1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ensimmäinen älypuhelin ikinä ostossa!

Viestiketju Uutta puhelinta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Muff77 29.01.2013.

  1. Muff77

    Muff77 Regular member

    Liittynyt:
    14.12.2010
    Viestejä:
    1,942
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Terve afterdawnilaiset pitkästä aikaa!

    Olisi sellainen virstanpylväs edessä elämässä kuin älypuhelimen osto. Vanha C5-00 alkaa olemaan todella lopussa (soittamalla ei kuule mitään, viestit eivät välillä välity, takakansi irtoilee yms kivaa) joten ajattelin mennä massavirran mukana ja ostaa älypuhelimen jos sopivan löytää.

    Hintaluokka olis abouttiaralla 300e ja näin täysin maallikkona tuttavapiirin näkemyksistä ja omista kokemuksista Nokia 900 ja Samsung Galaxy S2 taitaisivat olla parhaimmat mallit tähän hintaluokkaan aloittelevalle älypuhelimen omistajalle? Jos ei, niin korjata saa toki.

    Joten ottaisin mieluusti vastaan ehdotuksia, korjauksia, mielipiteitä tai mitä tahansa aiheeseen liittyvää. Jopa näistä käyttöjärjestelmistä voi jauhaa/linkata hyvää sivustoa, koska luurien omista en ole ymmärtänyt hölkäsen pöläystäkään verrattuna winukoiden vastaaviin :)

    Ps. Mitkä tarkat mallit näistä ja mistä kaupasta näitä kannattaa stalkata esim alennuksien vuoksi / halvalla normihintaisenakin :) ? Hintavertailu kun ei ole aina se paras mahollinen sivusto netis :(

    -Muff
     
    Viimeksi muokattu: 29.01.2013
  2.  
  3. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Itse pääätyisin LG Optimus L9 malliin, koska siinä olisi suurempi ja tarkempi näyttö kuin noissa muissa. Suurempi näyttö helpottaa tekstiviestien kirjoittelua ja netissä surffailua. http://www.gigantti.fi/product/puhe...P760BLACK/lg-optimus-l9-p760-alypuhelin-musta

    Minun mielestäni Androidia on helpompi ja yksinkertaisempi käyttää. Siinä on ns normaalot aloitusnäytöt johon voi laittaa widgettejä ja pikavalintoja esimerkiksi tiettyihin yhteystietoihin. Google Playn sovellus/pelivalikoima on myös riittävä.

    Kaikissa Android malleissa on jo vakiona Google Mapsin ilmainen navigointi. Olen testannut sitä montakertaa ja hyvin on opastanut perille. Havaitsin siinä kuitenkin muutaman bugin ( ääniopasteen ääni vaihtui keskenkaiken) mutta tämä ei ole suuri bugi.
     
    Viimeksi muokattu: 29.01.2013
  4. Taeco

    Taeco Active member

    Liittynyt:
    11.08.2011
    Viestejä:
    483
    Kiitokset:
    134
    Pisteet:
    53
    Mainitsemiesi välillä tapellessa kyse on lähinnä käyttöjärjestelmämieltymyksistä. Sillä tämä on ensimmäinen älypuhelimesi, tuskin mikään käyttöjärjestelmä on juurtunut mieltymyksiisi kovin lujasti. Itse tykkään Windows Phonen käyttöliittymästä (ja yhteispelistä Win8 kanssa jos sellainen löytyy), mutta sinulla käsitys helppokäyttöisestä ja tyylikkäästä voi olla toinen.

    Jos olet henkeen ja vereen sovellus-junkie, niin onhan se selvää, kumpi vie voiton. Mikäli taas netin selailu yms. kiinnostaa enemmän, niin Lumia 900 lienee sinulle sopivampi: Windows Phone on auttamatta sulavampi ja tietääkseni (korjatkaa, jos olen väärässä) lataa sivut nopeammin.

    Lumian hankkineet kaverini eivät ole valittaneet - vaikka tietysti WP8 on oltu tyytyväisempiä, kuin 7.5:een. 7.8:sta en tiedä, mutta käsittääkseni yltää melko lähelle 8:aa ominaisuuksien puolesta. Androidinn omistavat tuttavat puolestaan ovat hiukan ruinanneet Androidille tyypillisestä lagista, mutta toisaalta heistä kellään ei ole 4.1 Jelly Beamia tai uudempaa, jonka muistaakseni saa SGS2:lle. Lumia on ehdottoman sulava tilanteessa, kuin tilanteessa.

    Mene kauppaan räpläämään molempia, sillä se selviää.
     
  5. ernonbogel

    ernonbogel Member

    Liittynyt:
    24.11.2011
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    13
    LG L9:ssä on todella huono näyttö. Kääntyisin Lumia 900 puoleen.
     
  6. Muff77

    Muff77 Regular member

    Liittynyt:
    14.12.2010
    Viestejä:
    1,942
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Vingeri kiitos ehdotuksestasi ja hyvistä perusteluista! Vaikuttaa lupaavalta luurilta! Äidiltä löytyy Sony Express Xperia ja siinä Android enkä tykännyt yhtään sen lagisuudesta ja oudosta tuntumasta huonon akkukeston kanssa. Mutta tsekkaan kuitenkin tuon LG:n :)

    Taeco perustelet aika hyvin tuota käyttöliittymäntuntua ja millainen sopisi minulle! Veikkaan, että kuuluisin tuohon netinselaus-porukkaan, koska uuden luurin osto onkin netin käytön takia se 90% ostopäätökseen johtanut tekijä!
    Jos Lumia (WIndows) on nopeampi ja sulavampi kuin Androidin vastaavat, niin se voisi ollakkin minun luurini! Kiitoksia muuten vinkistä pitääkin käydä nois puhelinkaupois vähän testailee mikä sit tuntuis "omalta" ;)
    Ps. Ilmottelen tänne jos löytyy voittaja tai syntyy lisäkysymyksiä :)!
     
    Viimeksi muokattu: 01.02.2013
  7. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Juu oleppa hyvä.
     
  8. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    En voi olla laittamatta lusikkaani tähän soppaan vaikka tiedän että paskaa sataa niskaan todennäköisesti.

    Omat kokemukseni:
    Android: en tullut toimeen ollenkaan, ei omaan mieleen käynyt ainakaan vaikka mitä olis tehny.
    Lumia:no joo, ihan jees. Ei paras puhelin mitä olen omistanut mutta menetteli.
    Iphone: vihdoin löytyi luuri jossa on kaikki tarvittava eikä muuta ylimäärästä. Suljettu käyttis mutta vielä en ole jäänyt mitään sovellusta vaille mitä ei olis appstoresta löytyny.

    Tyytyväisin olen iphoneen, seuraavana perässä tulee lumia. Nämä on makuasioita. Joidenkin mielestä applen kamat on täyttä paskaa mutta olen huomannut että yleensä ihmiset jotka niin sanoo eivät omista tai ole koskaan omistanutkaan yhtään applen laitetta 2000-luvulla
     
  9. Taeco

    Taeco Active member

    Liittynyt:
    11.08.2011
    Viestejä:
    483
    Kiitokset:
    134
    Pisteet:
    53
    Kun kysytään puhelinta n. 300€:lla, niin 800€ puhelin ei ole vaihtoehto. Mutta oletetaan, että tarkoiti vanhempaa iPhonea. Otetaan vertailuun vaikka kaksi ja puoli vuotta vanha iPhone 4:

    Lumia 900 / iPhone 4
    Hinta: 299€ > 399€
    Tallennustila: 16Gt > 8Gt (katsoin 8Gt iPhone mallin hinnan, isommat koot maksavat sitten enemmän...)
    Näytön koko: 4,3" > 3,5"
    Näytön resoluutio: 800x480 < 960x640
    Näytön kirkkaus: Lumia > iPhone (Googlaa itse, jos et usko)
    Kamera: 8MP > 5MP
    Etukamera: 0,9MP > 0,3MP
    Video: 720p = 720p
    4G LTE: On > Ei ole
    Sovellukset: Lumia < iPhone

    ( > =parempi kuin )

    Jos noista iPhone voittaa paperilla vain 2 osa-alueella, on se aika heikko esitys. En valitsisi iPhonea, vaikka hinta olisi molemmilla sama - saati sitten että pitäisi maksaa satanen enemmän.

    Voit tehdä saman vertailun SGS2:een, sekin luultavasti voittaa selvin luvuin.
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2013
  10. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Se mitä lukee paperilla harvoin kuvastaa todellisuutta. Itselläni käyttömukavuus ratkaisee. Kuten jo sanoinkin että suurimmat mollaajat eivät ole omistaneet applen laitteita 2000-luvulla tai sitten ollenkaan. Mun mielestä yleensäkkin kun joku kysyy neuvoa niin kannattaa kertoa omista kokemuksista, mutta kaikki taplaa tyylillään. Ja noihin hinta asioihin sanon saman asian kuin tietokoneen komponenteistakin tai kaiuttimista tai periaatteessa mistä tahansa tavarasta: laatu maksaa.

    Kysyjää kehoitan menemään puhelinkauppaan räpläämään puhelimia ja katsomaan mikä sopii parhaiten käteen ja tuntuu mukavalta.
     
  11. Bodomed

    Bodomed Regular member

    Liittynyt:
    18.11.2006
    Viestejä:
    362
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mä voin sanoo ihan kokemusesta että ota mielummin mikä tahansa muu merkki kun iPhone. Onhan se tietty hieno merkki ja näin. Itse antaisin ääneni Galaxy S2 ja vaikka Samsung Galaxy Ace II on kanssa ihan varteen otettava tuossa hintasarjassa.
     
  12. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Samoin. Itse olen kokeillut IPhonea ja myös Ipadia mutta en tykännyt kummastakaan. Niiden käyttis on liian rajoitettu verrattuna esim Androidiin. Muokattavuus on huonompi. ( Toki parempi jos tekee Jailbreak).
     
  13. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Tää on niitä makuasioita.. Sama kun intel vs amd.. Ei ole olemassa absoluuttista totuutta, on vain käyttäjäkohtaisia kokemuksia.
     
  14. Atjabec

    Atjabec Member

    Liittynyt:
    10.11.2007
    Viestejä:
    9
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Lisätääs myös omat näkemykset ja kokemukset. Kuten tuossa monta kertaa todettu, on tämä pitkälle tottumuskysymys ja käyttäjästä kiinni.
    Omasta historiasta sen verran, että omistan sekä PC- että Mac-koneita. Puhelimia on Lumia 800, ZTE Blade, Acer Liquid, Nexus S, Galaxy Nexus ja iPhone 3GS. Lisäksi muutamia Android-tabletteja sekä iPad.

    Android
    Itse olen Android-mies henkeen ja vereen enkä vaihtaisi tätä mihinkään. Johtuu pitkälle siitä, että voin devata tälle mitä haluan. Tykkään Nexus-laitteista, sillä niissä ei ole tehoja laitettu tuhraan silmäkarkkiin. Myös Acerin ja ZTE:n laitteet on hyvä, sillä näissäkin muutokset pidetty minimissä verrattuna esim. HTC ja Samsung. Androideista sun hintaluokkaan osuisi varmaan parhaiten Galaxy Nexus, se on hieman parempi (näytönohjainta lukuunottamatta) kuin Galaxy SII, ja siihen tulee uusimmat päivitykset heti. Esim. Teknisiltä jos pyytää tarjouksen voi tuon Nexuksen saada halvemmalla kuin SII.

    Kannattaa myös tutustua NFC:n hienouksiin, itse voin esimerkiksi koskettaa puhelimellani läppärin kantta niin puhelin alkaa jakamaan datayhteyttä koneelle.

    Vaimo ei niinkään ole tykännyt Androidista, johtuen ehkä siitä että hänellä on ollut vain "pienempiä ja halvempia" puhelimia käytössä jolloin sovellukset ovat jonkin verran laganneet.

    iPhone
    Itsellä ei tosiaan ole kokemusta kuin 3GS:stä, joten tehoja tai speksejä en tässä lähde vertailemaan. Minun ja vaimon mielestä iPhone oli kyllä monelta osalta todella epälooginen ja typerä, esimerkiksi salasanaa saa olla kokoajan syöttämässä, "Takaisin"-napin puute harmittaa, ja niin edelleen. Usealla kaverilla kuitenkin on iPhone ja ovat tyytyväisiä siihen, ja voin sanoa että jos sinulla on Mac-kone (ja iPad), niin osta iPhone. Ne vaan toimivat niin hienosti yhteen. Meidän taloudessa puhelin jäi 2,5v tytölle pelikoneeksi.

    Windows Phone
    Itse käytin muutaman päivän, vaimo ottanut nyt omaksi puhelimekseen. Tämä vaati ehkä eniten totuttelua Androidin ja iPhonen jälkeen, mutta ainakin vaimo on tykännyt tästä paljon. Lumia 800 hinta-laatu -suhde on uskomattoman hyvä. Isona miinuksena tässä on sovellusten puute, markkinaosuuden ollessa pari prosenttia ei kehittäjien ole yksinkertaisesti järkeä tehdä sovelluksia tälle. Meidän tytölle ei löytynyt yhtään sopivaa peliä, eikä omiin työtarpeisiin myöskään löytynyt kaikkea tarvittavaa. Lisäksi WP:n nettiselaimena on IE, joten kaikki uusimmat nettisivut ei välttämättä toimi aivan niinkuin pitäisi.


    Yhteenveto
    Älä osta halpaa "merkki"-Androidia - tulet pettymään lagimiseen. Oikean Androidin valitseminen vaatii ehkä eniten taustatyötä.
    Osta iPhone jos omistat muita Applen tuotteita. 3GS alkaa olla vanhentunutta rautaa, mutta 4 pyörii vielä ihan kivasti pitkään.
    Osta Windows Phone jos tiedät ettet tule tarvitsemaan hirveästi spesiaaleja sovelluksia.
     
  15. Henkkaar

    Henkkaar Member

    Liittynyt:
    29.02.2012
    Viestejä:
    65
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    18
    Itselläni on ollut Applen puhelimia 3GS:stä neloseen asti. Käyttöliittymä on selkeä, helppokäyttöinen ja mukava. En ymmärrä alkuunkaan edellisen henkilön postaama toistuvaa salasanan syöttöä. Tällä hetkellä Applen tuotteista käytössä iPad juurikin iOSIn takia.

    Puhelin vaihtui kuitenkin iPhone 4:n antenniongelmien takia Lumia 900. Tykkäsin kovasti, mutta kun uusin malli täytyy olla taskussa, hankin Lumia 920:n. WP8 on omasta mielestäni omaa luokkaansa puhelimissa ja ei kyllä itselläni ole minkäänlaista valittamista/ tarvetta vaihtaa pitkiin aikoihin. HTC julkaisee/julkaisi tuohon hintaluokkaan WP8- mallin, joten puhelimen ei tarvitse välttämättä olla edes Nokia. Selaimen ei lisäksi ole mikään pakko olla Explorer, vaan esimerkiksi Operasta on olemassa käypänen WP-sovellus.

    Androidista ei ole mitään kokemuksia, enkä aio niitä hankkiakkaan.

    Suosittelen siis mitä tahansa Lumia-mallia, esimerkiksi Lumia 800 on 300€ luokassaan tosiaan maino valinta. Myös halvemmat iPhonet ovat hyviä, mutta älä osta kuitenkaan nelosta antennin takia.
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2013
  16. Maxson

    Maxson Member

    Liittynyt:
    23.04.2011
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    11
  17. Taeco

    Taeco Active member

    Liittynyt:
    11.08.2011
    Viestejä:
    483
    Kiitokset:
    134
    Pisteet:
    53
    @rick79 vai laatu maksaa. Johan vitsin murjaisit. Tuohan olis sama, kun joku pyytäisi ehdottamaan hyvää litteää telkkaria hintaan 300€ ja ehdottaisit 400€ kuvaputkitelkkaria, koska se on "laadukas".

    Et taida nyt ymmärtää, että kaikilla ei ole rahaa tai intressiä sijoittaa satoja euroja puhelimeen. Jos viestiketjun aloittaja haluaa puhelimen hintaan 300€, hän tuskin haluaa maksaa kolmanneksen enemmän.

    Lumiat ovat laadukkaita siinä, missä iPhonetkin. Molemmissa on vikojakin, mutta hyvin toimivia molemmat ovat.

    Em. Padfone yli 800€ hinnallaan putoaa samaan kategoriaan.
     
  18. Muff77

    Muff77 Regular member

    Liittynyt:
    14.12.2010
    Viestejä:
    1,942
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Nonniin ihmiset ovat olleet aktiivisia tässä ketjussa, mukavaa :) Erityiskiitokset Atjabec:lle hienosta puheenvuorosta! Valaisi tätä älypuhelimien maailmaa hiukan.

    Elisa-kaupassa tuli tänään käytyä ja oli sellainen "oikeasti asioista tietävä"-veikkonen, eikä ylijäämää myyvä provikanhakija :p mun hintaluokkaan ja tarkotuksiin sanoi, että Lumia 900 on 299e hintalapulla sulle aivan loistava. Tietysti jos hiukan tehokkaampaa halusi, niin suositteli Samsung Galaxy S3:sta. Hintaero satasissa on jo niin suuri, että hyppy on liian isoa rahallisesti, kun tehoerokaan ei mittava ollut. Perus pullainen ei varmaan edes huomaa tätä eroa hirveästi. Nokiassa oli viel se joku Nokia Music playeri mistä löytyy ilmaseks kaiken maailman musiikit ilman mainoksia ja tämä yllätti todella positiivisesti. Ja netflixin saa yhdistettyä yms et käyttöäkin näköjään löytyy näille luureille. IE-selaimena kuulostaa kyllä todella karulta :( Onko mitenkään mahollista saada näihin luureihin asennettua esim Chromen????

    Iphonea en osta ihan periaatteesta. Koko brändi niin vittumainen kun olla ja voi.

    Netistä vähän vertailin Lumia 800, 900 + Samsung Galaxy 2 , 3 + HTC One S näin teknisiltä ominaisuuksiltaan. Eipä suuria eroja ollut ja suurin osa lumian hyväks / saman tasoisia, mutta lumia 900 hinta/teho-suhde näköjään loistava. Joten mites on poijjaat, oisko se se sitten?
    Ps. Ihan näin vinkkinä, se luurien räplääminen ei auta mitään oikeen kaupoissa kun suurin osa kiinni / ei toiminnassa ja jos saakin kokeilla niin se "etusivu" ei paljoo kerro mitään ellei näist tiiäkkin jotain :( Ja joka kaupassa lumian 900 oli offlinessa.
     
  19. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193

    Jaa, itse olen ostanut kaikki laitteet elisa-shopitista ja saanut räplätä luureja niin paljon kun halunnut. Kun oon kysyny niin ne on laittanu haluamaani puhelimeen sim-kortin ja oon voinu testata soittaa, tekstata, mailata sekä kokeilla datayhteyksiä.
     
  20. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Chrome selaimen voi asentaa vain Android 4.x malleihin. WP7 ei myöskään saa esim Opera mobile tai mini selainta.
     
  21. perhana

    perhana Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    933
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Yksi windows phonen parhaimpia ominaisuuksia kilpailijoihin verrattuna on juuri nopea ja selkeä IE-selain, eli jos jollakulla on jokin anaalimainen pakkomielle vastustaa IE-selainta vain siksi kun sen nimessä on IE, on sitten ehkä parempi unohtaa koko Lumian tai muun Windows Phone puhelimen osto ja hommata jokin android-asetus-viidakko johon sitten saa asennella ne kaikki haluamansa selaimet joissa jokaisessa jokin ominaisuus on parempi kuin jossain toisessa, mutta mihinkään ei ole onnistuttu yhdistämään kaikkia hyviä ominaisuuksia... itse ainakin lopulta androidissakin tyydyin siihen vakioselaimeen kun ei jaksanut jatkuvasti olla etsiskelemässä juuri sitä itseäni miellyttävää selainta, lähes kaikki tuli kyllä kokeiltua.

    Kyllähän se toki ensin tuntui Lumia 920:ssa suorastaan tylsältä kun ei tarvinutkaan olla jatkuvasti kahlaamassa asetuksia läpi tai etsimässä sitä "parempaa" selainta, kun kaikki vaan tuntuu yksinkertaisesti toimivan.
     

Jaa tämä sivu