1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Eilen läppäri oli äänetön, tänään huutaa kuin riivattu

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Have 25.03.2016.

  1. Have

    Have Member

    Liittynyt:
    25.03.2016
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hei!

    Mulla ilmeni tämmöinen ongelma läppärin kanssa. Eilen vielä oli kaikki kunnossa ja hiljaisuus talossa. Tänään aamusta alkaen olen tapellut koneen kanssa saadakseni sen hiljentymään. Alkuun vaikka hurinasta video, tosin kännykällä nauhoitettuna siitä ei juuri mitään kuulu, ehkä jos laittaa kovalle volat niin kuulee hieman. Enivei:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=0_SzUszHl2A


    Kone on Acer Aspire 5755G, noin 5 vuotta vanha. Käytetty alle vuosi sitten (loppukesästä) huollossa, jossa on puhdistettu pölyt jne. Tuota huoltoa ennen kone sammui raskaammassa käytössä noin kymmenessä minuutissa pölyn aiheuttaman ylikuumenemisen vuoksi. Tuon jälkeen ei ole ylikuumenemis- tai sammumisongelmia ollut. Ei ole nytkään. Corejen lämmöt pyörii 55-65C välillä, kuten tällä koneella on aina pyörinyt. Myöskään suorituskyky ei ole kärsinyt lainkaan (suoritinkäyttö esim nyt noin 10%:ssa). Olen yrittänyt tänään puhaltamalla ja paineilmalla puhallella koneen sisälle, luonnollisesti ottanut virtoja pois, sammutellut ja buuttaillut ja kaikkea sen semmoista tehnyt. Mikään ei ole auttanut. Kovaäänisyys ilmenee ensin hyvin hetkellisesti koneen käynnistäessä (virtanapin painalluksesta noin puoli sekuntia eteenpäin huutaa), sen jälkeen kone hiljenee normaaliin äänitasoonsa ja kun työpöytä on latautunut kokonaan, alkaa huutaminen uudestaan eikä enää lopu ennen kuin koneen sammuttaa. Toisin sanoen huutamista ei häiritsevästi ilmene ennenkuin kone on kokonaan 'pystyssä', käynnistyessä on ihan hiljaista poikaa.

    Eilen pitkästä aikaa latasin Europa Universalis 4:n koneelle ja pelailin sitä yön. Pelisession jälkeen koneeni oli toki hieman hidas, koska tuo peli vie aika hyvin mehut koneesta (jonka vuoksi ei ole tullut sitä pelattuakaan paljoa). Ajattelin aamulla ekana, että olisikohan eilinen raskas käyttö voinut aiheuttaa tämänpäiväiviä ongelmia? Toisaalta olen pohtinut, että jos ongelma olisi pöly, olisi kone myös kuumeneva ja suoritustehot heikommat. Eli kysyisinkin, mistä tällainen yhtäkkiä alkanut koneen huutaminen voi johtua ja mitä sille olisi tehtävissä?

    Kiitoksia!
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,093
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Vaikka itse puhuit "hurinasta", tuo mitä videolta kuuluu on mielestäni korkeampi ääni (kuin, mitä minä kuvaisin hurinaksi) ja epäilisin sen johtuvan tuulettimen laakerista, joka alkaa olla ikänsä palvellut. Riippuen tuulettimen rakenteesta on mahdollista, että öljytippa laakeriin voisi tuoda tilapäisen avun, mutta yleensä huutava tuuletin joudutaan vaihtamaan.

    Pikaisella googlauksella en löytänyt kyseistä varaosaa firmalta, joka lähettäisi Suomeenkin, mutta tarkastin vain kaksi toimittajaa. Tuulettimen vaihto ei sekään ole aivan helppo juttu ellei ole kokemusta vastaavanlaisista töistä. Nimestän huolimatta tässä videossa ei taida olla aivan oikea Acer-malli:
    http://www.laptopinventory.com/LaptopInventory.php/Acer/Aspire/5755G/Fan

    Videon tarjoaja taitaa palvella Suomeakin, mutta heillä puhaltimen hinta ei ole aivan halpa.
     
  4. zipperi

    zipperi Regular member

    Liittynyt:
    29.11.2004
    Viestejä:
    656
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Joku raapii tuulettimen siipiä tai laakerointi on hajonnut. Purkuhommia edessä että näkee kumpi vika.
     
  5. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
  6. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,093
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Tuo Amazon ei toimita Suomeen. "This item does not ship to Finland. Please check other sellers who may ship internationally."
     
  7. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
    No just ja jees,eipä tietenkään.:(
     
  8. zipperi

    zipperi Regular member

    Liittynyt:
    29.11.2004
    Viestejä:
    656
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Amazon.de :stä löytyy mutta hintaa tulee liki 50e.
     
  9. Have

    Have Member

    Liittynyt:
    25.03.2016
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitoksia vastauksista! Luulen että en itse uskalla alkaa vaihtamaan tuuletinta, sen verran suuri riski että hajotan koko koneen eikä siihen ole tässä kohtaa varaa. (Todennäköisemmin onnistuisin operaatiossa kuin epäonnistuisin, mutta silti riski on liian suuri itselleni.)

    Mikäli tuon vie huoltoon, niin tuulettimen uusiminen lienee yli satasen homma ammattilaisella teetettynä? Jatkokysymyksenä siis, että onko mitään arviota että kuinka pitkään tämmöinen mitä ilmeisimmin viimeisiään vetelevä tuuletin kestää ennen lopullista hajoamista? Ja edelleen, kuinka paljon lisää elinaikaa korjauttaminen toisi läppärille? Vastaukset näihin kysymyksiin varmaan vaihtelee huomattavasti tapauskohtaisesti, mutta olisiko jotain suuntaa-antavaa vastausta olemassa? En nopealla guuglauksella itse löytänyt mitään järkevää. Pohdin siis että kannattaako tätä lähteä korjauttamaan heti, myöhemmin vai lähteä ostamaan kokonaan uutta läppäriä...
     
  10. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
    Jos lähistöllä on joku huoltoliike,niin kysele paljonko töineen tulisi vaihto maksamaan.
    Sitä on varmaankin paha mennä ennustamaan,kauanko tuuletin vielä kestää tossa tilassa.

    Kyllähän se korjauttaminen pidentäisi elinaikaa,tulisi sitten samalla puhdistettua koko sisusta kunnolla.
    Olishan sitten se uusi kone aina uusi ja sillä sitten menee taas muutama vuosi eteenpäin.
    Jos ton nykyisen sitten vaikka joskus jälkeenpäinkin huollattaa ja myy vaikka jollekkin ihan nettikoneeksi.
     
  11. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,093
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
  12. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
    No voihan rotta.
    Cooleri 25€ + työt päälle,kannattaa kysellä.
    Jos työt vaikka olis 50€ <--> 60€ tunti.
    Selviäisköhän satasella.;)

    @Tuolta PC systeemi firmasta hommasin kerran tarvikeakun asuksen kannettavaan,kun alkuperäinen simahti lopullisesti.
    Tais maksaa jotain 50€ posteineen,alkuperäinen olis maksanut 120€ <--> 150€ välillä.
     
  13. resseri

    resseri Member

    Liittynyt:
    25.11.2008
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    18

Jaa tämä sivu