1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ensimmäistä digijärkkäriä ostamassa

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi jjampe 10.05.2008.

  1. jjampe

    jjampe Member

    Liittynyt:
    15.12.2007
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Terve kaikille,

    Nyt tarvis aloittelija vähän apuja. Oon jo pitkään haaveillut valokuvauksen aloittamisesta ja nyt on todellakin sen aika. Digijärkkäri ois hakusessa. Canonilta 400D ja 350D ovat hyviä vaihtoehtoja, mutta melko kalliita. Nikonin D40 ei ole kovin kallis, mutta kertooko se laadusta jotain? ONOFFILTA kameran saisi 429e, eli ei yhtään paha hinta. Siihen vielä jokin laukku ja muistikortti niin hinta olisi n. 500e. Joten antakaa nyt jotain vinkkijä/omia kokemuksia noitten kameroitten erosta, käytettävyydestä ym. Kamera tulis peruskuvaukseen; maisemia, lähikuvia ja tarkotuksena olisi kuvata myös uutta kulkupeliä.
     
  2.  
  3. fandokan

    fandokan Member

    Liittynyt:
    14.08.2007
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tämä on näitä ikuisuuskysymyksiä ja hyvin pitkälti makuasioista, joista toki saa (mutta kannattaako) kiistellä. Hyvin samoja on jo kyseltä aiemmin tällä palstalle, niitä kannattaa lukasta, voipi löytyä hyviä vastauksia. Voin toki taas oman mielipiteeni aiheeseen kertoa.

    Yksinkertaistettuna: unohda mitä täällä sanotaan ja kävele kamerakauppaan, jossa koitat eri kameroita ja valitse kamera vain ja ainoastaan sillä perusteella miltä se tuntuu kädessä. Kameroiden erot ovat lievästi sanottuna pieniä aloittevan kuvaajan käytössä. Itse olen käyttänyt niin Canonia, Nikonia, Olympusta kuin Pentaxiakin ja kaikilla ottaa hyviä (ja huonoja) kuvia. Koska päädyin aikanaan Canonin kymppisarjalaiseen (syystä että se istui suht. suureen kouraani ja pieneen budjettiin paremmin kuin monet muut mallit) niin muiden käyttö on ollut sen jälkeen hankalampaa mikä taas johtuu kameroiden erilaisesta (enkä väitä huonommasta, vaan minulle ei-niin-sopivasta ja tutusta) ergonomiasta, sekä siitä että eri merkkien valikot ynnämuut toimivat eri tavalla. Entry-level järkkärit (Canonin satkut, Nikonin kympit yms.) ovat kooltaan kompaktimpia kuin ammattilaisrungot. Pienellä koolla kosiskellaan sunnuntaikuvaajia helpommin mukana kulkevuuden vuoksi ja hinnan vuoksi, sekä luonnollisesti naisia.

    Mielestäni kysymykseesi ei oikein voi mitään vastata. Sen voin vastata että Nikon on vallan mainio kameramerkki, siinä missä Canonikin.

    Järkkärirunko ei millään tavalla vaikuta esim. siihen kuvaatko maisemia tai ihmisiä. Objektiivit ovatkin asia erikseen.
     

Jaa tämä sivu