1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Gentoo asennus kysymys...

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi pihlis75 25.05.2005.

  1. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Liittynyt:
    25.02.2005
    Viestejä:
    866
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Kommentti aloittelijalta:

    Olen pitkälti samaa mieltä Lunixin kanssa tästä. Itse aikoinani aloitin kokeilun RedHat 5:n ja Slackwaren distrolla mutta taito ei noihin riittänyt ja alkuinnostus oli loppua siihen. Sitten sain käsiini PCformat-Magazinen, jossa oli mukana Suse 6.2 - koukkuun jäin välittömästi. Eli pääsin tutustumaan käyttikseen maltilla!
    En tiedä oletteko te aloittaneet välittömästi esim. Gentoosta mutta monelle Windowsiin tottuneelle (minä mukaanlukien) Linux on varmasti aikamoinen muutos jo asennuksesta lähtien - "pelottaa" jo pelkästään osionti, jos ei sitä ole koskaan tehnyt! Lisäksi joku Lilo tai Grub siihen mukaan niin kova kynnys tämä useille on.
    Uskoisin, että näillä jokaisella eri Linux-versiolla on suuri merkitys käyttäjäkunnan kasvuun eli niinkuin joku teistä aikanaan minullekin vastasi: "Linux on vapaus valita".
     
  2.  
  3. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2004
    Viestejä:
    294
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse olen sen verran nyypiö linuxin kanssa, että en osaa ajatalla sellaista sh asenna.sh komentoa, joka sen skriptin valmiiksi tekisi. Pahoittelen. Tässähän oli kyse nyt siitä, että itse tekee skriptin tai itse kirjoittaa komennot terminaaliin.

    Tästä ollaan täysin samaa mieltä, siispä palaan alkuperäiseen kysymykseeni. Miksi tällaisen käyttäjän on tieten tahtoen saatava Gentoo? Ja yhtä helposti kuin Windows?

    Ja samassa ajassa me muut olemme jo asentaneet Gentoon komentoriviltä.

    Oli niin tai näin, omasta mielestäni ei ole (vieläkään) järkeä lähteä kiertämään Gentoon asennusta, kun samalla vaivalla (siis kiertotien etsiminen) on asentanut jonkun toisen distron, sellaisen, joka paremmin vastaa omia toiveita ulkoasultaan ja helppoudeltaan. Analogia: En osaa korjata autoja. En siis hanki kolariautoa itselleni korjattavaksi. En hanki kolariautoa myöskään siten, että veisin sen jollekin toiselle korjattavaksi - sen sijaan hankin käytetyn auton kaupasta ehjänä ja sellaisena, kuin sen loppujen lopuksi toivon olevan.
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2005
  4. pihlis75

    pihlis75 Guest

    Monen mielestä linux on vaikaselkoinen ja vaikea käyttää...

    Myös minun mielestäni, mutta johtuu varmaankin siitä, että on tottunut windows käyttikseen.

    Olihan tuo windows alussa vaikea käyttää, mutta kun tuli ongelmia ne oli pakko saada ratkaistua.

    Jos koneelle asennettu win ja linux, niin linuksin kanssa ongelmia, niin helppo startata win.(Ei tule väkisin opeteltua pakon edessä.)

    Ei käsittääkseni gentoolle olisi mahdotonta tehdä graafista asennusohjelmaa, vaikka sorsista käännetäänkin.

    Olisi vaihtoehtona asennus jossa asennusohjelma suosittelee joka kohdassa mitä kannattaisi tehdä, ja jos tyytyväinen oletuksiin, niin next ---> next...

    Mutta olisi kuitenkin mahdollista säätää miten haluaa jos osaamista löytyy.
     
  5. .W.

    .W. Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2004
    Viestejä:
    838
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  6. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itseäni lainaten,

    "Tietysti voit kirjoittaa sen scriptin itse, scriptin joka hakee tarvittavat paketit ja asentaa ne kun itse olet kahvilla. "

    johon tuo alla oleva kommentti liittyy.

    "Eipä tarvitse kirjoittaa kun kerran että
    sh asenna.sh
    ja tekee vähemmän mahdollisia typoja, olettaen että niitä ei ole siinä scriptissä."
    Missä sanoin että sh asenna.sh loihtisi scriptin automaagisesti? Mikä yllä olevassa sai sut luulemaan moista, koska kyse oli nimenomaan siitä että käytät itse tekemääsi scriptiä.
    Eli, sovitaan että on gurumpaa kirjoittaa komennot terminaaliin kuin tehdä niistä scripti.
    Eli joka haluaa Gentoon helposti/nopeasti ei ole Gentoon arvoinen?
    Joo kyllä, niinhän sen täytyy olla.
     
  7. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2004
    Viestejä:
    294
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    * iso leveä hymy valtasi naamani *

    Näinkin voidaan sopia - mikäli niin haluat. Lähinnä vittasin tähän
    ja yritin selvittää, että mitäs iloa on ensin kirjoittaa skripti ja sitten ajaa se skripti, kun omasta mielestäni ne samat komennot joutuisi kuitenkin kirjoittamaan joko komentoriville tai tiedostoon. Kommenttisi
    tukee mainiosti omaa kantaani.

    Pyydän huomioimaan että sinä, arvon Lunix, sanoit tämän, en minä.

    - skriptin kirjoittamisessa ei ole mieltä - vai mitä tarkoitit?
     
  8. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kysyin, en niin väittänyt, mutta en siihen vastausta saanut, vaikka vastaus on arvattavissa.

    En, vaan "Ja samassa ajassa me muut olemme jo asentaneet Gentoon komentoriviltä."
    Kokeile poistaa scriptit koneeltasi ja tee kaikki käsin kirjoittamalla terminaaliin, jos scripteissä ei kerran ole mitään mieltä. ;-)
     
  9. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2004
    Viestejä:
    294
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vastaan kysymyksellä... Ovatko vain automekaanikot autolla ajamisen arvoisia? Mutta muista, että sinä otit esille tämän "olla jonkun arvoinen" -kortin.

    TÄH? Mistäs ton nyt repäsit? Eikös tässä ollut kyse siis skriptin kirjoittamisesta oman asennuksen helpottamiseksi ja komentoriviltä tapahtuvan asennuksen vertailemisesta? Mistä ihmeestä sait käsityksen, että valmiissa skripteissä ei olisi mielestäni mieltä?

    Tuli aivan selkä kipeäksi kun putosin niin korkeilta kärryiltä...
     
  10. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Miten autot liittyvät Gentoon asentamiseen?

    Mutta ilmeisesti haluat että vastaan että vain automekaanikot ovat ovat autolla ajamisen arvoisia ja että Gentoon saa asentaa vain kirjottamalla käsin komennot terminaaliin. Hmm, vai pitäisikö välttää antamasta vastausta, ja esittää jokin näppärä kysymys jolla vältellä antamasta ketään loukkaavaa vastausta.

    Itse asiassa mulle on ihan sama mitä automekaanikot tekee, mulle on ihan sama kuka asentaa Gentoon helposti (mielestäsi väärällä tavalla), Mulle ihan oikeasti riittää että joku kokeilee Linuxia. Osa niistä saattaa siirtyä pois M$:n leiristä, ehkä jopa käyttämään Linuxia. Mulle on aivan sama minkä jakelun ne valitsee, onneksi meillä on vaihtoehtoja, osa helpompia, osa vaikeampia ja osa parempia. Kaikille jotain.

    No aivan sama, kysyin siis jotain mihin et ilmeisesti halua vastata.
    Ilmeisesti samasta paikasta josta sinä sen asenna.sh joka automaagisesti loihtii scriptin ;-)

    Ajattelin että haluat olla oikea ûber-guru ja tehdä kaiken käsin :)
    Totaalinen kontrolli, Nirvana ;-)
     
  11. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2004
    Viestejä:
    294
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ehkä huomasit eräässä viestissäni taikasanan analogia, ehkä et. Jälkimmäinen on todennäköisesti se oikea vaihtoehto.

    Esille ottamasi kysymys oli kaikessa koomisuudessaan niin naurettava, etten osannut ottaa sitä vakavasti. Tässä tein selvän virheen. Vastaus kysymykseesi on: EI. Mielestäni kaikki ovat Gentoon arvoisia. Se mikä harmittaa on se, ettei Gentoo ole heidän arvoisensa, kun ei vaivauduta opettelemaan.

    Eli sun viesteistä. Kerrataanpa hieman... Sanoit, että
    Kommentista hämmentyneenä kysyin, kysyin
    johon vastasit
    Tässä vaiheessa minulle kävi epäselväksi se, että jos kerran kirjoittamalla sh asenna.sh saadaan homma hoidettua, niin mistäs se skripti tulee? No koska olen ollut vasta ½ softa-alan hommissa, en pidä itseäni vielä "guruna" ja oletin, että sulla on niin über-osaaminen skriptien tekemisestä, että sulle riittää kun yhden kerran kirjoittaa sh asenna.sh. Tämän toin julki kommentissa:
    johon vastasit
    ja minä jouduin lähtemään työterveyteen hakemaan särkylääkettä kärryiltä putoamisen aiheuttamaan kipeytyneeseen selkääni.

    Koetetaanpas katsoa asiaa toistemme kannalta. Ilmeisesti perustelet skriptin käyttöä sillä, että se on nopeampi suorittaa, kun skriptin luonnin jälkeen tarvitsee antaa vain yksi komento. Tätäkö tarkotit?

    Oma kantani on olla luomatta sitä skriptiä. Perusteena se, että samat käskyt kirjoittamalla komentoriville, ollaan jo valmiita, eikä tarvitse enää ajella mitään ja säästetään oleellisesti aikaa.

    Jos tulkintani on oikea, tarkastelemme koko asiaa ihan eri kohdasta, kuitenkin siten, että lopputulos on täsmälleen sama. Koko keskustelu (vaikka hauska ja mielenkiintoinen onkin ollut) on itsessään turha.
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2005
  12. tubbana

    tubbana Active member

    Liittynyt:
    01.10.2004
    Viestejä:
    1,316
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Eikai oo alkanu lipsuun vähän offtopicin puolelle toi teidän kinastelu? :D
     
  13. Kullerwo

    Kullerwo Regular member

    Liittynyt:
    15.04.2005
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olikos se aihe "Gentoo masennus" vai mikä? ;-)
     
  14. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2004
    Viestejä:
    294
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei suinkaan, Gentoon asentamisestahan tässä on kyse, skriptillä vai ilman skriptiä. Lisäksi vastustan termiä kinastelu, menossa oleva keskustelu on hädin tuskin edennut debatin puolelle.
     
  15. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No niin, kiitos. Valitettavasti me emme voi tuohon jälkimmäiseen vaikuttaa kovinkaan paljoa.
    Olisi pitänyt ilmeisesti tarkentaa, mutta ajattelin että tuo "niitä ei ole siinä" riittää. Olin väärässä.
    Katso ylempi vastaus.
    Ymmärrän kyllä pointtisi.

    Ja kaveri joka asensi Vidalinuxin, on siinä vaiheessa jo "ei_ehkä_niin_oikeassa" Gentoossaan, ja ollut jo ehkä pari iltaa. Eli kuka loppujen lopuksi voitti. Ei kukaan mutta kaikilla oli toivottavasti hauskaa. ;-) Mulla ainakin.
    Miksi luulet että -> ;-) <- ja vastaavat ovat olleet suurimmassa osassa viestejäni.

    Siis on hyväksi Linux/GNU yhteisölle että on olemassa helposti asennettavia Linuxeja. Gentoo ei ole helppo, mutta jos siitä saa tehtyä helpon graafisella asennuksella ja valmiilla paketeilla niin miksi ei. Gentoon ideologia siinä ehkä kärsii, mutta mitä sitten. Me tiedämme että sinä et tule asentamaan sitä. Mä varsin todennäköisesti asentaisin sen jollekkin ylimääräiselle kiintolevylle/osiolle, ihan vain nähdäkseni miltä se asennus tuntuu, voisiko sitä ehkä mahdollisesti suositella jollekkin.

    Kyllä me vielä mielestäni Gentoon asennuksesta .... jooo okei.
    No lopetan tän tähän.
    ;-)
     
  16. .W.

    .W. Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2004
    Viestejä:
    838
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Piti ihan testata tuota GIS:ä, kun sellainenkin kerran on olemassa. Ainakin käsin Gentoon asennus käy jonkin verran nopeammin kuin tuolla. Laitoin nimittäin perjantaina asentumaan yhteen P550 koneeseen kokeilumielessä tuon, ja just äsken alko vasta xorgin kääntäminen.

    Samaan koneeseen vääntää käsin gentoon gnomen kanssa noin kolmessa vuorokaudessa..

    Helposti tosin tuo on menny tähän asti, ei ole tarvinnu kuin aluksi valita mitä laitetaan. Tosin vasta noin puolivälissähän toi on.. Saas nähdä.. En tosin taida jaksaa odottaa enään toista neljää vuorokautta..
     
  17. pihlis75

    pihlis75 Guest

    Vähän huumoria väliin, ettei mee tappeluksi.


    [​IMG]
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 01.06.2005

Jaa tämä sivu