: Takuu

    Vaihto- ja palautusoikeus

    Me Gigantissa haluamme, että tuntisit tehneesi hyvän ostoksen vielä ostopäivää seuraavanakin päivänä. Meidän tulevaisuutemme kun on kiinni yksinomaan siitä, kuinka tyytyväisiä asakkaamme ovat. Sinulla on siis 30 päivän [bold]täydellinen[/bold] vaihto- ja palautusoikeus tuotteisiimme (lukuunottamatta GSM-puhelimia ja DVD-elokuvia.) Halutessasi saat rahasi takaisin, mikäli palautettava tuote on täydellisessä alkuperäispakkauksessaan käyttöohjeineen.

    Tietokone, konsolipelit sekä DVD:t voidaan palauttaa vain siitä tapauksessa, että pakkaus on sinetöity.........
    ->http://www.gigantti.fi/tuotteet_takuu.php
     
    Viimeksi muokattu: 11.04.2005

Jaa tämä sivu