1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

dvd:n pakkaus?

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Probleema 19.02.2005.

  1. satajet2

    satajet2 Regular member

    Liittynyt:
    25.02.2005
    Viestejä:
    259
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Shrinkillä pakkasin troijan ja joutu kyl nipistämään aika rajusti pois mutta kun jättää myös kaikki lisä härpäkkeet pois niin kyl se meidän telkkaris ihan hyvältä näyttää. Sonyn tv kyseessä. Kyllä ne 10% pakkaukset näyttää hyvältä videotykillä katsottaessa... en ainakaan minä moiti shrinkkiä ja onpa vielä lapsellisen helppo käyttää.
     
  2.  
  3. jormis70

    jormis70 Member

    Liittynyt:
    15.12.2004
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Smartass!

    Ymmärsit varmasti mitä tarkoitin, mutta paremmalla screenillä huonomman soittimen tai median virheet on helpompi havaita.

    Ja en moiti Shrinkkiä, aivan kelpo ohjelma ja helppo käyttöinenkin aloittelijoille. Itse käytän shrinkkiä monesti sen nopeuden takia levyihin minkä lopputuloksen nyt ei ole niin väliä (komedia yms. rainat) ...ja kun haluan üüberlaatua niin käytän DVD Rebuilderia/CCE SP:tä
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2005
  4. ricardo

    ricardo Guest

    "Niinpä. Huippu laadulle tarvitaan 5-10 passia ja eipä enää CCE basicilla mene."

    Onkohan meikäläinen ymmärtänyt jotain väärin,sillä mielestäni tuo "multi pass VBR" keskittyy noilla yli kahden menevillä passeilla lähinnä lopullisen tiedoston/tiedostojen koon säätelyyn,ja kuvalaadun parannus tulee lähinnä mahdollisimman kohdalleen osuvasta tiedostokoosta.Laatua taas säätelee ns. Q-arvo(vrt. One Pass Vbr).
     
  5. milluutus

    milluutus Regular member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    239
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Uskonpa että jos jollekin annettas katsottavaksi dvd shrinkillä ja jollain uber ohjelmalla pakattu leffa, ei monikaan/kukaan huomaisi eroa. Ainakaan jos ei olisi etukäteen sanottu tämä shrinkillä tämä uber ohjelmalla. Ja tää on monien ihmisten osalta tullut todistetuksikin.
     
  6. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Jotkut leffat vaan pakkautuvat paremmin joillakin ohjelmilla.
    Olen kuullut kuitenkin leffoista joista ei olla saatu yhtä hyvää kuvaa 10 pass CCE pakkauksella kuin shrinkillä.
    Lisäksi pakkaus prosentti vaikuttaa. JOs vaan vähän pakataan niin ihan samahan se on millä pakkaa.
    Ja jos näyttöllaitteena on joku 21" töllö niin niiden erojen löytäminen voi olla pikkuisen vaikeaa ammattilaiseltakin.
    Mutta varsinkin isolla kuvallla katsottaessa reilusti pakattua kuvaa tulee erot selville eri pakkaajien välillä.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2006
  7. Siku

    Siku Regular member

    Liittynyt:
    05.10.2002
    Viestejä:
    822
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sikäli mikäli joku vielä ihmettelee, että mikä periaatteelinen ero on CCE:llä (tai millä tahansa muulla MPEG-2 enkooderilla) ja DVD Shrinkillä, niin tässä valaistusta asiaan: (yksinkertaistettu selitys)

    DVD Shrink käyttää videon "kutistamiseen" transkooderia, joka ei varsinaisesti pakkaa videota ollenkaan. Se vain heittää ylimääräisen, transkooderin näkökulmasta tarpeettoman datan pois. Enkooderi joutuu taas videota pakatessaa päättämmään uudelleen liikevektoreiden paikasta, liikkeen tallentamisesta ja muista vastaavista asioista. Täten, jos videota ei tarvitse kutistaa paljoa, on traskooderi jopa parempi vaihtoehto, sillä enkooderin käyttämät uudet liikevektorit eivät ole välttämättä yhtä suotuisat kuin alkuperäisessä videossa.

    Mutta jos videota joudutaan pienentämään enemmän kuin 20%, tuottaa enkooderi yleensä laadukkaampaa jälkeä. Ja jos haluaa etsimällä etsiä eroja, niin kannattaa etsiä sellaisia kohtauksia missä on paljon liikettä ja yksityiskohtia, myös savu ja merivesi ovat enkooderille vaikeita kohteita. Huono laatu ilmenee usein yksityiskohtien "utuisuudessa" ja epätarkkuudessa, sekä blokkisena kuvana.

    Sanon vielä sen, että "parasta" vaihtoehtoa ei ole olemassakaan, on vain "suositeltavia" vaihtoehtoja. Kuvanlaatu on yleensäkin niin subjektiivinen asia, ettei siitä kannata turhaan kinastella. Se riittää, kun on itse tyytyväinen tilanteeseen.

    En ymmärrä miksi ihmiset ovat niin vakuuttuneita, että passien määrä on suoraan verrannollinen laatuun. Jos asiaa tarkastellaan objektiivisesti, niin noissa väitteissä ei ole mitään järkeä. Jos hyvään tulokseen CCE:llä tarvittaisiin todellakin 5-10 passia, niin eikö se tarkoittaisi sitä, että CCE:n enkoodausmenetelmät olisivat pahasti viallisia ja tehottomia? 2-pass-menetelmä perustuu siihen, että enkooderi "tutkii" videon ensimmäisellä kerralla, ja toisella kerralla enkoodaa sitten ensimmäisen passin tietojen perusteella lopullisen videon. Kolmas enkoodauskerta on minun mielestäni ehdoton maksimi, mitä kannaattaa käyttää. Ja ennnen kuin kukaan provosoituu asiasta, niin korostaisin, että ylläoleva on vain ja ainoastaan minun oma henkilökohtainen mielipiteeni.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2006
  8. ricardo

    ricardo Guest

    CCE:n multipass toiminto keskittyy tiedostokoon optimointiin,ei niinkään laatupuoleen.Jos videotiedoston koko on 2 passin jälkeen hyvin lähellä haluttua,ei ole mitään järkeä tehdä lisäpasseja.Ajan haaskausta.
     
  9. Siku

    Siku Regular member

    Liittynyt:
    05.10.2002
    Viestejä:
    822
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No ei nyt ihan niinkään. Multipass pyrkii optimoimaan bittivirran käytön videossa. Mitä useampi enkoodauskerta, sitä tarkemmin CCE pystyy jakamaan bittivirtaa videossa niille kohdille, jotka sitä eniten tarkitsevat. Tämä operaatio vaikuttaa taas suoraan laatuun. Mutta kun enkoodauskertoja on enemmän kuin kaksi, hyöty pienenee todella radikaalisti. Kaksi "passia" on siis täysin riittävä, mutta jos haluaa pelata "varman päälle", niin kolmea "passia" voi käyttää.
     
  10. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    oli ihan pakko postata kun ?

    eli minun mieli pide on että sen pitää mahtua yhdelle 8,5g dvd levylle eli Dual layer sillon harvoin kun kopion DVD leffa eikä sen kopiointi saa kestää yli leffan pituutta

    olin käyttänyt DVD Shrinkiä sitten sain Nero 7 full tuli jokin laiteen mukana ja se on paremepi se ei pakaa levyä ellei ite halua eli voi ite valita mitä "alkuperäisestä" haluaa esim minä poistan kaikki audio raidat paitsi 5,1 DD jotkut leffat mahtuu 4,7g DVD kun poistaa kaikki extrat
    tohon mun vastaus on kanssa että jos kopionti maksaa enemmän kuin 1\3 alku peräisetä niin ite ainakin ostan alkuperaisen vaikka ohjelma onkin vain kerta ostos

    joskus kyllä ikävä kyllä huomaa jopa ostetussa anttilasta taikka muualta ostetuissa DVD levyissä on eroja kuvan laadussa mutta en minä valita
    ite kokeilin mihin kuvan laatuun Nero 7 pystyy eli rippasin Super Bit DVD ja siirsin siitä 10min omalle DVD:eelle niin että ei pakannut yhtään ja bit raten pakotin olemaan kokoajan 9.0->9.9 ja sitten katoin ensi sen 10min alku peräiseltä DVD ja sitten omalta DVD ja ei ollut mitään eroa vaikka on 180" kuva eli video tykki ja valkokangas jolla kotoin kuvan
     
  11. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Onpa kumma juttu. Vertaat kahta samaa näytettä keskenään ja et huomaa eroa...
    Maailma on ihmeitä täynnä.
     
  12. artsipunk

    artsipunk Member

    Liittynyt:
    04.03.2005
    Viestejä:
    71
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    ..makuasioita, sanoi koira, kun persettään nuoli.. :)

    Mutta asiaan.. Itse olen jo pitkän aikaa käyttänyt AnyDVD + CloneDVD2 yhdistelmää, ja itse olen erittäin tyytyväinen (kunhan kuvanlaadun pitää yli 75%) Ja valikot jätän muutenkin mieluusti pois, itse leffa käynnistyy suoraan, ilman turhia alkulöpinöitä ja valikoissa plaraamista.. (todella harvassa leffassa on edes hienot valikot, saatikka sitten ns. extrat, yleensä perus 'selkääntaputtelu' yms. meisinkiä..) ja ääniraidoista jätän vain dts, jos semmoinen löytyy, jos ei, niin sitten tyydyn dd:n.. ja tietenkin vain suomisubit, tosin tekstityksethän eivät vie tilaa juuri nimeksikään..

    ..ja laatuleffat tietenkin pitää OSTAA, jo ihan pelkästään kannatuksen vuoksi, vaikka sitten alelaarista, mutta kuitenkin.. :)

    ..itselläni 'vaatimaton' 125" valkokangas, ja en ole huomannut mitään pakkaus yms. häiriöitä itse polttamissani leffoissa.. tosin itselläni ei onneksi ole mitkään "uber"-tason silmät/korvat, että ihan kaikkia virheitä en edes huomaa..ja hyvä niin.. :)
     
  13. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    asiaa COOL[​IMG]

    olen samaa mieltä [bold]artsipunk [/bold] kanssa

    jep niin pitää vaikka en niin hirveesti tuo hollywoodin öky rikkaita tue jos ale DVD maksaa 4,90€->12,90€ niin yleensä ostan sen jos on hyvä leffa koska jos vuokraan sen makuunista vkr vuokra on 4€ + 1€ DVD r = 5€ joten en viiti nähdä 2h vaivaa vain sen takia että saan sen 5€ halvemalla tai jopa samalla kustanuuksella kuin alku peräisen DVD
    ei se ole vaatimaton itelläkin oli monta vuotta 120" kangas nyt kokeilin että näkyykö "uudessa" tykissäni reso 180" kangaalta vai tyydynkö varmaan 120" valitaa mutta ei näy pixeleitä joten pidin 180" kangaan

    [​IMG][​IMG]

    samoin ja olise kurjaa jos kaikesta lyötäisi virheitä
    esim minulla ollut 4 eri DLP tykkiä ja kaikissa kuulemma on on ollut sateenkaari efectiä joku oli netissä kirjoittanut että kun kattonut optoma H56a kuvaa niin silmät vuosi kuin sipulia olisi kuorinut itellä oli tuo DLP tykki 2,1vuotta enkä minä tai kukaan kylässä käynyt huomannut mitään "vikaa" tykissä välillä ihmettelen että näkevätkö nämä "ihmiset" oikeasti näitä vikoja vai ovat vain perus valittajia siis niitä jotka valitavat joka asiasta vaikka he eivät käytä tai edes asia koske heitä no käy melkein sääliksi näytä kun menettävät hyviä koti leffa hetkiä no ei vaiskaan tyytykööt 21"->32" kuva putki töllöön sitten
     

Jaa tämä sivu