1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

File manager joka osaa mikroSDn ext3:n

Viestiketju Android -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Kartsa 31.01.2022.

  1. Kartsa

    Kartsa Member

    Liittynyt:
    03.02.2020
    Viestejä:
    25
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla on muistikortti jaettu kahtia, FAT32 ja ext3. Mikään kokeilemani file manager ei ole osannut näyttää ext3-osiota. Onko olemassakaan mitään tuohon pystyvää appia?

    Syy tuohon jakoon on siinä että olen siirtänyt sovelluksia pois kännykän sisäisestä muistista, kännyn ollessa jo vanha tilaa ei ole turhan paljoa.
     
  2.  
  3. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Kortin luku onnistunee Windows koneella Linux Reader ohjelmalla https://www.diskinternals.com/linux-reader/ ohjelmalla.

    Muistikortin tilan voi ottaa käyttöön myös yhdelle tiedostojärjestelmälle, jos tarve.
     
    Viimeksi muokattu: 31.01.2022
  4. Kartsa

    Kartsa Member

    Liittynyt:
    03.02.2020
    Viestejä:
    25
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Pystyn kyllä formatoimaan SDn mihin formaattiin vaan ja lukemaan tietokoneella mutta etsin softaa jolla korttia voisi lukea puhelimessa eli Android-softaa. Google Playssä ei ole eritelty mikä filemanager puree mihinkin formaattiin. Itse puhelinhan osaa lukea ext3:a koska siellä on nyt suurin osa appseista
     
  5. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    En ymmärtänyt vieläkään mitä tarkoitat. Oletko puhelimesta kopioinut nuo ext3 tiedot kortille. Miksi kortissa pitää olla kahta erilaista tiedostoformaattia.
    Kannattaa käyttää netin hakuja asiassa [9001] Ulkoisen SD-kortin asentaminen ext3-| XDA-foorumit (xda-developers.com)

    Edit: ext3 kertomasi mukaan toimii puhelimessa.
    Edit: Nämä kokeiltu:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alphainventor.filemanager&hl=fi&gl=US
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.nbu.files&hl=fi&gl=US
     
    Viimeksi muokattu: 01.02.2022
  6. Kartsa

    Kartsa Member

    Liittynyt:
    03.02.2020
    Viestejä:
    25
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla on SD-kortti jaettu kahteen osioon, toinen FAT32 ja toinen ext3. FAT32 näkyy normaalisti tietokoneella USBn kautta. Android 6 alkaen SDn ob voinut formatoida sisäiseksi muistiksi (ext3) jolloin sovellukset on voinut siirtää sinne. Samalla kylläkin kortti kryptataan eli se toimii vain ko puhelimessa eikä sitä voi lukea adapterilla tietokoneessa.

    Olen siirtänyt sovelluksia muistikortille Apps2SD-sovelluksella. Tarvitsisin kuitenkin pääsyn tuonne ext3-osiolle suoraan puhelimesta. Ensimmäinen filemanager on muuten minulla käytössä, se pystyy lukemaan kahtia jaettua SD-korttia (FAT32 formaatissa) ilman ongelmia mutta ext32:een se ei pysty. Tuota toista pitää kokeilla.

    Minulla se FAT32-osio alkaa olla täynnä, eli joko pääsen tallentamaan ext3:een tai sitten taas pitää jakaa kortti toisella tavalla ja kasvattaa FAT32-osion kokoa, 5 gigaa riittää hyvin sovelluksille. Mutta vie aikaa koska pitää tehdä kopio tietokoneelle, muutettaessa osion kokoa tai formaattia tiedot yleensä katoavat

    Olen muuten erikoistunut outoihin ongelmiin...
     
  7. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Tekisi mieli ehdottaa uuden puhelimen hankkimista, jossa sisäinen muisti olisi esim. 128/6 GT, niin ei tarvitsisi kohdata tuollaisia ongelmia ollenkaan.

    Android puhelimella saat puhelimen ohjelma sisällön ja kaikki tiedot varmuuskopioitua Google-tilille.
    Puhelimen vaihdossa kaikki muistikortin kryptattu sisältö menee kuitenkin käyttökelvottomaksi.
     
  8. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,773
    Kiitokset:
    1,237
    Pisteet:
    223
    Voi olla, että en ymmärrä täysin mitä haetaan varsinkin kun on kyse puhlimesta, mutta eikö olisi helpoin vain siirtää siltä FAT32 puolelta kaikki koneelle sen jälkeen muuttaa osioiden kokoa ja palauttaa sitten sille kasvatetulle osalle tavara joka siellä oli. Tai asennella niitä ohjelmia uudeleen niin ei tarvitse miettiä niiden kohtaloa, kun muuttaa osioiden kokoa. En tosiaan tiedä puhelimista mitään, että voin ola ihan hakoteillä.

    Lisäksi vielä, sanoisin itsestään selvyyden, että ei kannata liikaa säilttyää puhelimella eikä muistikorteilla tavaraa mielestäni. Ihan liian epävarma säilytspaikka.
     
  9. Kartsa

    Kartsa Member

    Liittynyt:
    03.02.2020
    Viestejä:
    25
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No saan sen ext3:n kokoa pienennettyä mutta en pääse siihen käsiksi puhelimella. Siinä se ongelma.

    Muuten, epävarmoja säilytyspaikkoja olivat kasetit, korput ja lerput, CDt ja DVDt. Parin USB-muistin yli olen ajanut toimistotuolilla, ja yhden mikroSDn katkaissut... Ei nuo elektroniset muistit kovinkaan epäluotettavia ole. Ai niin, 5110ssa on yhä kaikki tallessa...
     
  10. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Kasetteja, lerppuja, ym. mainitsemiasi tallennusvälineitä ei kukaan järkevä enää käytä. USB-tikku toimii kyllä. vaikka ei varmuuskopioinnin kannalta ole luotettavin paikka, mutta ei sen yli tuolilla saa ajaa, eikä tikkujen säilytyspaikka ole lattia.

    Mikä puhelin sinulla on?
    Alkaa tuntua vähän kankealta koko homma. Kuten mainitsin, puhelimen päivitys saattaisi olla paikoillaan.
     
  11. Kartsa

    Kartsa Member

    Liittynyt:
    03.02.2020
    Viestejä:
    25
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kun käyttää vanhaa puhelinta (suutarin lapset kulkevat ilman kenkiä..) pitää soveltaa. Olen ollut tietokoneiden kanssa hommissa vasta vuodesta 1981.. ja pitkään puhelinten parissa. Eläkeläisenä en viitsi tuhlata rahaa uuteen puhelimeen, Samsung Trend Plus on ihan OK minun tarpeisiin. No on Lumia 625 W10llä.. varalla.

    Muuten, tavaroilla on taipumus tipahtaa lattialle (se kirottu maan vetovoima) j akun työntää tuolia taaksepäin työpöydän äärestä usein se tikku jääkin alle...

    Pitää alkaa lotota jos ostaisi uuden käytetyn kännyn.
     
  12. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,773
    Kiitokset:
    1,237
    Pisteet:
    223
    Sinne saa siis siirrettyä sovelluksia ja ne toimii normaalisti, mutta mitään muutako niille ei pysty tekemään?
    En ehkä osaa etisä tietoa oikein, mutta vaikealta näyttää puhelimesta käsin sinne olevan pääseminen, mitä tuli tietoa vastaan kun yritin etsiä.

    Ehkä komenntini vaikutti dramaattisemmalta kuin sen oli tarkoitus. Kyllä ne siinä mielessä ihan tarpeeksi luotettavia on kuin vaikka ssd tietokoneella. Mutta koska kapasiteetti on rajoitetumpi ja ym. käyttö puhelimella kuten vaikka tässä tapauksessa, voi tuoda ongelmia. Siksi esim. kuvat on hyvä aika ajoin siirtää tietokoneelle tai pilveen jos vain mahdolista. Varmuuskopiot nyt toki on aina hyvä olla.

    Itse luultavasti lähtisn siitä, että tiedot talteen, koko kortti sileäksi osiot kohdiilleen ja sovellusten uudelleen asennus.
    Voi olla, että näin pääsee helpommlla. Onko siitä muuten jotain etua, että on kaksi eri tiedostojärjestelmää käytössä sillä muistikortilla?

    Jos kuitenkin tekee mieli koittaa asiaa ratkaista jotenkin muuten, niin alla oleva on hyvä ottaa huomioon.

    Voi hyvinkin olla, että sitä ext3 osiota ei ole tarkoituskaan päästä puhelimen kauta ronkkimaan, ellei ole valmis muokkaamman puhelintaan muutenkin. Toki kun olet tuota käyttänyt, niin saatat olla perillä noista. Minä taas saatan toki olla aivan pihalla asian suhteen.
     
  13. Kartsa

    Kartsa Member

    Liittynyt:
    03.02.2020
    Viestejä:
    25
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Sain sen verran selville että puhelimen sisäinen muisti on ext3 tai extFAT-formaatissa mutta SDt yleensä FAT32. Mutta jos SDn ottaa käyttöön sisäisenä muistina formaatti on joko ext3 tai extFAT. Ja taas se pystyykö puhelin lukemaan ext3-formaattiasta SDtä riippuu puhelinmallista.

    No se siitä, kiitos kommentoijille
     

Jaa tämä sivu