1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

DVD2AVI ÄÄNI

Viestiketju VCD ja SVCD -formaatit -osiossa. Ketjun avasi TheFlyer 02.08.2002.

  1. TheFlyer

    TheFlyer Guest

    Heippa.

    Yritin ripata tuon "Legends of The Fall" VCD:ksi
    DVD:n takakannessa on info äänestä että dvd sisältää MPEG 2.1 ja MPEG 5.1

    Nyt kun teen ohjeiden mukaan (kuten useasti ennen olen jo tehnyt)saadakseen tuon *.d2v pseudon ja äänen niin ei tunnu onnistuvan.
    Ennen on ääni tullut Wave:na ja melko iso tiedosto (melkein 1 Gt) mutta nyt tuo DVD2AVi syöttää ulos tällaisen tiedoston:
    xxx MPA T01 DELAY 0ms.mpa ja sen tiedoston koko on vain 179178 kB.

    Mistä tuo voi johtua.
    Voisiko olla että on jossakin kohtaa sotkeutunu koneessani kun olen viime päivien aikana kokeillut monia eri softia saadakseen AC3-äänen ulos eräästä avi.sta
    Softia joita olen kokeillut ovat m.m :
    BeSweet,beSweet GUI,Nimo Codec pack 5 ja Doom Audio Filters.
    Tuo "Doom Audio Filter" sen avi:n AC3 äänen lopulta ratkaisi kun khauron neuvoi minua sen asentamaan.
    Mutta olisikohan joku noista kokeilemistani softista sotkenut tuon DVD2AVI homman nyt kun en saa tuosta DVD.stä ulos sitä ääntä wave:na vai pitääkö se olla tuonlainen äänitiedosto joissakin DVD:ssä
    Äänen laatu tuossa *.mpa tiedostossa on tosi huono (matala ja huonost kuultava).

    Peter.
     
  2.  
  3. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Ei tuo sotkeutumisesta kiinni ole. Ei kai mikään softa nyt DVD2AVIa sekoittaisi niin että se yhtäkkiä tiedostomuotoa muuttaisi. :)

    Itsellä oli tuommoinen kanssa joskus, mutta muistaakseni tuota tiedostoa pystyi käsittelemään ihan normaalisti (kuten WAViakin siis).

    Koititko DVD2AVIsta ottaa "demux all tracks"? Tällä näkisit kaikki ääni-streamit ja niiden päätteet. Ettet vain ottanut DTS-trackia vahingossa?

    Tuo tiedosto mikä sieltä ulos tuli on mielestäni ihan valmista MP2-tiedostoa. Eli jos VCD:tä teet niin se menisi tuommoisena sinne. En ole nyt täysin varma, joten odotellaan että joku muu varmentaa tämän.
     
  4. TheFlyer

    TheFlyer Guest

    Terve Khauron.

    Asutko sinä täällä sivulla???? ihan hyvä vain jos asut kylläkin.
    Yritän uudestaan ottaa kaikki äänitiedosoto "demux all tracks".
    Sen dvd:n takakannen mukaan levy sisältää äänet English: MPEG 2.1 MPEG 5.1 ja Saksa:AC3 5.1

    Ja olen sen myös tarkistanut tuon virittimeni kautta niis se antaa ulos nuo äänet .

    Onnistuisikohan se ottaa ulos tuo MPEG 5.1 ja laittaa se siihen MPEG:n mistä tulee se VCD?

    Niin viellä yksi kysymys:Voinko valita tuon *.mpa tiedoston siihen "audio source" tuossa TMPGEnc:ssä jos en saa sitä wave:ksi??

    Peter.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 02.08.2002
  5. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    En asu tällä sivulla mutta viesteistä tulee postia ja sähköpostit piippaa minulla kännykkään. Nyt satuin olemaan vain koneen vieressä asentelemassa SAP:a. Töissä siis olen. Mutta asiaan.

    Eli kun otat "demux all tracks" niin DVD2AVIn pitäisi purkaa kaikki mahdolliset audio-streamit ulos niistä VOBeista. Tästä näkee heti mitä ja minkälaisia audioita levy sisältää.
    Kun olet ripannut Smartripperillä kovolle ne VOBit, niin mene sinne kansioon missä VOBit ovat. Siellä pitäisi olla Smartripperin tekemä tekstitiedosto joka sisältää tietoa levystä. Siinä aika alussa lukee niiden audiotrackkien kielet ja laadut. Tästä näet esimerksi ylhäältä laskettuna mikä track on tuo saksankielinen ja mikä englannin. Tästä näet myös mikä on 2.1 ja mikä 5.1.

    Ja käsittääkseni jos haluat vaikka VCD:tä tehdä niin tuon voi pistää suoraan TMPGEncin audioksi. Vai olenko väärässä?

    Mitä tarkoitat tuolla "Onnistuisikohan se ottaa ulos tuo MPEG 5.1 ja laittaa se siihen MPEG:n mistä tulee se VCD?" -lauseella? En ymmärrä?

     
  6. TheFlyer

    TheFlyer Guest

    Terve.

    Niin tarkoitin että kun pistän dvd:n tuohon minun "standalone" playeriin ja otan äänen virittimen kautta niin kun valitsen tuon ääniraidan MPEG 2.1 niin virittimeni ilmoittaa
    silloin äänen tulevan stereona kaiuttimista.
    Mutta kun valitsen tuon MPEG 5.1 niin silloin se ilmoittaa äänen tulevan "Dolby Surroundina" ja kun valitsen tuon Saksalaisen äänen niin ilmoitus virittimessäni on DD 5.1

    Menee tässä vähän sekaisin joskus näissä rippaus hommissa niin että älä välitä jos kuulostan aivan sekopäiseltä silloin tällöin.

    Testaan nyt tehdä koepätkän tuota VCD.tä ja poltan sen CD-rw:lle ja tarkistan miltä se kuulostaa dvd-soittimessa.


    Peter.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 02.08.2002
  7. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Eli tottakai sinun kannattaa DVD2AVIsta purkaa se track mikä on MPEG 5.1. Eli juuri Dolby surroundia. Jos sielä tulee ulos MPA-tiedosto niin se on valmis käytettäväksi esim. TMPGEncin kanssa.
    Jos ulostuleva tiedosto on AC3-tiedosto niin sitä täytyy muotoilla että sen saa menemään TMPGEncin kanssa VCD:ksi.

    VCD:tä soittavien standalonien kanssa on tosin ollut aika suurta ongelmaa kun käytetään dolby surroundia. Eli ääntä ei välttämättä kuulu tai niin päin pois. Tästä syystä voit käyttää sitä stereo (2.1) raitaa jotta toimivuus on parempi. DVD:ltä soitettaessa dolbyt sun muut toimivat ihan hienosti, mutta jostain syystä VCD:n kanssa soittimet sekoilevat dolbyn kanssa. Joten neuvoni: ota se stereo-raita jos meinaat tehdä DVD -> VCD, ja dolby-raita jos meinaat tehdä DVD -> joku-muu-esim-divx.
     
  8. TheFlyer

    TheFlyer Guest

    Terve taas.

    Kumpikin ääniraita pelasi valmiissa VCD:ssä
    Äänen volymi vain oli mahdottoman alhainen.
    Pitää rassailla että saisiko sitä nostettua.
    Valitsin tuossa TMPGEnc:ssä siellä setting/audio/ sen "use audio edit" ja siellä
    ruksasin siihen kohtaa "change volyme" ja nostin sitä arvoa 130% mutta ei se vain nostanut sitä volymia tällä kertaa.
    Aiemmin se kyllä on sen tehnyt.


    Peter.
     
  9. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Okei, dRD steps in ;-)

    Anyway, olet löytänyt harvinaisuuden DVD:ksi. MPEG5.1:stä piti aikoinaan tulla Euroopan 5.1 -audiostandardi DVD-levyille, mutta MPEG5.1 -kiekkoja tehtiin historiassa noin 5kpl ja sitä tukevia soittimia vastaavasti 6kpl (Philips lähestulkoon ainoa..). AC3/DD jyräsi formaatin ja se katosi käytännössä kokonaan.

    MPEG2.0 on puolestaan MPEG-1 audio layer II stereo ääntä eli .mp2 -formaattia, jota VCD ja SVCD syövät natiivina sisäänsä. Ja tämäkin on toooodella harvinainen löytö DVD-levyltä, yleensä 2.0 -äänet ovat DS2.0 -muodossa tai LPCM:nä.

    DVD2AVI toimii täsmälleen oikein. Eli jos/kun olet tekemässä VCD:tä, olet löytänyt taivaan lahjan levyksi. Vedät MPEG2.0 audion DVD2AVIlla ulos, niin se tulee .mpa:na eli valmiiksi pakattuna MPEG-1 audio layer II:na (pääte on vain vähän hämäävä, mutta kyseessä on siis juuri sama kuin .mp2). Eli käytännössä ainoa mitä joudut tekemään, on pakkaamaan videon TMPGEncillä ja pakkauksen jälkeen muxaamaan valmiin ääniraidan (jota siis ei tarvitse pakata uusiksi, ei tehdä mitään -- ellet halua laskea frequencea 48->44.1) videoon kiinni ja homma on sillä selvä.

    Jos DVD-soittimesi on yksi niistä maailman kuudesta soittimesta vahvistimiesi lisäksi, joka tukee MPEG5.1:stä, niin olet todella onnekas, jos aiot tehdä SVCD:tä. Eli voit tehdä em. temput MPEG5.1:lle ja saat surround-äänet ilman mitään uudelleenpakkauksia SVCD:hen. VCD ei tue MPEG5.1:stä ja en muista onko yhtään kikkaretta, jolla MPEG5.1 kääntyisi takaisin stereo-WAViksi tai AC3:ksi.
     
  10. TheFlyer

    TheFlyer Guest

    Hei.

    Tämähän meni tosi kiinnostavaksi tuon dRD:n viestin jälkeen.
    Mutta en oikein ymmärtänyt tuota SVCD:n tekoa.
    Olen huvikseni yrittänyt tehdä SVCD:n pätkän ja poltin sen cd-RW:lle mutta tuo minun "standalone" playeri ei sitä kyllä huolinut.
    mahdoinkohan tehdä jonku vian silloin?
    Se vain ilmeni kun yhdistin tuon AIWA dvd-playerin virittimeeni (ensin oli Philips)että piti aina viritimessä valita joko DD tai DSP Mode jotta sai äänet ulos valmiista VCD:tä
    Kun käytin philips playeriä niin täytyi valita viritimen DD kohdasta MPEG tai äänet ei kuuluneet ollenkaan kaiuttimista.
    Kun nyt käytän tuota AIWA playeriä niin äänet tulevat kaikista muista mode:sta PAITSI siitä DD MPEG:stä mikä oli ainoa vaihtoehto tuossa Philipsissä.
    ja äänen laatu on PALJON parempi kun se tulee näin,käyttäessäni jotain noista DD valikon alla olevista eri mode:sta niin virittimessä palaa aina punainen "surround" teksti.

    Soitin on tarkalleen :AIWA XD-DV480 ja sen tietojen mukaan se hallitsee: DVD,VCD,MP3,CD-R,CD-RW.

    Niin että dRD jos sinulla on enempi tuosta SVCD:stä ja luulet että soittimeni sen pystyy hallitsemaan niin älä ujoile vaan kirjoittele.

    Peter.
     
  11. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Ah, soittimesi ei tue SVCD:tä todennäköisesti. Jos se tukisi, voisit tehdä surround-SVCD:tä. Eli soittimestasi löytyy tuki SVCD:n surroundäänille, muttei SVCD:lle -- näitä elämän pieniä "shithap"-juttuja :)

    Ja kurkkaat tuota (saa muuten muutkin käyttää, testailen tuota featurea vasta):

    http://forums.afterdawn.com/users/all_new_messages.cfm

    ...niin ymmärrät miksen voi kaikkeen ehtiä :) (24h sisällä tulleet viestit ketjuihin joissa uusin kirjoittaja et ole sinä)
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2002
  12. TheFlyer

    TheFlyer Guest

  13. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    XVCD: http://www.afterdawn.com/glossary/terms/xvcd.cfm

    ...eli hacki. Jos se sattuu pelaamaan ko. soittimella, voit olla suht varma, että se ei enää toimi seuraavalla DVD-soittimellasi. XVCD on "määritys", joka tarkoittaa kaikkia VCD:n tyyliin tehtyjä kiekkoja, jotka eivät noudata standardeja resoluutioita ja/tai bitrateja. Eli XVCD voi olla esim. 352x288 MPEG-1 2300kbps bitratella. Tai 720x576 MPEG-1 500kbps bitratella. Tai mitä vain.
     
  14. TheFlyer

    TheFlyer Guest

    TERVE.

    Tuohan vaikuttaa aivan mahtavalta,on helpompi löytää kaikki lukemattomat uudet viestit.
    Milloin tuo tulee täydellisesti käyttöön?

    Tarkoitan tätä sinun linkkiä:
    http://forums.afterdawn.com/users/all_new_messages.cfm

    Oletko koskaan ajatellut sellaista chatti mahdollisuutta tänne AD:hen???
    Peter
     
  15. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Tulee käyttöön kunhan jaksan, olen ajatellut virittää siihen vähän suurempaa logiikkaa eli edellisen loggauksen jälkeen näkyisi viestit jos olet sisäänkirjautuneena.

    Chattia on mietitty ja joskus testattukin, mutta ainakaan pääalueelle eli englanninkieliselle puolelle sitä ei tule -- täysin moderoimaton sisältö karkottaa mainostajat.

    EDIT: Ja siis tietysti IRCistä meidät tavoittaa, #afterdawn@ircnet.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2002
  16. TheFlyer

    TheFlyer Guest

    Terve taas dRD.

    Olen tässä parin kuukauden ajan viettänyt suureman osan ajastani täällä internetillä juuri täällä AD:ssä
    Olen koko ajan ihmetellyt sinun ja myös tuon Khauronin tietomäärää näissä VCD,SVCD,DVD y.m asioissa.
    Mitä te teette ammatiksenne jos saa kysyä?
    Asutteko Englanissa kumpikin vai???

    Peter.
     
  17. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Khauron on ihan vain käyttäjänä täällä ja nostan hattua sille, että jaksaa heilua forumeissa varsin kiitettävästi, kuten useammat muutkin "aktiivit". Ja ei, emme (ainakaan en usko) tunne sen kummemmin :)

    Olen itse web-ohjelmoija "oikeassa elämässä" (en siis graffari tms, vaan koodaan SQL-kikkailuja verkkoon) ja asun tosiaankin Lontoossa nykyisin (aiemmin NYCissä ja sitä ennen Helsingissä). Ja siis omistan ison siivun (isoimman siivun :) aD:sta ja sen sidekickeistä.

    Ja olen käytännössä imenyt tiedot kaikkeen mitä vastailen muista guideista, newsgroupeista ja yritys-erehdys -kikkailuista. Paljon on opittavaa, mutta aika/motivaatio ei riitä imemään sellaista määrää infoa mitä esim. toinen Brittiasukas l. doom9 pystyy heittämään sivuillaan.
     
  18. TheFlyer

    TheFlyer Guest

    Terve.
    En oikein ymmärrä tuota Doom9:n suosiota.
    Olen yritänyt sielläkin aikaisemmin mutta jos kyselee "tyhmiä" niinkuin me aloittelijat teemme niin siellä heitetään vain paskaa silmille melko nopeasti.
    Heitin sinne joskus kysymyksen mutta ei vain tullut mitään autavaa takaisin.
    Siksi seurailin tätä AD:n sivua melko kauan ennekuin uskalsin alkaa kyseleen.
    Mutta huomasin että täällä myös "newbia" käsitellään kuin ihmistä.
    Tuo VCDhelp.com on aika hyvä paikka.

    Moni Ruotsalainen ystäväni on saanut tämän AD:n linkin ja katselevat noita Englantilaisia sivuja.
    Luulen että voisi olla aika suuri menestys jos saisit myös jonkinlaista Ruotsalaista neuvoa tekstiä tänne.

     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 02.08.2002
  19. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    dRD:n kanssa emme ole koskaan mano-to-mano tavanneet, vaan aloin noin kaksi vuotta sitten kirjoittelemaan tänne forumeille. Silloin alkoi nuo DVD-asemat yleistymään niin paljon että kotonakin oli pakko testata Divx:n tekoa. Siitä se sitten lähti. Nyttemmin taidan olla se joka täällä eniten noihin Divx-kysymyksiin vastailee ja dRD se joka on VCD / SVCD -puolelle erikoistunut. Itse siis pyörittänyt varmaan kaikki DVD -> Divx -kikkulat läpi ja tällä hetkellä jämähtänyt Doom9:n Gordian Knotiin. En ole oikeastaan missään tekemisissä tämän kanssa muuta kuin kirjoittelen tänne.

    Ammatiltani olen opiskelija, tulevaisuudessa toivottavasti diplomi-insinööri tietotekniikasta. Neljättä vuotta lähtee. Ja Raumalla asun. In Finland, you know ;-)

    Tietoni olen tainnut kerätä aika paljon täältä ja Doom9:n forumeita _lukemalla_. Kyllä, en ole rekisteröitynyt sinne enkä siis sanaakaan sinne kirjoittanut.
     
  20. kujaki

    kujaki Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Haa. Mulla on tismalleen sama tilanne/ongelma kuin The Flyerillä.
    DVD2AVI tekeekin WAVin sijasta .mpa päätteisen ääniraidan.

    Minun tavoitteena olisi kuitenkin tehdä tuosta Xvid pakkerilla elokuva. En vaan löydä hanikoita jolla tuota pääsisi muokkaamaan VirtualDub kuntoon esim. WAViksi. Löytyykö tuohon apua?
     
  21. kujaki

    kujaki Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No tuohon löytyi apu "ALIVE MP3 Converterista".

    Sillä sai muutettua tuon .mpa tiedoston WAViksi ja pudotettua 48Khz - 44.1.

    Nyt saan liitettyä sen äänitiedoston VirtualDubilla takaisin elokuvaan.
     

Jaa tämä sivu