1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

E3372s nettitikun asetukset

Viestiketju Laajakaistaliittymät -osiossa. Ketjun avasi Juhantti 10.01.2022.

  1. Juhantti

    Juhantti Member

    Liittynyt:
    12.01.2019
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tervehdys,

    olen nyt sen verran monta tuntia painiskellut nettitkkuongelman parissa, että on jo pakko kääntyä viisaampien puoleen.

    Minulla on kaksi 4G nettitikkua E3372h ja E3372s (Telian logolla). Kummassakin on Telian Pre-Paid liittymä. Ensin mainittu toimii moitteetta vaikka se ei ole juuri Telian tikku ja pääsen sillä Hi-Link sivulle http://192.168.8.1/html/content.html#home tarkastamaan teksitiviestit eli tässä tapauksessa varoitukset Pre-Paid liittymäni alhaisesta saldosta mutta tuo E3372s nettitikku ei tuota sivua suostu avaamaan. Kummassakin netti toimii kyllä. Tuota E3372s tikkua olen nyt kokeillut kolmessa eri läppärissä ja missään tuo Hi-Link sivu ei aukea eli ongelma on tuossa tikussa, ei tietokoneen asetuksissa. Alla havaitsemiani havaintoja näiden tikkujen käytöstä.

    1. Ensimmäisellä kerralla tuo E3372h tikku ehdottaa automaattisesti jotain asennusta ja kun sen hyväksyy niin tuo HI-Link sivu aukeaa automaattisesti. E3372s tikku ei ehdota mitään.

    2. E3372h tikkun nettiyhteys oli kolmessa tietokoneessa muotoa Ethernet. Tuossa Telian tikussa E3372s se on aina Puhelinverkkoyhteys. En tiedä mitä käytännön eroa noilla on? Mikäli tuo puhelinverkkoyhteys on jotenkin huonompi kuin Ethernet olisi kiva kuulla miksi ja miten tuon saisin vaihdettua sellaiseksi?

    3. Kummassakaan ”omatietokone” valikossa tuo nettitikku ei näy omana asemanaan. Ainoastaan asennusvaiheessa tuo E3372h tikku siellä hetken näkyi.

    4. Kummassakaan nettitikussa ei ole mitään resetointinappia joilla nuo saisi takaisin tehdasasetuksiin

    Olen koittanut muuttaa DNS palvelintakin tuohon 192.168.8.1 osoitteeseen mutta ei se mitään auttanut.

    Tuon Telian tikun ostin käytettynä ja en sen historiasta tiedä mitään. Oma käsitykseni kuitenkin on, että noissa nettitikuissa (varsinkin Telian omassa) pitäisi aina olla joku ohjelma mukana jonka se automaattisesti pyytää asentamaan ja jonka jälkeen noihin tekstiviestien lukuun ja asetuksiin pääsisi käsiksi joko Mobile Partnerin tai sitten tuon Hi-Linkin kautta. Nyt olen tämän kanssa kyllä täydellisessä pattitilanteessa ja olisi hienoa jos joku viisaampi osaisi minua tässä nyt auttaa.

    Jotenkin tuon tikun asetuksiin nyt pitäisi päästä käsiksi. Minulle on sitten ihan sama menenkö sinne jonkun Mobile Partnerin kaltaisen ohjelman kautta vai tuon HI-linkin kautta mutta ongelma tosiaan on, että en pääse sinne nyt mitään kautta.
     
  2.  
  3. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,491
    Kiitokset:
    227
    Pisteet:
    93
    ^
    Miksi?
    Jos toinen toimii kuten haluat, niin käytä sitä.

    T: Vesku
     
  4. Whatta Heck

    Whatta Heck Senior member

    Liittynyt:
    16.09.2011
    Viestejä:
    10,261
    Kiitokset:
    1,291
    Pisteet:
    243
    Kun tikun kytkee koneeseen ensimmäistä kertaa niin "Tämä tietokone" - osiossa tulisi näkyä tikku. Hiiren oikealla ota käyttöön tms. Laitehallinnassa voi tarvittaessa poistaa laitteen... tikun... ja alkaa tuon asennuksen uusiksi.

    Voisit kokeilla seuraavaa jos koneella on Windows 10 käyttöjärjestelmänä:

    - Hiiren oikealla vasemman alakulman logoa ja valitse "Tietokoneen hallinta"
    - Sitten alimmainen rivi eli "Palvelut ja sovellukset"
    - Tuplaklikkaa "Palvelut"
    - Hae "Mobile Broadband HL Service"
    - Valitse "Automaattinen" ja OK niin koneen käynnistyessä HI-LINK avautuu asetuksineen. Tuolla edellisellä rimpsulla voit valita sitten myöhemmin että käynnistapa (kuten itselläni): "Ei käytössä".

    tikku käyttöön.PNG

    HI LINK.PNG

    muoks. typo + liitetty toinenkin kuva
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2022
  5. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    Kysyjä kertoi aloitusviestissään selvästi, miksi".

    Valitettavasti en osaa auttaa itse ongelmassa, mutta arvelen, että voisikohan selitys olla siinä, että käytettynä hankittu Huawei on muutettu HiLink- eli reititin-modesta Stick- eli moodeemi-modeen. Sellainen näyttää olleen yleistä Linux-ympäristössä.

    En siis osaa yrittää neuvoa asiassa, mutta laitan linkin, jossa tuosta mainitsemastani muutoksesta kerrotaan:
    USB 4G/3G modems setting - Documentation (English) - Confluence (atlassian.net)
     
  6. Whatta Heck

    Whatta Heck Senior member

    Liittynyt:
    16.09.2011
    Viestejä:
    10,261
    Kiitokset:
    1,291
    Pisteet:
    243
    Täällä näkyy olevan tikku mallia: Huawei E3372 ilman lisäkirjainta perässään. Noista voisi Googlettaa onko minkäsmoisia eroja aloituspostaajalla.

    Itse aikanaan painin sellaisen asian kanssa kuinka saan tuon Hi-Linkin kuikkaan. Noh noilla ed. mainituilla roplaamisilla onnistui.

    -------------------------------

    Hyvä pointti @1pertti
     
  7. Juhantti

    Juhantti Member

    Liittynyt:
    12.01.2019
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Koska tuo toinen tikku olisi tarkoitus antaa toiselle henkilölle (äidilleni) ja en sitä viitsi hänelle antaa, ellei jostain näe pre-paid liittymän saldoa ennen kuin se on nolla.
     
  8. Juhantti

    Juhantti Member

    Liittynyt:
    12.01.2019
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos vastauksesta. Tuo vain valitettavasti oli jo automaattinen:

    upload_2022-1-10_13-41-4.
     
  9. Juhantti

    Juhantti Member

    Liittynyt:
    12.01.2019
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Voi tosiaan tuo olla ongelma. Koitin tuolta jotain ohjelmaa ladatakin mutta ei minulla oikeuksia siihen ollut vaikka tuonne kirjauduinkin sisälle eli en tuon kauttakaan saa hommaa eteenpäin. Jos jotain komentoja pitää kirjoittaa johonkin niin se ei minulta onnistu kuin "copy+paste"-menetelmällä. Olen ohjelmoinnin suhteen täysi tumpelo.

    Tuossa kun kysyin mitä eroa tuolla Ethernet ja Puhelinverkkoyhteyksillä on niin testasin tuon E3372s nopeutta niin näytti olevan n. 10Mbs. Tässä siis yhteyden tyypiksi on ilmoitettu "puhelinverkkoyhteys". Testasin myös tuota täysin toimivaa E3372h tikkua niin siinä nopeus n.50Mbs. Tässä yhteyden tyypinä on Ethernet. Mikäli tuo nopeus ero tuosta johtuu niin ei ole aivan yhdentekevää kumpi yhteystyyppi noissa on.
     
  10. Juhantti

    Juhantti Member

    Liittynyt:
    12.01.2019
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Jos nyt tuolta oikein ymmärsin niin sinulla pitäisi olla juurikin tuo sama E3372s versio:

    https://www.reddit.com/r/mikrotik/comments/mzveut/difference_between_huawei_e3372_and_e3372h320/

    Ja tuolla on hommaa selvennetty enemmän:

    https://www.0xf8.org/2017/01/flashing-a-huawei-e3372h-4g-lte-stick-from-hilink-to-stick-mode/

    Alkaa vaan mennä itsellä jo yli hilseen ja tuokin ohje on juuri toisin päin mitä itse tarvitsen eli tuossa on Hi-Link versiosta käännetty tikku moodiin kun itse haluaisin sen tuohon Hi-Link moodiin tai johonkin vastaavaan missä voisin seurata liittymälle tulleita tekstiviestejä.
     
  11. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    "Huawein hallintasivu (192.168.8.1) toimii vain HiLink-versiolla. Tikun säätämisen (verkko- ja taajuuspakotukset yms. säätämiset täytyy tehdä "käsin" at-komennoilla."
    Edellinen sitaatti on tuolta sivulta:
    Huawei E3372 kokemuksia? | OmaYhteisö (elisa.fi)

    Korostan edelleen, että jos asiaa tuntematon, jollainen siis minäkin olen, menee antamaan noita at-komentoja, tilanne voi helposti muuttua vain entistä huonommaksi. Nyt laite sentään toimii.

    Edit. Linkin keskustelusta näyttää löytyvän myös ohje HiLink-versioksi muuttamiseen. Senkin kokeilu tietysti omalla vastuulla(, vaikka kukapa mistään muistakaan kokeiluista vastaisi).
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2022
  12. Juhantti

    Juhantti Member

    Liittynyt:
    12.01.2019
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos loistavasta linkistä. Tuossa tosiaan käsiteltiin juuri samaa asiaa mitä itsellänikin ongelmana on. Latasin nuo kaikki Toolkitin kolme ohjelmaa ja ajattelin, että nyt tämä homma vihdoin pelittää. No homma kyrvähti heti ensimmäisen ohjelman asennukseen porttien etsintään:

    upload_2022-1-11_0-38-51.

    Sinällään nyt tuntuisi, että homma alkaisi olla jo lähimpänä ratkaisua jos jollain olisi hajua miksi jotain porttia ei löydy ja miten se löytyisi?

    Juu, omalla vastuullahan näitä tietty sählään. Ei tuo tikkukaan maksanut kuin 15€ postikuluineen. Enemmän tämä periaatteen puolelle menee, että pitäisi tuo nyt kuntoon saada kun on kerran hankittu:)

    Paljon kiitoksia avusta jo nyt. En itse ole kymmenn tunnin googlettelun jälkeen noin selkeää ohjetta löytänyt. Vaikkei nyt vielä toiminutkaan. Ei näissä sitten mitään kirjoitussuojauslukitusta päällä olisi....

    Lisäys: Tuossa viestiketjussa joku oli törmännyt samaan virheilmoitukseen mutta oli saanut homman pelittämään kun oli asentanut jotkut ajurit.

    No koitin tuolta asentaa tuon viimeisen version muta ei se minulla auttanut:

    https://huawei-drivers.ru/huawei-e3372-driver-windows-download.html

    Ajoin DC-Unlocker ohjelman ja nyt meni tuo taas eteenpäin. Nyt tuo asennus kysyy jotain salasanaa. Mistäköhän sellaisen näen?
     
    Viimeksi muokattu: 11.01.2022
  13. Juhantti

    Juhantti Member

    Liittynyt:
    12.01.2019
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
  14. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,491
    Kiitokset:
    227
    Pisteet:
    93
    Sullon lehmän hermot!
    Itse olisin jo heittänyt kuikkaa moisella...
    Jossain vaiheessa tulee vastaan vain ettei enää jaksa/viitsi/kannata jatkaa tuulimyllyjä vastaan taistelua.

    T: Vesku
     
  15. Juhantti

    Juhantti Member

    Liittynyt:
    12.01.2019
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tiedä niistä lehmän hermoista mutta vituttaahan tämä kun ei hommaa saa pelaamaan. admin salasanaa koitettu ja tota IMEI koodia. Ei hyväksy. Tähänkö tämä nyt kaatuu. Kai noissa nyt jotenkin saa sen salasanan palautettua?
     
  16. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,491
    Kiitokset:
    227
    Pisteet:
    93
    ^
    Ja perinteiset 123456, 0000 ja muut kokeiltu?
    Sevverta vilasin että juuri tuon mallin kanssa on alaviitemallien kanssa syvemmällä kuin suossa.

    T: Vesku
     
  17. Juhantti

    Juhantti Member

    Liittynyt:
    12.01.2019
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    En ole noita kokeillu. En tiedä montako merkkiäkään tossa pitäis olla.
     
  18. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,729
    Kiitokset:
    1,227
    Pisteet:
    223
    Kokeile irrottaa sen tikun kansi ja katso löytyykö sieltä salasana.

    Vaikka ei löytyisikään, niin ota kuva niistä mallitiedoista, mikäli siellä jotain on.

    Lisäksi hallintasivuna.

    http://192.168.100.1/

    Kokeilin tihrustaa ketjua läpi siltä varalta, että onko noi asiat jo käyty. jos on niin voit unohtaa mun höperöinnit.
     
  19. Juhantti

    Juhantti Member

    Liittynyt:
    12.01.2019
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei toiminut 0000 jne.

    Takakannessa on vain Moldel, IMEI ja S/N. Ei salasanaa. admin ei toiminut ja hallintasivulle pääsemättömyys on juurikin tuo minun ongelmani.

    Tuollahan ainakin laitetaan nuo tehdasasetuksiin käsittääkseni piuhalla:


    View: https://www.youtube.com/watch?v=oRii6o6JeZI


    Pitäisikö tuollaista koettaa ja sitten ajaa tuo toolkit?

    Tuossa videossa nuo kai tehdään kaikki muutenkin mutta ne ei vaan ilmeisesti toimi windows 10:ssä.
     
    Viimeksi muokattu: 11.01.2022
  20. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,729
    Kiitokset:
    1,227
    Pisteet:
    223
    On mun tietotaidon ulkopuolella nää tikut. Ei keksi mikä on syy ja seuraus, niin ei keksi mitä tehdä, varsinkin kun ei ole näiden kanssa ollut tekemisissä. Eikö resetointi ole mahdollista ilman tota johtokikkaa. Eikö siellä ole mitään nuppineulan kokoista reikää, mitä kuvahaulla katson niin löytyy monesta mallista. Toisaalta, ei se yllätä, että valmistajat tekee lukemattomia eri mallia minimaalisilla muutoksilla, että ihmisten on mahdollisimman vaikea löytää varmaa tietoa.

    Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyisi myös Huawei modem unlocker niminen ohjelma millä pitäisi pystyä resetoimaan myös. Ohjelma on kieltämättä hieman epäilyttävän näköinen joskin itse asennustiedosto on virustotalin mukaan kunnossa. Asennusta en kutenkaan suorittanut. Enkä tiedä kuinka se eroaa esim. jo käyttämästäsi DC-Unlocker ohjelmasta. Aika lailla mielenkiinnosta kiinni mitä tässä vaiheessa kokeilee.
     
  21. Juhantti

    Juhantti Member

    Liittynyt:
    12.01.2019
    Viestejä:
    42
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juu, ei ole resetointinappia tässä vehkeessä sen tiedän.
    Eikä tuo johdolla resetointikaan onnistunut. Oli pinnitkin eri järjestykksessä mitä tuossa videolla. Taisi niitä olla enemmänkin. Purin koko tikun. Jumissa ollaan edelleen.
     
    Viimeksi muokattu: 11.01.2022

Jaa tämä sivu