1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Edullinen HD tai vastaava videokamera. Ehdotuksia?

Viestiketju Videokamera -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi nepsu 28.10.2008.

  1. nepsu

    nepsu Member

    Liittynyt:
    04.02.2007
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli tarkoituksena on hankkia videokamera. Olen yrittänyt tutkia kameroita ja niiden eroja. Nyt kun telkkarit on mennyt jo taulumuotoon ja pikkuhiljaa alkaa HD löymään itseään läpi olen alkanut miettimään HD tasoista kameraa miniDV sijaan.

    Mutta sitten itse kysymykseen. Millaista kameraa kannattaisi miettiä jos budjetti on max. n 400 euroa. Tämä siksi, että kamera tulee satunnaisiin kuvauksiin eikä aktiivi käyttöön. Onko HD:ta tähän hintaan? Esim. mitä hyvää ja huonoa on Canon FS10?

    Eli millainen kamera kannattaa hankkia ja mitä siinä kannattaisi olla jos kuvaukset on satunnaisia ja kameralta ei ihan hirveitä ihmeellisyyksiä odoteta? Onko HD niin paljon parempi? Mitä kameraa suositellaan ja miksi?
     
  2.  
  3. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Nyt joudut lukemaan läksysi uudestaan, eli ensinnäkin tuo Canon FS10 EI OLE HD-laatua kuvaava kamera. Se kuvaa aivan vakioresoluutioista (=SD =Standard Definition) videota joko muistikortille tai kameran sisäiselle flash-muistille.
    http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Camcorders/flash_memory/FS10/index.asp?specs=1

    Sitä paitsi 400 euron budjetilla ei taida HD (High Definition)videokameroita vielä edes saada. Teräväpiirtokameroiden kaksi päätyyppiä ovat AVCHD-pakkausta (MPEG4) käyttävät sekä HDV pakkausta (MPEG2) käyttävät.

    Ensimmäiset tallentavat useimmiten joko kiintolevylle/DVD-levylle tai muistikortille joista muistikortille tallennus alkaa olla se ainoa järkevä formaatti joka pitää kameran sopivan pienikokoisena sekä vähiten häiriöherkkänä kun siitä puuttuu lähes kaikki turhat liikkuvat osat.
    Toiset eli HDV-kamerat tallentavat useimmiten samoille miniDV-kaseteille kuin perinteiset digitaalisen nauhakameratkin. Tämä ei suinkaan tarvitse olla mikään miinus ja siksi HDV-kamerat ovatkin suosittuja jopa ammattilaisten ja vakavasti kuvausta harrastavien joukossa. HDV-pakattu video on myös helpommin työstettävissä jopa hieman heikkotehoisimmilla tietokonekokoonpanoilla siinä kun AVCHD-pakattu video vaatii lähes markkinoiden tehokkaimpia koneita jos sitä editoida haluaa...

    Enempää en asiaa ehdi kommentoida, jos haluat kysellä asiasta lisää niin sinun kannattaa kysymykset heittää tänne:
    http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewforum.php?f=24
     
  4. nepsu

    nepsu Member

    Liittynyt:
    04.02.2007
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Läksyt luettu :)

    En alunperinkään ajatellut että tuo FS10 olisi HD-kamera. Ilmaisin asian vähän heikosti. Lähinnä siitä tai muista vastaavista kameroista kaipaisin kommenttia, että onko millainen kamera yleisesti ja kannattaako tällaista harkita. Kaipaisin myös kommenttia onko nuo muistikortille tallentavat millaisia kameroita.

    Sitten olen miettinyt kumpi olisi järkevämpi ostos jos esim. vertailee Canonilta FS100 ja MD235 kameraa?

    Se mitä itse kameralta haluisin niin on, että sillä on hyvä kuvata, äänet eivät ole hirveät ja kuva näyttää hyvälle vaikka sitä katsoisi yli 30 tuuman taulutelevisiosta (joka mahd. on HD-tasoinen)

    Onko nämä Canon FS-sarjan kamerat paljon huonompia kuin HF- tai HG-sarjan HD-videokamerat?
     

Jaa tämä sivu