1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

DVD:n kestävyys

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Poy 07.08.2002.

  1. Poy

    Poy Regular member

    Liittynyt:
    25.06.2002
    Viestejä:
    295
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tossa olen miettynyt polttavan ostamista ja polttavani kaikki DivX:t siitä lä´hin DVD:lle.

    Tuli kuitenkin mieleen, ettei se ehkä kestä niin kauaa kuin normaali CD. Perustelu tähän on se, että saman kokoinen media ja yksi naarmu se saattaa vioittaa useassa kerroksessa olevia elokuvia (huom. DivX on paljon herkempi virheille kuin mpeg2 DVD:nä). Eli käsittääkseni DVD-levy on yhtä paksu kuin CD-levy ja juitenkin siinä on niitä kerroksia enempi (eli yksi kerros on paljon ohuempi kuin CD:ssä) eli CD on paljon suojaavampi.

    Vai mitä mieltä olette?

    Toisaalta tuntuu tyhmältä alkaa kirjoittamaan 4 elokuvan nimeä levylle (ellei nyt ole jostain kokoelmasta kyse).

    + ja - tilansäästön ja rahankäytön kannalta myös? Missä vaiheessa olen maksanut polttavan DVD-asemani?
     
  2.  
  3. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Nopezz.. DVD-9 -levyissä on kaksi kerrosta, DVD-5 -levyissä yksi. Ja DVD-R/RW/+R/+RW ovat DVD-5:ia. Erona DVD:hen on siis kapeampi lasersäde. En usko, että herkkyys on yhtään sen kummempaa kuin CD:ssäkään, ei CD:täkään onnistu naarmuttamaan niin, etteikö laser"uralle" osuisi (ellet naarmuta kapeammalla laserilla ;-).
     
  4. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    DVD-R;ien hinnoista Suomessa ei ole hajuakaan, mutta eivätköhän ne asetu UK:n hinnoille. Elieli, ihan 100% datasäästönä ajatellen:

    1kpl DVD-R:iä maksaa noin £0.99 nyt. Mahtuu 4.36GB. Sadalle kappaleelle (koteloineen) hintaa siis noin £99.

    100kpl tanko 80min CDRiä maksaa noin £19.90.

    100x4.36 = 436GB
    100x0.7 = 70GB

    £99/436 = £0.22/GB
    £19/70 = £0.27/GB

    ..tietysti vähän typerä tapa laskea, kun 99% jengistä vetää DVD:stä backuppeja anyway, jotka menisivät yleensä kahdelle CD:lle puristettuna SVCD:ksi tms. Mutta noin datasäilytyksen kannalta kiekot ovat jo halvempia. Asema maksaa £199 (Pioneer A04).
     
  5. afastest

    afastest Guest

    dvd levy on herkempi naarmuttamiselle.
    data sijaitsee kaksi kertaa pintaa lähempänä kuin cd:ssä, joten laserin paksuus pinnan kohdalla dvd:llä on kaksi kertaa ohuempi, t.s.
    kaksi kertaa ohuemmat naarmut aiheuttavat saman kuin cd:llä. sitä paitsi itse data-raidat ovat paljon pienempiä ja paljon lähempänä toisian, joten luettavuus huononee entisestään.
    Tosin myös naarmun suunta vaikuttaa luettavuuteen. Raidan suuntaiset naarmnut ovat pahimpia.
    Itse asiaa raidan poikkisuuntaan, eli levyn säteen suuntaiset ohuet naarmut eivät ole niin paha asia. Noin 0.1 mm paksuisilla narmuilla dvd levy on yleensä vielä luettava.
     
  6. pcmate

    pcmate Regular member

    Liittynyt:
    05.11.2002
    Viestejä:
    248
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen nyt polttanut pari DVD+R Intensoa (1.99€/kpl) Philipsin pöytäpolttimella, ei ongelmia. Tilasin http://www.vobis.de/

    Olen kuullut, että ainakin CD-R aihioissa kirjoituspinnan väri kertoo jotakin levyn laadusta/kyvystä säilyttää tieto?

    Näiden DVD-levyjen kirjoituspinta on väriltään violettiin päin. Ken tietää, kauanko tieto säilyy, säilyykö kauemmin kuin polttaja????

    Joka tapauksessa näistä kotivideo-DVD:ni pitäisi saada yksi yhteen kopioita, mikä olisi paras tapa kopoida? Saako pc:n polttavalla ko. kopioita otettua?
     
  7. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    DVD-R:n voi kopioida suoraan kopioimalla kaikki filet esim. HDD:lle ja käräyttämällä siitä koko hoidon Nerolla taas kiekolle, ei vaadi rippausta tms.
     

Jaa tämä sivu