1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

DX 10-näytönohjaimet

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi Haklaa 30.01.2007.

1. apilas

apilas Guest

Joo tulossa on iso nippu dx10 pelejä, uskon sen ja siihen en vaadi mitään faktaa.

Mutta olen kysynyt saamatta vastausta, että mitä ovat he hyötyneet, jotka ostivat tuon erittäin suolaisen hintaisen (~600€) 8800GTX:n kolme kuukautta sitten?

Kukaan ei ole sanonut, että hyöty on ollut tasan nolla! Erilaisia selitteyjä siitä, että dx10 pelejä tulee ja mm. tuo Rex:n kaunis ajatus, että säästetään luontoa! No itse en kyllä vielä noilla syillä yhdy siihen, että kolme kuukautta sitten ostetuille 8800-sarjan korteille on saanut vastinetta rahoillensa. Tämä tietenkin pätee silloin kun kaverilla on ollut aikaisemmin vähintään 7900GTO tasoinen kortti. Ne joilla oli vaikka 7600GS niin ovat saaneet parannuksia peleihinsä, tottakai!

2.  
  3. teppoI

teppoI Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Sinun ja minun on ehkä hieman hankala ymmärtää syytä tuohon 8800 -sarjan ostoon, koska uskoisin ettemme ole kumpikaan himopelaajia ja eikä pelit ole koko elämämme. Asiaa kannattaa kuitenkin tarkastella sellaisten ihmisten näkökulmasta, joille se pelaaminen on ykkösjuttu ja vaativat parasta mahdollista.

Itselleni riittää vielä jonkin aikaa tämä 7800 GTX:ä enkä välttämättä vaadi 8800 GTX:n tehoja, mutta se ei tarkoita sitä että ne ovat tyystin turhia kortteja.

Ihmiset kannattaa jaotella eri luokkiin ja tarkkailla mikä kortti on kullekkin luokalle paras. Osalle ainoa vaihtoehto on 8800 GTX, toiset tyytyvät 8800 GTS:ään budjetin takia ja toiset ostavat mahdollisimman järkevän kortin tietyllä rahasummalla. Korttien järkevyydestä ei kannata paljokaan riidellä, koska jokainen on yksilö ja jokaisella on oma käyttötarkoitus tietokoneella. Siksi on hankala nähdä, mihin tuotakin ominaisuutta tarvitsee kun en itse sitä tarvitse, mutta joillekkin se on tärkeä.

Osa ihmisistä vaativat sen kymmenen fps:ää lisää edelliseen 100. Itse en huomaa 50 ja 100 fps:n eroa (tai ainakin niin uskon), mutta toiset vaativat kaiken mahdollisen.

4. apilas

apilas Guest

No joo, näinhän se on.

5. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Näin se on kun teppoI sanoo. Mietitään muidenkin tarpeita. On nimittäin idioottimaista ruveta neuvomaan asioita VAIN omien mieltymysten mukaan.
    Itse pelaan A64 3000+ prossulla ja radeon 9800pro kortilla ja yhtäkään peliä ei ole tullut vastaan mitä ei pystysi pelaamaan.
    Välillä hyytyy ja tahmaa joissakin uusissa peleissä mutta mitä sitten, pystyn pelaamaan ja se riittää. Ei minulla ole pakko olla uusinta rautaa. Päivitystä olen miettinyt todella useaan kertaan mutta aina sitä olen lykännyt. No viimeistään tänä vuonna ostan koko koneen uusiksi mutta ajankohtaa en tiedä. Pelaan kuitenkin niin vähän että ei sillä ole kiirettä.
    Tästäkin huolimatta osaan helposti ottaa toisten toiveet huomioon ja neuvoa mitä kannattaa ostaa.
    Täällä foorumilla on kuitenkin tarkoitus neuvoa toista ja keskustella asioista.
    Omaan napaan perustuvat PAKOLLA annettavat mielipiteet eivät ole kenenkään etu.

6. Akti

Akti Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hyvä lista teppoI! Olisko mahdollista, että tekesit oman ketjun johon voisi eka viestiin päivitellä noita julkaisu yms. tietoja.

Tähän väittelyyn lisäisin linkin http://www.nordichardware.com/Reviews/?skrivelse=494&page=4
    jonka apilas voisi katsoa. Kiinnitä huomiosi etenkin kuvaan "Comparison between GeForce 7 and GeForce 8"

En näe tarvetta omia hankintojani yhtään puolustella, mutta kun täällä on haukuttu 8800GTX/GTS ostajia "idiooteiksi", niin haluaisin kertoa muutaman seikan.

Pelit "tuntuu ja näyttää" erittäin mukavilta 1680x1050 resoilla kaikki kuvanparannustekniikat maksimissa. Aiemmin oli 2x7900gt:t SLi-moodissa ja ero siihen on todellakin huomattava. Tarkoitus olisi keväämmällä vaihtaa johonkin 1920x1200 24"-littuun. Nämä on tietenkin subjektiivisiä seikkoja. Jos ei tiedä paremmasta ja uskoo vahavasti asiaansa, niin mikäs siinä.

Kortti maksoi muuten 550€ ja hinta näyttää nyt olevan jimmsillä 584€

Samaa mieltä olen -Rex-:n isäukon kanssa.

7. apilas

apilas Guest

Rex sun isäukkosi?

Itse en ole kyllä sanonut, että 8800-sarjalaisten ostajat ovat idiootteja. Olen sanonut, että he eivät ole saaneet rahoilleen vastinetta, mikäli omistivat aikaisemmin vähintään 7900GTO tasoisen dx9 kortin ja mikäli eivät omista suurempaan resoluutioon kuin 1280*1024 pystyvää monitoria. Perustelut: 7900GTO tai paremmalla dx9 kortilla saa kaiken irti tämän hetken peleistä 1280*1024 resoluutiolla.

Ps. Mites eroaa 2*7900GTX sli vs 8800GTX 1280*1024 resoloilla? Testasitko sitä Akti?

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 02.02.2007
  8. Akti

Akti Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Lue tuosta ylemmästä linkistä pliis..

9. apilas

apilas Guest

Eipä sen puoleen, kaksi 7900GTX:ää maksaa enemmän kuin yksi 8800GTX, joten siinä ei ole mitään epäselvyyttä kumpa kannattaa noista kahdesta vaihtoehdosta valita.

Mutta edelleenkään minulla ei ole järkeä heittää sitä toista 300€ tuon Sanctini lisäksi, koska niitä dx10 pelejä ei ole, en omista suurempaan kuin 1280*1024 pystyvää monitoria ja tuolla aikaisemmin listaamani pelit:
    F.E.A.R + lisäosa
    COD2
    Vietcong2
    Prey
    FarCry
    The Godfather

pyörivät tuolla 1280*1024 resoluutiolla täydellisesti, joten annan hintojen laskea sekä uusien pelien ilmestyä, jotta rupean suunnittelemaan 8800-sarjalaisen ostamista.

10. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Viisaitako ne sitten oli?
    Tämä ja lukuisat muutkin kommenttisi antavat suoraan sellaisen kuvan että idiootteina pidät.
    Jos et pidä niin pyydä anteeksi sitä että olet antanut sellaisen kuvan.
    Luulin jo että ymmärsit teppoI:n tekstin mutta eihän se tietenkään niin mennyt. Mitä sitten vaikka sinua se ei kiinnosta.
    Kaikki ei ole vieläkään samaa mieltä!

Viimeksi muokattu: 02.02.2007
  11. apilas

apilas Guest

Hätäisiä he olivat! Silloin kolme kuukautta sitten käytiin mittava keskustelu siitä, että älkää hyvät ihmiset ostako niitä suolaisen hintaisia 8800GTS/GTX kortteja. Monet kuitenkin hätäpäissään löivät päänsä seinään kaiken sen dx10, Vistan ja muun vouhotuksen keskellä mitä mainostajat ym. hokivat.

Idiootti on kuitenkin väärä adjektiivi ilmaisemaan heitä ja siksi en käytä sitä sanaa tässä tapauksessa. Sen ilmaisun on aivan joku toinen tuonut tähän keskusteluun. Sinäkö jartar?

12. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Vieläkin viittaat tässä että tyhmät teki tuon päätöksen!
    Pään seinään lyöminen ei ole koskaan viisasta.

Viimeksi muokattu: 02.02.2007
  13. aapee06

aapee06 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No eipä ole ihme,kun ei tahdo millään pelit sujua.Minulla kun on suoritin
    200MHz,dxdiag.ilmoittaa NO PROBLEMS ja samaan hengenvetoon ettei tueta
    mitään.Aäniä vähän.Kaikki mahd.pitäisi päivittää,mutta aina on joku seinä
    vastassa.Ja olis niin kiva pelata kunnon golfia......pitäisköhän hankkia
    tuliterä tietsikka,vai mitä sanoo meidän pojat?

14. apilas

apilas Guest

Ehdotan, että lopetetaan tämä topic tähän jartar:n hokaisuun:

15. kontsa_

kontsa_ Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    jos soku on ostanut 550egeä maksavan näytönohjaimen 3kk sitten.
    pärjää sillä vielä esim.2 vuotta hyvin ja on itse tyytyväinen niin..
    mikä sinä olet sanomaan että löivät päänsä seinään tai olivat hätäisiä.
    ihmettelen?

16. Tikkuneq

Tikkuneq Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mutta jos nyt kuvitellaan näin apilas:

Sää ja sun kaveris (se jolla on 8800-GTX) seisotte vierekkäis COD2:ssa. Sitten kummillakin on selkeä 50-100 FPS (kaikki namikat täysillä ja 1280x1240 resoluutio), SITTEN KUMPIENKIN VÄLISSÄ RÄJÄHTÄÄ KOKO PELIN ISOIN POMMI, JA KOKO KUVARUUTU PEITTYY LIEKKIIN SUN MUUHUN.

Niin kummallakohan apilas FPS tippuu alemmas ja rupee nykiin?

Ei ainakaan 8800-GTX!!!

PS: En nyt oo varma rupeeko uusimmissa koneissa tommosesta räjähdyksestä nykii, mut jos kuvitellaan niin, niin tottakai se maailman paras kortti GTO tiputtaa FPS:ää enemmän.

Vai väitätkö apilas että tuommoisessa tilanteessa GTO voittaisi tai olisi tasoissa?

17. juhha84

juhha84 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Sen verran täytyy sanoa apilas, että jos et muita pelejä pelaa kun noita mainitsemiasi, niin sillion sinä pärjäisit mainiosti 7900gs:lä joka on huomattavasti halvempi kun tuo gto.

Ainoa peli missä ero saattaisi tulla esiin hetkellisesti on tuo fear. Aivan turhaa sinä täällä neuvot ihmisiä jos et kerta itse uudempia pelejä pelaa.

18. apilas

apilas Guest

Tuo jartar:n hokaisu oli niin hyvä, että annetaan nyt todellakin tuon DX10 olla ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Sen verran tähän jussin kommenttiin, että kyseiset pelit siis pyörivät mukamas 7900GS:llä kaikilla grafiikoilla ja 1280*1024 resoluutiolla täydellisesti? Niinkö? esim. Prey, COD2?

Joku sanoi, että nämä tuolla linkissä olevat FPS luvut ovat keskiarvoja:
    http://www23.tomshardware.com/graphics.html?modelx=33&model1=519&model2=606&chart=214

7900GS:llä on luku 47! Eli siitä voi päätellä että monissa kohtiin pudotaan tuonne 30 tuntumaan eli kyllä sen taitaa jo ihmissilmä huomata!

7900GTX:llä sama luku on 67 ja se tarkoittaa, että joissain kohtiin pudotaan tuonne 50 tuntumaan! Alarajoilla mennään, mutta sitä ei vielä ihmissilmä havaitse.

19. Irratium

Irratium Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ihmissilmä ehdottomasti havaitsee eron kahden fps:n välillä. Varsinkin jos kyseessä on ~50 ja ~100. Puhumattakaan testin tuloksista. Tähän et voi väittää vastaan koska se vaan yksinkertaisesti on näin. Paitsi jos kyseisellä henkilöllä ei ole niin huonoja silmiä ettei hän erota asiaa.

Viimeinen kommenttini tähän ketjuun.

20. apilas

apilas Guest

No kerro sen verran vielä Irratium, että missä se raja sinun mielestäsi menee, ettei sillä FPS:n suurenemisella ole enää mitään vaikutusta peliin/pelattavuuteen?

En rupea väittämän vastaan, vaan haluan vain kuulla mielipiteesi siitä?

21. juhha84

juhha84 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Joo no kyllä kehtaan väittää näin. Kun edelleenkään sinulla sitä gtx lkorttia ei ole. Tuo gs 512Mt malli kellottuu kullä myöskin suurin piirtein gtx:n tasolle joten siihen on enää turha ruveta vetoamaan.

http://sg.vr-zone.com/?i=3946&s=4

http://www.nvnews.net/reviews/inno3d_7900gs/page_5.shtml

http://www.nvnews.net/reviews/inno3d_7900gs/page_3.shtml

Ja mitä sinä niistä keskiarvoista rupeat itse väittelemään. Itsehän sanoit että kunhan on yli 30fps, niin riittää.=)

BTW: Ja tuossa linkissä on kelloteltu vain 256Mt mallia, joka sekin kellottuu todella hyvin.=)

Tässä vähän oikeata vertailukohdetta. Tässä kortissa se hinta/laatu suhde on vasta kellottaessa kohdallaan.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=34406

Jaa tämä sivu