1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Dvd r dl levy ja poltto ohjelmat

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi PETE11 08.01.2026.

1. PETE11

PETE11 Regular member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    28
    Itse aika vähän käyttöä näillä dvd levyn poltto hommilla. Korkeintaa 1 tai 2x/vuodessa. Yleensä käytän rw levyjä, koska olen tottunut niihin, ne ovat halvempia ja ne voi polttaa useaan kertaan.Näin minun nähdäkseni. Nämä ovat syyt. Tässä joulun tiimellyksessä ostin muutaman dvd elokuvan, jonka halusin muutamalle tutulle polttaa uudelle levylle. Tuli ehdotuksia että ostaa dvd r dl levyjä, koska niihin mahtuu tavaraa enempi ja laadultaan parempia. Tilasin ja eilen tuli nuo 5 levyä dvd r dl. Nyt kismittää kuin pikku oravaa. En tiedä mikä mättää. Onko vika poltto ohjelmissa vai missä. Pystyn luomaan iso tiedoston ja kun yritän sitä polttaa se epäonnistuu. Tulee virheilmoituksia. Kokeilin vapaata saatavilla olevaa ohjelmaa l. Burnaware free ja imgBurn, kumassakin epäonnistui. Jos tuohon levylle jää tavaraa l. sen polttaminen epäonnistuu, voiko sen tyhjentää tai puhdistaa. Olen hiukan harrastelija näissä asioissa. Nyt tuossa on 2 dvd levyä samassa tilassa l. kokeilin tyhjällä pakasta vedetyllä levyllä polttamista. Kummatkin epäonnistuivat.

Onko eroja poltto ohjelmilla. Olen aikeissa hankkia jonkun näistä. En tiedä vaikuttaako se asiaan. Eli maksullisen version.
    https://burnaware.com/buy.html
    Tuossa voi kopioia koko levyn ja polttaa sen.
    https://www.nero.com/eng/products/nero-burning-rom/?vlang=fi
    Nero oli joku aika sitten mulla kokeiltavana. Hirveän iso tuo paketti.
    https://www.magicdvdripper.com/
    En tiedä onko tässä kopiointi mahdollisuutta? Mikä ero on copier ja ripper ohjelmalla? 2 eri versiota..

Kuitenkin, vaikuttaako poltto ohjelmien osto vai onko kyse jostain muusta. Rw levyt olen kuiten saanut poltettua.. Kun olen tähän asti käyttänyt 4x dvd + rw (4.7 Gb) Mikä ero muuten on tähän r dl levyyn? Muuta kuin tuo koko 8.5 Gb..

Hieman lisätietoa
    Ostin tuo Burnaware prerium ohjelman. Kopioin suoraan sen elokuvan. Se toimi hienosti. Kun se pyysi tuota levyä asemaan. Laitoin tuon Dvd + r dl levyn sisään. Ei onnistunut. Ohjelma junnasi paikallaan yli 20 min. Prosentti merkintä 0%. Tuli virheilmoitus. En tiedä mikä tässä maksaa tai mikä tässä on vikana.

Liitetyt tiedostot:

Viimeksi muokattu: 08.01.2026
  2.  
  3. vps358

vps358 Senior member

Kiitokset:
    263
    Pisteet:
    113
    Noissa DVD-poltoissa ratkaisee kai ekaksi onko asema ja levyt plussaa vai miinusta.
    Onneksi asemat saattaa olla molempia.
    Samoin sen imagen teko voi ryssiä, koetas tehdä ns. lennossa ilman imagen tekoa ensin.
    Oletko muuten muistanut päättää, eli viimeistellä ne levyt ihan viimeiseksi ennen levyn ulosottoa?

PETE11 kiitti tästä.
  4. PETE11

PETE11 Regular member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    28
    Miten ne pitää viimeistellä. Otin pakasta suoraan tekoon l tein iso imagen ja sen jälkeen yritin polttaa. Se ei onnistunut, tuo poltto. Nyt ostin ohjelman Burnaware Prerium ja kopioin sillä koko levyn. Siis paraaikaa. Se toimii kyllä nyt hyvin. Tämän jälkeen tulee tuo r dl laitto asemaan. En tiedä miten siinä käy? Huonosti kävi. Laitoin lisätietoa tuohon omaan osioon.

Viimeksi muokattu: 08.01.2026
  5. PETE11

PETE11 Regular member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    28
    Miten sen voi lennossa tehdä? Aluksi olen luonut imagen ja sitten yrittänyt sitä polttaa, kuten tavallisesti tapanani on. Käsittääkseni ei sitä voi polttaa jos ei ole tuota iso tiedostoa. Miten tuota dl levyä voi alustaa...

6. vps358

vps358 Senior member

Kiitokset:
    263
    Pisteet:
    113
  7. vps358

vps358 Senior member

Kiitokset:
    263
    Pisteet:
    113
    Ai niin ja jos polttoasemasi ei tue kaksikerrospolttoa, niin polttamatta jää.

PETE11 kiitti tästä.
  8. PETE11

PETE11 Regular member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    28
    Käytössä myös ulkoinen asema. Niin tosiaan jos asemat ei tue. Pitää tarkistaa... Ainakin tuo ulkoinen tukee

9. 1pertti

1pertti Senior member

Kiitokset:
    1,298
    Pisteet:
    243
    Jotta levyasema kirjoittaisi tuolle kuvassa olleelle levylle, sen tukemiss levytyypeissä pitää olla DVD + R DL. Onko?

Jotkut ohjelmat tekevät tuon viimeistelyn automaattisesti, kun kopio on valmis. Viimeistelty levy toimii myös muissa asemissa kuin siinä, millä se on poltettu. Viimeistelyn jälkeen levylle ei enää voi lisätä tiedostoja.

PETE11 kiitti tästä.
  10. PETE11

PETE11 Regular member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    28
  11. PETE11

PETE11 Regular member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    28
    https://datatronic.fi/oheislaitteet...yasemat-dvd-r-rw-musta-asus-90-dq0435-ua221kz

12. PETE11

PETE11 Regular member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    28
    Tein iso tiedoston tuolla burnaware prerium ja yritin jälleen sillä ohjelmalla sen polttaa. Se sylkäsi levyn ulos. Jo oikein ymmärrän siinä on tavaraa jäänyt tuohon levyyn sisälle nuista epäonnistuneista poltto yrityksistä. Vaihtelun vuoksi käytössä oli nyt läppärin oma dvd asema. Laitan sen kuvan tähän samaan viestiin. Latasin kokeilun vuoksi CD BurnerXP poltto ohjelman. Yritin polttaa iso imagea, jonka tein burnaware prerium ohjelmalla. Siitäkin kuva. Yrittänyt tyhjentää levyä niin burnaware prerium kuin äskettäin CD BurnerXP ohjelmalla. Ei onnistu. Nuista 5 levystä on 3 ollut käytössä, kun olen yrittänyt iso imagea. 2 levyä on etten niihin ole koskenut.

Liitetyt tiedostot:

13. vps358

vps358 Senior member

Kiitokset:
    263
    Pisteet:
    113
    ^
    Sen levyn pitää olla täysin tyhjä mieluummin uusi ja käyttämätön, sitä nuo kuvasi meinaa.

14. 1pertti

1pertti Senior member

Kiitokset:
    1,298
    Pisteet:
    243
    Tuo ulkoinen Asus-asema tukee specsien mukaan dual-layer -levyjen polttoa. Tosin se näyttää aika heppoiselta mallilta. On myös mahdollista, että laseryksikkö on ajan myötä likaantunut tai vioittunut.
    Joskus poltto onnistuu silloin, kun valitsee pienemmän nopeuden.
    Joskus auttaa levymerkin vaihto. Verbatin on kylläkin laatumerkki.

Olet tottunut R/W -levyihin ja siten koitit käyttää uudelleen levyä, jonka poltto on epäonnistunut. DVD R -levyjä ei voi tyhjentää eikä polttaa uudelleen, kuten R/W -levyjä.

PETE11 kiitti tästä.
  15. *Trinity*

*Trinity* Senior member

Kiitokset:
    1,346
    Pisteet:
    243
    Vanha kunnon CdBurnerXp mainittu! Sitä tuli aikoinaan käytettyä paljon cd-levyjen polttamiseen. Hyvä ohjelma.
    Jos sitä kokeilee, niin kannattaa huomioida seuraava: "copy data discs (possible copy-protection is not bypassed)"

PETE11 kiitti tästä.
  16. PETE11

PETE11 Regular member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    28
    Hieman infoa lisää tästä operaatiosta. Lyhyesti tässä menee hermot ja rahat. Käsitin tuon kuvan kera minkä lähetin edellisessä viestissä, että nämä 4 dvd levyä, jotka epäonnistuivat polttamisessa, niihin jäi tavaraa sisään. Sen takia se sylkäsi dvd:n ulos koska tila ei riittänyt elokuvan polttamiseen. Siis iso imagen polttamiseen. Iso imagen luonti onnistuu kyllä, muttei sen polttaminen. Tämä taitaa olla sellainen levytyyppi l dvd r dl että sitä ei pysty alustamaan tai puhdistamaan mitä siellä on tavaraa sisällä. Yrittänyt monella ohjelmalla sitä. Nyt mulla on käsissäni 5 dvd r dl levyä joihin ei saa poltettua mitään ja jotka ovat kaikki epäonnistuneet, virheilmoitusten kera. Tällaisena hyvin yksinkertaisena ihmisenä, sanon että tämä kokeilu loppui tähän ja en enää tulee hankkimaan kyseistä levytyyppiä. Ulkoinen dvd asema kylläkin on vanha ja saattaa olla osasyynä tähän. Nuo rw levyt ovat kuitenkin onnistuneet, kun niihin olen tallentanut tavaraa. Jatkossa tulen käyttämään niitä.

Siis mulla oli näistä 5 dvd levystä käyttämättä yksi, joka oli vielä muovisen kelmun peitossa. Otin tämän vielä käyttöön. Olin tehnyt iso imagen, joka oli kooltaan alle 8 Gb. (Burnaware) . Ajattelin polttaa iso tiedoston CDBurner XP. Heti alussa se sylkäsi ulos levyn ja tuli virheilmoitus. Levytyypin tukemisesta tms. Laitan sen kuvan tähän samaan juttuun. Siihen jo tottuneena, vaihdoin ohjelmaa l. samalla millä tein tuon iso imagen. Siis sama levy, mikä oli äsken CDBurner XP ohjelmassa. Vaihdoin Burnaware prerium ohjelmaan. Tuntui että tämä alkoi onnistumaan. Ohjelma eteni ja meni täydet 100%. Sen jälkeen tuli ns. tiedostojen varmistus. Siinä tuli punaisella muutama ilmoitus. Vob..Senkin kuvan laitan tähän viestiin. Se kuitenkin meni läpi. Ajattelin että heureka, sehän onnistui. Kun menin leffaa katsomaan erillisestä dvd soittimesta, elokuva aukesi erillisinä tiedoistoina. Ei olin luulut sen olevan l. yksi dvd. . Laitan senkin kuvan miten se aukenee dvd soittimessa. Se siitä

Nämä elokuvat muutin Magic DVD Ripper ohjelmalla että ne mahtuvat tuonne rw levyille. Tein niistä iso tiedostot. Aion polttaa ne. Saattaa olla laadullisesti heikompaa, mutta ainakin ne onnistuu. Tämä tästä.

Liitetyt tiedostot:

Viimeksi muokattu: 09.01.2026
  17. PETE11

PETE11 Regular member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    28
    Sanoinkin hetki sitten, että tuo on vanha ja ei mikään laadullinen asema. Saattaa olla syynä...

18. tarantella

tarantella Senior member

Kiitokset:
    1,298
    Pisteet:
    243
    Tuo levy on ainoastaan lukua varten, siihen ei voi uudelleen kirjoittaa, eikä tyhjentää, koska tyyppi on R, eikä R/W, jonka voi uudelleen kirjoittaa.

PETE11 kiitti tästä.
  19. PETE11

PETE11 Regular member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    28
    Vielä tästä operaatiosta..
    Alan kallistumaan siihen suuntaan, että tuon ulkoisen dvd aseman pitää panna vaihtoon. Taitaa olla siinä vika. Yritin hetki sitten iso tiedoston polttoa jonka olin luonut, niin polttaa sitä. Nyt kyseessä oli rw levy. Tuli jälleen niitä virhe ilmoituksia nuista vob tiedostoista. Sitten yritin polttaa ts kansion dvd muotoon. Samoin rw levy. Tuli nuita punaisia virhe ilmoituksia ja ohjelma pysähtyi...

Liitetyt tiedostot:

20. tarantella

tarantella Senior member

Kiitokset:
    1,298
    Pisteet:
    243
    Muistelen sinun kertoneen omistavasi kaksi DVD-asemaa. Jos kummallakin tekee tuota, niin tuskinpa uuden aseman hankinta asiaa korjaa.

PETE11 kiitti tästä.
  21. PETE11

PETE11 Regular member

Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    28
    Niin toinen ulkoinen ja toinen läppärissäni. Oikein muistit. Tietysti se seikka, ettei itselläni ole hirveästi kokemusta tästä poltto asiasta ja näistä levyistä. Onko olemassa 8.5 Gb "Double layer" levyjä rw tyylisiä. Siis joita voi polttaa useampaan kertaan?

Viimeksi muokattu: 24.01.2026

Jaa tämä sivu