1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Fractal Define R4 tuulettimen takuuvaihto

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi eskopetteri 08.02.2014.

  1. eskopetteri

    eskopetteri Newbie

    Liittynyt:
    30.06.2013
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Hei

    Ostin jonkun aikaa sitten uuden koneen Fractal Design Define R4 kopalla Jimmsistä. Kyseisen kopan takatuuletin kuitenkin hajosi, ja kone meni Jimmsille huoltoon (oli myös muuta vikaa). Tänään sain koneen takaisin uudella Cooler Masterin tuulettimella varustettuna, mutta mielestäni kone pitää huomattavasti kovempaa ääntä. Kotelon alkuperäisellä tuulettimella varustettuna kone oli mielestäni lähes äänetön. Cooler Masterin tuulettimessa ei ole nähdäkseni mitään merkkiä mallista, mutta tuuletin ainakin näyttää juuri tältä:

    http://www.acousticpc.com/cooler_master_silent_fan_140mm.html

    Itse en ole mikään asiantuntija tietokonehommissa. Halusinkin kysyä, että onko tietokoneeseeni laitettu tilalle surkeampi tuuletin. Olenko vain vainoharhainen?
    Asiahan ei ole sinänsä kovin vakava, mutta minulle se on periaatekysymys. Lisäksi aloin jo nauttimaan koneen hiljaisuudesta.

    Kiitos
     
  2.  
  3. Jerppa15

    Jerppa15 Regular member

    Liittynyt:
    04.08.2013
    Viestejä:
    262
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Voi olla että kiinnität asiaan enemmän huomiota, kun tuuletin on eri.
    Suosittelen laittamaan jimmsille viestiä ja kysymään mikä on hommannimi.
     
  4. Flobat

    Flobat Regular member

    Liittynyt:
    04.08.2005
    Viestejä:
    585
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuon linkaamasi tuulettimen kanssa ero paperilla on 1DbA äänitasossa. Jos ovat BC sarjan tuulettimen laittanut niin ero on jo yli 3DbA joka on jo huomattava.

    Jos asia häiritsee niin ota ihmeessä yhteyttä ja kysy missä mennään.
    Jimm's on välillä kummallinen tapa lähettää korvaavia tuotteita vaikka ovat eri specseillä.
    Aikoinaan tilasin kalliita letkulähtöjä joissa piti olla lyhyt kierre kanta ja O rengas ja sain pitkäkiereisiä tavallisia letkulähtöjä johon oli laitettu kierre teippiä ja "hyvityksenä" oli 2 ylimääräistä -.-
     
  5. Uppmas

    Uppmas Active member

    Liittynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    2,482
    Kiitokset:
    81
    Pisteet:
    58
    Ainakin omasta kokemuksestani juurikin tuo tuuletin on roskaa.
    Mikäli sillä on mitään tekemistä oman tuulettimeni kanssa, joka on saman näköinen, mutta eri spekseillä.
     
  6. eskopetteri

    eskopetteri Newbie

    Liittynyt:
    30.06.2013
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Kyllä asia vain niin on että tämä uusi tuuletin on kuraa. Ennen koneen käyntiä oli vaikea kuulla sohvalle 2 metrin päähän, kun nyt koneen kuulee olevan päällä läpi koko kaksion. Minulla on nyt ollut Jimmsin takuupalautuksissa ongelmia jo useampaan kertaan lähiaikoina. Vielä useita vuosia sitten sain sieltä erinomaista palvelua, ja odotin samantasoista palvelua nytkin.
    Taitavat vain Jimmsillä laskea sen varaan, etteivät asiakkaat jaksa lähteä uudelleen viikkojen palautusrumbaan. Säälittävää.

    Kiitokset teille vastauksista.

    EDIT:

    Huomasin juuri, että Jimmsillä on jopa noita alkuperäisiä Fractalin Silent Series R2 tuulettimia varastossa. Mitään syytä korvata tuuletin toisella merkillä ei siis edes ollut.
     
    Viimeksi muokattu: 08.02.2014
  7. 79atanos

    79atanos Regular member

    Liittynyt:
    20.05.2008
    Viestejä:
    1,945
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    48
    Ota Jimmsiin yhteyttä ja sovi heidän kanssaan kuinka palautus hoidetaan.
     
  8. Toniman92

    Toniman92 Regular member

    Liittynyt:
    08.11.2011
    Viestejä:
    2,060
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Voi olla sekin, että kopan alkuperäinen tuuletin oli Fractalin tuuletinsäätimessä kiinni, mutta tuossa Cooler Masteris voi olla erilainen liitäntä = kiinni PWR FAN paikas emos (pyörii täysillä, äänen huomaa heti) tai powerin MOLEX liittimessä kiinni (pyörii täysillä, äänen huomaa heti). Mutta ota Jimms yhteyt
     
  9. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Toi tuuletin on hyvin vastaava mitä Fractalin tuuletin.

    Se et Jimmsillä ON varastossa ei tarkota et Jimmsillä OLI varastossa.

    Jep, säädä sitä tuuletinsäädintä etupaneelista ja kuuntele muuttuuko ääni. Ellei, Coolermaster kiinnitetty johonki muualle.
     
  10. eskopetteri

    eskopetteri Newbie

    Liittynyt:
    30.06.2013
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Testasin jo, että kyllä sitä tuuletinta voi säätää tuosta etupaneelista. Keskitason asetuksella se on jo hiljainen. Eikä tuuletin kyllä täysillä pyöri vielä, koska sen kyllä minäkin kuulisin :D
    Jokatapauksessa lähetin jo Jimmssiin emailia.
     
  11. eskopetteri

    eskopetteri Newbie

    Liittynyt:
    30.06.2013
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Vähän päivitystä

    Tuli Jimmssin huollosta email, jossa ehdotettiin että asentaisin itse tällaisen Noctuan kuristimen koneeseen:

    http://www.noctua.at/main.php?show=faqs&step=2&products_id=12&lng=en#1

    En ole ikinä tuollaista nähnyt. Mitä olette mieltä? Jos oikein ymmärsin niin tuo laitehan vain vähentää tuulettimen pyörimisnopeutta, jota voin muutenkin jo säätää tässä Fractalin kopassa. Siis mitä järkeä? Ymmärsinkö jotain väärin? Vähän epäilyttää myös miten lämmintä kotelossa oikein olisi jos tuuletin olisi kuristettu, koska minulla ei mitään ylimääräisiä tuulettimia ole.
     
  12. Jerppa15

    Jerppa15 Regular member

    Liittynyt:
    04.08.2013
    Viestejä:
    262
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Jos kerta on laitettu väärä tuuletin niin sinun oikeuksiin kuuluu saada se kotelon oma takaisin.
    Viestie vain uudelleen, eivät voi ehdotella turhuuksia tilalle, jos kerta tuota tuuletintakin on varastossa.
     
  13. fallout_

    fallout_ Regular member

    Liittynyt:
    05.08.2007
    Viestejä:
    603
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Jimms on ainakin omien kokemusten takia ylivoimaisesti huonoin takuiden, palautusten ja viallisten tuotteiden säätämisten kanssa. Monta vuotta sitten tulin ihan rehellisesti kusetetuksi, kun palautin koneen tuonne "huoltoon", mutta aikoinani en näistä mitään ymmärtänyt, joten en osannut valittaakkaan. Vaihtoivat viallisen laatuvirtalähteen (mallia en kyllä nyt muista) LC-Poweriin. Sain kuulemma hyvän diilin, kun saan samaan hintaan 100W tehokkaamman powerin... Hintaa tällä vaihdolla oli omaksi tappioksi jotain pari kymppiä + paska PSU.

    Jimms pitkittää noita juttuja viimeseen tippaan saakka ja ehdottaa kaikkea mahdollista, mutta ei rehellistä palautusta tai tuotteen vaihtoa. Ei kannata suostua noihin kompromisseihin, kyllä sieltä päästä joku taipuu kun tarpeeksi pitää asiastaan kiinni. Tässä on tuo vakioflekti mikä tuossa kopassa oli vakiona. Itse vaatisin tuollaisen. Tuo kotelo kuitenkin sisältää tuon tuulettimen hinnassaan.

    Plus noiden tuulettimien ääni on todella subjektiivista. Ne valmistajien antamat dB-arvot on vaan suuntaa-antavia. Korkea sirinä tuulettimen laakerista tai ilman suhina jonkun filtterin läpi voi kuulostaa paljon pahemmalta kuin matala humina, vaikka äänenpaine olisi sama kaikissa sama.
     
  14. eskopetteri

    eskopetteri Newbie

    Liittynyt:
    30.06.2013
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Aika säälittävää toimintaa Jimmsiltä. Itse olin lukenut pelottavia tarinoita mm. Cdonin ja Verkkokauppa.comin asiakaspalvelusta ja luulin, että tekisin fiksun ratkaisun ostaessani koneen Jimmsiltä. Aika hurja tarina sinullakin. Jostain syystä vaan en löytänyt paljoa itkua Jimmsin asiakaspalvelusta, kun tätä konetta olin ostamassa.

    Vähän kyllä syö miestä, kun kaikki opiskelut riippuvat tästä koneesta ja jos palautan koneen heille niin huollossa menee taas 2 viikkoa. Taidanpa kysellä jos lähettäisivät tuon fractalin tuulettimen minulle ja itse yrittäisin säätää sen paikoilleen paremmalla ajalla. Taitaa kyllä prosessorin tuuletinkin olla tiellä, mutta eisse mitään.
     

Jaa tämä sivu